zamknij
AKTUALNOŚCI

Elektryczna… Zastava 750: nowoczesna technologia i klimat retro!

Fot. Materiały Zastava

Zastava 750 stanowi dość ciekawe połączenie elementów. Bo choć projekt auta przyjechał wprost z Włoch i odnosi się do legendarnego Fiata 600, auto było produkowane w Bloku Wschodnim i kojarzy się z… komunistami. Właściciele firmy o nazwie BB Classic Cars mieli jednak ciekawy pomysł na leciwe auto. Elektryczna Zastava 750 może stanowić stylowy środek transportu do miasta.

Zastava 750 to nic innego jak mały samochód dla ludu produkowany w Jugosławii na licencji Fiata 600. Auto czerpie od włoskiej legendy niezwykle stylowe nadwozie, a do tego uzupełnia całość 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 0,8 litra i mocy 25 koni mechanicznych. Jeden z takich właśnie egzemplarzy auta trafił do warsztatu firmy BB Classic Cars w Macedonii Północnej. A tam został odrestaurowany i przerobiony na… napęd elektryczny!

Elektryczna Zastava 750 ma zasięg 150 km!

Błękitna Zastava 750 podczas modernizacji otrzymała elektryczny układ napędowy. O ile na standardowym silniku benzynowym o pojemności 0,8 litra auto było w stanie rozpędzić się do 110 km/h, o tyle zeroemisyjny motor pozwala na osiągnięcie 120 km/h. I to też tylko dlatego, że twórcy z BB Classic Cars zastosowali elektroniczny ogranicznik! Elektryczna Zastava 750 ma baterię pozwalającą na pokonanie nawet 150 kilometrów na jednym ładowaniu. Zasięg stanowi jednak dopiero połowę informacji.

Zasobnik energii można bardzo szybko doładować. W sytuacji, w której kierowca wybierze standardowe gniazdko w domu, czas ładowania nie przekroczy 3 godzin. Gdy postawi na szybką ładowarkę, uzupełnianie zapasów prądu potrwa zaledwie… 15 minut! Pojemność akumulatora to 10 kWh. Przy cenie każdej kWh na poziomie 0,5 złotego pełne ładowanie oznacza wydatek na poziomie zaledwie 5 złotych.

Ile kosztuje elektryczna Zastava 750?

Możliwości układu napędowego i koszty związane z eksploatacją wyglądają więcej niż optymistycznie. Ile jednak kosztuje przyjemność jazdy tym autem? Aby stać się właścicielem elektrycznej Zastavy 750, trzeba zostawić w warsztacie BB Classic Cars 20 tysięcy euro. To w przeliczeniu daje kwotę oscylującą w granicy 85 tysięcy złotych. Dla porównania za Volkswagena e-Up! polscy kierowcy muszą zapłacić blisko 102 tysiące złotych.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Niemieccy producenci dogadali się. Będzie modyfikacja diesli
Tagi: Fiatsamochód elektrycznyZastava
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.