zamknij

Już za 3 lata stolica Małopolski zyska dodatkowe 4 kilometry obwodnicy. Powstanie Trasa Łagiewnicka w Krakowie, co ma ułatwić komunikację między południową i zachodnią częścią miasta. Szacowany koszt inwestycji to ponad 652 miliony złotych netto.

Urzędnicy w Krakowie mogą ogłosić duży sukces. Kilka dni temu podpisana została umowa na budowę 4-kilometrowego odcinka obwodnicy miasta łączącego skrzyżowanie z ulicą Grota-Roweckiego i skrzyżowanie z ulicami Beskidzką i Halszki. Droga stanowi jedną z kluczowych inwestycji komunikacyjnych stolicy Małopolski i mówiło się o niej od dobrych kilku lat. Trasa Łagiewnicka w Krakowie ma zdecydowanie ułatwić przejazd między dzielnicami południowymi i zachodnimi oraz rozładować ruch na części miejskich arterii.

Trzecia obwodnica według umowy musi zostać oddana do użytku najpóźniej 31 grudnia 2020 roku. Szacowany koszt budowy to 652,2 miliona złotych netto. Na szczęście kwota tylko częściowo ma być finansowana z budżetu. 200 milionów złotych będzie pochodzić z Polskiego Funduszu Rozwoju. 100 milionów złotych władze Krakowa prawdopodobnie otrzymają z unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kolejne 300 milionów złotych ma pochodzić z kredytu zaciągniętego w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Powstanie Trasa Łagiewnicka w Krakowie i nowa linia tramwajowa!

Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Budimex SA. i Ferrovial Agroman SA. Firmę czeka niełatwe zadanie. Ma ona bowiem odpowiadać za cały proces budowy drogi. A to oznacza konieczność przygotowania projektu, zdobycia wszelkich pozwoleń i dopiero wdrożenia robót drogowych. Jednym z priorytetowych celów dla budowniczych będzie linia tramwajowa pociągnięta od osiedla Kurdwanów do ulicy Zakopiańskiej. Ważnym wyzwaniem stanie się także wydrążenie trzech tuneli – o łącznej długości 1,5 kilometra.

Powołana do koordynowania budowy trzeciej obwodnicy Krakowa jest spółka Trasa Łagiewnicka SA. Je zarząd postawił przed wykonawcą konkretne wymogi. Droga ma się składać z dwóch jezdni, przy czym każda powinna mieć przynajmniej dwa pasy ruchu. Poza tym konieczne jest rozciągnięcie dodatkowego pasa przeznaczonego dla komunikacji miejskiej między węzłami, budowa skrzyżowań bezkolizyjnych, kładek dla pieszych i rowerzystów i dwóch mostów.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Nowe normy emisji spalin odmienią branżę motoryzacyjną

Na pracę konsorcjum Budimex SA. i Ferrovial Agroman SA. ma się składać też przebudowa koryta rzeki Wilga oraz przygotowanie tradycyjnej infrastruktury, a w tym przystanków, chodników, ścieżek dla rowerzystów i ekranów akustycznych.

Tagi: Krakówobwodnicaobwodnica KrakowaTrasa ŁagiewnickaTrasa Łagiewnicka w Krakowie
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.