zamknij
Ligier JS50 (fot. Ligier)

Zdanie egzaminu państwowego na prawo jazdy i własne cztery kółka to jeden z symboli pełnoletności. Okazuje się jednak, że wcale nie trzeba mieć ukończonych 18 lat, by w pełni legalnie poruszać się po naszych drogach pojazdem samochodowym, a dokładniej, zgodnie z oficjalnym nazewnictwem, lekkim czterokołowcem.

Od 2013 r. w Polsce funkcjonuje kategoria prawa jazdy AM, o którą można się już starać po ukończeniu 14. roku życia. Są też dostępne modele przeznaczone właśnie dla osób z taką kategorią prawa jazdy. Wprawdzie oferta nie jest zbyt rozbudowana, ale zawsze jakiś wybór jest.

Do czego uprawnia kategoria AM?

Kategoria AM jest taką nieco rozszerzoną kartą motorowerową i oczywiście uprawnia także do prowadzenia tego typu jednośladów, w tym skuterów, oraz trójkołowców. Warunek jest taki, by silnik spalinowy tych pojazdów nie przekraczał 50 cm3, a moc silników elektrycznych nie była wyższa od 4 kW. Ponadto prędkość maksymalna takiego pojazdu konstrukcyjnie musi być ograniczona co najwyżej do 45 km/h.

Drugą grupą pojazdów, którą można prowadzić posiadając prawo jazdy kategorii AM, są czterokołowce lekkie. Do tej kategorii zaliczamy zarówno lekkie quady, jak i pojazdy przypominające wyglądem typowe samochody. Ustawodawca jednak i w tym przypadku przewidział pewne obostrzenia. Masa własna takiego pojazdu nie może przekraczać 350 kg. I tak jak w przypadku motorowerów czy skuterów prędkość maksymalna może wynosić co najwyżej 45 km/h.

Jak zdobyć kategorię AM?

Podstawowy warunek to ukończone 14 lat życia. Przy czym ta granica wieku dotyczy momentu podejścia do egzaminu państwowego. Na kurs przygotowujący do zdobycia uprawnień kategorii AM można się zapisać, skończywszy 13 lat i 9 miesięcy. Na udział w kursie konieczna jest zgoda rodziców (chyba, że kursant jest już pełnoletni), zaś przed podejściem do egzaminu trzeba równiez przejść badania techniczne.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Ferrari stawia na e-napęd. Właśnie buduje 1000-konną hybrydę!

Kurs przygotowujący w szkole jazdy obejmuje 10 lekcji teoretycznych (45-minutowych) oraz 10 godzinnych jazdy na placu manewrowym oraz na drodze publicznej. Co ciekawe, w ośrodkach szkolenia bardzo rzadko można spotkać tzw. mikroauta. To samo tyczy się również późniejszych egzaminów.

A to oznacza, że samo szkolenie, jak i egzamin odbywa się najczęściej na motorowerze!

W ramach egzaminu na placu manewrowym trzeba wykonać m.in. tzw. „ósemkę”, slalom, ruszanie pod górę oraz zatrzymanie się we wskazanym miejscu. Podobnie jak w przypadku samochodów trzeba wykazać się również wiedzą z zakresu podstawowych czynności obsługowych. Następnie pozostaje jeszcze, bez większych błędów, pokonać trasę w warunkch miejskich.

Kursy na prawo jazdy kategorii AM kosztują ok. 800-1000 zł. Do tego trzeba doliczyć koszty badania lekarskiego oraz egzamin, który kosztuje 170 zł. Jak łatwo wyliczyć, otrzymanie prawa jazdy kategorii AM to wydatek nie mniejszy niż 1000 zł.

Samochody dla 14-latka – niewielki wybór

Z uzyskanym prawem jazdy można zacząć się rozglądać za jakimś autem (motorowerem, skuterem bądź quadem), spełniającym wymogi homologacji L6e. Jeśli ktoś myśli, że z takim prawem jazdy będzie mógł wybierać spośród najmniejszych modeli z segmentu A, jest w sporym błędzie. Na samochody typu Volkswagen up! czy smart fortwo niezbędne jest posiadanie już „prawdziwego” prawka.

Dla młodszych kierowców pozostaje dość ograniczona oferta sprowadzająca się do kilku producentów. Na rynku dominują francuskie marki – Aixam, Ligier, Microcar czy Chatenet. Co ciekawe, w ofercie można znaleźć także modele imitujące coupe bądź SUV-a. Niestety wówczas koszt takiego samochodziku przekracza już spokojnie 50 tys. zł. Podstawowe wersje modeli dla kategorii AM to także niemały wydatek. Kosztują one nawet 30-40 tys. zł. Co jednak ważne, wiele z nich oferuje całkiem atrakcyjne wyposażenie. Można więc znaleźć radio, klimatyzację oraz poduszki powietrzne.

Tagi: egzamin na prawo jazdykategoria AM
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.