zamknij
Fiat Tipo / mat. prasowe

30. z rzędu miesiąc rośnie w Polsce sprzedaż nowych samochodów osobowych. Wrześniowy rezultat był o 13,7% wyższy niż przed rokiem, a skumulowany wynik od początku roku jest lepszy już o 17,3%. Choć w czołówce najpopularniejszych marek i model znajdziemy głównie te same modele, to na czele rankingu modeli nabywanych przez osoby prywatne jest pewna niespodzianka. Po raz pierwszy liderem został bowiem Fiat Tipo.

Sprzedaż nowych samochodów we wrześniu

We wrześniu zarejestrowano w Polsce 37 111 egzemplarzy nowych samochodów. To 30. miesiąc z rzędu, w którym utrzymuje się tendencja wzrostowa. Wrześniowy wynik był o 13,7% (4458 szt.) lepszy od września 2016 r. Cały czas powyższe wzrosty zawdzięczamy klientom instytucjonalnym. We wrześniu firmy nabyły 27,1 tys. nowych samochodów, podczas gdy osoby fizyczne 10 tys. W przypadku tej pierwszej grupy liczba rejestracji wzrosła o 16,9%, a w drugiej o zaledwie 5,7%.

W ubiegłym miesiącu zarejestrowano w Polsce 130 samochodów elektrycznych, w tym z napędem hybrydowym plug-in. To o 160% (+80 szt.) więcej niż rok wcześniej. Zdecydowanie więcej, bo 1 202 egzemplarzy wyniosła rejestracja klasycznych hybryd, co było wynikiem o 34% lepszym niż rok wcześniej.

W ostatnich miesiącach spadło nieco tempo wzrostu marek z tzw. segmentu premium. We wrześniu liczba ich rejestracji zwiększyła się, ale tylko o 5,3%, podczas gdy sprzedaż marek popularnych była wyższa o 15,1%.

Jeszcze większe wzrosty od początku roku

Od stycznia do końca września na polskich drogach pojawiło się 355 461 nowych samochodów osobowych. Ten wynik jest o 17,3% lepszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, co oznacza, że ten rok już raczej na pewno zakończy się lepszym wynikiem niż 2016.

Dynamicznie rośnie sprzedaż aut z alternatywnymi rodzajami napędu, choć wciąż w liczbach bezwzględnych są to raczej słabe wyniki. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. sprzedano niemal 0,7 tys. samochodów elektrycznych i 12,1 tys. hybryd. To odpowiednio o 62,5 i 68,9% lepiej niż przed rokiem.

Skody na czele, choć nie wszędzie

Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, we wrześniu Skoda dostarczyła do klientów 4597 nowych aut, o prawie 10% więcej niż przed rokiem. Czeska marka o ponad pół tysiąca samochodów wyprzedziła drugiego w klasyfikacji Volkswagena (4083 sprzedanych egzemplarzy), który jednak zwiększył swoją sprzedaż aż o 18,3%. Trzecie miejsce na podium uzupełniła Toyota ze sprzedażą 3360 nowych aut (+16,3%). Czołową piątkę uzupełniły we wrześniu Opel oraz Renault, a największym wzrostem liczby rejestracji może się pochwalić Fiat (+82,6%).

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Historyczny spadek sprzedaży diesli - czy to początek końca?

Skoda jest również zdecydowanym liderem, patrząc na wyniki sprzedaży od początku roku. 45 281 nowych aut to o 18,9% więcej niż rok wcześniej. Druga w klasyfikacji Toyota ma na swoim koncie 37 903 sprzedane auta (+26,8%), a trzeci Volkswagen 35 589 (+17,0%). Kolejne miejsca zajmują Opel oraz Ford.

Skoda Fabia i Octavia od lat są bestsellerami polskiego rynku aut nowych. We wrześniu Polacy najchętniej kupowali mniejszą ze Skód, ale już w rankingu skumulowanym na czele znajduje się Octavia. W obu przypadkach Fabia i Octavia zajmują dwa czołowe miejsca. We wrześniu liczba rejestracji nowych Fabii wyniosła 1500 egzemplarzy, a Octavii 1274. Kolejne miejsce zajmują Opel Astra, Nissan Qashqai oraz Renault Clio. Z kolei od początku roku sprzedaży Octavii wyniosła już 13 979 egzemplarzy, a Fabii 13 443. Trzecie miejsce, podobnie jak we wrześniu, zajmuje Opel Astra, a za jej plecami są Volkswagen Golf i Toyota Yaris.

Jak się jednak okazuje, Skoda nie zdominowała wszystkich rankingów sprzedaży nowych samochodów. Wprawdzie we wrześniu czeska marka była najchętniej kupowana w naszym kraju, ale już od początku roku dość wyraźnie przegrywa z Toyotą (12 204 vs 13 891 egzemplarzy). W skali całego roku trzecie miejsce zajmuje Opel, czwarte Volkswagen, a piąte Kia.

Sporym zaskoczeniem jest pierwsza lokata wśród nabywców indywidualnych, jeśli chodzi o poszczególne modele. We wrześniu Polacy najchętniej kupowali Fiata Tipo (501 egz.). Włoski model wyraźnie wyprzedził Opla Astrę (439) i Skodę Fabię (436). Od początku roku na pozycji lidera utrzymuje się kompaktowy Opel (4598), za którego plecami znajdują się Toyota Yaris (4238) i Skoda Fabia (4177). Dzięki bardzo dobremu wynikowi we wrześniu Fiat Tipo awansował na czwartą lokatę (3420), wyprzedzając Dacię Duster (3162).

Tagi: Fiat TipoSkodasprzedaż aut w Polscewyniki sprzedaży
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.