zamknij
REKLAMA
Dacia Logan I (2004-2012) | autofakty.pl

Dacia Logan I to budżetowa propozycja dla singla, rodziny lub małego przedsiębiorcy. Samochód jest tani zarówno w zakupie, jak i w eksploatacji. Przypadnie do gustu tym, którzy nie wymagają od auta zbyt dużo, ale traktują je głównie jako środek transportu mający ich przewieść z punktu A do punktu B. W kategorii samochodów przewożących swoich pasażerów jak najtaniej Logan I z pewnością zająłby czołowe miejsce. Jak jest z jego niezawodnością?

Sylwetka modelu

Dacia Logan I to mały sedan, który jest rumuńskim przedstawicielem segmentu B. Auto sprawdzi się zarówno dla osoby jeżdżącej w pojedynkę jak i dla niewielkiej rodziny czy w małej firmie. W serwisie internetowym Otomoto.pl w dniu 14.10.2016 r. było dostępne 24 auta z polskich salonów i 75 sztuk sprowadzonych.

Logan I zadebiutował w 2004 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Samochód został opracowany wspólnie z inżynierami Renault.

Na początku był oferowany tylko jako sedan. W 2006 roku do salonów trafiła wersja kombi MCV. Dwa lata później konstrukcja została poddana modernizacji, w ramach której poprawiono niektóre wpadki jakościowe z pierwszych lat produkcji. Auto po liftingu otrzymało między innymi nowe zderzaki i przemodelowane lampy. Od 2009 roku oprócz sedana i kombi były dostępne również wersje dostawcze: pick-up i furgonetka (Van). Produkcję Logana I zakończono w 2012 roku. Wtedy też na rynku pojawiła się jego kolejna generacja.

Auto na tle konkurencji wyróżnia się atrakcyjną ceną i dużą ilością miejsca. Za najtańsze sztuki oferowane na internetowych portalach aukcyjnych trzeba zapłacić od około 5 tys. zł do ponad 25 tys. zł. Najbardziej godne zainteresowania są oczywiście egzemplarz kupione w polskich salonach. Modele sprowadzone z zagranicy w wielu przypadkach są w katastrofalnym stanie.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Dacia Logan I to samochód, o którym trudno mówić, że ma wyrafinowany design i wyrazisty styl. Model Logan I jest kontynuacją stylistyki poprzednika Solenza, który wyglądał trochę jak jego karykatura.

Przy projektowaniu nowego modelu designerzy poprawili proporcje, dzięki czemu sylwetka auta dużo zyskała na atrakcyjności. Logan I może nie jest dziełem sztuki, ale jego wygląd nie kłuje w oczy. Cechy charakterystyczne sylwetki to duży przedni grill, brak skomplikowanych przetłoczeń, dominacja płaskich powierzchni oraz ostre kanty przywodzące na myśl auta sprzed dwóch dekad.

Samochód był oferowany w czterech wersjach nadwozia : sedan, kombi (z drzwiami bagażnika otwieranymi jak w aucie dostawczym – na boki), pickup oraz furgonetka. Odmiana MCV, czyli kombi mogła być wyposażona w trzeci rząd siedzeń (w segmencie B to rzadkość). Bagażnik sedana ma 510 l, kombi pomieści 700 l (po rozłożeniu trzeciego rzędu siedzeń przestrzeń bagażowa kurczy się do 198 l).

Dacia Logan I Wnętrze (2004-2012)
Dacia Logan I Wnętrze (2004-2012)

Wnętrze

Deskę rozdzielczą wykonano z twardych plastików. Jej spasowanie jest na nie najlepszym poziomie, ale trudno wymagać wiele od budżetowego auta. Wyposażenie jest bardzo skromne. Samochód dysponuje tylko tym, co niezbędne. Obsługa radia, klimatyzacji jest prosta i siermiężna, ale intuicyjna. Zegary są czytelne. Fotele nie należą do zbyt wygodnych i raczej nie sprawdzą się w dłuższych tarasach.

Próżno tu szukać tempomatu, reflektorów bi-ksenonowych (nie wspominając już nawet o nawigacji czy automatycznej klimatyzacji).

Wersje silnikowe

Silniki benzynowe

Najsłabszym silnikiem dostępnym w rumuńskim aucie jest jednostka 1,2 l o mocy 75 KM. Osiągi? 13,6 s do 100 km/h. Do spokojnego przemieszczania się w ruchu miejskim powinno wystarczyć. W trasie czasem brakuje mocy – samochód skłania do spokojnej jazdy. Średnie spalanie tego motoru to według katalogu około 6 l/ 100 km.

Wersja 1,2 l to na polskim rynku rzadkość. Dominują raczej motory 1,4 l i 1,6 l, które w porównaniu do podstawowego silnika były oferowane już nie tylko w sedanie. Odmiana 1,4 l ma taką samą moc, co motor 1,2 l, ale rozpędza Logana I do 100 km/h w około pół sekundy lepiej zużywając przy tym o 1 l/100 km więcej. Wersja MCV ma przyspieszenie o około 2 s gorsze.

Dostępne są też dwie odmiany silnika 1,6 l. Słabsza z nich ma 8 zaworów, 84-87 KM i w zależności od wersji nadwozia rozpędza auto do 100 km/h w 11,5-13 s zużywając przy tym średnio około 7 l/100 km. Mocniejsza odmiana ma 16 zaworów, 105 KM i przyspieszenie do 100 km/h na poziomie 10,2-11,8 s, a zużycie paliwa jest na podobne jak w wersji 8-zaworowej.

Wszystkie silniki benzynowe współpracują z instalacją LPG. Producent oferował nawet wersje seryjnie zasilane gazem o trochę mniejszej mocy. Decydując się na egzemplarz z taką instalacją warto zaraz po zakupie zrobić jej przegląd i wymienić wyeksploatowane podzespoły(dzięki temu spalanie gazu będzie utrzymywało się na jak najniższym poziomie). Trzeba również pamiętać o tym, że w autach zasilanych alternatywnym paliwem znacznie szybciej zużyciu ulegają cewki zapłonowe. Koszty ich wymiany nie są jednak wysokie.

Żaden z wymienionych wyżej motorów benzynowych nie cierpi na poważne usterki. Warto jednak przed zakupem obejrzeć jednostkę napędową pod kątem wycieków oleju. Trzeba też pamiętać o tym, że 16-zaworowa wersja silnika 1,6 l będzie trochę droższa w utrzymaniu od odmiany 8-zaworowej (większa ilość cewek zapłonowych, bardziej skomplikowana wymiana rozrządu).

Dacia Logan I (2004-2012)
Dacia Logan I (2004-2012)

Silniki Diesla

Dacia Logan I ma w ofercie silnikowej jeden motor wysokoprężny 1,5 dCi o czterech wariantach mocy: 68, 75, 86, 88 KM. Osiągi uzależnione są od mocy i wersji nadwozia. MCV w najwolniejszym wariancie przyspiesza do 100 km/h w 17,7 s, a najmocniejszy sedan robi to w około 12,8 s. Niezależnie od mocy i osiągów zużycie paliwa jest na podobnym poziomie i wynosi około 5 l/100 km w cyklu mieszanym.

Wybór jednostki wysokoprężnej wiąże się jednak z pewnym ryzykiem. W wielu egzemplarzach już po przejechaniu zaledwie 100 000 km dochodziło do obracania się panewek korbowodowych. Spotykane są również przypadki uszkodzenia wtryskiwaczy i turbosprężarki, zwłaszcza w autach z większymi przebiegami, których prawdziwość znacznie trudniej zweryfikować w przypadku samochodów sprowadzonych.

Nowsze egzemplarze wyposażono w filtr cząstek stałych (FAP). Może się on zapychać się, jeśli auto było użytkowane głównie w ruchu miejskim.

Przed zakupem Dacii Logan I z silnikiem 1,5 dCi warto zadzwonić do autoryzowanego serwisu i na podstawie numeru VIN sprawdzić czy dana sztuka ma FAP. W przypadku auta z takim filtrem warto skontrolować jego stan u mechanika lub na stacji diagnostycznej.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używane BMW X3 F25 [2010-2017]
Dacia Logan I (2004-2012)
Dacia Logan I (2004-2012)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy w Dacii Logan I nie należy do precyzyjnych. Przez zbyt silne wspomaganie nie bardzo czujemy, co dzieje się z kołami.

W przedniej części zawieszenia zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu belkę skrętną. Układ zestrojony jest dość komfortowo, a samochód podczas szybkiego pokonywania zakrętów wyraźnie wychyla się na boki. W układzie hamulcowym na kołach przedniej osi zastosowano tarcze hamulcowe, a z tyłu bębny (rozwiązanie, które obniża koszty serwisowania, ale negatywnie wpływa na skuteczność hamowania).

Warianty wyposażenia

Podstawowe wersje Dacii Logan I z pierwszych lat produkcji miały zderzaki z czarnego plastiku, stalowe felgi oraz poduszkę powietrzną kierowcy. W lepiej wyposażonych wersjach dostępne były jeszcze takie opcje jak: klimatyzacja, poduszka powietrzna dla pasażera, felgi ze stopów lekkich czy radio. Dostępne odmiany wyposażenia to: Access, Ambiance oraz Laureate.

Główni konkurenci tego modelu to Renault Thalia i Fiat Albea. Obydwa auta miały tę przewagę nad Dacią Logan I, że były dostępne również ze skrzynią zautomatyzowaną.

Rumuński samochód produkowano tylko z przekładnią manualną. Inne elementy wyposażenia nie odbiegają od konkurentów w tym segmencie. Sedany i kombi tej klasy mają tylko podstawowe elementy wyposażenia i nie zaskakują niczym wyjątkowym.

Dacia Logan I (2004-2012)
Dacia Logan I (2004-2012)

Najczęstsze usterki

Kupując Dacię Logan I warto przede wszystkim obejrzeć układ napędowy auta pod kątem wycieków oleju. Newralgiczne jest również zawieszenie, gdzie nawet w egzemplarzach z niewielkimi przebiegami wymiany mogą wymagać już: łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy czy łożyska kół. We wnętrzu krótką żywotność mają żarówki, a twarde plastiki bardzo łatwo się rysują. Niekiedy posłuszeństwa odmawiają elektrycznie otwierane szyby.

Warto też dokładnie obejrzeć auto pod kątem korozji. Ta najczęściej pojawia się na drzwiach, klapie bagażnika oraz na tylnych błotnikach. Nie jest to jednak problem na dużą skalę.

Trwałością nie może pochwalić się również skrzynia biegów. W niektórych autach wymiany mogą już wymagać synchronizatory (zwłaszcza w egzemplarzach z pierwszych lat produkcji oraz tych, które ciągnęły przyczepę).

Dacia Logan I w rankingu niezawodności TÜV z 2015 r., w którym sprawdzono auta 4- i 5-letnie zajęła przedostatnią 124. lokatę. Trudno powiedzieć jak wypada na tle bezpośrednich konkurentów takich jak Renault Thalia, Fiata Albea czy Hondy City, bo auta te nie były sprawdzane przez niemiecki instytut. Nie zmienia to jednak faktu, że niezawodność rumuńskiej konstrukcji pozostawia wiele do życzenia. Dacia nie ma zaawansowanych elementów, co mogłoby sugerować, że nie ma się tu co zepsuć. Niestety oszczędności na materiałach odbijają się negatywnie, nawet w przypadku prostych konstrukcji.

Bezpieczeństwo

Dacia Logan I w testach zderzeniowych Euro NCAP wypadła dość słabo otrzymując zaledwie 3 gwiazdki na 5 możliwych. W kategorii ochrony dzieci samochód otrzymał 3 na 5 gwiazdek, a za ochronę pieszych rumuńskiej konstrukcji przyznano zaledwie 1 na 4 gwiazdki. Co ciekawe, chociaż w poszczególnych kategoriach kolejna generacja Logana otrzymała już znacznie lepsze noty, to jej ocena ogólna również wynosi 3 na 5 gwiazdek. Powód mizernych wyników jest prosty. Trudno zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa konstruując auto, które ma być jednym z najtańszych na rynku. Producent musi jeszcze przecież zarobić na jego sprzedaży. Film z testów poniżej.

Konkurenci

Głównymi konkurentami Dacii Logan są Renault Thalia i Fiat Albea. Oferują podobne wyposażenie (z wyjątkiem skrzyni automatycznej, której nie ma w rumuńskim aucie), zbliżone własności jezdne i podobnie kosztują. Trudno wyraźnie określić ich słabe i mocne strony na tle Dacii.

Wśród sedanów dostępnych w segmencie B jest jeszcze model, który znacznie wyprzedza wymienione auta i to niemal pod każdym względem. To Honda City, zapewnia znacznie wyższy poziom niezawodności, jest lepiej wykończona, ma precyzyjny układ kierowniczy oraz 4 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP. Niestety to wszystko okupione jest wyższą ceną, Hondy City na rynku aut używanych wystawiana jest w granicach cenowych od około 13 tys. zł do 36 tys. zł. Samochód nie ma w swojej ofercie silników wysokoprężnych, ale jego jednostki benzynowe tolerują instalację LPG.

Podsumowanie

Dacia Logan I to budżetowe auto dedykowane osobom, dla których liczą się przede wszystkim niskie koszty eksploatacji. Sprawdzi się zarówno jako samochód rodzinny, jak i środek transportu dla małych przedsiębiorców. Za kupnem tego tego modelu przemawiają przede wszystko niskie koszty zakupu i utrzymania oraz przyzwoita przestronność. Mocną stroną konstrukcji są niezawodne silniki benzynowe, które dobrze znoszą instalację LPG.

Słabe strony auta to przede wszystkim spory natłok irytujących usterek, słaba jakość wykończenia wnętrza, niewygodne fotele, ubogie wyposażenie, słabe własności jezdne, mizerne osiągi i awaryjny silnik Diesla 1,5 dCi. Lista wad jest długa, ale większość z nich usprawiedliwia budżetowy charakter konstrukcji. Samochód, który ma być tani, nie może być idealny – musi być rentowny dla producenta. Decydując się na takie auto po prostu trzeba przymknąć oko na niektóre niedociągnięcia. Z oferty silnikowej polecamy wszystkie jednostki benzynowe, zwłaszcza 8-zaworowe.

Ceny Dacii Logan I na rynku aut używanych wahają się w granicach od 5 tys. zł do 25 tys. zł.

Tagi: 1.5 dCiDaciaFAPLogan IMCV
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ