zamknij
Ford Focus Mk3 (2010-) | Autofakty.pl

Ford Focus Mk3 jest na rynku już od kilku lat. Nadal wygląda świeżo, nawet w wersji przed liftingiem. Oprócz ciekawego designu samochód oferuje też niezawodne jednostki downsizingowe i bardzo dobre własności jezdne. Na rynku aż roi się od egzemplarzy z polskich salonów. Jest więc w czym wybierać. Jak spisuje się popularny kompakt po ponad 5-latach od debiutu?

Sylwetka modelu

Ford Focus Mk3 może pełnić funkcję zarówno auta rodzinnego, jak i samochodu dla jednej osoby.
Na portalu aukcyjnym Otomoto.pl (w dniu 13.12.2016 r.) dominowały egzemplarze z polskich salonów, których było 791. Sztuki sprowadzone to 563 aut. Sprawdzając ogłoszenia wzięliśmy pod uwagę tylko samochody używane.

Auto pojawiło się na rynku w 2010 roku jako 5-drzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. Dwa lata później w ofercie silnikowej pojawiła się turbodoładowana jednostka downsizingowa 1,0 EcoBoost. W tym samym czasie do salonów trafiła usportowiona wersja ST. W 2014 roku konstrukcję poddano modernizacji.

Co wyróżnia wersję po liftingu? Nowe atrapa chłodnicy, reflektory, zderzaki oraz tylne lampy. Oprócz odświeżonej bryły nadwozia auto otrzymało też kilka poprawek we wnętrzu. Najważniejsza zmiana to większy i bardziej czytelny ekran nawigacji. W roku 2016 w europejskich salonach pojawiła się usportowiona odmiana RS. Samochód w porównaniu do konkurentów wyróżnia się nowoczesną stylistyką, atrakcyjną ceną, największym wyborem sztuk z polskich salonów oraz niezawodnymi silnikami.

Najtańsze używane egzemplarze Forda Focusa Mk3 na portalach aukcyjnych kosztują nawet kilka tys. zł. To auta po poważnych wypadkach. Nawet mając do dyspozycji około 20 tys. zł nie ma co liczyć na samochód w całości lub w pełni sprawny. Jeżeli auto wystawione za taką kwotę wygląda na całe, to prawdopodobnie ma za sobą wypadek i niefachową naprawę. Najtańsze jeżdżące sztuki kosztują około 26 -30 tys. zł. To absolutne minimum, jakie trzeba przeznaczyć na zakup Focusa Mk3. Najdroższe egzemplarze kosztują nawet 190 tys. zł, ale to usportowione wersje RS. Topowe ceny odmian „cywilnych” dochodzą do około 85 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Sylwetka Forda Focusa Mk3 to kontynuacja poprzednika. Podobnie wyglądają reflektory, przedni zderzak, atrapa chłodnicy oraz ogólne kształty bryły. Największe zmiany widać z tyłu i w środku, gdzie jest to już zupełnie inne auto. Zarówno tylne lampy, jak i deska rozdzielcza są znacznie ciekawsze niż u poprzednika. We wnętrzu w końcu się coś dzieje, co z drugiej strony może zniechęcić konserwatywnych klientów.

Bagażnik hatchbacka ma 365-1148 l pojemności, w sedanie wynosi on 470 l, a w kombi 490-1512 l.

Wnętrze

Materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej są na przyzwoitym poziomie. Ich spasowanie jest dobre, ale nie tak dopracowane jak w Volkswagenie Golfie VII. Obsługa urządzeń pokładowych jest stosunkowo prosta i intuicyjna, z wyjątkiem nawigacji w egzemplarzach przed liftingiem. Ekran jest zdecydowanie za mały, a wybieranie celu i przesuwanie mapy niewygodne. Kierownica ma zgrubienia w górnej części i dobrze leży w dłoniach. Jej przekrój w tych miejscach mógłby być jednak okrągły. Fotele są wygodne i dobrze trzymają na boki. Jak na auto kompaktowe przystało miejsca z przodu jest pod dostatkiem. W tylnym rzędzie siedzi się wygodnie pod warunkiem, że kierowca i pasażer z przodu są niscy. Odsunięcie przednich foteli do tyły skutecznie ogranicza ilość miejsca dla osób na tylnej kanapie. Jest to wyraźnie wyczuwalne.

Ford Focus Mk3 Wnętrze przed liftingiem (2010-2014)

Wersje silnikowe

Silniki benzynowe

Podstawowy silnik to 1,0 EcoBoost. Ma moc 100 lub 125 KM. Słabsza wersja rozpędza auto do 100 km/h w 12,5 s, a mocniejsza w 11,3 s. Motor jest elastyczny, ale słychać, że ma tylko 3 cylindry. Niezawodność? Spotykane były pojedyncze przypadki problemów z oprogramowaniem sterującym. Motor 1,5 EcoBoost (150-182 KM) zapewnia przyspieszenie do setki na poziomie 8,6-8,9 s. To jeszcze nowa konstrukcja i trudno podejmować temat jej niezawodności.

1,6 Ti-VCT (85, 105, 117, 120, 125 KM) to wolnossący silnik oferowany w aż w pięciu wersjach mocy. Najsłabsza zapewnia osiągi na poziomie około 15 s do setki. W przypadku najmocniejszej czas ten skraca się do 11 s. To dobra sprawdzona konstrukcja z pośrednim wtryskiem paliwa. Jest jedynym takim silnikiem, w którym montaż instalacji LPG jest w pełni opłacalny. W poprzedniej generacji Focusa motor miewał problemy ze zmiennymi fazami rozrządu i niezbyt dobrze tolerował gaz. W Mk3, Ford sam oferuje seryjną instalację LPG, a użytkownicy nie skarżą się już na system zmiennych faz rozrządu.

Niezawodność i bardzo dobrą dynamikę zapewnia silnik 1,6 EcoBoost. Podstawowa wersja ma 150 KM i rozpędza auto do 100 km/h w 8,7 s. Mocniejsza dysponuje mocą 182 KM i jest o 0,7 s szybsza. Usterki? Sporadyczne przypadki kłopotów z oprogramowaniem i pękaniem bloku silnika (głównie w mocniejszej odmianie). Większość opinii jest jednak pozytywna.

250-konna wersja ST z 2-litrowym silnikiem EcoBoost katapultuje Focusa do setki w 6,5 s. Topowy Focus RS (2,3 EcoBoost, 350 KM, 4×4) robi to w 4,7 s. Ta pierwsza odmiana rozpędza się do około 250 km/h, druga aż do 270 km/h. 2,0 EcoBoost to sprawdzona trwała konstrukcja. Silnik 2,3 EcoBoost jest na rynku zaledwie rok i trudno go jeszcze szczerze polecić.

Ford Focus Mk3 Silnik (2010-2014)

Silnik Diesla

Podstawowym silnikiem w Fordzie Focusie Mk3 jest motor 1,5 TDCi. Oferowany jest w trzech wariantach mocy – 95, 105 i 120 KM. Najsłabsza odmiana osiąga 100 km/h w 12,2 s, a najmocniejsza w 10,5 s. Jako, że motor jest w ofercie od jesieni 2014 roku trudno jeszcze obiektywnie ocenić jego niezawodność. Z czystym sumieniem możemy za to polecić jego poprzednika 1,6 TDCi (95, 105, 115 KM) o bardzo podobnych osiągach. Jedyny drobny problem tej konstrukcji to nietrwałe podkładki wtryskiwaczy. Objawem ich uszkodzenia jest wyczuwalny zapach spalin w kabinie. Usterkę da się łatwo i tanio usunąć.

Warto też zdecydować się na silnik 2,0 TDCi. Jest niezawodny i gwarantuje bardzo dobre osiągi (z wyjątkiem podstawowej wersji 115-konnej. Ta rozpędza auto do setki w około 11 s. Mocniejsze mają: 140, 150, 163 oraz 185 KM. Topowa wysokoprężna odmiana ST katapultuje Focusa do 100 km/h w 8,1 s. Niezależnie od wybranego silnika warto sprawdzić w jakim stanie są: filtr cząstek stałych, turbosprężarka i układ wtryskowy. Zwłaszcza w egzemplarzach poflotowych.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Ford Tourneo Courier Sport 1,0 EcoBoost 100 KM - rodzinny wojownik w naszym teście
Ford Focus Mk3 (2010-)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy działa precyzyjnie. Wielowahaczowe tylne zawieszenie sprawia, że samochód prowadzi się pewnie podczas pokonywania zakrętów. Zapewnione jest przy tym dobre tłumienie. W przedniej części zdecydowano się na kolumny MacPhersona. Prowadzenie auta na krętych drogach daje dużo frajdy. Z przodu i z tyłu zastosowano tu tarcze hamulcowe.

Warianty wyposażenia

W grudniu 2016 samochód był oferowany w następujących wersja wyposażenia: Trend, Trend Sport, Trend Econetic, Titanium,Titanium Econetic, ST-Line, ST-Line Black, ST-Line Red, ST, ST-2 oraz RS. To odmiany dostępne w Polsce, a każdy rynek miał inne konfiguracje.

Wersja podstawowa była wyposażona między innymi w: radioodtwarzacz (CD/MP3), klimatyzację manualną, 16-calowe stalowe obręcze kół, ABS, ESP oraz w elektrycznie otwierane przednie szyby i regulowane lusterka. W odmianie poliftingowej jest też system ułatwiający ruszanie pod wzniesienia.

Samochód ma jeszcze wiele ciekawych opcjonalnych gadżetów. Jednym z nich jest system Active City Stop zapobiegający wypadkom w mieście przy niskich prędkościach. W razie niebezpieczeństwa wyhamowuje auto. Można dokupić też system monitorujący martwe pola w bocznych lusterkach oraz tył auta w trakcie cofania. Dostępna są również kamera cofania oraz podgrzewana kierownica i przednia szyba. Topowy Focus RS ma jeszcze napęd na 4 koła, a także system poprawiający start auta – Launch Control.

Ford Focus Mk3 Wnętrze po liftingu (2014-)

Opony

Dla modelu Ford Focus Mk3 z silnikiem benzynowym oryginalnym rozmiarem opony jest 205/55 R16. Jedynie dla wersji 2.0 ST EcoBoost należy montować opony w rozmiarze 235/40 R18. Oryginalnym rozmiarem opony dla Focus Mk3 z silnikiem 1.5 i 1.6 TDCi jest 215/55 R17, zaś dla modeli wyposażonych w silnik 2.0 TDCi, rozmiar 215/50 R17.

Najczęstsze usterki

Ford Focus Mk3 to jedno z najbardziej niezawodnych aut w segmencie C. Może usterki nie zdarzają się tutaj tak rzadko, jak u japońskich konkurentów, ale większość z nich można tanio i szybko usunąć. Jedną z usterek spotykanych w tym modelu są nietrwałe łożyska w przednich kolumnach zawieszenia. Podobne problemy miały Fordy z poprzedniej dekady. Objawem jej jest hałas dobiegający spod maski w trakcie pokonywania nierówności.

Wybierając ten model warto sprawdzić, w jakim stanie są gumowe przeguby półosi napędowych. To również nie jest nic nowego, bo użytkownicy starszych aut tej marki mieli już do czynienia z tym problemem. Jeśli nie wymieni się ich na czas, to dojdzie do uszkodzenia mechanizmu przegubów. W aucie zastosowano aktywną żaluzję chłodnicy. To system przyspieszający nagrzewanie się jednostki napędowej w zimne dni. Niestety mechanizm lubi się zacinać.

Użytkownicy auta skarżą się na zbyt delikatny, podatny na zarysowania lakier. Na szczęście producent oferuje tanie zaprawki. Dobrą informacją jest również fakt, że samochodów nie ma jeszcze rdzy. Focus boryka się jeszcze z jedną przypadłością. Po intensywnych opadach deszczu we wnęce koła zapasowego zbiera się woda. Ta dostaje się przez otwory montażowe, które producent w ramach oszczędności zatkał papierowymi zaślepkami.

W testach niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2015 roku na samochodach 4- i 5-letnich, Ford Focus zajął 78. lokatę na 125 pozycji. Najlepiej wśród aut klasy kompaktowej wypadła Mazda 3, która uplasowała się na 1. miejscu. Najgorszy rezultat uzyskał Citroen C4 zajmując 118. miejsce.

Bezpieczeństwo

Ford Focus Mk3 w testach zderzeniowych Euro NCAP przeprowadzonych w 2012 roku uzyskał bardzo dobry wynik 5 na 5 gwiazdek. W kategorii ochrony osób dorosłych samochód otrzymał notę 92%. Za ochronę dzieci 82% i za ochronę pieszych 72%. Pod względem dostępnych systemów bezpieczeństwa niemiecki kompakt został oceniony na 71%. Konkurenci uzyskali bardzo podobne rezultaty.

Konkurenci

Jednym z głównych konkurentów Forda Focusa Mk3 jest Volkswagen Golf. Jego mocne strony to niezawodne silniki, bardzo dobre spasowanie i wykończenie wnętrza oraz bogate wyposażenie. Prowadzi się równie dobrze co Ford, ale podstawowe wersje w tylnym zawieszeniu mają belkę skrętną. To rozwiązanie nieznacznie pogarsza własności jezdne podczas pokonywania ostrych zakrętów. W Focusie zastosowano układ wielowahaczowy w tylnej części i to niezależnie od silnika. Golf VII jest też droższy, ale wolniej traci na wartości.

Z Fordem konkuruje jeszcze między innymi Opel Astra J. Jest cięższy od Focusa i niezależnie od wersji w tylnym zawieszeniu ma belkę skrętną, przez co nie może pochwalić się tak dobrymi własnościami jezdnymi. Jest za to równie tani w zakupie i w eksploatacji. Jego mocną stroną są niezawodne silniki oraz motory downsizingowe, w których opłaca się zamontować instalację LPG. Mają pośredni, a nie jak w jednostkach EcoBoost czy TSI bezpośredni wtrysk paliwa.

Podsumowanie

Ford Focus Mk3 konkuruje w segmencie aut kompaktowych. Jego mocne strony to ciekawy nowoczesny design, niezawodne silniki, dobre osiągi oraz stosunkowo niskie koszty zakupu i eksploatacji. Zaletą samochodu są też własności jezdne. Wady? Tylko jedna jednostka benzynowa, w której montaż instalacji LPG jest w pełni opłacalny. Mankamentem tej konstrukcji jest jeszcze zbyt mały ekran nawigacji i niezbyt intuicyjna obsługa niektórych urządzeń w kabinie.

Najbezpieczniejszą wersją benzynową jest motor 1,6 Ti-VCT z pośrednim wtryskiem paliwa. Warto rozważyć też zakup jednego z silników EcoBoost, jak na razie zbierają głównie pochlebne opinie. Jedynie motory 1,5 EcoBoost i topowa odmiana RS są jeszcze zbyt krótko na rynku, żeby obiektywnie ocenić ich niezawodność. Z motorów wysokoprężnych polecamy wszystkie wersje, z wyjątkiem silnika 1,5 TDCi (ta sama sytuacja co w przypadku 1,5 EcoBoost). Na ocenę jest jeszcze za wcześnie.

Ceny egzemplarzy na rynku wtórnym wahają się od 20 tys. zł do 86 tys. zł. Godne uwagi są przede wszystkim sztuki z polskich salonów. Najlepsze to te użytkowane przez prywatnych właścicieli, choć na rynku jest wiele aut poflotowych. Nie zawsze muszą być zniszczone, zdarzają się i zadbane egzemplarze. Trzeba jednak liczyć się ze znacznie większym przebiegiem.

Tagi: 1.62.0EcoBoostFocusFordMk3TDCi
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu Autofakty.pl piszę o autach używanych.