zamknij
Renault Megane III (2009-2015) | Autofakty.pl

Renault Megane III to ciekawa, tańsza alternatywa dla Volkswagena Golfa VII. Pod względem niezawodności nie odstaje od konkurentów. Na co zwrócić uwagę przy zakupie francuskiego kompakta?

Sylwetka modelu

Renault Megane III to auto kompaktowe, na jego pokładzie zmieści się rodzina z raczej małymi dziećmi. Na rynku aut używanych przeważają egzemplarze z importu (około 60%), ale sztuki z polskich salonów są także dość szeroko dostępne.

Auto zadebiutowało na rynku w 2008 roku – na początku jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, rok później także jako kombi. W 2010 roku do oferty dołączył sedan, który był sprzedawany jako oddzielny model pod nazwą Fluence, a także Coupe-Cabrio (CC) ze sztywnym elektrycznie otwieranym dachem.

W 2012 roku do gamy jednostek napędowych dołączył nowy silnik 1.2 TCe. Auto otrzymało zmieniony przedni zderzak z przemodelowanymi wlotami powietrza oraz reflektory z diodami LED do jazdy dziennej. Dwa lata później konstrukcja przeszła drugą, tym razem poważniejszą modernizację: ostatnia wersja ma zupełnie nowe reflektory, zmienioną maskę oraz przedni zderzak. Produkcję Renault Megane III zakończono w 2015 roku.

Najtańsze egzemplarze z pierwszych lat produkcji kosztują około 15 tys. zł. Ceny najdroższych sztuk po drugim liftingu na internetowych portalach aukcyjnych dochodzą do ponad 80 tys. zł. W tej cenie można już kupić usportowioną odmianę RS, ale sprzed modernizacji.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Design Renault Megane III nie ma nic wspólnego z poprzednikiem, to zupełnie nowe auto. Najbardziej charakterystyczne elementy stylizacji tego modelu to brak atrapy chłodnicy. Wloty powietrza umieszczono tu tylko w przednim zderzaku – grill pojawił się dopiero po drugim liftingu. Najmłodsza odsłona Megane III ma też duży, charakterystyczny znaczek. Design auta jest bardziej ugrzeczniony niż w przypadku poprzednika, który wyróżniał się między innymi półokrągłą tylną szybą. Bagażnik w 3-drzwiowym hatchbacku ma 377-1024 l, w 5-drzwiowym 405-1162 l. Jego pojemność w wersji kombi to 525-1595 l, a w odmianie Coupe-Cabrio (CC) wynosi 211-417 l.

Wnętrze

Do wykończenia wnętrza użyto materiałów średniej jakość, ich spasowanie jest na przyzwoitym poziomie. Niestety, nie jest to poziom, który oferuje na przykład Volkswagen Golf VII. Do obsługi urządzeń pokładowych nie można mieć większych zastrzeżeń. Fotele są wygodne, zarówno z przodu jak i z tyłu. Miejsca z tyłu nie jest za dużo, zwłaszcza gdy z przodu siedzą wysokie osoby. Najbardziej przestronne jest kombi, najmniej wersje CC i 3-drzwiowy hatchback.

Wersje silnikowe

Silniki benzynowe

Najmniejszą pojemność ma wersja 1.2 TCe (115-132 KM). To niezawodna konstrukcja, która zapewnia całkiem przyzwoite osiągi. W zależności od mocy Renault Megane III z takim motorem rozpędza się do 100 km/h w 9,8-10,9 s. Niestety, silnik ma bezpośredni wtrysk paliwa, co podważa opłacalność montażu instalacji LPG.

W ofercie dostępny jest jeszcze jeden motor downsizingowy 1.4 TCe. Ma 130 KM i samochód z takim silnikiem osiąga setkę w 9,6 s. Jest trwały, a dzięki pośredniemu wtryskowi paliwa montaż instalacji LPG jest tutaj w pełni opłacalny.

Dostępny jest również wolnossący wariant 1.6 (101-110 KM) – francuski kompakt z takim silnikiem pod maską rozpędza się do setki w 10,5-10,9 s. Ta jednostka również współpracuje z gazem, ale ma jeden mankament: z czasem wyeksploatowaniu ulega koło zmiennych faz rozrządu. Objawy? Praca silnika przypomina klekotanie wydawane przez Diesla. Często występują też problemy z odpaleniem za pierwszym razem oraz z przyspieszaniem. Dostępna była też 2-litrowa wersja wolnossąca o mocy 140 KM. Osiągi? Niewiele lepsze niż w wersji 1.6 l. Silnik współpracuje z LPG i również miewa problemy z kołem rozrządu.

Najmocniejszy motor 2.0 TCe oferowany jest w kilku wersjach (180, 190, 220, 250, 265, 273 KM). Najsłabsza osiąga setkę w 7,8 s, najmocniejsza w 6,0 s. Niezależnie od wariantu, to udana konstrukcja. Najbezpieczniejsze są jednak wersje o mocy poniżej 200 KM – mają pośredni wtrysk paliwa i dobrze współpracują z gazem.

Renault Megane III Silnik (2009-2015)

Silnik Diesla

Podstawowy silnik to 1.5 dCi, który był dostępny w trzech wariantach mocy (90, 106, 110 KM). Przyspieszenie auta z takim motorem to w zależności od wersji od 10,5 do 12,5 s. Niezawodność? W poprzedniej generacji Megane w silniku tym często dochodziło do obracania się panewek. W tym modelu problem pojawia się znacznie rzadziej, ale nie można go całkowicie zignorować. Przy wyborze warto kierować się następującą zasadą: jeśli samochód z 1.5 dCi to taki, w którym olej był wymieniany co 15 tys. km, a nie co 30 tys. km. Zalety? Niewielkie spalanie i brak filtra cząstek stałych. Niestety DPF-a nie ma tylko w wersji 106-konnej, gdzie oferowany był za dopłatą. W niektórych egzemplarzach jest, w innych go nie ma.

Do wyboru jest jeszcze motor wysokoprężny 1.6 dCi. Ma 130 KM i rozpędza auto do 100 km/h w 9,8 s. Ma dobre osiągi, ale kosztem większego zużycia paliwa niż w przypadku 1.5 dCi. Nie ma za to problemów z panewkami. Jest trwały, ale niestety mało popularny.

Znacznie częściej spotykanym wariantem jest motor 1.9 dCi (130 KM). Przyspieszenie do setki? 9,5 s. Z niezawodnością tej jednostki jest podobnie jak z motorem 1.5 dCi – jeżeli poprzedni właściciel wymieniał olej co 15 tys. km, to nie ma co się obawiać obrócenia panewek. Jeśli nie da się tego sprawdzić, lepiej wybrać inny egzemplarz.

Topowy Diesel w gamie to 2.0 dCi. Ma moc 160-163 KM, dzięki czemu osiąga pierwszą setkę w 8,5-8,7 s. To udana i bardzo dynamiczna jednostka. Niestety, egzemplarzy z takim silnikiem na internetowych portalach aukcyjnych jest zaledwie kilka.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Volkswagen Golf IV [1997-2006]
Renault Megane III (2009-2015)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Precyzja układu kierowniczego w Renault Megane III nie jest mocną stroną tego modelu. Volkswagen Golf VII czy Ford Focus Mk3 prowadzą się lepiej. Zawieszenie zestrojono stosunkowo komfortowo. Z przodu zastosowano tu kolumny resorujące, a z tyłu belkę skrętną, która, choć zapewnia wysoki poziom trwałości, ogranicza trakcyjne zdolności auta podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Z przodu i z tyłu zastosowano tarcze hamulcowe.

Warianty wyposażenia

Samochód był dostępny w następujących wersjach wyposażenia: Generation, Authentique, Expression, SL Color Edition, SL Exception, Dynamique, Privilege i Bose Edition. Oferowane były też odmiany limitowane Tech Run oraz GT Robert Kubica.

W wersji podstawowej były dostępne następujące elementy wyposażenia: 15-calowe stalowe felgi, ABS, cztery poduszki powietrzne dla osób siedzących z przodu, elektryczne zmienne wspomaganie układu kierowniczego, komputer pokładowy oraz karta ze zdalnym sterowaniem centralnego zamka drzwi. Nie mogło zabraknąć też elektrycznie sterowanych podgrzewanych lusterek, elektrycznie podnoszonych przednich szyb i klimatyzacji manualnej.

Najciekawsze elementy wyposażenia opcjonalnego to: elektryczny hamulec postojowy, skórzana tapicerka, reflektory biksenonowe, nawigacja, klimatyzacja automatyczna, elektrycznie otwierany panoramiczny dach czy podgrzewane przednie fotele. Nie można zapomnieć też o automatycznie włączających się światłach mijania czy o felgach ze stopów lekkich.

Renault Megane III (2009-2015)

Najczęstsze usterki

Co psuje się w Renault Megane III? W wielu egzemplarzach pęka przednia szyba. Często zawodzi też alternator. Do niezbyt trwałych należą również moduł blokady kolumny kierowniczej czy przekaźnik świec żarowych w silnikach wysokoprężnych.

Z czasem w niektórych egzemplarzach na silniku mogą pojawiać się wycieki oleju. Spotykaną przypadłością są również szwankujące spryskiwacze szyb. Przed zakupem tego modelu warto sprawdzić w jakim stanie są gumowe osłony przegubów. Jeśli nie zostaną wymienione na czas, konieczna będzie wymiana całych półosi.

Niekiedy pojawiają się też błędy, które nie mają odzwierciedlenia w realnych usterkach. Użytkownicy Megane III wspominają jeszcze o wymianie uszkodzonych wiązek elektrycznych w ramach gwarancji.

W testach niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2015 roku na samochodach 4- i 5-letnich, Renault Megane zajęło 82. lokatę na 125 pozycji. Najlepiej wśród aut klasy kompaktowej wypadła Mazda 3, która uplasowała się na 1. miejscu. Najgorszy rezultat uzyskał Citroen C4 zajmując odległe 118. miejsce.

Bezpieczeństwo

Wersja przedliftingowa Renault Megane III w testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskała bardzo dobry wynik 5 na 5 gwiazdek. W kategorii ochrony osób dorosłych samochód otrzymał notę maksymalną, za ochronę dzieci 4 na 5 i za ochronę pieszych 2 na 5.

Po liftingu samochód znowu został poddany testom zderzeniowym. Przepisy oceniania aut przez Euro NCAP uległy wtedy zmianom. Pierwszym rezultatem był wynik 3 na 5 gwiazdek: za ochronę dorosłych auto otrzymało wtedy ocenę 83%, za ochronę dzieci 78% i 60% za pieszych. Z kolei w kategorii dostępnych systemów bezpieczeństwa Megane III uzyskało notę 48%. Niedługo później ponowiono testy i Renault otrzymało już nie 3, a 4 na 5 gwiazdek. Reszta wyników pozostała taka sama, z wyjątkiem ostatniego – ocena za dostępne systemy bezpieczeństwa samochód wzrosła do 56%.

Konkurenci

Renault Megane III konkuruje między innymi z Volkswagenem Golfem VII. Niemiecka konstrukcja może pochwalić się przede wszystkim bardzo dobrymi własnościami jezdnymi. Mocne strony auta to również niezawodność oraz dobra jakość materiałów użytych do wykończeni wnętrza i wzorowe ich spasowanie.

Volkswagen Golf VII jest droższy w zakupie i w eksploatacji, za to znacznie wolniej traci na wartości. Mankamentem samochodu jest za to brak w ofercie silnika benzynowego z pośrednim wtryskiem paliwa – w takim motorze montaż instalacji LPG jest znacznie bardziej opłacalny niż w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Drugim popularnym konkurentem francuskiego kompakta jest Opel Astra J. Podobnie jak Megane III oferuje jednostki z pośrednim wtryskiem paliwa i to jest istotna zaleta. Jest też stosunkowo niezawodna oraz również tańsza od Golfa VII. Niestety, podobnie jak Renault niezależnie od wersji ma średniej jakości materiały we wnętrzu, a do ich spasowania też można mieć zastrzeżenia. Dzięki atrakcyjnej cenie można jednak autu wybaczyć te niedociągnięcia.

Podsumowanie

Renault Megane III to auto kompaktowe dla małej rodziny lub dla singla. Największa jego zaleta to bogate wyposażenie. Mocną stroną tego modelu jest też atrakcyjna cena zakupu oraz niskie koszty eksploatacji w porównaniu do głównych konkurentów. Plusem francuskiej konstrukcji jest również atrakcyjny design i niezawodne silniki benzynowe. Wysokoprężne też można uznać za trwałe, choć pod pewnymi warunkami.

Polecamy wszystkie motory benzynowe i wszystkie Diesle. Szczególną ostrożność należy zachować jednak przy wyborze wolnossących silników 1.6 l i 2.0 l, które mają problemy z kołem zmiennych faz rozrządu. Gaz tolerują wszystkie odmiany z wyjątkiem 1.2 TCe, gdzie montaż takiej instalacji przez bezpośredni wtrysk paliwa może być nieopłacalny.

Z kolei decydując się na auto z jednostką wysokoprężną 1.5 dCi lub 1.9 dCi, trzeba upewnić się, czy poprzedni użytkownik odpowiednio często wymieniał olej. W innym przypadku może dojść do obrócenia się panewek.

Największa wada auta to mały wybór na rynku mocnych Diesli. Mankamentem Megane III jest jeszcze gorsze niż w Golfie wykończenie wnętrza i mniej skuteczny niż w Volkswagenie i w Fordzie Focusie Mk3 układ kierowniczy. Gdy oczekujecie od samochodu przestronności, jedynym wyjściem jest wybór wersji kombi, ponieważ inne są dość ciasne, nawet jak na segment C.

Najtańsze używane egzemplarze auta kosztują około 15 tys zł. Najdroższe wersje cywilne wyceniono na ponad 80 tys. zł. Na rynku jest wiele samochodów poflotowych, niestety większość z nich jest w słabym stanie. Są też sztuki sprowadzone z Francji – najczęściej w jeszcze gorszej kondycji. Najpewniejsze są egzemplarze z polskich salonów i od prywatnych właścicieli, ale tych jest znacznie mniej.

Tagi: 1.41.51.9CoupedCiMeganeRenaultTCe
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu Autofakty.pl piszę o autach używanych.