zamknij
Skoda Octavia III (2013-2017) | Autofakty.pl

Skoda Octavia III jest na rynku kilka lat. Najstarsze egzemplarze zdążyły już stracić trochę na wartości, dzięki czemu za rozsądne pieniądze można już mieć stosunkowo młode kompaktowe auto. Czy oprócz wysokiego poziomu przestronności oferuje również niezawodną mechanikę?

Sylwetka modelu

Skoda Octavia III to najtańszy przedstawiciel segmentu C w koncernie Volkswagen AG. To samochód, w którym odnajdą się osoby jeżdżące w pojedynkę, jak i rodziny. Auto dobrze sprawdza się zarówno w ruchu miejskim, jak i w długich trasach.

Samochód jest na rynku od 2013 roku. Na początku w salonach Skody pojawił się tylko liftback. Nieco później do oferty dołączyła usportowiona odmiana RS oraz rodzinne kombi. Rok 2015 to czas, w którym Czesi pokazali światu wzmocnioną wersję RS, a w roku 2017 auto przeszło lifting. Przemodelowano przede wszystkim pas przedni (najbardziej zauważalna modyfikacja to nowe reflektory), pojawiło się też kilka zmian we wnętrzu. Z kolei w ofercie silnikowej zadebiutowała nowa jednostka benzynowa 1.0 TSI.

Na internetowych portalach aukcyjnych dominują samochody importowane, których jest około 700. Sztuki z polskich salonów stanowią zdecydowaną większość. Jest ich ponad 500. Ceny najtańszych używanych egzemplarzy zaczynają się już nawet od około 14 tys. zł. Niestety na zadbaną sztukę trzeba przeznaczyć co najmniej 34 tys. zł. Tańsze auta nie nadają się do jazdy lub zostały niechlujnie naprawione po wypadkach. Najdroższe prawie nieużywane egzemplarze kosztują około 136 tys. zł – to usportowione wersje RS.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Skoda Octavia III to auto, którego nie da się pomylić z żadnym innym nowym samochodem, ale…
Tylne światła przywodzą na myśl dawne modele Audi takie jak A4 B6 czy A6 C5. Najbardziej charakterystyczne cechy bryły to kanciaste kształty, proste reflektory i atrapa chłodnicy oraz ostre załamanie okien tylnych drzwi. Sylwetka nie rzuca się w oczy. Próżno tu szukać efektownych wstawek. Ma być uniwersalna i podobać się jak największej ilości osób. Bagażnik liftbacka ma pojemność 560-1460 l, w kombi jego przestrzeń to 580-1620 l.

Wnętrze

Wnętrze Octavii III, jak na segment aut kompaktowych jest dość przestronne. Z przodu miejsca jest w sam raz dla wysokich osób o wzroście około 180 cm. Z tyłu również. Szukającym większego auta polecamy jednak bardziej Superba. Fotele są dobrze wyprofilowane i wygodne. Samochód trzeba pochwalić za bardzo dobrą jakość spasowania elementów we wnętrzu. Część plastików jest twarda. Skóra nie jest też na takim poziomie, jak w Audi, ale trudno się temu dziwić. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma cena. Stosunek wartości do jakości jest jednak bardzo dobry.

Wersje silnikowe

Na rynku dominują auta z motorami Diesla. Jest ich około 80%. Resztę stanowią egzemplarze z silnikami benzynowymi. Przebiegi w najmłodszych samochodach w większości przypadków nie przekraczają 10 tys. zł. Są wśród ogłoszeń również oferty z autami o przebiegu około 200 tys. km.

Silniki benzynowe

Najmniejsza jednostka benzynowa to 1.0 TSI (115 KM). Nie jest ona jednak najsłabsza, Octavia III z takim silnikiem rozpędza się do 100 km/h w 10 s. To jeszcze nowa konstrukcja i póki co trudno wyrokować na temat jej trwałości.

Silnikiem bazowym jest tak naprawdę motor 1.2 TSI dostępny w trzech wariantach mocy: 86, 105, 110 KM. W przypadku najsłabszego sprint to ,,setki’’ zajmuje 12 s, a w najmocniejszym czas ten skraca się do 10,3 s. Bardziej wymagający mają do wyboru jeszcze odmianę 1.4 TSI (140, 150 KM). W tym przypadku różnica w osiągach poszczególnych wersji jest symboliczna i wynosi zaledwie 0,1 s. 150-konna jest ,,szybsza’’ i rozpędza się do 100 km/h w 8,4 s.

Jednostki 1.2 TSI i 1.4 TSI w poprzedniej generacji auta cierpiały na problem z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Ta druga jednostka borykała się jeszcze z innymi poważnymi przypadłościami takimi jak nadmierne zużycie oleju silnikowego, wypalające się tłoki czy nieprawidłowo działające wtryskiwacze. W przypadku Octavii III łańcuch zastąpiono paskiem rozrządu, a resztę usterek wyeliminowano.

Entuzjaści mocnych wrażeń mają do wyborów usportowione odmiany RS 2.0 TSI w trzech wersjach o mocy: 220, 230 oraz 245 KM. W tym przypadku ,,sprint’’ do 100 km/h mieści się w przedziale od 6,6 do 6,8 s. Tu również nie ma już problemów ani z łańcuchem, ani z szybko ,,znikającym’’ olejem.

Niestety każdy z wymienionych wyżej silników ma bezpośredni wtrysk paliwa. Oznacza to, że wymaga specjalnej instalacji LPG, która oprócz benzyny musi korzystać również z gazu. Przed zdecydowaniem się na tego typu rozwiązanie, radzimy dobrze przekalkulować sobie jego opłacalność.

W ofercie dostępna jest jeszcze wersja z seryjnym zasilaniem gazem CNG. To 1.4 TSI G-TEC (110 KM). Auto rozpędza się do ,,setki’’ w około 11 s. Niestety liczba stacji oferujących takie paliwo w Polsce jest niewielka, dlatego jej zakup również należy dobrze przemyśleć.

Skoda Octavia III (2013-)

Silnik Diesla

W ofercie dostępne są dwie jednostki wysokoprężne, ale o kilku wariantach mocy. Podstawowy to 1.6 TDI (90, 105, 110 KM). W zależności o wersji auto z takim silnikiem osiąga 100 km/h w od 10,6 do 12,2 s. Bardziej wymagający mają do wyboru motor 2.0 TDI (150, 184 KM). W tym przypadku pierwsza ,,setka’’ pojawia się na prędkościomierzu po zaledwie 7,1 s-8,7 s. Póki co nie słychać jeszcze o poważnych, powtarzalnych usterkach na dużą skalę w tych silnikach. Najstarsze egzemplarze mają dopiero 5 lat. Jeżeli, któryś z silników miałby istotną wadę fabryczną prawdopodobnie byłoby już o tym głośno.

Skoda Octavia III (2013-2017)

Oznaczenie silnika Skoda Octavia

Skoda Octavia trzeciej generacji to prawdziwy kompakt z XXI wieku. Samochód jest przestronny i bardzo nowoczesny. Nowoczesna musiała być zatem też paleta silnikowa. Każdy z benzyniaków korzysta z wtrysku bezpośredniego. W każdym z diesli paliwo podają natomiast listwy common rail.

Oznaczenie silnika Skoda Octavia – motory benzynowe

  • 1,0 TSI – CHZD – 3-cylindrowy, 12-zaworowy silnik benzynowy, doładowany o pojemności 1 litra i mocy 115 KM, wyposażony we wtrysk bezpośredni i montowany od roku 2015
  • 1,2 TSI – CJZB, CJZA – 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik benzynowy, doładowany o pojemności 1,2 litra i mocy 86 lub 105 KM, wyposażony we wtrysk bezpośredni i montowany od roku 2013
  • 1,4 TSI – CHPA – 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik benzynowy, doładowany o pojemności 1,4 litra i mocy 140 KM, wyposażony we wtrysk bezpośredni i montowany od roku 2013
  • 1,8 TSI – CJSA – 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik benzynowy, doładowany o pojemności 1,8 litra i mocy 180 KM, wyposażony we wtrysk bezpośredni i montowany od roku 2013
  • 2,0 TSI – CHHB – 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik benzynowy, doładowany o pojemności 2 litrów i mocy 220 KM, wyposażony we wtrysk bezpośredni i montowany od roku 2013
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Seat Leon I [1999-2006]

Oznaczenie silnika Skoda Octavia – motory diesla

  • 1,6 TDI – CLHB, CLHA – 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik wysokoprężny, doładowany o pojemności 1,6 litra i mocy 90 lub 105 KM, wyposażony we wtrysk typu common rai i montowany od roku 2013
  • 2,0 TDI – CKFC, CUPA – 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik wysokoprężny, doładowany o pojemności 2 litrów i mocy 150 lub 184 KM, wyposażony we wtrysk bezpośredni i montowany od roku 2013

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy to jedna z mocnych stron czeskiego auta. W przednim zawieszeniu zastosowano tutaj kolumny resorujące, a z tyłu w zależności od wersji belkę skrętną lub układ niezależnych wahaczy. Zawieszenie jest trochę sztywne, ale też dobrze amortyzuje nierówności. Jego charakterystyka nastawiona jest bardziej na własności jezdne niż na komfort, ale nie jest też sztywno jak w aucie sportowym. Na przedniej i tylnej osi są tutaj tarcze hamulcowe.

Warianty wyposażenia

Samochód dostępny jest w następujących wersjach: Active, Ambition, Edition, Joy, Elegance, Style, Laurin & Klement, RS, RS 230 oraz RS 245. Najciekawsze elementy wyposażenia, w które można było uzbroić auto to między innymi: światła do jazdy dziennej w technologii LED, reflektory ksenonowe (po liftingu wprowadzono oświetlenie w pełni LED-owe), system monitorowania martwego pola, nawigacja oraz system umożliwiający połączenie z Internetem LTE. Nie zabrakło też czujników cofania, a nawet systemu ułatwiającego parkowanie samochodu z przyczepą. Auto zostało wyposażone też w MirrorLink, który umożliwia obsługiwanie smartfona za pośrednictwem ekranu systemu info-rozrywki. Niestety nie wszystkie aplikacje działają w trakcie jazdy. System nie obsługuje też każdego telefonu.

Skoda Octavia III (2013-2017)

Najczęstsze usterki

W Skodzie Octavii III próżno szukać powtarzających się usterek. Zawodzą głównie drobiazgi, ale różne. Niektóre egzemplarze mają problemy z radiem, które samo się włącza i bez pytania zmienia stacje radiowe. W innych autach z okolicy łączenia skrzyni biegów i silnika oraz z pokrywy zaworów wycieka olej.

Ze względu na zastosowanie ekologicznego lakieru na bazie wody (przypadłość większości współczesnych modeli aut) na karoserii szybko pojawiają się jego odpryski. Jak na razie nie słychać jednak o korozji. Gwałtowny wzrost temperatury silnika może oznaczać wypalanie filtr cząstek stałych (w przypadku diesla), ale może też być spowodowane awarią termostatu. W niektórych autach użytkownicy skarżyli się na wadliwe sprzęgło.

W testach niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2017 roku na samochodach 4- i 5-letnich, Skoda Octavia zajęła 76. lokatę na 124 pozycji. Najlepiej w tej klasie wypadła Mazda 3, który uplasował się na 8. miejscu. Najgorszy rezultat uzyskał budżetowy konkurent czeskiego auta – Chevrolet Cruze zajmując 120. miejsce.

Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych przeprowadzonych w 2013 roku przez Euro NCAP Skoda Octavia III uzyskała ogólny wynik 5 na 5 gwiazdek. Ochronę osób dorosłych oceniono na 93%, dzieci na 86%, pieszych na 66%, a obecne systemy bezpieczeństwa na 66%.

Konkurenci

W segmencie aut kompaktowych oprócz Skody Octavii III dostępnych jest jeszcze wiele innych ciekawych propozycji. Jedną z nich jest Ford Focus Mk3. Tutaj niezależnie od wersji samochód ma tylny układ wielowahaczowy, dzięki czemu bardzo dobrze prowadzi się w zakrętach. Jego mocną stroną jest też układ kierowniczy. Nie można zapomnieć również o atrakcyjnym, futurystycznym designie. Plusem tego modelu jest też bogata oferta silników benzynowych i wysokoprężnych. Co ważne, jednostki te zapewniają dość wysoki poziom niezawodności. Na uwagę zasługuje jeszcze bogate wyposażenie. Auto może pochwalić się też dużą przestronnością i dość atrakcyjną ceną zakupu w stosunku do rocznika. Dość tanie w porównaniu do niemieckich i japońskich konkurentów są też części zamienne. Jego wady to nieco częściej występujące usterki niż u wymienionych rywali. Ford Focus Mk3 szybciej też traci na wartości.

Ciekawą alternatywą dla Octavii III jest też Opel Astra J. Nie może pochwalić się co prawda tak dobrymi własnościami jezdnymi, ale jego wygląd jest również ciekawy i nowoczesny. Ceny używanych egzemplarzy na rynku są dość atrakcyjne, a w ofercie aż roi się do różnorakich wersji silnikowych. Na ogół są niezawodne, a co istotne (w przeciwieństwie do Focusa czy Octavii) w większości z nich jest pośredni wtrysk paliwa. Dzięki temu można tu zamontować konwencjonalną instalację LPG, która zużywa tylko gaz i nie potrzebuje dotryskiwać benzyny. Nie można narzekać też na wyposażenie. Mankamenty Astry J to między innymi: dość przeciętna przestronność – zwłaszcza w tylnym rzędzie siedzeń, znaczna utrata wartości, słaba jakość wykończenia wnętrza, a także mało konkurencyjne osiągi i spory apetyt na paliwo.

Podsumowanie

Volkswagen Golf VII uznawany jest za wzór w klasie aut kompaktowych. Skoro Skoda Octavia III jest z nim mocno spokrewniona, ale tańsza. To w dużej mierze przekłada się na rynkowy sukces tego modelu. Octavia od pierwszej generacji po przejęciu marki przez Niemców jest jednym z najbardziej popularnych aut w Polsce i nie tylko. Jej mocne strony to bardzo dobre spasowanie elementów we wnętrzu, bogate wyposażenie, oszczędne silniki, duża przestronność, a także bardzo dobre własności jezdne. Mankamenty czeskiej konstrukcji to przede wszystkim mało wyrafinowany design, spore ryzyko kradzieży, popularność (można zapomnieć o wyróżnieniu się tym autem). Poza tym każdy silnik benzynowy wymaga specjalnej instalacji LPG – ma bezpośredni wtrysk paliwa.

Z motorów benzynowych polecamy wszystkie wersje z wyjątkiem najsłabszej 1.2 TSI. Zdecydowanie nie radzi sobie z rozpędzaniem auta, zwłaszcza w trasie. Ostrożnie należy podchodzić też do wyboru jednostki 1.0 TSI. To jeszcze nowa i niesprawdzona konstrukcja, warto poczekać 2-3 lata na opinie użytkowników i mechaników. Ci, którzy zdecydują się wariant wysokoprężny mogą wybrać każdą jednostkę z wyjątkiem 90- i 105-konnego wariantu silnika 1.6 TDI. W tych obydwu przypadkach wyprzedzanie ciężarówek w trasie trzeba planować znacznie wcześniej i niestety nie odbywa się to bezstresowo.

Na internetowych portalach aukcyjnych dostępnych jest około 700 sztuk Skody Octavii III. Teoretycznie takie auto można już kupić za niecałe 30 tys. zł. Wśród sztuk wystawionych w tym przedziale znajdą się nawet takie, które jeżdżą o własnych siłach. Na zadbany egzemplarz trzeba mieć przynajmniej 34 tys. zł. Najdroższe usportowione sztuki RS wyceniono na ponad 90 tys. zł. Polecamy przede wszystkim auta kupione w polskich salonach z przejrzystą historią serwisową. Najbardziej ryzykowne są samochody sprowadzone, młode z małymi przebiegami. W wielu przypadkach mają albo przekręcony licznik albo powypadkową przeszłość.

Tagi: 1.42.0Octavia IIIScoutSkodaTDITSI
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu Autofakty.pl piszę o autach używanych.