zamknij
REKLAMA
Volkswagen Polo V (2010-2014) | autofakty.pl

Volkswagen Polo V to kolejna generacja niemieckiego auta segmentu B, które od dekad jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w Europie. Dlaczego tak wielu klientów wybiera właśnie ten model, skoro pod względem ceny zakupu to jedno z najdroższych aut w swojej klasie. Spora grupa osób uważa go też za najlepszą konstrukcję spośród miejskich wozów. Dlaczego? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Sylwetka modelu

Volkswagen Polo V to samochód typowo miejski, dedykowany przede wszystkim kierowcom jeżdżącym w pojedynkę, z jednym pasażerem lub z dziećmi. Egzemplarzy kupionych w polskich salonach jest około 100, a aut importowanych 500 sztuk.

Samochód zadebiutował na rynku w 2009 roku jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. Co ciekawe, zaraz po premierze Volkswagen Polo 6R zdobył tytuł ,,Car of the Year’’. Rok później do oferty dołączyła odmiana sedan, ale była oferowana tylko na wybranych rynkach. W 2013 roku w salonach zawitała usportowiona wersja R WRC z 2-litrowym turbodoładowanym silnikiem TSI o mocy 220 KM. Samochód został wypuszczony na rynek w ramach uczczenia sukcesów tego modelu w rajdach serii WRC. W 2014 roku konstrukcja przeszła modernizację. Przemodelowano między innymi zderzaki. Pojawiło się też kilka zmian we wnętrzu i w palecie silnikowej. Auto otrzymało też nową fabryczną nazwę 6C.

Najtańsze sztuki Volkswagena Polo V są oferowane na internetowych aukcjach już za około 7 tys. zł. To auta po mniejszych lub większych wypadkach w słabym stanie nie tylko blacharskim, ale i mechanicznym. 20-25 tys. zł to absolutne minimum, jakie trzeba przeznaczyć na zakup tego modelu. Najdroższe sztuki po liftingu kosztują nawet ponad 60 tys. zł. Zwykle są to prawie nowe auta z symbolicznymi przebiegami z ostatnich lat produkcji.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Design Volkswagena Polo V, choć nie wzbudza większych emocji to wygląda nowocześnie i może się podobać. Dominują tu przede wszystkim ostre kanty. Najbardziej charakterystyczne cechy sylwetki tego modelu to agresywnie wyglądające reflektory, kwadratowe tylne lampy oraz typowe dla koncernu Volkswagena lusterka. Bagażnik ma pojemność 280 l, a po rozłożeniu tylnej kanapy przestrzeń ta rośnie do 952 l.

Wnętrze

Wnętrze Volkswagena Polo V to wzór w segmencie aut klasy B. Zastosowano tu dobrej jakości materiały i precyzyjnie je spasowano. Nie ma mowy o skrzypieniu czy trzaskaniu deski rozdzielczej w trakcie jazdy. Wzorowa jest też ergonomia, a obsługa urządzeń pokładowych jest dziecinnie łatwa i intuicyjna. Fotele są mocno wyprofilowane i dobrze trzymają na boki. Miejsca z przodu jest w sam raz. Jeśli jednak usiądą tam wyższe osoby, to przestrzeń na nogi z tyłu drastycznie się skurczy. To zdecydowanie miejskie auto na krótkie trasy.

Wersje silnikowe

Na rynku aut używanych niewiele więcej (ponad 300 sztuk) jest egzemplarzy z silnikami benzynowymi oraz zasilanych gazem. Samochody z motorami wysokoprężnymi to niecałe 300 sztuk. Dostępne są auta, których przebieg nie zdążył przekroczyć nawet niecałych 10 tys. km, ale rekordzista ma za sobą już ponad 260 tys. km.

Silniki benzynowe

Oferta jednostek benzynowych jest bardzo bogata. Chyba żaden inny konkurent nie oferuje tak dużego wyboru silników. Podstawowy motor ma pojemność 1,0 l i generuje moc 60-75 KM. Auto z takim silnikiem rozpędza się do 100 km/h w 14,3-15,5 s. Jego dynamika pozostawia wiele do życzenia, zwłaszcza podczas jazdy autostradą czy trasą szybkiego ruchu. Silnik 1,0 l był dostępny jednak dopiero od 2014 roku. Wcześniej podstawową jednostką napędową w Polo V był motor 1,2 l (60-70 KM), który miał jeszcze słabsze osiągi na poziomie 14,3-15,5 s do 100 km/h. To konstrukcja o dość krótkiej żywotności i do tego ospała. Z jednostek z wtryskiem pośrednim dostępny jest jeszcze 86-konny motor 1,4 l. W tym przypadku sprint do setki wynosi niewiele ponad 11 s, a to już akceptowalny wynik.

Wszystkie wymienione wyżej silniki dobrze współpracują z instalacjami LPG. Reszta motorów to jednostki TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Motory te wymagają specjalnych instalacji, a oprócz spalania gazu dotryskują jeszcze benzynę co dodatkowo zwiększa koszty eksploatacji.

Ci, którzy wolną nowocześniejsze konstrukcje z turbodoładowaniem mają do wyboru kilka propozycji. Najsłabsza to oferowane od 2014 roku 1.0 TSI (95-110 KM), w tym przypadku sprint do ,,setki’’ to 10,5-9,3 s. W latach poprzednich dostępny był silnik 1.2 TSI (90 i 105 KM) o osiągach mocno zbliżonych do 1.0 TSI. Później jednostkę zmodyfikowano i był oferowany jeszcze wariant o mocy 110 KM.

Topowym silnikiem w odmianie cywilnej jest 1.4 TSI (140-150 KM) oferowany jako BlueGT. Auto z takim motorem osiąga prędkość 100 km/h w 7,8-7,9 s. Bardziej wymagający mają do wyboru jeszcze usportowione wersje GTI i R WRC. Pod maską GTI w egzemplarzach wyprodukowanych do 2014 roku pracował 180-konny silnik 1.4 TSI, później 192-kony 1.8 TSI. Starsza wersja przyspiesza do ,,setki’’ w 6,9 s, a młodsza w 6,7 s. Wisienką na torcie jest jednak topowa odmiana R WRC z motorem 2.0 TSI (220 KM). W tym przypadku samochód od 0 do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 6,4 s.

Decydując się na jednostkę z rodziny TSI, trzeba pamiętać o tym, że motory 1.2 TSI i 1.4 TSI z pierwszych lat produkcji borykają się z nietrwałymi łańcuchami rozrządu. W 180-konnej odmianie GTI występowały jeszcze problem ze sprzęgiełkiem kompresora. Użytkownicy skarżyli się na problemy z wtryskiwaczami, a nawet na wypalone tłoki. Większość problemów rozwiązano w 2010 roku.

Volkswagen Polo V silnik (2010-2014)

Silniki Diesla

W palecie silników wysokoprężnych dostępne są trzy jednostki napędowe i każdą z nich można uznać za udaną, z wyjątkiem wariantu 1.4 TDI. Gości on na rynku zbyt krótko, aby stwierdzić, czy to jednostka awaryjna. Podstawowy motor to 1.2 TSI o mocy 75 KM. Rozpędza on auto do ,,setki’’ w 13,9 s. To zdecydowanie za słabo, jeśli auto ma co jakiś czas jeździć w trasę.

Odradzamy też wybór podstawowego 75-konnego wariantu 1.6 TDI. Ma tak samo słabe osiągi jak podstawowy motor 1.2 TDI. Polecamy za to odmiany 90- i 105-konną. W zależności od mocy sprint do 100 km/h wnosi od 10,4 do 11,5 s. Dynamika Polo z jedną z tych wersji jest w zupełności wystarczająca zarówno w mieście, jak i w trasie.

Od 2014 roku pod maską małego Volkswagena pracuje motor 1.4 TDI o trzech wariantach mocy 75, 90 i 105 KM. Osiągi są bardzo podobne, jak w przypadku starszych konstrukcji, najsłabsza rozpędza się do ,,setki’’ w 12,9 s, a topowa w 9,9 s. W związku z tym, że ten silnik jest jeszcze krótko na rynku, trudno mówić o jego niezawodności. Ale biorąc pod uwagę dynamikę, warto rozważyć zakup wszystkich wersji z wyjątkiem podstawowej 75-konnej.

Niestety wszystkie diesle, niezależnie od mocy, mają filtr cząstek stałych. Aby nie doprowadzić do jego zapchania, trzeba co jakiś czas pojechać autem w trasę.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Opel Insignia I [2008-2017]
Volkswagen Polo V (2010-2014)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Samochód ma precyzyjny układ kierowniczy, a zawieszenie zestrojono tak, że auto precyzyjnie prowadzi się podczas pokonywania zakrętów, ale też i dobrze wybiera nierówności. W jego przedniej części zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu belkę skrętną. Z przodu są tutaj tarcze hamulcowe, a z tyłu bębny lub tarcze w zależności od wersji.

Warianty wyposażenia

Skoda Fabia III dostępna jest w następujących wersjach: BlackGT, Comfortline, Cross Polo, Cross Polo Urban White, Fresh, GTI, Highline, Highline R-Line, Life, Original, R WRC, Start, Style, Team, a także Trendline. Najciekawsze elementy wyposażenia to między innymi: światła w technologii LED do jazdy dziennej, czujniki parkowania, nawigacja, elektrycznie otwierane szyby, system doświetlania zakrętów, panoramiczny dach, reflektory ksenonowe, Bluetooth umożliwiający sparowanie telefonów z systemem info-rozrywki oraz elektrycznie składane i podgrzewane lusterka.

Volkswagen Polo V (2010-2014)

Najczęstsze usterki

Volkswagen Polo V to jedno z najmniej awaryjnych aut w swoim segmencie, ale i tutaj Niemcom zdarzyło się kilka wpadek. Koncern Volkswagen AG od lat borykał się z problematyczną zautomatyzowaną skrzynią DSG. Płynnie zmieniała biegi i była bardzo szybka, ale niestety już po około 200 tys. km wymagała inwestycji i to rzędu kilku tys. złotych. W Polo V póki co nie słychać o poważnych usterkach, ale zdarzają się problemy z oprogramowaniem. Zwykle pomaga jego aktualizacja, a koszty takiej naprawy nie przerażają już, jak w starszych generacjach skrzyni.

Kolejnym słabym punktem tego modelu jest cienki, podatny na zarysowania lakier na bazie wody. To przypadłość dotycząca niestety wielu współczesnych aut. Nowe lakiery mają być bardziej ekologiczne, a co za tym idzie są niestety też mniej trwałe. Przed zakupem warto jeszcze sprawdzić działanie klimatyzacji, sprężarka nie jest mocną stroną układu. Z czasem zużyciu ulegają również łożyska kół, które nie należą do zbyt trwałych.

Według raportów niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2017 roku na samochodach 6- i 7-letnich, Volkswagen Polo znalazł się mniej więcej w środku stawki. Auto zajęło 60. lokatę na 117 pozycji. Najlepiej wśród modeli segmentu B wypadła Toyota Yaris, która uplasowała się na wysokim 9. miejscu. Najgorszy rezultat uzyskała Dacia Logan, która zajęła dopiero 114. lokatę.

Bezpieczeństwo

Volkswagen Polo V generacji został przetestowany przez Euro NCAP w roku 2009, ogólny wynik tego modelu to 5 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 90%, a za ochronę pieszych 41%. Poziom bezpieczeństwa dzieci został oceniony na 86%, a obecne w aucie systemy bezpieczeństwa na 71%.

Konkurenci

Volkswagen Polo konkuruje między innymi z Fordem Fiestą Mk7. Samochód ten może pochwalić się przede wszystkim nowoczesnym, ciekawym designem. Tu nie ma mowy o zachowawczej stylizacji jak w Polo. Do zakupu tego modelu zachęca jeszcze bogata oferta niezawodnych jednostek napędowych, zarówno wysokoprężnych jak i benzynowych. Prawdziwą wisienką na torcie jest usportowiona wersja ST. Kolejne mocne strony Fiesty to bardzo dobre własności jezdne, a także atrakcyjna cena zakupu i niskie koszty eksploatacji. Do wad małego Forda trzeba zaliczyć natłok małych, ale irytujących usterek oraz silniki benzynowe niezbyt dobrze znoszące współpracę z gazem. Narzekać można jeszcze na słabe wykończenie kabiny, znacznie lepsze jest w Polo.

W segmencie B oferowanych jest wiele ciekawych aut, ale z pewnością jednym z najmocniejszych rywali Volkswagena jest Toyota Yaris II. Jej mocne strony to przede wszystkim ponadprzeciętna niezawodność oraz pancerne silniki zarówno benzynowe jak i wysokoprężne. Na tym niestety kończy się lista zalet tego modelu. Samochód jest dość drogi w porównaniu do większości segmentowych rywali z tych samych lat. Ma przekombinowaną deskę rozdzielczą, która nie wszystkim przypadnie do gustu oraz podatną na korozję karoserię. Jakby tego było mało wnętrze jest dość ciasne, a na rynku dominują wymęczone już auta poflotowe.

Podsumowanie

Volkswagen Polo od lat uważany jest przez dziennikarzy za wzór w swojej klasie, czego dowodem jest choćby tytuł ,,Car of the Year’’. Dlaczego niemieckie auto jest uważane za jedno z najlepszych? Przede wszystkim ze względu na rewelacyjne własności jezdne, bogate wyposażenie i bardzo dobre wykończenie wnętrza. Auto może też pochwalić się wysokim poziomem niezawodności.

Wady konstrukcji to przede wszystkim zbyt zachowawczy design i wysoka cena zakupu w stosunku do większości segmentowych rywali. Uwagi można mieć jeszcze do awaryjnych silników 1.2 TSI i 1.4 TSI. Które z motorów są godne uwagi? Jeżeli chodzi o diesle to polecamy wszystkie z wyjątkiem tych najsłabszych o mocy 75 KM. W przypadku motorów benzynowych nasz typ to jednostka 1,4 l z wtryskiem pośrednim. Jest niezawodna i dobrze współpracuje z gazem. Warte zakupu są również odmiany 1.4 TSI po liftingu oraz usportowione wersje GTI (tylko z silnikiem 1.8 TSI) oraz R WRC. Motory 1,0 l i 1,2 l są za słabe, a jednostka 1.0 TSI jest jeszcze zbyt krótko na rynku, aby ocenić poziom jej niezawodności.

Teoretycznie Volkswagena Polo V można kupić już za 7 tys. zł. W praktyce nie będzie to egzemplarz nadający się do jazdy. Samochody, które poruszają się o własnych siłach kosztują co najmniej 20-25 tys. zł. Decydując się na tańszą sztukę sporo ryzykujemy. Najdroższe auta kosztują około 60 tys. zł. To topowe wersje używane lub samochody z symbolicznymi przebiegami z salonów.

Tagi: 1.21.4ComfortlineHighlinePolo VTrendlineTSIvolkswagen
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ