zamknij
OPONY

Opony letnie wzmacniane. O tym warto wiedzieć

Michelin Pilot Sport 4 XL

Opony letnie wzmacniane, czyli najczęściej oznaczane symbolami XL bądź RFD, przeznaczone są do aut, które na co dzień muszą się mierzyć z cięższymi ładunkami bądź wyższymi prędkościami. Zastosowanie tego typu opon niesie za sobą pewne określone konsekwencje. Należy też pamiętać, że najważniejszą zasadą przy doborze opon, także tych wzmacnianych, powinno być przestrzeganie zaleceń producenta.

Jakie oznaczenie mają opony letnie wzmacniane?

Dostępne na rynku modele opon wzmacnianych mogą mieć różne oznaczenia. Różnice wynikają przede wszystkim z różnego nazewnictwa przyjętego przez producentów opon. Inaczej też bywają oznaczane opony wzmacniane przeznaczone dla aut dostawczych, inaczej dla sportowych czy do jazdy w terenie.

Stosowane oznaczenia można podzielić na dwie główne grupy. Pierwsza jest związana z określeniem Extra Load, który również można spotkać na oponie. Częściej jednak producenci stosują literki XL, nieco rzadziej zaś pojawiają się EXL czy EL. Druga grupa oznaczeń pochodzi natomiast od słówka Reinforced. Tu można natrafić się na następujące skróty w nazwach opony: RFD, RF, REF, REINF.

Czym się różni opona wzmacniana?

Podstawowa różnica pomiędzy oponą wzmacnianą a standardową (o tym samym rozmiarze i bieżniku) leży w ich konstrukcji. Opony XL są przede wszystkim mocniejsze poprzez zastosowanie dodatkowych warstw opasań bądź innych wzmocnień. Również pewne różnice mogą dotyczyć użytego materiału (mieszanki gumowej). Przekłada się to na większe ich obciążenie maksymalne. Przykładowo opona o rozmiarze 205/55 R16 z indeksem nośności 91 może przenosić maksymalne obciążenie 615 kg, ale już obciążenie maksymalne tej samej opony w wersji XL z indeksem nośności 94 wynosi 670 kg. Dla opony w rozmiarze 175/70 R14 z indeksem nośności 84 maksymalne obciążenie wynosi 500 kg, a z indeksem nośności 88 – 560 kg.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Fabryka Vredestein w Gyöngyöshalász

Zmiany konstrukcyjne wzmocnionej opony mogą przekładać się na właściwości jezdne. Sztywniejsza ściana boczna zapewnia większą stabilność przy dużym obciążeniu i nie odkształca się nadmiernie przy wysokich prędkościach. Z reguły tego typu opony są też mniej komfortowe, co jednak w przypadku aut o charakterze dostawczym bądź sportowym nie powinno specjalnie dziwić.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Wybór opony wzmacnianej, podyktowany np. koniecznością przewożenia większego ładunku, zawsze musi jednak być zgodny z zaleceniami producenta samochodu oraz względami prawnymi. Uważnym należy być podczas wymiany opony na model o innym rozmiarze. Zawsze trzeba się upewnić, że indeks nośności zakładanej opony nie jest niższy niż zalecany przez producenta. Wymówką nie może być przewożenie mniejszych ciężarów czy też jazda z mniejszymi prędkościami. Zmiany opon mogą się również wiązać z koniecznością korekty ciśnienia. Bardzo często opony wzmacniane mają wyższą wartość ciśnienia. Jeśli o tym zapomnimy, wówczas możemy skrócić żywotność opony.

Tagi: oponyopony letnie
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.