zamknij
REKLAMA
Fot. Materiały prasowe Toyota

Opona to bezpieczeństwo, a bezpieczeństwo nabiera szczególnego znaczenia w sytuacji, w której na zewnątrz panuje mróz, a na drodze pojawia się śnieg. Aby w takich warunkach móc poruszać się autem, to bezwzględnie powinno zostać wyposażone w opony zimowe. Jak wybrać ogumienie najlepiej dopasowane do potrzeb i możliwości kierowcy? Dziś zajmiemy się tym właśnie tematem.

Temperatury na zewnątrz spadają, pogoda zaczyna się psuć, a to oznacza że coraz większymi krokami zbliża się sezon wymiany opon na zimowe. Czemu są one koniecznością? Przede wszystkim decydują o tym ich właściwości. Guma, z której zostały wykonane, jest niezwykle miękka. W efekcie nie marznie na kamień w niskiej temperaturze, a zachowuje pełną plastyczność i nadal może gwarantować właściwy poziom trakcji. Poza tym ogromne znaczenie ma bieżnik. Ten zazwyczaj posiada kilka kanałów odprowadzających wodę i błoto pośniegowe spod opony oraz jest poprzecinany dużą ilością lamelek szukających trakcji w trudnych warunkach drogowych.

Spora część kierowców oczywiście zimówki już ma. Musi zatem wyłącznie umówić wizytę u wulkanizatora. Część niestety będzie musiała dopiero nabyć nowe ogumienie. Zatem jak dobrać opony zimowe? Podstawową wartością, jaką należy wziąć pod uwagę, jest rozmiar. Rozmiar w pierwszej kolejności powinien być dopasowany do felg, na których zimówki mają być zastosowane. Po drugie w sytuacji, w której kierowca postanowi kupić komplet ogumienia i obręczy, nie może wybrać rozmiaru dowolnego. Powinien bowiem pamiętać o wielkości opon optymalnych dla danego modelu samochodu.

Rozmiar i indeksy to absolutna podstawa!

Rozmiar ogumienia ustalony przez producenta dla auta ma ogromne znaczenie. To dla niego bowiem wyliczane były wartości spalania czy też do niego dobrana została m.in. siła pracy układu wspomagania. Informację w sprawie optymalnego rozmiaru ogumienia najłatwiej znaleźć w instrukcji obsługi, która była dołączona do pojazdu w salonie sprzedaży. Gdy samochód pochodzi z drugiej ręki i kierowca nie posiada instrukcji, zawsze może się wesprzeć wiedzą internautów. Lepiej jednak żeby wybierał fora zrzeszające znawców konkretnego modelu. Tylko oni będą w stanie precyzyjnie odpowiedzieć na pytania.

Choć rozmiar opony to podstawowy wskaźnik, bezwzględnie należy sprawdzić także indeks prędkości i nośności. Pierwsze kryterium określa prędkość maksymalną dopuszczoną na danym typie ogumienia. Drugi odnosi się do obciążeń, jakie opony są w stanie wytrzymać podczas eksploatacji. O ile zakup zimówki ze zbyt niskim indeksem prędkości nie stanowi problemu – w końcu rzadko można bezpiecznie rozpędzić się np. do 190 km/h, o tyle pod żadnym pozorem nie można decydować się na ogumienie ze zbyt niskim indeksem nośności. Opona może nie wytrzymać trudów eksploatacji, a w efekcie ulec uszkodzeniu i nie nadawać się do dalszej jazdy już po sezonie czy dwóch.

Choć bez rozmiaru i doboru indeksów ogumienia zimowego nie da się kupić, określenie ich wartości to dopiero pierwszy punkt na liście wszystkich czynników, które odpowiedzialny kierowca musi wziąć pod uwagę. Numerem dwa jest klasa opony. Czemu ma ona aż tak duże znaczenie? Odnosi się do takich czynników jak m.in. rodzaj użytych materiałów, budowa bieżnika, charakterystyka pracy oraz cena. I tak ogumienie w tym zimowe dzieli się na poszczególne klasy – ekonomiczną, średnią i premium.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Jakiej firmy opony zimowe? Poszukamy odpowiedzi!

Klasa ogumienia niestety ma duże znaczenie

Najtańsze zimówki niestety mogą nie sprawdzić się zbyt dobrze w żadnych warunkach. Jeżeli jednak kierowca uprze się przy ich zakupie, powinien raczej unikać wyjazdu z dużego miasta w czasie opadów śniegu, nie eksploatować ich zbyt intensywnie oraz zdecydowanie obniżyć prędkość jazdy w trakcie mrozów. Wybór rozsądku to klasa ekonomiczna. Opony należące do tej grupy dobrze radzą sobie z trudami zimowej jazdy w mieście, a jednocześnie nie powinny zaskoczyć kierowcy podczas dalszej podróży. Złoty środek sprawia, że powinny być montowane w pojazdach o średnich przebiegach rocznych.

Na szczycie hierarchii znajdują się opony klasy premium. Są zdecydowanie najdroższe, ale w zamian za wysoką cenę, gwarantują kierowcy naprawdę dobre właściwości drogowe. Przede wszystkim korzystają z najnowszych rozwiązań z zakresu budowy bieżnika czy materiałów. Poza tym maksymalnie dbają o poziom trakcji nawet w trudnych warunkach i idealnie nadają się do samochodów, które dysponują dużym zapasem mocy lub są intensywnie eksploatowane.

Jak dobrać opony zimowe i wiedzieć do jakiej klasy należą? Podstawą jest oczywiście właściwe logo naniesione na ścianę. Największe koncerny oponiarskie zazwyczaj przypisują marki do klas, a informację w tym temacie bez żadnego problemu można znaleźć w sieci. Dodatkowo źródło wiedzy stanowią nowoczesne etykiety naniesione na bieżnik opony nowej. Tam w graficzny sposób zawarte są dane dotyczące wydajności energetycznej związanej ze spalaniem, przyczepności na mokrej nawierzchni i głośności pracy. Im lepsze wyniki osiąga ogumienie, tym wyżej jest pozycjonowane w hierarchii.

Jak dobrać opony zimowe? Nie bój się szukać pomocy specjalistów!

Nawet kierowca, który ma właściwą wiedzę z zakresu ogumienia, może potrzebować porady. A tą stanowią coroczne rankingi ogumienia zimowego przygotowywane m.in. przez ADAC. Specjaliści sprawdzają ogumienie na właściwie przygotowanych torach i w warunkach realnych. Dzięki temu najlepiej wiedzą jak dany typ ogumienia sprawdza się na śniegu, lodzie czy w błocie pośniegowym. Uzyskując taką wiedzę kierowca musi pamiętać właściwie o jednym. Powinien przełożyć ją na warunki, które w porze zimowej najczęściej spotyka na swojej drodze. Tylko na tej podstawie dokona wyboru optymalnego.

Zakup opon zimowych to niezwykle odpowiedzialne zadanie. Opony to w końcu sposób na bezpieczną jazdę w trudnych warunkach drogowych. Co jednak w sytuacji, w której kierowca totalnie nie zna się na ogumieniu i raczej nie ma czasu na wielogodzinne wertowanie sieci w poszukiwaniu stosownej wiedzy? Oczywiście zawsze może skorzystać z pomocy wulkanizatora lub pracownika sklepu motoryzacyjnego. Ci powinni nie tylko wskazać modele ogumienia pasujące do danego samochodu, ale przede wszystkim muszą mieć wiedzę na tyle szeroką, aby doradzić który z modeli opony kierowca powinien kupić.

Skorzystanie z porady specjalisty z zakładu wulkanizatorskiego i sklepu motoryzacyjnego wiąże się dużą dozą zaufania. Aby właściciel pojazdu miał pewność, że zaufanie nie zostanie zawiedzione, powinien wybierać jedynie renomowane punkty sprzedaży. Tylko te zagwarantują obsługę specjalistów, którzy rzeczywiście posiadają na tyle dużą wiedzę w temacie, że są w stanie doradzać klientom.

Tagi: dobór opon zimowychogumienie zimoweopony zimowezimówki
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.

1 KOMENTARZt

  1. Jak ktoś chce się bawić w szczegóły to przy oponach zimowych duże znaczenie odgrywa przede wszystkim mieszanka z jakich opona jest wykonana. Dla przykładu jeśli chodzi o zimówki, dobrze sprawdza się technologia Bluearth zastosowana po raz pierwszy przez Yokohamę. Mieszanka wzbogacona o olejek pomarańczowy. I nie chodzi bynajmniej o zapach, tylko właściwości jakich opona nabiera w niskich temperaturach i kontakcie z wodą. Wystarczy trochę pojeździć, żeby poczuć różnicę

DODAJ KOMENTARZ