zamknij
Fot. Materiały Vredestein

Holenderski producent opon Vredestein jest jednym z kluczowych graczy na europejskim rynku ogumienia segmentu premium. To oznacza, że produkowane przez firmę opony są zaawansowane technologicznie, ale to na szczęście jeszcze nie oznacza że muszą być drogie. Przykład? Letnie modele potrafią kosztować tylko 180 złotych za sztukę. Ceny zimówek startują z kolej od niespełna 190 złotych za sztukę. Dziś przyjrzymy się ofercie marki w jednym z najpopularniejszych rozmiarów w Europie. Jakie konkretnie opony Vredestein 195/65 R15 można kupić w polskich sklepach motoryzacyjnych? Sprawdźmy.

Vredestein Sportrac 5

W konstrukcji modelu Sportrac 5 spotykają się dwie legendy. Z jednej strony jest to renoma holenderskiej firmy Vredestein, która działa na rynku europejskim już od 110 lat i jest ważnym graczem w segmencie opon premium. Z drugiej legendarny podpis mistrza designu – Giorgetto Giugiaro. Twórca karoserii m.in. Lotusa Esprita, BMW M1 czy Lancii Delty kierował pracami stylistycznymi nad bieżnikiem i ścianą boczną. Jaki jest ich efekt? Opona już na pierwszy rzut oka ma dość dynamicznie wyglądający bieżnik. Co więcej, jest on też w pełni funkcjonalny.

Vredestein sportrac 5
Fot. Materiały Vredestein

Na rowkach poprowadzonych na środku czoła pojawiły się elementy elastyczne. Te odpowiadają za pełniejszy kontakt ogumienia z nawierzchnią. To dość ważna kwestia, bowiem decyduje nie tylko o trakcji, ale też obniżonych oporach toczenia, wyższej trwałości oraz niższym spalaniu i emisji szkodliwych związków do atmosfery.

Opona letnia Vredestein Sportrac 5 ma jednak jeszcze inne zalety. Hamowanie na mokrej nawierzchni zostało ocenione na klasę A, a opory toczenia klasę C. Głośność pracy ogumienia ma wartość 70 dB. Na koniec jedna z większych zalet. Sportrac 5 to opona segmentu premium. Mimo wszystko ma rozsądnie wykalkulowaną cenę. Model 195/65 R15 91 V zostanie wyceniony na zaledwie 179 złotych za sztukę. Wersja 91 H jest nieco droższa. W jej przypadku jedna sztuka opony kosztuje 194 złote.

Vredestein T-Trac 2

T-Trac 2 jest ważnym produktem w letniej ofercie marki Vredestein. A projektantom modelu szczególnie zależało na dwóch czynnikach. Po pierwsze krótkiej drodze hamowania. Po drugie niskich oporach toczenia. Klasa hamowywania auta na mokrej nawierzchni została oceniona w europejskiej etykiecie na wysoką notę A. T-Trac na mokrym asfalcie radzi sobie jednak nie tylko z wytracaniem prędkości, ale i jazdą. Wzdłużne rowki połączone z kanałami poprzecznymi bardzo sprawnie usuwają wodę spod czoła opony, przez co minimalizowany jest efekt aquaplaningu.

Vredestein T-Trac 2
Fot. Materiały Vredestein

Jeżeli chodzi o drugi priorytet, inżynierowie starali się ograniczyć opory toczenia. Dzięki temu oponę można nazwać energooszczędną. Co to daje? W naturalny sposób przekłada się na wydłużone przebiegi, niższe spalanie jednostki napędowej i niższą emisję szkodliwych związków do atmosfery.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Bridgestone Turanza T005 - trakcja na mokrym i trwałość. Czy to prawda?

Dwa priorytety oczywiście nie oznaczają, że inżynierowie pominęli chociażby sposób zachowania na drodze. Ten udało się dopracować dzięki zoptymalizowanemu rozmieszczeniu kostek bieżnika. Za ich sprawą opona dobrze trzyma samochód na obranym przez kierowcę torze podczas jazdy w zakręcie i ściera się bardzo równomiernie. Nabywca wybierający oponę Vredestein T-Trac 2 w rozmiarze 195/65 R15 i specyfikacji 91 T powinien liczyć się z wydatkiem na poziomie 187 złotych za sztukę. To bardzo rozsądna kwota na tle rynkowych rywali.

 

Vredestein Quatrac 5

Quatrac 5 to dużo nowocześniejszy typ ogumienia wielosezonowego sprzedawanego przez Vredestein. Opona została wyposażona w asymetryczny bieżnik, który był skonstruowany w taki sposób, aby sprawdził się w zróżnicowanych warunkach pogodowych. Przykład? W środkowej części czoła pojawiają się trójwymiarowe bruzdy. Te pomagają utrzymać kontakt z nawierzchnią w zakręcie i latem, i zimą.

Vredestein Quatrac 5
Fot. Materiały Vredestein

Klasa hamowania na mokrej nawierzchni została oceniona na C, a mieszanka gumowa ma zwiększony udział krzemionki. W ten sposób staje się bardziej odporna na zużycie. Vredestein Quatrac 5 to też komfortowa jazda. Hałas pracy został określony na 68 dB. Poza tym model dobrze poradził sobie podczas testów. Poleca ją m.in. Auto Bild Allrad (w teście opona zajęła pierwsze miejsce), podczas gdy druga lokata przypadła jej w badaniu ADAC.

Holendrzy podczas konstruowania tej opony wielosezonowej zadbali o jej rozsądnie brzmiącą cenę. Model 195/65 R15 z indeksem nośności 91 i prędkości T zostanie wyceniony na 233 złote za sztukę. Gdy indeks nośności wzrośnie do 95, cena ogumienia podskoczy do 258 złotych za sztukę.

Vredestein Snowtrac 5

Na koniec propozycja Vredestein z rynku opon zimowych. Snowtrac 5 to model, który przede wszystkim urzeka bieżnikiem zaprojektowanym na kształt litery V. Efektowna stylizacja wspomaga usuwanie wody i błota pośniegowego z czoła opony, a ponadto jest poprzecinana lamelami. Te znajdują się na różnych głębokościach i są wykonane w różnych kierunkach. W ten sposób potęgowana jest przyczepność samochodu oraz droga jego hamowania w trudnych warunkach drogowych występujących zimą.

Vredestein Snowtrac 5
Fot. Materiały Vredestein

Kluczem do sukcesu dla Holendrów stała się też precyzja komunikacji kierowcy z kołami. Za tą odpowiada centralny rowek z serią specjalnych nacięć. Opona Vredestein Snowtrac 5 została doceniona w testach. Poleca ją m.in. badanie przeprowadzone przez instytut TCS czy austriacki automobilklub OAMTC.

Sporą zaletą opony Vredestein Snowtrac 5 jest cicha praca. Ilość generowanych w trakcie jazdy hałasów została określona na 69 dB. Klasa zarówno oporów toczenia, jak i hamowania na mokrej nawierzchni to C. Holenderska zimówka w rozmiarze 195/65 R15 i specyfikacji 91 T kosztuje 211 złotych za sztukę. Przy parametrach 91 H jej cena rośnie do 261 złotych, a 95 Y 267 złotych.

Tagi: opona letniaopony całoroczneopony zimoweVredestein
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.