zamknij
Najlepsze mercedesy | Autofakty.pl

„Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz?” śpiewała Janis Joplin, co prawda chciała jeszcze kolorowy telewizor, ale co do samochodu nie mogła się mylić. Trójramienna gwiazda na masce to niewątpliwie najbardziej rozpoznawalny symbol w świecie motoryzacji. To marka, która powstając w 1881 roku na zawsze zarezerwowała sobie tytuł najstarszego producenta samochodów. Ulubieniec gwiazd, polityków i biznesmenów. Poniżej TOP 10 – najlepsze Mercedesy wszech czasów, w subiektywnym ujęciu.

Mercedes 540 K Special [1937]

To bez wątpienia jedna z przedwojennych ikon Mercedesa. Wspomagana kompresorem rzędowa ósemka generuje z pojemności 5,4 litra 180 KM wydając charakterystyczny gwizd. Samochód do „setki” rozpędza się w 16,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. Napęd przekazywany jest za pomocą 4-biegowej ręcznej skrzyni. Auto zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 1936. Obecnie ostało się zaledwie kilka egzemplarzy.

Mercedes 540 K Special
Mercedes 540 K Special

Mercedes 300 SL Gullwing [1954]

Najsłynniejszy model Mercedesa, a dodatkowo technologiczny przełom w historii motoryzacji. Jeden z najszybszych aut swojej epoki. Pojawił się w 1954 roku i od tej pory nieustannie zachwyca. Unoszone do góry drzwi – wizytówka tego modelu – nie były rozwiązaniem natury estetycznej. Aby zachować sztywność nadwozia trzeba było zastosować wysokie progi. Nadwozie zostało wykonane z blach stalowych.

Mercedes 300 SL Gullwing
Mercedes 300 SL Gullwing

Mercedes 600 Pulman [1963]

Był własnością Coco Chanel, Elizabeth Taylor, Johna Lennona, Arystotelesa Onassisa, Jacka Nicholsona i Fidela Castro. Dodatkowo z jego „usług” korzystała cała rzesza papieży i polityków. Pierwsza wzmianka o tym modelu pochodzi z 1955 roku, kiedy to zarząd firmy zdecydował się na wprowadzenie na rynek reprezentacyjnego modelu. Mercedes 600 produkowany był od 1964 do 1981 roku. Występował w dwóch wersjach – Limousine i przedłużonej Pullman. W sumie fabryka Mecedesa wyprodukowała niespełna 2,7 tys. egzemplarzy tych aut, z czego zaledwie 500 występowała w wersji przedłużonej. Do napędu „sześćsetki” służył silnik V8, o pojemności 6,3 litra, generujący 250 KM.

Mercedes 600
Mercedes 600 Pulman

Mercedes C111 [1970]

Seria C11 była eksperymentalna linią używaną przez Mercedesa do testowania innowacyjnych technologii w praktyce, takich jak silniki diesla lub klimatyzacja. Nadwozie zostało wykonane z włókna szklanego, a jego kształt gwarantował niespotykanie niskie współczynniki oporu. C111 czwartej generacji uzbrojony był w 500- konny silnik pozwalający na osiągnięcie 403 km/h.

Mercedes C111
Mercedes C111

Mercedes Gelandewagen (G-Klasa) [1979]

Od 1972 roku Mercedes pracował nad lekkim i mocnym terenowym samochodem, który sprawdzi się w armii. Pierwszy prototyp pojawił się dwa lata później i to wystarczyło żeby szach Iranu zamówił dla swojego wojska 20 tys. terenowych Mercedesów. Po raz pierwszy pojawił się w 1979 roku i od tamtej pory produkowany jest bez większych zmian. Jedyne modernizacje, jakich dopuścił się producent obejmują doposażenia auta w klimatyzacje, automatyczną skrzynie biegów czy wspomaganie kierownicy. W 1989 roku wprowadzono na rynek wersje po face liftingu ze zmodyfikowanym wnętrzem, które uzbrojono w skórzane wykończenia i poduszkę powietrzną. W 2002 rokuj pojawiła się bardziej luksusowa odmiana, uwielbiana przez muzyków i gwiazdy kina.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Nowy Mercedes klasy A - nowa generacja i innowacyjny carsharing w standardzie

Kiedy Mercedes ogłosił, że zamierza zakończyć produkcję tego modelu miłośnicy marki zaprotestowali. Produkcję przedłużono.

Mercedes Gelandewagen
Mercedes Gelandewagen

Mercedes 190E Cosworth [1983]

Można śmiało powiedzieć, że to jeden z najbardziej niesamowitych modeli Mercedesa jakie powstały. Ta usportowiona wersja serii W201 narodziła się, aby stanąć w szranki z zaprezentowanym wcześniej BMW M3 i jest obecnie marzeniem wielu kolekcjonerów. W momencie debiutu samochód zasilany był przez 185- konny silnik o pojemności 2,3- litra. Napęd był przekazywany oczywiście na koła tylne za pomocą 5- stopniowej, manualnej skrzyni biegów. Jednym z pierwszych nabywców 190E Coswortha był Ayrton Senna i Niki Lauda.

Mercedes 190E Cosworth
Mercedes 190E Cosworth

Mercedes CLS [2004]

Mercedes wprowadził na rynek model CLS twierdząc, że jest to zupełnie nowa, rewolucyjna koncepcja. Nie sposób temu zaprzeczyć. Sportowa linia charakteryzuje się nisko opadającą linią dachu na wzór nadwozi coupe, z tą różnicą, że zamiast pary drzwi ten samochód oferuje czterodrzwiowe nadwozie. W momencie premiery auto nie miało konkurenta. Nieco później pojawiły się Audi A7 i BMW serii 5 GT. Model CLS stworzył. Od 2011 produkowana jest druga generacja tego modelu.

Mercedes CLS
Mercedes CLS

Mercedes E63 AMG [2010]

Wilk w owczej skórze… AMG 63 jest najdoskonalszym sedanem świata. Wygląda prawie jak typowy Mercedes Klasy E – tak pomyśli większość, ale uważne oko zauważy 20- calowe felgi, szerszy rozstaw i dźwięk, który budzi okolicznych mieszkańców każdego poranka. Potwór napędzany jest 6,2- litrową V8 produkującą 525 KM. Auto przyspiesza do „setki” w czasie zaledwie 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 Km/h.

Mercedes E63 AMG (fot. CLF@Flickr, CC BY-NC-ND 2.0)

Mercedes SLS AMG [2011]

Model został od podstaw zaprojektowany przez AMG i pojawił się w salonach w 2010 roku. Jest pierwszym samochodem, którego nadwozie w całości zostało wykonane z aluminium. Jego stylistyka nawiązuje do kultowego Gullwinga. Pod potężną maską znalazł się 6,2- litrowy silnik V8 o mocy 575 KM. Moc przekazywana jest na koła tylne za pomocą 7- biegowej półautomatycznej dwusprzęgłowej skrzyni biegów (brzmi jak koszmar serwisanta?). Najbardziej charakterystycznym elementem samochodu są uchylane w górę drzwi, które stylistycznie nawiązują do protoplasty z 1950. Co ciekawe ich waga wynosi zaledwie 18 kg, a zastosowanie niewielkich pirotechnicznych ładunków pozwala na „odstrzelenie” ich w przypadku dachowania.

Mercedes SLS AMG
Mercedes SLS AMG

Mercedes 300 SLR [1955]

Konstrukcja modelu 300 SLR opiera się na 300 SL Gullwing, ale była znacznie lżejsza dzięki zastosowaniu aluminiowej ramy. Uważany jest za najszybszy samochód tamtego okresu.

Mercedes 300 SLR 1955
Mercedes 300 SLR 1955
Tagi: blogmercedes