zamknij
PO GODZINACH

Tory wyścigowe w Polsce – gdzie można się pościgać

REKLAMA
Tor Słomczyn

Choć marzenia o budowie profesjonalnego toru wyścigowego, na którym mogliby rywalizować kierowcy Formuły 1, albo choćby innych nieco mniej prestiżowych serii, należy odłożyć na nieokreśloną przyszłość, to nie znaczy to, że nie ma miejsc do legalnego ścigania się. Są liczne tory wyścigowe w Polsce, choć o bardzo zróżnicowanej infrastrukturze i stanie technicznym.

Tory wyścigowe w Polsce można podzielić na dwie grupy. Pierwszą grupę stanowią te tory, na których cyklicznie odbywają się różne imprezy sportowe o różnych charakterze. Niestety są też takie tory, które bardzo rzadko są użytkowane, a jeśli już, to nie zawsze zgodnie ze swoim pierwotnym charakterem. Do tych torów, na których coś się dzieje, z pewnością można zaliczyć tory w Kielcach, Słomczynie, Poznaniu, Tor Jastrząb, Motopark Ułęż czy też Tor Kamień Śląski.

Do grupy torów, na których rzadko albo wcale już nie odbywają się imprezy sportowe (ewentualnie o bardzo lokalnym charakterze) można zaliczyć tor Rakietowa we Wrocławiu, Bednary, Legnica czy FSO Warszawa Żerań.

Tor Poznań

To największy, najbardziej nowoczesny i być może również najbardziej znany tor wyścigowy w Polsce, który powstał w 1977 r. Pętla toru mierzy 4085 m długości i 12 m szerokości. Do tego na obiekcie znajduje się mniejszy tor kartingowy o długości 1,5 km. Główny tor ma 14 zakrętów (5 lewych i 9 prawych), a najdłuższa prosta mierzy 560 m.

Tor Poznań (fot. Classicauto Cup)

Tor Kielce

Obok toru w Poznaniu drugi najsłynniejszy tor w naszym kraju. Wybudowany został rok wcześniej niż ten w Poznaniu. W jego skład wchodzą dwie pętle. Mniejsza mierzy 1140 m długości, zaś dłuższa 4160 m. Szkopuł w tym, że przebiega ona częściowo przez drogę krajową nr 74 i aby z niej skorzystać niezbędne jest zatrzymanie ruchu na tej drodze. Podobnie jak w Poznaniu również w Kielcach znajduje się tor kartingowy o długości 880 m. Ciekawostką jest fakt, że różnica wysokości pomiędzy
skrajnymi punktami to 60 metrów.

Tor Słomczyn

Niedawno zmodyfikowany tor w Słomczynie pod Warszawą to przede wszystkim miejsce imprez rallycrossowych, choć nowa pętla o długości 1,2 km jest już w pełni asfaltowa i umożliwia rozgrywanie również innych imprez. Szczególnie atrakcyjne są zawody, które łączą ściganie się na asfalcie z szutrem. Obiekt spełnia wszystkie wymogi CIK-FIA. Obecnie obiekt ten gości kierowców m.in. podczas Mistrzostw Polski, Mistrzostw Europy oraz Pucharu Europy Centralnej w Rallycrossie. W przyszłości tor ma zostać rozbudowany do długości 3 km.

Tor Jastrząb

Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy „Autodrom Jastrząb” znajduje się pod Szydłowcem niedaleko Kielc. Kierowcy mają tam do swojego użytku tor o nawierzchni asfaltowo-szutrowej o długości 3,5 km. Tor jest podzielony na 4 moduły: płyty poślizgowe, tor do szybkiej jazdy, tor kartingowy oraz prostą do wyścigów na 1/4 mili. Autodrom spełnia wszelkie warunki wyznaczone dla ośrodków doskonalenia techniki jazdy. Jest to jedyne miejsce w Polsce, umożliwiające poślizgi autobusów oraz ciężkich ciężarówek.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Historia aut z FSO: Daewoo Matiz - mistrz oszczędnej jazdy z Żerania!
Tor Jastrząb (fot. Classicauto Cup)

Motopark Ułęż

Obiekt znajdujący się w połowie drogi pomiędzy Warszawą a Lublinem posiada tory szkoleniowe, do jazdy off-road oraz dla motocykli. Tor składa się z pasa głównego o wymiarach 1500×30 m oraz pasa bocznego o wymiarach 1500×15 m. Na miejscu znajduje się również płyta slalomowa, którą można dowolnie konfigurować oraz trzy płyty poślizgowe.

Silesia Ring

Tor zlokalizowany jest w Kamieniu Śląskim, 30 km od Opola i 8 km od autostrady A4. Dzięki swojej lokalizacji i bardzo dobremu skomunikowaniu, Silesia Ring jest idealnym miejscem do organizacji małych i dużych imprez motoryzacyjnych. Nitka główna Silesia Ring liczy 3630 metrów i składa się z 15 zakrętów (9 prawych i 6 lewych), natomiast krótsza (1,5 km) pętla została umownie nazwana „kartingową”, choć w rzeczywistości jest częścią toru głównego i różni się tylko długością. Prosta startowa licząca 560 metrów ma szerokość 15 metrów a tor w najwęższym miejscu – 12 metrów. Najdłuższa prosta liczy 730 metrów.

Tor Łódź

To nowoczesny obiekt o licznych możliwościach eksploatacyjnych. Jego główna nitka mierzy 1,5 km długości i od 8 do 12 m szerokości. Jest wykorzystywana przez samochody osobowe, motocykle oraz gokarty. Trasa toru ma siedemnaście zakrętów i posiada m.in. opcję zraszania wodą. Ponadto na obiekcie znajdują się dwie płyty poślizgowe.

Tor Toruń

Toruński Motopark jest miejscem rozgrywania nie tylko wyścigów, ale również zawodów w drifcie oraz szkoleń z bezpiecznej jazdy. Tor o asfaltowej nawierzchni ma długość 1 km. Do tego znajduje się na nim 6 płyt poślizgowych.

Tor wyścigowy Bednary

Tor ten powstał na płycie byłego lotniska niedaleko Poznania. Obecnie funkcjonuje tam Sobiesław Zasada Centrum i jest to jeden z najnowocześniejszych obiektów szkoleniowych motoryzacyjnych w Europie. Posiada m.in. sztuczne wzniesienie z płytami poślizgowymi, siedem niezależnych, bezkolizyjnych modułów szkoleniowych, specjalistyczne „rynny” przeznaczone do prowadzenia zajęć tzw. aquaplaningu, nowoczesny system przeszkód mechanicznych, „szarpaków” oraz kurtyn wodnych. Poza torem wyścigowym znajdują się tutaj również tory: gokartowy, motocyklowy oraz 2 tory off-road.

Tor Mikołajki

Wybudowany w 2009 r. tor Mikołajki powstał z myślą o Rajdzie Polski, który właśnie w 2009 roku został włączony do cyklu WRC. Tor o nawierzchni szutrowej zaprojektowano w podwójnej konfiguracji, umożliwiający równoczesny przejazd dwóch samochodów.

Tor Rakietowa

Zlokalizowany we Wrocławiu tor posiada pętle o długości 1,5 km. Obecnie odbywają się na nim głównie szkolenia z doskonalenia techniki jazdy samochodem. Posiada płyty poślizgowe (prostokątną i kołową) oraz nowoczesny system kurtyn wodnych.

Tor Biała Podlaska

Tor ten znajduje się na terenie byłego lotniska wojskowego. W zależności od konfiguracji jego długość waha się od 2000 do 3300 m. Posiada odcinki asfaltowe, szutrowe oraz betonowe. Ma też jeden z najdłuższych pasów startowych spośród wszystkich torów wyścigowych w Polsce. Na obiekcie znajduje się również tor szkoleniowo-treningowy o długości 2,2 km.

Tagi: tory wyścigowewyścigi
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ