zamknij
REKLAMA
etykieta na oponie

Dobiegający do wnętrza kabiny hałas odgrywa dość istotną rolę w tym, co określamy mianem komfortowej jazdy. Powodować go mogą przede wszystkim takie elementy jak silnik wraz z układem wydechowym, szum opływającego nadwozie powietrza oraz opony. W przypadku opon musimy się zawsze liczyć z pewnym poziomem hałasu podczas jazdy. Jego poziom będzie zależał od wielu czynników. Nie zawsze bowiem, gdy opony huczą nadmiernie, jest to oznaka ich uszkodzenia. Może to być kwestia złego montażu, a także kwestia wyboru konkretnego modelu opony.

Hałas musi być

Opona musi huczeć, nie ma na to rady. I nie mówimy tu tylko o ostrej jeździe na zakrętach czy gwałtownym hamowaniu. Nawet najcichsze opony, najbardziej renomowanych marek generują podczas spokojnej jazdy określony poziom hałasu. Wynika to w dużej mierze z ich konstrukcji. Bieżnik opony posiada określone klocki, do tego dochodzą różne lamele, poprzeczne rowki, które podczas stykania się z nawierzchnią wydają różne dźwięki.

Dodatkowy szum generuje również opływające oponę powietrze. Wspomniane nacięcia na bieżniku opony, które z jednej strony gwarantują lepsze odprowadzenie wody, śniegu czy błota pośniegowe, są także przyczyną dodatkowych zawirowań powietrza.

Generalnie, im bardziej agresywny jest charakter opony, tym będzie ona bardziej hałaśliwa.

Od czego zależy poziom hałasu?

Generowany przez oponę hałas w dużej mierze zależy od rodzaju nawierzchni, po której się poruszamy. Jeśli droga będzie równa niczym stół, jest szansa, że podróż minie nam w nieco cichszej atmosferze. Im droga jest bardziej szorstka, tym hałas wydobywający się spod opon będzie bardziej donośny.

Na to jednak nie mamy wpływu, ale już na wybór odpowiedniej opony, jak najbardziej. Przyczyną nadmiernego hałasu może być ogumienie o wyższym indeksie prędkości bądź nośności czy też o innych parametrach różniących się od zalecanych przez producenta (np. o innym profilu). Warto zatem kupować takie opony, które będą miały dokładnie takie parametry, bądź jak najbardziej zbliżone do tych, które zaleca producent auta. Przyczyną nadmiernego hałasu może być również inna szerokość opony. Większa powierzchnia styku z drogą to lepsza przyczepność, ale jednocześnie wyższy hałas. Na terenie Unii Europejskiej opony o szerokości do 145 mm mają limit hałasu na poziomie 72 dB(A), zaś przy szerokości 215 mm limit ten wynosi 76 dB(A).

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Testy opon letnich 2017

Na poziom hałasu ma wpływ również ciśnienie w oponach, w tym różnica ciśnienia w poszczególnych oponach. Niższe o 0,5 bara ciśnienie zwiększa poziom hałasu średnio o 1 dB(A). Stąd warto również z tego powodu pamiętać o regularnej kontroli ciśnienia w oponach. Co ciekawe, choć wiele osób tak myśli, zimówki wcale nie generują jakoś znacząco większego hałasu od opon letnich.

Etykiety na nowych opony

Kupując nową oponę warto zwrócić uwagę na jej poziom hałasu. Wszystkie będące na rynku nowe opony powinny posiadać kluczowe informacje. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku pralek czy lodówek. Mowa tu o takich parametrach jak klasa energetyczna, droga hamowania oraz właśnie poziom hałasu.

Ten trzeci parametr oznaczany jest poprzez liczbę fal na etykiecie. Najcichsze opony posiadają jedną falę, najgłośniejsze – trzy. Różnica wynosi niby niewiele, bo zaledwie 3 dB(A), jednak dla ucha jest to odczuwalna wyraźnie różnica. Poziom hałasu jest mierzony przy prędkości 80 km/h przy wyłączonym silniku.

Uszkodzenia i ząbkowanie opony

Nagły wzrost hałasu dobiegający od opony może świadczyć o jej uszkodzeniu. Nie zawsze bowiem musi się to wiązać z nagłym spadkiem ciśnienia. Wbity gwóźdź sprawi, że powietrze będzie uchodzić powoli, ale właśnie większy hałas powinien nas o tym ostrzec.

Dodatkowe decybele mogą się pojawić również w przypadku tzw. ząbkowania opony. To efekt nierównomiernego zużywania się opon (szybciej ścierającego się środka bieżnika) i dzieje się z reguły na kołach, które nie są napędzane. Stąd rada, by podczas wymiany opon zmieniać opony z przodu na tył i na odwrót.

A może to nie wina opony?

Może się jednak zdarzyć, że to co określamy mianem huczenia opon, wcale nie jest generowane przez opony. Zwłaszcza, jeśli usłyszymy zwiększony hałas głównie podczas skręcania. Warto wówczas sprawdzić, czy nie jest to wina zużytego łożyska. Można to sprawdzić domowym sposobem. Wystarczy podnieść koło i poruszać ręką kołem. Jeśli uszkodzone jest łożysko, wówczas powinniśmy usłyszeć większy szum. O problemach z łożyskiem może sugerować również luz na kole.

Tagi: ciśnienie w oponach samochodachjak czytać etykiety oponopony
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ