zamknij
PORADNIKI

Dlaczego warto zamontować hak holowniczy?

REKLAMA
Dlaczego warto zamontować hak holowniczy? | autofakty.pl

Hak holowniczy pozwala na dołączenie do naszego auta przyczepki, campingu, czy bagażnika na rower. Nim jednak będziemy mogli zapiąć na nim wybraną przyczepę, musimy najpierw wybrać najlepszy dla naszych potrzeb rodzaj, zamontować go i uzyskać wpis o jego montażu w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Typy i ceny haków holowniczych

Na rynku jest dostępnych kilka rodzajów haków. Najpopularniejszymi są te montowane na stałe z charakterystyczną kulką – zalecane dla osób, które na co dzień zmuszone są do podróżowania z przyczepą. Dla okazyjnego wykorzystywania haka – zaleca się haki z kulką zdejmowaną. Na rynku dostępne są także tzw. automaty – czyli haki wyposażone w wygodny mechanizm odłączania końcówki.

Ceny haków, w zależności od modelu, wahają się od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Każdy hak musi posiadać czytelną tabliczkę znamionową.

Montaż i legalizacja haka holowniczego

Po zakupieniu haka – przychodzi czas na jego montaż. Nie zaleca się ich zakładania na własną rękę. Zdecydowanie lepiej przekazać to zadanie fachowcom, którzy wiedzą do czego hak przyczepić i co równie ważne – jak podłączyć do niego instalację elektryczną.

Ostatnim zadaniem przed wyruszeniem w trasę z przyczepką jest legalizacja haka. W tym celu należy udać się do stacji kontroli pojazdów, gdzie diagnosta sprawdzi poprawność montażu i elektrykę oraz wystawi dokument, z którym należy się udać do wydziału komunikacji po wpis w dowodzie rejestracyjnym oraz w karcie pojazdu.

Samochód wyposażony w hak holowniczy daje nam możliwość swobodnego poruszania się z przyczepką, przewożenia rzeczy i materiałów o większych gabarytach. Hak w aucie to także szansa na objazdowe wczasy z przyczepą kempingową.

WAŻNE – haka holowniczego, nie można wykorzystywać podczas holowania pojazdów. Mylna nazwa, sprawia, że część kierowców przyczepia linkę holowniczą właśnie do niego, przez co mogą doprowadzić do uszkodzenia haka a nawet do kolizji. Silne naprężenie liny jakie występuje w czasie holowania może wyrwać hak lub zniszczyć jego gwint.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Jak sprawdzić DPF po numerze VIN?