zamknij
PORADNIKI

Koniec gwarancji i co dalej – gdzie serwisować i naprawiać samochód?

REKLAMA
Koniec gwarancji i co dalej | autofakty.pl

Gwarancja na nowy samochód ma tę zaletę, że w ciągu jej trwania łatwo jest obliczyć koszty związane z serwisowaniem pojazdu. Na ogół nie są one małe, wynika to z tego, że aby utrzymać gwarancję musimy stawiać się w ASO na obowiązkowych przeglądach. Niestety nie należą one do najtańszych. Tak czy inaczej są to koszty przewidywalne, z góry wiemy kiedy będą miały miejsce, unikamy wydatków nagłych, nieplanowanych.

ASO, czy warsztat niezależny?

Wielu kierowców domyśla się, że koszty związane z dokonywaniem tych przeglądów są niejako wkalkulowane w cały gwarancyjny biznes. Dlatego dla niektórych, koniec gwarancji oznacza ulgę związaną z końcem przymusu korzystania z drogiego serwisu w ASO. Częste wizyty w ASO są szczególnie uciążliwe w przypadku, gdy dużo jeździmy i musimy dokonywać częstej wymiany części eksploatacyjnych.

Koszty takiej operacji pokrywamy wyłącznie my, ponieważ gwarancja jej nie obejmuje.

Obecnie obowiązujące prawo dopuszcza co prawda serwisowanie auta, w okresie gwarancji, poza ASO, jednak jest to tak bardzo skomplikowane, że w rezultacie nieopłacalne. Krótko mówiąc jeżeli coś pójdzie nie tak, stracimy gwarancję, czas i pieniądze na rzeczoznawców i prawników. Zatem dla jednych koniec gwarancji, to koniec błogostanu związanego z przewidywalnością wydatków na utrzymanie samochodu w należytym stanie technicznym, dla innych długo wyczekiwana chwila „przesiadki” do tańszego, często wcale nie gorszego warsztatu niezależnego.

GVO i liberalizacja rynku moto

Odnośnie drugiego przypadku: nie zawsze musimy rozglądać się za alternatywą dla ASO. Po latach wyzysku kierowców przez niektóre autoryzowane serwisy, sytuacja się zmieniła za sprawą unijnej dyrektywy GVO, która najogólniej rzecz biorąc liberalizuje rynek obsługi serwisowej samochodów i części zamiennych.

Serwisy ASO nie są już takie drogie, jak to niegdyś bywało, często organizowane są w nich promocje na przeglądy bądź wymianę niektórych elementów.

Rabaty udzielane są zarówno na części zamienne, jak i na robociznę. Warto być zatem na bieżąco z ofertą promocyjną oficjalnego dystrybutora. Stacje autoryzowane nie mogą odwracać się od właścicieli aut pogwarancyjnych, ponieważ już nie górują nad konkurencją wiedzą, a właściwie dostępem do niej. Zgodnie z wspomnianą już wcześniej dyrektywą GVO, każdy musi mieć zapewniony dostęp do fachowej dokumentacji.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Przyczepa czy kamper? Co wybrać?

Najlepsi specjaliści

Nierzadko warsztaty ASO posiadają lepsze wyposażenie, co zdecydowanie ułatwia dokonywanie niektórych napraw oraz pozwala na szybsze postawienie diagnozy. Niezależnie od tego warto rozejrzeć się za dobrym warsztatem niezależnym. Przy sprzedaży samochodu nie będziemy się, co prawda mogli pochwalić, że wszystkie naprawy i przeglądy były wykonywane w ASO, jednak udokumentowany serwis dobrego warsztatu niezależnego też będzie pewnym atutem.