zamknij
AKTUALNOŚCI

Czy motoryzacja musi iść w kierunku elektryczności? Niekoniecznie!

Delphi

Na rozpoczynającej się dziś we Frankfurcie wystawie samochodowej można podziwiać wiele nowości, które niebawem pojawią się na naszych drogach. Nie tylko jednak producenci samochodów pojawili się na targach IAA. Przykładowo na swoim stoisku firma Delphi zaprezentowała zaawansowane systemy napędowe. Wcale przyszłość nie musi należeć wyłącznie do aut z napędem elektrycznym.

Sprawa wydawała się od pewnego czasu przesądzona. Przyszłość motoryzacji, ta najbliższa, będzie należeć do samochodów hybrydowych, by stopniowo przechodzić wyłącznie na napęd elektryczny. Być może nieco później dominującym paliwem będzie wodór. Choć tu jeszcze nie wszystkie kwestie są w pełni przesądzone. Ten uporządkowany, wydawałoby się, plan zmian w motoryzacji nie wszyscy jednak w pełni zaakceptowali. Informowaliśmy już m.in. o silnikach Mazdy czy paliwie syntetycznym Boscha. Dziś do tego grona dołącza Delphi.

Bezpośredni wtrysk benzyny pod najwyższym ciśnieniem

We Frankfurcie Delphi pokazała dwa rozwiązania, będące ewolucją systemu GDi, dzięki którym będzie on charakteryzował się najwyższym ciśnieniem i najcichszą pracą. System ten, będący w produkcji od 2010 r., stosowany jest przez licznych producentów. Jego nowa generacja stanowi kolejny krok naprzód pod względem ciśnienia wtrysku, precyzji i wyciszenia. Nowy system produkcyjny będzie pracował pod ciśnieniem do 350 bar z możliwością zwiększenia do 400 bar bez wprowadzania dalszych modernizacji. Warto dodać, że prowadzone są prace nad jeszcze wyższym ciśnieniem – nawet do 500 bar.

Dzięki wielootworowym wtryskiwaczom elektromagnetycznym system zapewnia najlepszą atomizację oraz dozowanie paliwa. Takie rozwiązanie będzie prowadzić do zmniejszenia emisji CO2 i pyłów, a także zwiększenia oszczędności w zużyciu paliwa.

System odłączania cylindrów

Znane już na rynku rozwiązanie Delphi postanowiło jeszcze bardziej udoskonalić. Nowy system odłączania cylindrów zapewni, w zależności od silnika, mniejszą o 8-15 proc. emisję CO2. Technologia Dynamic Skip Fire (DSF), opracowana z Tula Technology, jest pierwszą w pełni zmienną technologią odłączania cylindrów silnika. Technologia ta pozwala na nowe podejście do usprawnień silnika, procesu spalania i hybrydyzacji.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  W końcu sprawdzimy punkty karne online

Co ważne, rozwiązanie Delphi wcale nie musi oznaczać zwiększenia kosztów. W przypadku wydajnych, czterocylindrowych silników z turbodoładowaniem, poprawa następuje przy szacowanym koszcie zaledwie 40 euro na procent redukcji CO2. Integracja z łagodną hybrydą pozwala technologii DSF na zapewnienie dodatkowej redukcji CO2 sięgającej do trzech procent. Daje to łączną korzyść redukcji CO2 na poziomie 11 procent dzięki zastosowaniu DSF w silnikach czterocylindrowych.

Inteligentna elektryfikacja z wykorzystaniem technologii „łagodnej hybrydy” 48 wolt

Do roku 2025 jeden na 10 nowych samochodów będzie posiadał 48-woltową technologię „łagodnej hybrydy”. Nowa 48-woltowa technologia „łagodnej hybrydy” firmy Delphi umożliwia inteligentną elektryfikację samochodów osobowych. Jej efektem jest redukcja emisji CO2 o ponad 10 proc. i znaczące zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx). Do tego dochodzi minimalizacja kosztów oczyszczania spalin, 10-20-proc. wzrost mocy i łączny wzrost oszczędności paliwa nawet do 15 procent.

Choć rozwiązania Delphi rewolucji nie zapowiadają, to jednak pokazują, że temat silników spalinowych wcale nie musi być jeszcze definitywnie zamknięty. Jak widać, wciąż drzemie w nich sporo potencjału. I co ważne, rozwój technologii spalinowej będzie łatwiejszy, szybszy i tańszy niż tworzonych często od podstaw nowoczesnych technologii.

Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży – od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.