zamknij
REKLAMA
Subaru Crosstrek

Sporych rozmiarów nadwozie, a tym samym duża masa, mocne i pojemne silniki i do tego napęd na wszystkie koła – SUV-y muszą dużo palić. Tak z pewnością myśli większość użytkowników. Nawet wybór wersji wysokoprężnej nie rozwiązuje sprawy. W końcu diesle są passe, wcale nie są tak przyjazne środowisku, jak mogło się wydawać. Jak się jednak okazuje, istnieją również ekonomiczne SUV-y, które potrafią zadowolić się umiarkowaną ilością paliwa.

Amerykańska organizacja Consumer Reports przygotowała zestawienie SUV-ów pod kątem ich paliwożerności. Specjaliści z tej instytucji wzięli pod lupy wyłącznie wersje benzynowe, w tym również hybrydy, i z napędem na wszystkie koła. Brak diesli w tym zestawieniu nie powinien specjalnie dziwić, gdyż mówimy jednak o rynku amerykańskim. A może po prostu faktycznie czas jednostek wysokoprężnych już się kończy…?

Co ważne, uzyskane wyniki są jak najbardziej realne. Wszystkie modele były testowane w różnych warunkach drogowych, ale porównywalnych względem siebie. Aby dobrze zobrazować poziom paliwożerności poszczególnych modeli, przedstawiono wyniki zarówno w postaci liczby kilometrów, którą każdy model może pokonać na 1 litrze paliwa, jak i standardowo w postaci wielkości spalania na 100 km.

Toyota RAV4

Najbardziej oszczędnym SUV-em, według Consumer Reports, jest hybrydowa Toyota RAV4 z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym. Jak wynika z przeprowadzonych testów, na litrze paliwa auto przejeżdża 13,2 km w trybie mieszanym, 11 km w mieście i 15,3 km w trasie. Wynika z tego, że spalanie RAV4 w testowanej wersji wynosi 7,6 l/100km w cyklu łączonym, 9 l/100km w warunkach miejskich i 6,5 l/100km poza miastem.

Toyota RAV4

Na polskim rynku ceny SUV-a Toyoty w wersji z napędem hybrydowym zaczynają się od 139 900 zł.

Lexus RX

Na drugiej pozycji amerykańskiego rankingu uplasował się Lexus RX 450h. Hybryda wyposażona jest w 3,5-litrowy silnik V6 pracujący w cyklu Atkinsona oraz silnik elektryczny. Łączna moc napędu hybrydowego wynosi około 313 KM.

Zgodnie z wynikami testów Consumer Reports samochód pokonuje 12,3 km na litrze paliwa w trybie mieszanym, 10,2 km w mieście i 14,3 km w trasie. Daje to spalanie na poziomie 8,1 l/100km w cyklu łączonym, 9,8 l/100km w warunkach miejskich i 7,1 l/100km poza miastem.

Według standardowego cennika polskie ceny modelu RX 450h zaczynają się od 307 500 zł.

Lexus NX

Pod względem oszczędnej jazdy bardzo podobny wynik uzyskał mniejszy z SUV-ów Lexusa – model NX. Testom Consumer Reports poddano hybrydową odmianę 300h z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym.

W czasie prób wykazano, że na litrze paliwa auto jest zdolne pokonać 12,3 km w trybie mieszanym, 9,8 km w mieście i 14,5 km w trasie. Daje to wyniki spalania 8,1 l/100km w cyklu łączonym, 10,2 l/100km w trybie miejskim i 6,9 l/100km w cyklu pozamiejskim.

Lexus NX

W Polsce ceny NX-a 300h startują od 149 000zł za najtańszą odmianę, z napędem na przednią oś. Aby zakupić egzemplarz z mocą przekazywaną na wszystkie koła, trzeba wydać od 185 900 zł.

Honda HR-V

Tuż za podium rankingu znalazła się Honda HR-V z benzynowym silnikiem o pojemności 1,8 l. Japoński samochód osiągnął wynik 12,3 km/l w cyklu mieszanym, 8,5 km/l w mieście i 16,6 km/l w trasie. Daje to spalanie na poziomie odpowiednio 8,1 l/100km, 11,8 l/100km i 6 l/100km.

W Polsce Honda HR-V nie jest dostępna we wspomnianej wyżej wersji silnikowej. W ofercie są dwa silniki – benzynowy i Diesla. Ceny japońskiego SUV-a zaczynają się od 81 590 zł za auto z 1,5-litrowym, 130-konnym silnikiem zasilanym benzyną.

Mazda CX-3

Na piątej pozycji znalazła się Mazda CX-3 z 146-konnym silnikiem o pojemności dwóch litrów. Zgodnie z wynikami amerykańskich testów Consumer Reports auto przejeżdża 11,9 km na litrze paliwa w cyklu mieszanym, 8,5 km w mieście i 15,3 km poza nim. Innymi słowy, jego spalanie wynosi 8,4 l/100km w trybie mieszanym, 11,8 l/100km w warunkach miejskich, a poza miastem 6,5 l/100km.

Mazda CX-3

Za Mazdę CX-3 w mocniejszej wersji ze 150-konnym silnikiem 2.0 trzeba w Polsce zapłacić co najmniej 85 400zł. W takiej konfiguracji auto jest w standardzie wyposażone w napęd na cztery koła.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Tesla Model S króluje w segmencie premium? Podobno…

Honda CR-V

Testom poddano Hondę CR-V w dwóch wersjach silnikowych 2,4-litrowej i 1,5-litrowej z turbodoładowaniem. Oba auta uzyskały bardzo zbliżone wyniki – różnice w zasięgu na litrze paliwa nie przekraczają pół kilometra. Bardziej ekonomiczna wersja 1,5 z turbosprężarką przejechała 11,9 km na litrze paliwa w trybie mieszanym, 8,5 km w mieście i 15,7 km w trasie. Z tego wynika, że spalanie tej jednostki wynosi 8,4 l/100km w cyklu mieszanym, 11,8 l/100km w mieście i 6,4 l/100km poza miastem.

W Polsce Honda CR-V jest obecnie dostępna z trzema silnikami – dwulitrową jednostką benzynową o mocy 155 KM i dwoma dieslami 1.6 o mocach 120 KM i 160 KM. Zgodnie z cennikiem promocyjnym, ceny SUV-a z jednostką benzynową zaczynają się od 95 900 zł za wersję z napędem na jedną oś i 105 600 zł za auto 4WD.

Mercedes GLA

Na kolejnej pozycji znalazł się Mercedes GLA z 4-cylindrowym turbodoładowanym silnikiem 2.0. Zgodnie z wynikami testu Consumer Reports niemiecki samochód w takiej specyfikacji przejeżdża 11 kilometrów na litrze paliwa w cyklu łączonym, 8,1 km w mieście i 14,9 km w trasie. Daje to spalanie na poziomie 9 l/100km w trybie mieszanym, 12,4 l/100km w warunkach miejskich i 6,7 l/100km na trasie.

Mercedes Benz GLA

W Polsce Mercedes GLA jest dostępny z dużo szerszą paletą silników. Za wersję z turbodoładowanym silnikiem 2.0 o mocy 211 KM trzeba zapłacić minimum 146 100 zł, odmiana z napędem na cztery koła kosztuje od 163 500 zł.

Subaru Crosstrek

Crosstrek to kolejne japońskie auto w zestawieniu. Testowana wersja była wyposażona w 148-konny silnik o pojemności dwóch litrów. W tym aucie w trybie mieszanym litr paliwa wystarczy na przejechanie 11 km, w mieście 8,1 km, a w trasie 14,5 km. Inaczej mówiąc, auto pali 9 l/100km w cyklu łączonym, 12,4 l/100km w mieście i 6,9 l/100km w trasie.

Na rynku polskim Crosstrek występuje pod nazwą XV. Ceny auta z dwulitrową jednostką o mocy 150 zaczynają się od 22 000 euro, czyli od około 94 087 zł przy kursie na poziomie 4,28 podanym w cenniku.

Subaru Forester

Drugim przedstawicielem Subaru w raporcie jest Forester. Specjaliści z Consumer Reports poddali próbie Forestera z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym. Auto uzyskało bardzo podobne wyniki do nieco krótszego i niższego Crosstreka. W trybie łączonym Forester przejechał tyle samo, bo 11,1 km na litrze paliwa. W mieście i na trasie wyniki okazały się nieco gorsze – wyniosły odpowiednio 7,7 km i 14,9 km. W przeliczeniu na spalone paliwo na dystansie 100 km, SUV Subaru zużywa 9,1 l w cyklu mieszanym, 13,1 l w mieście i 6,7 l poza nim.

Subaru Forester

Ceny Forestera na polskim rynku zaczynają się od 25 500 euro, czyli od 109 055 zł przy kursie podanym w cenniku.

Hyundai Tucson

Tuż za dwoma Subaru znalazł się koreański Hyundai Tucson. Pod lupę wzięto paliwożerność turbodoładowanej jednostki o pojemności 1,6-litra i mocy 164 KM. W trybie mieszanym Tucson przejechał na litrze paliwa dystans 11,1 km, w mieście 7,7 km, a w trasie 14,9 km. Daje to spalanie na poziomie 9,1 l/100km w cyklu łączonym, 13,1 l/100km w mieście i 6,7 l/100km poza nim.

Na polskim rynku Tucsona z rocznika 2017 w wersji z turbodoładowanym silnikiem o mocy 177 KM można obecnie mieć w promocyjnej cenie od 108 990 zł.

BMW X1

Ostatnią pozycję spośród aut przetestowanych przez Consumer Reports zajęło BMW X1 xDrive28i z turbodoładowanym czterocylindrowym silnikiem 2.0. Według Amerykanów ten mały SUV na litrze paliwa pokonuje 11 km w cyklu mieszanym, 7,2 km w mieście i 15,7 km na trasie. Z tego wynika, że spalanie BMW X1 wynosi 9,1 l/100km w trybie łączonym, 13,8 l/100km w mieście i 6,4 l/100km poza nim.

BMW X1

BMW w wersji xDrive28i nie jest aktualnie dostępne w Polsce. Za zbliżoną mocą odmianę xDrive25i z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 231 KM przyjdzie nam zapłacić co najmniej 186 900 zł.

Tagi: realne spalanie samochodówspalanie samochodówSUV
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ