zamknij
REKLAMA
opona MICHELIN Vision

Choć przyzwyczailiśmy się do innowacyjnych rozwiązań wprowadzanych przez producentów samochodów, to nie można zapomnieć, iż swoje sztaby projektantów mają również producenci części czy też opon. Na trwającej właśnie wystawie we Frankfurcie swoje nowatorskie pomysły zaprezentował Michelin. Jednym z nich jest koncepcyjna opona Vision, która pełni również funkcję koła.

Tak jak producenci samochodów dążą do stworzenia jak najbardziej optymalnych jednostek napędowych, które z jednej strony zapewnią jak najlepsze osiągi, a z drugiej niewielkie spalanie, tak samo do ideału dążą producenci opon. Ich celem jest stworzenie opony o jak najmniejszych oporach toczenia, cichej, zapewniającej dobre właściwości na różnych nawierzchniach. To codzienność. Jak się jednak okazuje, producenci opon również wybiegają w przyszłość. Najlepszym tego przykładem jest Michelin i jego koncepcyjna opona Vision.

Opona Michelin Vision

Koncepcyjna opona Michelin Vision nie wymaga pompowania, jest wyprodukowana z ekologicznych materiałów, a przez to w pełni biodegrowalna, może być podłączona do internetu i jest konfigurowalna. Mało? To dodajmy, że jest to opona, która pełni również funkcję koła.

Jedną z jej najważniejszych zalet jest to, że nie wymaga ona pompowania. To zasługa rewolucyjnej struktury „pęcherzyków” (lub plastra miodu) inspirowanej naturą. W jej skład wchodzą takie materiały jak słoma, wióry drzewne, pozostałości cukru, artykuły gospodarstwa domowego poddanych recyklingowi, a nawet skórki pomarańczy. Taka budowa opony zapewnia ponadto wyższy poziom bezpieczeństwa, komfortu i trwałości. Co ważne, wybrane materiały nie naruszają przy tym równowagi ekologicznej.

Ważną cechą nowej opony, o ile wejdzie ona do produkcji, będzie jej konfigurowalność. Dzięki temu kierowcy mogą szybko i bez większych problemów zmienić wzór bieżnika opony w centrach drukowania w 3D, dostosowując ją do jazdy zimą po śniegu, letnich autostradach lub w terenie. Muszą się po prostu umówić na spotkanie w najbliższym ośrodku „Print&Go” i zamówić dostosowanie opony do podróży. A ponieważ istnieje możliwość dodawania nowych warstw do opony w miarę jej starzenia, opona może być wykorzystywana tak długo, jak sam samochód.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Van z motocyklem w odwodzie - Ford stawia na mobilność!

Opona w sieci

Dzięki wbudowanym w oponę zaawansowanym czujnikom Vision będzie się także łączyć z internetem. Dzięki temu kierowca z wyprzedzeniem, w czasie rzeczywistym za pośrednictwem aplikacji lub poczty elektronicznej, dowie się o konieczności ponownej konfiguracji bieżnika zużytego podczas codziennego użytkowania, aby zoptymalizować bezpieczeństwo i komfort.

Możliwość odnawiania bieżnika w procesie drukowania 3D sprawi, że w znacznym stopniu zmniejszy się zużycie kauczuku. To dobra informacja dla wszelkiej maści ekologów. Zmniejszy się też zużycie energii i materiałów niezbędnych do jej produkcji.

Wszystko brzmi pięknie, jednak z rzeczywistą oceną należy się wstrzymać do momentu wprowadzenia jej do produkcji. A to niestety nie nastąpi wcześniej niż za 10, a nawet 20 lat. Niemniej jednak doceniamy starania francuskiej firmy. Jeśli przyszła opona choć w połowie spełni obiecywane dziś funkcjonalności, to i tak byłaby to spora rewolucja w branży oponiarskiej.

Ugina się, ale nie pęka

Opona Michelin Vision nie jest jedyną nowatorską technologią pokazaną we Frankfurcie. Wspólnie z firmą Maxion Wheels powstała technologia Michelin Acorus. Rozwiązanie to proponuje dwa obrzeża obręczy z elastycznej gumy zamontowane na specjalnym korpusie tworzącym elastyczne koło. Dzięki temu poprawiona jest nie tylko jazda i komfort, ale także absorbowane są uderzenia w przypadku najechania na dziurę lub krawężnik. Gdy elastyczne koło wjedzie w dziurę, obrzeże obręczy ugnie się i ochroni oponę oraz koło. Nowe koło jest kompatybilne ze wszystkimi oponami na rynku i składa się z obręczy stopowej, dwóch gumowych obrzeży obręczy i opcjonalnej nakładki kosmetycznej osłaniającej koło stopowe.

technologia MICHELIN ACORUS

W testach opon 285/30R21 na dziurawej nawierzchni standardowa felga przebiła oponę przy prędkości 28 km/h. A tymczasem elastyczne koło z technologią Michelin Acorus nie przebiło się, ani nie uszkodziło przy żadnej prędkości.

Koło Flexible Wheel z technologią Michelin Acorus będzie początkowo sprzedawane w rozmiarze 19 cali i większych producentom samochodów klasy premium.

Tagi: budowa oponyopona Michelinoponyopony ekologiczne
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ