zamknij
parking (fot. aloiswohlfahrt@Pixabay)

W największych polskich miastach powstaną specjalne strefy w ścisłych centrach. Władze samorządowe będą mogły nawet trzykrotnie zwiększyć w nich opłaty za parkowanie. Ma to pomóc w ograniczeniu ruchu samochodowego w tych obszarach, redukcji korków, a co za tym idzie, zmniejszeniu zanieczyszczenia powietrza i likwidacji zjawiska smogu.

Przygotowana przez Ministerstwo Rozwoju nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym da samorządowcom możliwość znaczącego zwiększenia opłat za parkowanie. Pomysł zakłada wprowadzenie specjalnych stref (obszarów zabudowy śródmiejskiej) w ścisłych centrach miast oraz dzielnic, jednak tylko z liczbą mieszkańców powyżej 200 tys. Obecnie ten warunek spełnia 16 polskich miast.

Wybór należy do miast

Co ciekawe, resort rozwoju nie wprowadza obligatoryjnie wyższych kwot za parkowanie, a jedynie daje taką możliwość władzom miast. Jeśli te nie będą chciały z takiej opcji skorzystać, pozostanie po staremu, choć ciężko się spodziewać, by dobrowolnie zrezygnowały z możliwości zapewnienia sobie dodatkowych wpływów do budżetu miasta.

Nowa opłata będzie mogła być trzykrotnie wyższa od dotychczasowej, co oznacza, że w większych miastach za pierwszą godzinę postoju kierowcy będą mogli płacić nawet 9 zł.

Jeszcze więcej przyjdzie im płacić za kolejne godziny parkowania. Druga i trzecia będzie mogła być wyższa o 20 proc. Z kolei stawka za czwartą i następne nie będzie mogła przekraczać opłaty za pierwszą godzinę.

Jak tłumaczą autorzy zmian, maksymalna stawka za parkowanie w polskich miastach nie była zmieniana od 14 lat. Kierowcy nie powinni więc narzekać. Bez zmian pozostaną natomiast minimalne opłaty w płatnych strefach.

Według pomysłodawców, wyższe opłaty mają zniechęcić do codziennego używania samochodu i zachęcić częstszego korzystania z komunikacji publicznej. Tym samym władze samorządowe otrzymają do ręki narzędzie do walki z korkami, smogiem, a także promocji transportu zbiorowego.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Pierwsza na Pomorzu wypożyczalnia samochodów elektrycznych

Płatne weekendy

Druga zła wiadomość jest taka, że władze miast będą mogły wprowadzać opłaty za parkowanie również w weekendy i dni wolne. Do tej pory kierowcy w soboty, niedziele i święta mogli bezpłatnie zaparkować swoje auto nawet w ścisłym centrum miasta.

Projekt ten trafił obecnie do konsultacji społecznych i być może ulegnie jeszcze jakimś drobnym zmianom. Większość miast pozytywnie jednak wypowiada się o tym pomyśle. Można się więc spodziewać pozytywnych komentarzy do projektu i szybkiego wprowadzenia go na ścieżkę legislacyjną.

Tagi: introopłaty za parkingparking
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.