zamknij
Fot. MichaelGaida - Pixabay.com

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego nie ma wątpliwości, marzec zakończył się z najlepszym wynikiem w kwestii sprzedaży samochodów osobowych od 17 lat! W żadnym innym miesiącu tego stulecia salony nie znalazły nabywców na aż 49 429 pojazdów. Mamy nowy rekord sprzedaży aut!

Analitycy PZPM podsumowali wyniki zbytu fabrycznie nowych samochodów na rynku polskim w marcu 2017 roku. Wnioski brzmią wyjątkowo optymistycznie. Padł rekord sprzedaży aut w tym stuleciu! W ciągu 31 dni salony dealerskie opuściło 49 429 pojazdów. To stanowi wzrost o 26 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego oraz powoduje utrzymanie trendu wzrostowego, który trwa nad Wisłą już od 24 miesięcy z rzędu.

Rekordowa sprzedaż samochodów w marcu 2017 roku zdaniem specjalistów PZPM wynika z działania kilku czynników. Przede wszystkim wpływ ma utrzymująca się dobra sytuacja gospodarcza połączona z pozytywnymi nastrojami u konsumentów i przedsiębiorców. Poza tym wyniki zbytu pojazdów zostały podbite w wyniku finalizacji ofert związanych z wyprzedażą samochodów z zeszłego roku oraz dużym zainteresowaniem zakupami w polskich salonach wśród obcokrajowców.

Rekord sprzedaży aut – firmy nadal królują!

Marcowe wyniki sprzedaży fabrycznie nowych samochodów w prawie jednej trzeciej zostały wygenerowane przez klientów prywatnych. Konsumenci nabyli w sumie 15,3 tysiąca aut, generując tym samym wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 22,9 proc. Prawdziwym królem polskiego rynku pojazdów nadal pozostają jednak firmy. Klienci instytucjonalni mają 69 proc. udziału w rynku. Liczba ta przekłada się na sprzedaż na poziomie 34,1 tysiąca samochodów, co stanowi wzrost o 27,5 proc. względem marca 2016 roku.

W analizowanym okresie najchętniej wybieraną marką w Polsce stała się Skoda. Czeska firma zbyła 6130 pojazdów, generujący tym samym wzrost o 44,2 proc. Numerem dwa zestawienia jest Toyota. Japończycy sprzedali 5623 auta, co stanowi ilość o 44,4 proc. wyższą niż w roku ubiegłym. Trzecia pozycja przypadła Volkswagenowi. Niemiecki producent z wynikiem na poziomie 5540 samochodów, może pochwalić się wzrostem zainteresowania u kierowców na poziomie 24 proc.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Ferrari Uovo - pradziadek 250 GTO za ponad 21 milionów!

Wielka trójka polskiego rynku motoryzacyjnego ma raczej stabilne pozycje. Aby się o tym przekonać, wystarczy sprawdzić wyniki sprzedaży samochodów czwartej w kolejności firmy – Opla. Niemcy choć zbyli o prawie 18 proc. więcej pojazdów niż w marcu 2016 roku, wygenerowali wynik na poziomie 3210 egzemplarzy. A to o 2330 aut mniej od trzeciego Volkswagena i 2920 aut mniej od pierwszej Skody. Dysproporcja jest na tyle duża, że Oplowi – który ma statystycznie rzecz biorąc największe szanse – ciężko będzie dorównać rywalom.

Klienci prywatni mają inny gust

Warto też zaznaczyć, że wolumen sprzedaży Skody w dużej mierze wypracowują firmy. W zestawieniu marek najchętniej wybieranych przez klientów prywatnych w Polsce w pierwszym kwartale roku 2017 czeska marka zajmuje dopiero trzecią pozycję. Co więcej, bardzo wiele traci w stosunku do pierwszej Toyoty i drugiego Opla.

PZPM znalazło również kilka ciekawostek w marcowych wynikach rynku motoryzacyjnego. Rekord sprzedaży aut dotyczy nie tylko marek popularnych czy premium, ale również napędów alternatywnych. Dla przykładu zbytych zostało aż 88 samochodów elektrycznych lub korzystających z technologii plug-in. Jeszcze lepiej wygląda zainteresowanie hybrydami. Ich zbyt osiągnął wartość 1467 pojazdów, co stanowi wzrost o prawie 78 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Tagi: rekord sprzedażysprzedaż aut rośniesprzedaż aut w Polsce
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.