zamknij
Fot. Materiały prasowe Volkswagen

Instytut JATO Dynamics podsumował europejskie wyniki sprzedaży fabrycznie nowych samochodów w marcu 2017 roku. I okazało się, że na stanowisku lidera zestawienia nastąpiło przetasowanie. Najczęściej kupowanym autem na Starym Kontynencie przestał być Volkswagen Golf. Miejsce niemieckiego kompaktu zajął Ford Fiesta.

Utrata pierwszej pozycji w marcu roku 2017 w zestawieniu najchętniej kupowanych samochodów jest dla Volkswagena Golfa znacząca. W końcu model był absolutnym liderem nieprzerwanie od 7 lat – a dokładniej od marca 2010 roku, kiedy to pokonał Forda Fiestę. Teraz sytuacja odwróciła się. O ile amerykański hatchback osiągnął zbyt na poziomie 47,3 tysiąca sztuk, o tyle kompakt z Niemiec został sprzedany w ilości 46,8 tysiąca sztuk.

Spadek sprzedaży Golfa – aż 17 proc. VW mniej!

Zdaniem instytutu JATO Dynamics spadek zainteresowania Volkswagenem Golfem w stosunku do miesiąca lutego wynosi prawie 17 proc. Skąd tak duża różnica? Analitycy wskazują trzy powody. Po pierwsze obniżenie wyników sprzedaży jest zjawiskiem naturalnym w sytuacji, w której na rynku ma pojawić się model poliftingowy lub kolejna generacja auta. A tak właśnie stało się w przypadku Golfa. Klienci od początku roku wyczerpali ilość dostępnych egzemplarzy w starej specyfikacji. Samochody w nowej natomiast nie zdążyły jeszcze napłynąć do salonów.

Po drugie spadek sprzedaży Golfa z całą pewnością jest też wynikiem działania afery dieselgate. Silniki wysokoprężne bardzo mocno ucierpiały wizerunkowo na zawirowaniach wokół emisji spalin, co przekłada się na niższe zainteresowanie na rynku. A jako że pojazdy kompaktowe nawet w pięćdziesięciu procentach sprzedają się właśnie z tym typem napędu, afera w pewien sposób musiała się odbić na wynikach sprzedaży całego segmentu.

Odporna na dieselgate okazała się być Fiesta. To jednak jest jak najbardziej oczywiste. Według danych instytutu JATO Dynamics w segmencie B – którego Ford jest przedstawicielem – zaledwie jedna piąta pojazdów jest konfigurowana z silnikiem wysokoprężnym. Nawet jeżeli zatem kierowcy odwrócą się od tego typu napędu, będzie to miało dużo mniejszy wpływ na ogólne wyniki sprzedaży poszczególnych modeli, niż wśród samochodów kompaktowych.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Mają silnik diesla, kosztują 30 tysięcy i można je brać w ciemno!

Decydowały też finanse! Ford dawał większe rabaty!

Po trzecie zdaniem analityków JATO Dynamics o większym zainteresowaniu Fiestą zadecydowała dużo lepsza oferta finansowa na kluczowych rynkach zbytu w Europie w kwietniu roku 2017. We Włoszech, Hiszpanii, Niemczech czy Wielkiej Brytanii salony Forda oferowały klientom zainteresowanym małym hatchbackiem dużo wyższe rabaty oraz ciekawsze formy finansowania zakupu. Na podobne podejście kierowcy nie mogli liczyć w salonach niemieckiej marki np. we Francji. Tam Volkswagen nie wprowadził oferty zakupu opartej o formułę 0 proc., a klasyczny i mało atrakcyjny kredyt.

Czy spadek sprzedaży Golfa stanie się faktem również w kwietniu 2017 roku? Analitycy pracujący w instytucie JATO Dynamics mają podzielone zdania. Szczególnie, że to w tym miesiącu zbiegną się dwie przeciwstawne tendencje. Z jednej strony w salonach na dobre rozpędzi się sprzedaż zmodernizowanej wersji Volkswagena Golfa. Z drugiej na barykadzie stanie Ford Fiesta – model, który już za niedługo doczeka się następcy i powoli będzie wycofywany ze sprzedaży.

Tagi: Golf przegrałJATO Dynamicsnowy Volkswagen GolfVolkswagen Golf
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.