zamknij
Fot. Materiały prasowe BMW

Rozszyfrowanie nazw samochodów z Bawarii wymaga zrozumienia pewnej logiki niemieckich inżynierów. Bo choć na pierwszy rzut oka oznaczenia numeryczne wydają się zawiłe i nadmiernie skomplikowane, po bliższym przyjrzeniu przekazują sporą ilość ważnych informacji już przy pierwszym kontakcie. Dzisiaj nadszedł zatem czas na typologię nazw stosowanych przez BMW.

Tradycja numerycznego oznacza modeli BMW znana do dzisiaj powstała prawdopodobnie w roku 1972 w dniu premiery pierwszej serii 5. I choć przez lata nomenklatura utrzymywała się bez żadnych zmian, kilka lat temu koncepcja została nieco zmieniona przez szefostwo bawarskiej marki. W przypadku numerów nieparzystych zawsze mowa o hatchbacku, sedanie, kombi, crossoverze lub SUV-ie. Numery parzyste oznaczają w 80 proc. przypadków nadwozia sportowe 2- lub 4-drzwiowe.

  • seria 1, seria 3, seria 5, seria 7
  • seria 2, seria 4, seria 6
  • serii 2 dotyczy wyjątek – model występuje jako coupe i kabriolet, ale także jako minivan
BMW X5, BMW, X5
Fot. Materiały prasowe BMW

BMW – modele

Aby podkreślić charakterystykę poszczególnych wersji modelowych, ewentualnie wydzielić inne spod dyktatu wyżej opisanego wzoru, BMW zaczęło uzupełniać oznaczenia symbolami literowymi. Najbardziej rozpoznawalnym z całą pewnością jest M. Obok nieco funkcjonują też jednak trzy inne.

  • Z – oznaczenie zarezerwowane niegdyś dla roadsterów: Z3, Z4, Z8
  • X – oznaczenie zarezerwowane dla SUV-ów i crossoverów: X1, X2, X3, X4, X5, X6
  • M – oznaczenie zarezerwowane dla modeli fabrycznie tuningowanych: M2, M3, M4, M5, M6, X5 M, X6 M
  • i – oznaczenie zarezerwowane dla – na razie – dwóch modeli elektrycznych i hybrydowych: i3 oraz i8

Rynek samochodów premium zmieniał się przez lata. Nie było zatem szansy na to, aby razem z nim nie modernizowała się oferta BMW. I tak w palecie zaraz obok klasycznego sedana pojawiło się chociażby nadozie typu Gran Tourismo. Jakich jeszcze modeli nietuzinkowych można poszukiwać w cenniku BMW?

  • Touring – tak Niemcy nazywają kombi
  • Gran Tourismo – połączenie sedana, liftbacka i trochę SUV-a: seria 3 Gran Tourismo, seria 5 Gran Tourismo
  • Gran Coupe – auto mocno nawiązuje do coupe, jednak posiada dwie pary drzwi: seria 4 Gran Coupe, seria 6 Gran Coupe
  • Active Tourer – kompaktowy minivan: seria 2 Active Tourer
  • Gran Tourer – większa wersja kompaktowego minivana: seria 2 Gran Tourer
  • L – wydłużone nadwozie sedana: seria 7 L
BMW M3, BMW, M3
Fot. Materiały prasowe BMW

BMW – oznaczenia modeli

Choć nazwy seria 3, 5 i 7 dość mocno wgryzły się w świadomość kierowców, nie stanowią one pełnej nazwy stosowanej przez bawarskiego producenta. Marka używa też oznaczeń kodowych, które odnoszą się do konkretnych generacji aut. Początkowo w nomenklaturze stosowane były oznaczenia zaczynające się od litery E, następnie pojawił się krótki epizod z literą F, aby obecnie przejść do litery G. Poniżej schemat nazewnictwa poszczególnych modeli i poszczególnych generacji.

Oznaczenia modeli BMW – seria 1

  • E87 – lata produkcji 2004 – 2011
  • F20 – lata produkcji od 2011

Oznaczenia modeli BMW – seria 2

  • F22 (coupe) – lata produkcji od 2013
  • F45 (minivan) – lata produkcji od 2014

Oznaczenia modeli BMW – seria 3

  • E21 – lata produkcji 1975 – 1983
  • E30 – lata produkcji 1982 – 1994
  • E36 – lata produkcji 1991 – 2000
  • E46 – lata produkcji 1998 – 2007
  • E90 – lata produkcji 2005 – 2013
  • F30 – lata produkcji od 2011

Oznaczenia modeli BMW – seria 4

  • F32 – lata produkcji od 2013

Oznaczenia modeli BMW – seria 5

  • E12 – lata produkcji 1972 – 1981
  • E28 – lata produkcji 1981 – 1988
  • E34 – lata produkcji 1987 – 1996
  • E39 – lata produkcji 1996 – 2004
  • E60 – lata produkcji 2003 – 2010
  • F10 – lata produkcji 2010 – 2017
  • G30 – lata produkcji od 2017

Oznaczenia modeli BMW – seria 6

  • E24 – lata produkcji 1976 – 1989
  • E63 – lata produkcji 2003 – 2010
  • F06 – lata produkcji 2012 – 2012 (model GrandCoupe)
  • F13 – lata produkcji 2011 – 2017

Oznaczenia modeli BMW – seria 7

  • E23 – lata produkcji 1977 – 1986
  • E32 – lata produkcji 1987 – 1995
  • E38 – lata produkcji 1994 – 2001
  • E65 – lata produkcji 2001 – 2008
  • F01 – lata produkcji 2005 – 2015
  • G11 – lata produkcji od 2015
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  BMW Isetta przeszło 60 lat później. Auto odrodziło się w Chinach!
bmw x2, bmw, x2, crossover
Fot. Materiały prasowe BMW

Oznaczenia modeli BMW – modele X1

  • E84 – lata produkcji 2009 – 2016
  • F48 – lata produkcji od 2015

Oznaczenia modeli BMW – modele X2

  • F39 – lata produkcji od 2017

Oznaczenia modeli BMW – modele X3

  • E83 – lata produkcji 2003 – 2010
  • F25 – lata produkcji 2010 – 2017
  • G01 – lata produkcji od 2017

Oznaczenia modeli BMW – modele X4

  • F26 – lata produkcji od 2014

Oznaczenia modeli BMW – modele X5

  • E53 – lata produkcji 1999 – 2006
  • E70 – lata produkcji 2006 – 2013
  • F15 – lata produkcji od 2013

Oznaczenia modeli BMW – modele X6

  • E71 – lata produkcji 2008 – 2014
  • F16 – lata produkcji od 2014

BMW – oznaczenia silników

Brnięcie przez gamę BMW przypomina lekcję numerologii. Bo w momencie, w którym zaczęliście uważać, że już nieco rozgryźliście ciągi znaków, pojawiają się kolejne. Tym razem dotyczą danych technicznych i są zdecydowanie bardziej skomplikowane. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych liczba dziesiątek pojawiająca się w oznaczeniu BMW dawała informację o pojemności silnika. Teraz sytuacja uległa dość poważnej zmianie – a wszystko za sprawą ideologii ekologicznej. Ale zanim o pojemności, powiedzmy o oznaczeniu technologii pracy motoru.

  • i – oznaczenie silników benzynowych
  • d – oznaczenie silników wysokoprężnych
  • e – oznaczenie silników hybrydowych typu plug-in
BMW e, BMW, e drive
Fot. Materiały prasowe BMW
  • 18i – 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i mocy 136 KM
  • 20i – 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM
  • 25i – 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 224 KM
  • 30i – 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 252 KM
  • 40i – 6-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM
  • 50i – 4,4-litrowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy V8 o mocy 462 KM
  • 60i – 6,6-litrowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy V12 o mocy 610 KM
  • 30e – hybryda typu plug-in oparta o 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 252 KM
  • 40e – hybryda typu plug-in oparta o 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 326 KM
  • 16d – 4-cylindrowy silnik diesla o pojemności 2 litrów i mocy 116 KM
  • 18d – 4-cylindrowy silnik diesla o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM
  • 20d – 4-cylindrowy silnik diesla o pojemności 2 litrów i mocy 190 KM
  • 25d – 4-cylindrowy silnik diesla o pojemności 2 litrów i mocy 224 KM
  • 30d – 6-cylindrowy silnik diesla o pojemności 3 litrów i mocy 258 KM
  • 40d – 6-cylindrowy silnik diesla o pojemności 3 litrów i mocy 320 KM
  • 50d – 6-cylindrowy silnik diesla o pojemności 3 litrów i mocy 400 KM
BMW 7, BMW serii 7, BMW, 7
Fot. Materiały prasowe BMW

Jak zatem rozszyfrować np. oznaczenie nowych radiowozów nieoznakowanych polskiej policji? BMW 330i mówi nam mniej więcej tyle – to seria 3 w wersji sedan napędzana 252-konnym silnikiem benzynowym dysponującym czterocylindrową głowicą i doładowaniem.

BMW – oznaczenia skrzyń biegów

Poza typowymi oznaczeniami w gamie silnikowej BMW funkcjonują jeszcze dodatkowe określenia. Te dotyczą technologii użytej do budowy jednostki napędowej.

  • TwinPower Turbo – technologia podwójnego doładowania wykorzystywana zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesla
  • EfficientDynamics – wersja silnika z bardziej dopracowanym aspektem proekologicznym

Inżynierowie BMW podczas opracowywania nowej gamy modeli postawili przede wszystkim na trzy typy skrzyń biegów.

  • manual – 6-biegowa przekładnia manualna
  • Steptronic – 8-biegowa, automatyczna skrzynia z możliwością manualnej zmiany przełożeń
  • 7-DKG – 7-biegowa przekładnia zautomatyzowana wyposażona w dwa sprzęgła zarezerwowana głównie dla modeli z serii M
BMW xDrive, BMW, xDrive
Fot. Materiały prasowe BMW

BMW – oznaczenia napędów

BMW przyzwyczaiło swoich klientów do tego, że standardowo wyposaża swoje samochody w napęd na tylne koła. Sytuację już jakiś czas temu zaczęły zmieniać jednak SUV-y. To za ich sprawą w sprzedaży rośnie udział modeli czteronapędowych. A to jeszcze nie koniec opcji oferowanych przez Bawarczyków.

  • napęd na tylne koła – standard niemalże w całej gamie BMW
  • napęd na przednie koła – pierwszym modelem posiadającym standardowo to rozwiązanie jest BMW 2 Active Tourer – pierwszym i na razie jedynym!
  • xDrive – napęd na cztery koła z centralnym mechanizmem w postaci sprzęgła wielopłytkowego
Tagi: BMWgama BMWmodele BMW
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.