zamknij
REKLAMA
eolys

Eolys to specjalny płyn, dodatek katalityczny do filtrów cząstek stałych FAP (filtre a particules), stosowanych w samochodach z silnikami wysokoprężnymi. Płyn Eolys zapobiega przedwczesnemu zapychaniu się filtra cząstek stałych, zmniejszając temperaturę samozapłonu sadzy nawet o 200 st. Celsjusza. Jego stosowanie jest obowiązkowe, a częstotliwość dolewania uzależniona od zaleceń serwisowych producenta

Zaniechanie uzupełniania poziomu płynu Eolys powoduje zapychanie bardzo drogiego filtra cząstek stałych i konieczność jego wymiany. W wielu przypadkach mała ilość albo brak płynu powoduje wprowadzenie silnika w tryb awaryjny.

 

Mokry filtr FAP

Filtry FAP to francuski odpowiednik tzw. suchych filtrów cząstek stałych DPF (diesel particulate filter). Ze względu na zastosowanie płynu Eolys, filtry FAP nazywane były „mokrymi”.

Filtry FAP stosowane były w samochodach francuskich Renault, Peugeot i Citroen. Poza tym montowano je w autach innych koncernów, które wykorzystywały francuskie silniki, albo które projektowały swoje silniki we współpracy z francuskimi firmami (jak Ford przy niektórych jednostkach z rodziny TDCi).

Silniki wysokoprężne współpracujące z mokrymi filtrami FAP można znaleźć pod maskami samochodów Ford, Mazda, Nissan, Dacia i Volvo.

Jak jest zbudowany i jak działa filtr cząstek stałych FAP z płynem Eolys?

Filtr cząstek stałych FAP to element układu wydechowego silników wysokoprężnych, mający za zadanie usuwanie ze spalin sadzy oraz popiołów. Filtr cząstek stałych ma postać metalowej puszki o okrągłym przekroju, zamontowanej zaraz za katalizatorem (często obydwa podzespoły znajdują się w tej samej obudowie). Wewnątrz filtra znajduje się struktura wyprodukowana z materiałów ceramicznych, o budowie plastra miodu.

W autach z filtrem FAP stosowany jest dodatkowy zbiornik na płyn Eolys. Standardowo ma on 5 litrów pojemności.

Przed i za filtrem FAP umieszczone są elementy czujnika różnicowego ciśnienia, który połączony jest ze modułem sterującym pracą silnika ECU. Niezbędna jest też pompa dozująca, której zadaniem jest dawkowanie płynu Eolys do paliwa, trafiającego do układu wtryskowego, opartego o wtryskiwacze Common Rail. Układ posiada też czujnik otwarcia wlewu paliwa, aby mógł on reagować w przypadku jego dolewania.

Eolys dozowany jest precyzyjnie, zgodnie z ilością paliwa w baku, w ilości 37,5 ml na 60 litrów oleju napędowego.

Sadza, osadzająca się na wewnątrz filtra cząstek stałych, standardowo wypala się w temperaturze 600 st. Celsjusza. Taki sposób usuwania sadzy z filtra nazywa się regeneracją pasywną (jest stosowany w klasycznych filtrach DPF tzw. suchych). Jednakże żeby temperatura spalin mogła osiągnąć 600 st. Celsjusza, auto musi jechać z dużą prędkością poza miastem przez dłuższy czas.

Zastosowanie płynu katalitycznego Eolys, który obniża temperaturę wypalania sadzy sprawia, że jej cząstki wypalają się już w temperaturze od 250 do 450 st. Celsjusza. Umożliwia to oczyszczanie filtra podczas eksploatacji auta na krótszych trasach.

Poza tym, co 400 – 500 km przeprowadzana jest regeneracja aktywna (jak w filtrach DPF), polegająca na dodatkowym dotrysku paliwa, przez co zwiększa się temperatura spalin w filtrze. To pozwala wypalić zebrane w filtrze cząstki stałe (ale przy znacznie niższej temperaturze, niż w przypadku filtrów DPF, dzięki zastosowaniu dodatku Eolys).

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Mercedes - modele i oznaczenia

O czym trzeba pamiętać, eksploatując samochód z filtrem FAP i płynem Eolys?

Należy pamiętać o tym, aby tankować większe ilości paliwa do zbiornika, co umożliwia odpowiednie dawkowanie płynu Eolys przez komputer. Jeśli kierowca tankuje bardzo małe ilości paliwa, komputer może ich nie wykryć, albo niewłaściwie ustalić dawkę Eolys.

Czy układ dawkujący płyn Eolys się psuje?

Zdarzały się problemy z czujnikiem otwarcia wlewu paliwa, czujnikiem różnicowym ciśnienia a także pompą, która dawkuje płyn Eolys do paliwa.

Czy płyn katalityczny Eolys przedłuża życie filtra cząstek stałych?

Stosowanie płynu Eolys zapobiega przedwczesnemu zapchaniu filtra cząstek stałych FAP, który w warunkach ciągłej jazdy miejskiej mógłby całkowicie zapchać się już po 30 tys. km przebiegu. Jednakże trzeba pamiętać o tym, że filtry FAP nie służą wiecznie. Mają one żywotność określoną przez producenta, który zaleca ich wymianę np. po 180 tys. km przebiegu. Informacje o tym znaleźć można w instrukcji pojazdu oraz w zaleceniach serwisowych producenta.

Filtr cząstek stałych I autofakty.pl I Źródło By Michael KR – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44799677

Z czego produkuje się płyn Eolys?

Płyn Eolys powstaje na bazie olejów lekkich z dodatkiem pierwiastka cer. Płyn jest silnie toksyczny, dlatego jego resztki należy oddać do utylizacji, w opakowaniu, które umożliwia jego właściwą identyfikację.

Jak uzupełnia się płyn Eolys?

W większości przypadków zalecana jest wizyta w warsztacie samochodowym, w którym dolewa się płyn, a potem wprowadza informacje za pomocą komputera diagnostycznego.

Płyn sprzedawany jest z zestawami złączek, które umożliwiają napełnienie układu. Niekiedy dostęp do zbiornika jest utrudniony, może wymagać demontażu osłony baku paliwa (np. w Citroen C5), co wymaga dostania się do auta od spodu. Po uzupełnieniu poziomu płynu, należy wprowadzić dane dotyczącego jego poziomu za pomocą komputera diagnostycznego.

Ile kosztuje uzupełnienie poziomu płynu Eolys?

Trzylitrowe opakowanie płynu kosztuje ponad 300 złotych. Średnia cena za uzupełnienie (z płynem) w warsztatach niezależnych to 500 – 700 zł (w zależności od zastosowanej ilości płynu), a w ASO od 1000 zł.

Czy Eolys jest dalej stosowany?

W nowszych silnikach z filtrami FAP płyn katalityczny Eolys został zastąpiony płynem Infineum.

Tagi: eolyseolys co to jestile kosztuje eolysjak stosować eolysjak uzupełniac eolysplyn katalitycznypłyn do aut z fappłyn do fappłyn fappłyn fazppłyn katalityczny eolys co to jest
Michal Lisiak

Autor Michal Lisiak

Jestem wielbicielem motoryzacji, muzyki house, nowych technologii i podróży po Polsce. Interesuję się typowymi samochodami dla ludzi, a czasem także tymi bardzo nieracjonalnymi, które kupuje się tylko dla przyjemności jazdy i posiadania. Pasjonuje mnie motoryzacja dalekowschodnia, w szczególności japońska i chińska. Od wielu lat piszę artykuły motoryzacyjne, a także reklamowe i content marketingowe dla portali i firm, działających na polskim rynku. Prowadzę też własny portal Motorewia.

DODAJ KOMENTARZ