zamknij
Fot. Materiały prasowe Jaguar

Jaguary nie są mocno popularne na polskich drogach. Brytyjska marka choć od lat funkcjonuje w segmencie premium, od lat też pełni rolę producenta dużo bardziej elitarnego z wąskim gronem klientów. Mniejsza popularność sprawia, że rozszyfrowanie gamy modeli Jaguara może dla wielu kierowców stanowić problem. Co zatem oznaczają nazwy XE, XF i XJ? Dowiecie się tego z naszego materiału.

Sposób nazewnictwa obecnej gamy modelowej jest wypadkową wielu czynników. Przede wszystkim wieloletniej, brytyjskiej tradycji i chęci usystematyzowania nomenklatury. Znaczenie miały jednak też pewnie pomysły nowego właściciela marki – koncernu Tata Motors. Warto zaznaczyć, że Jaguar jak na razie nie stawiał i nie stawia na nietuzinkowe wersje nadwozia. Na próżno zatem szukać w jego ofercie 4-drzwiowego coupe czy chociażby liftbacka.

Jaguar – oznaczenia wersji nadwoziowych

  • X – sedan, może oznaczać kombi pod warunkiem, że pojawi się dodatkowa nazwa Sportbrake
  • Pace – nadwozie typu SUV
  • Type – coupe lub roadster
  • I – samochody o nacechowaniu ekologicznym
  • L – na rynku europejskim litera pojawia się tylko w przypadku modelu XJ i oznacza wydłużony rozstaw osi
jaguar xf, jaguar, xf
Fot. Materiały prasowe Jaguar

Jaguar – modele

Oznaczenia poszczególnych modeli:

  • XE – sedan segmentu D
  • XF – sedan segmentu E
  • XJ – sedan segmentu F
  • E-Pace – kompaktowy SUV
  • F-Pace – SUV klasy średniej
  • F-Type – coupe lub roadster
  • I-Pace – koncept auta elektrycznego

Jaguar – oznaczenia silników

Jaguar produkuje w chwili obecnej w sumie 6 modeli. Do napędu tych modeli może posłużyć 5 różnych silników. Trzy z nich to benzyniaki – w tym dwa z dużą pojemnością. Dwa korzystają z technologii samoczynnego zapłonu.

  • i4P – 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy dysponujący doładowaniem
  • i4 Turbo – 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy dysponujący doładowaniem, ten sam co w przypadku i4P
  • i4D – 4-cylindrowy, rzędowy silnik diesla
  • TDV6 – diesel z głowicą wykonaną w architekturze V6
  • V6 – silnik benzynowy z głowicą wykonaną w architekturze V6
  • V8 – silnik benzynowy z głowicą wykonaną w architekturze V8
Jaguar f-type, jaguar, f-type
Fot. Materiały prasowe Jaguar

Oczywiście pięć silników to dopiero początek pełnej gamy. Każdy z motorów występuje bowiem w różnych wariantach mocy. W ten sposób lista powiększa się aż do 11 pozycji. Gama jednostek napędowych zaczyna się od przyzwoitych 150 koni mechanicznych, a kończy na bardzo imponujących 575 koniach mechanicznych.

  • D150 – 4-cylindrowy, 2-litrowy diesel o mocy 150 KM, występuje tylko w modelu E-Pace
  • E-Performance – 4-cylindrowy, 2-litrowy diesel o mocy 163 KM
  • 20D – 4-cylindrowy, 2-litrowy diesel o mocy 180 KM, w modelu E-Pace oznaczenie D180
  • 25D – 4-cylindrowy, 2-litrowy diesel o mocy 240 KM, w modelu E-Pace oznaczenie D240
  • 30D – 3-litrowy diesel V6 o mocy 300 KM, w modelu XJ oznaczenie 3.0D
  • 20T – 4-cylindrowy, 2-litrowy, doładowany silnik benzynowy o mocy 200 KM
  • 25T – 4-cylindrowy, 2-litrowy, doładowany silnik benzynowy o mocy 250 KM, w modelu E-Pace oznaczenie P250
  • 30T – 4-cylindrowy, 2-litrowy, doładowany silnik benzynowy o mocy 300 KM, w modelu E-Pace oznaczenie P300, w modelu F-Type oznaczenie 2.0 Turbo
  • 3.0 V6 S/C – silnik V6 o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM wyposażony w kompresor
  • S – silnik V6 o pojemności 3 litrów i mocy 380 KM wyposażony w kompresor
  • 5.0 V8 S/C – silnik V6 o pojemności 5 litrów i mocy 550 lub 575 KM wyposażony w kompresor
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Silnik samochodowy - budowa i działanie

Jaguar – oznaczenia skrzyń biegów

Na szczęście w przypadku skrzyń biegów sytuacja jest dużo prostsza. Kupujący ma do wyboru dwa rozwiązania. Pierwszym jest przekładnia manualna. Drugą 8-biegowy automat.

  • manualna – o 6 przełożeniach, występuje głównie w modelach XE, XF, E-Pace, F-Pace i F-Type
  • automatyczna – posiada 8 przełożeń oraz daje możliwość sekwencyjnej zmiany biegów
Jaguar e-pace, jaguar, e-pace
Fot. Materiały prasowe Jaguar

Jaguar – oznaczenia napędów

Jaguar od zawsze budował samochody tylnonapędowe. Niestety uroda XXI wieku jest taka, że to nie firmy mają narzucać swoje trendy, a powinny poszukiwać trendów tworzonych przez klientów. I tak Brytyjczycy musieli nieco zliberalizować listę rodzajów napędów.

  • FWD – napęd na przednie koła, występuje tylko i wyłącznie w modelu E-Pace
  • RWD – napęd na tylne koła, standard w gamie Jaguara
  • AWD – napęd na cztery koła, występuje m.in. w modelu E-Pace, F-Pace, XJ i F-Type

Jaguar – oznaczenia systemów

W ofercie Jaguara pojawia się kilka skomplikowanych nazw. Mimo iż ich znaczenie może się wydawać zawiłe, w rzeczywistości takie nie jest. Szczególnie że w większości przypadków systemy ukrywające się pod tymi określeniami funkcjonuję również w autach innych marek.

  • JaguarDrive Selector – po prostu pokrętło, którym w modelu XJ wybiera się bieg w skrzyni automatycznej
  • JaguarDrive Control – system wyboru trybów pracy układu napędowego, na ogół dostępny jest tryb normalny, zimowy i dynamiczny
  • All Surface Progress Control – system działający przy niskich prędkościach, który optymalizuje właściwości jezdne w złych warunkach drogowych, występuje niemalże w całej gamie modeli Jaguara
  • Adaptive Surface Response – rozróżnia rodzaje nawierzchni i pozwala na utrzymanie wysokiego poziomu przyczepności, występuje m.in. w modelu F-Pace, XF i XE
Jaguar e-pace, jaguar, e-pace
Fot. Materiały prasowe Jaguar

Jaguar – oznaczenia wersji wyposażenia

W gamie Jaguara występuje pięć podstawowych poziomów wyposażenia. O ile jednak te wystarczyły takim modelom jak XE, XF i F-Pace, o tyle XJ, E-Pace i F-Type wymagały typologii nieco szerszej. W ten sposób lista powiększyła się do rozmiarów, które widać poniżej.

  • Pure – bazowy poziom wyposażenia w większości modeli Jaguara
  • Prestige – pośredni poziom wyposażenia w większości modeli Jaguara
  • R-Sport – poziom wyposażenia występujący w większości modeli Jaguara, który wprowadza sportowe akcenty
  • Portfolio – topowy poziom wyposażenia w większości modeli Jaguara
  • S – modele usportowione z najmocniejszymi silnikami, wyjątek stanowi wyłącznie gama E-Pace, w której to drugi poziom wyposażenia
  • SE – pośredni poziom wyposażenia w modelu E-Pace, nie występuje w reszcie gamy
  • HSE – najbogatszy poziom wyposażenia w modelu E-Pace, nie występuje w reszcie gamy
  • R-Dynamic – wersja o zacięciu sportowym, którą można skonfigurować z mocniejszymi silnikami w modelach F-Type i E-Pace
  • R – mocno sportowa wersja charakteryzująca się zmodyfikowaną stylizacją spotykana w modelu F-Type
  • SVR – mocno sportowa wersja charakteryzująca się zmodyfikowaną stylizacją spotykana w modelu F-Type
  • Luxury – „bazowy” poziom wyposażenia w Jaguarze XJ ze standardowym rozstawem osi
  • Premium Luxury – pośredni poziom wyposażenia w Jaguarze XJ ze standardowym rozstawem osi
Tagi: gama JaguaraJaguarsegment F
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.