zamknij
REKLAMA
Fot. Materiały prasowe Lexus

Segment premium to nie tylko Mercedes, BMW i Audi. To także wschodząca gwiazda z Japonii. Gdy producentowi udało się zdobyć stabilną pozycję w Stanach Zjednoczonych, zaatakował Europę. I nie da się ukryć, ale osiąga tam coraz większy sukces. Modele Lexusa są chętnie wybierane przez kierowców, co dało marce impuls do rozkwitu oferty. O ile firma startowała w roku 1989 z jednym modelem, o tyle dziś ma ich osiem. A to nieco skomplikowało gamę. Jak najłatwiej rozszyfrować jej oznaczenia. Zobaczcie nasz poradnik.

Lexus – modele

Lexus stosuje dwuliterowe oznaczenia modeli. Pierwszy ze znaków prawie zawsze mówi o segmencie rynku, w którym funkcjonuje dane auto. Druga litera przekazuje informacje dotyczące rodzaju zastosowanego przez konstruktorów nadwozia.

Oznaczenia segmentu rynku:

  • litera C – segment C
  • litera I – segment D
  • litera G – segment E
  • litera L – segment F, wyjątek to luksusowe coupe LC
  • litera N – crossover segmentu D
  • litera R – luksusowy SUV, jedyny wyjątek dotyczy modelu RC, który jest 2-drzwiowym coupe
Lexus, Lexus CT, Lexus CT 200h, CT
Fot. Materiały prasowe Lexus

Oznaczenie stylu nadwozia:

  • litera T – 5-drzwiowy hatchback: CT
  • litera S – klasyczny sedan: IS, GS, LS
  • litera X – crossover lub SUV: NX, RX
  • litera C – klasyczne coupe, LC, RC

Lexus – oznaczenia silników

Czasami w nazwie modelu pojawia się dodatkowa litera F. Oznacza ona, że auto zostało fabrycznie stuningowane i wyposażone w 5-litrowy, wolnossący silnik V8. Przykłady tego typu modeli w obecnej gamie Lexusa są dwa, a konkretnie GS F i RC F.

Lexus, RC, RC F, Lexus RC F
Fot. Materiały prasowe Lexus

Lexus jest jedynym producentem w segmencie premium, który od lat nie stosuje już jednostek wysokoprężnych. Diesle z powodzeniem zastąpił motorami hybrydowymi w różnej konfiguracji. Ich punktem charakterystycznym jest m.in. logo marki otoczone niebieską poświatą. Poza układami spalinowo-elektrycznymi, w ofercie funkcjonują oczywiście też benzyniaki. Te mogą posiadać 4-cylindrową głowicę i doładowanie albo być oparte o architekturę V6 lub V8.

  • 200h – połączenie silnika benzynowego 1,8 litra z agregatem elektrycznym o łącznej mocy 136 KM: CT 200h
  • 200t – 4-cylindrowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 245 KM: RC 200t, GS 200t, RX 200t
  • 300 – 4-cylindrowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 245 KM, to ten sam silnik co w wersji 200t – nazwa zmieniona na potrzeby Lexusa IS 300 i NX 300
  • 300h – połączenie 4-cylindrowego silnika benzynowego 2,5 litra z agregatem elektrycznym o łącznej mocy 223 KM: IS 300h, RC 300h, NX 300h, GS 300h
  • 450h – połączenie silnika benzynowego 3,5 litra z agregatem elektrycznym o łącznej mocy 345 KM: GS 450h, RX 450h
  • 500 – pod maską LC 500 – wolnossący motor 5,0 V8 pracujący w cyklu Atkinsona i Otto, pod maską LS 500 – podwójnie doładowany silnik 3,5 V6
  • 500h – połączenie silnika benzynowego 3,5 V6 z agregatem elektrycznym o łącznej mocy 359 KM: LC 500h, LS 500h
  • 5,0 V8 – wolnossący motor 5,0 V8 pracujący w cyklu Atkinsona i Otto stosowany pod maską modeli RC F i GS F
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używana hybryda za 40 tysięcy? Jest z czego wybierać!

Lexus w swoich układach napędowych stosuje różnego rodzaju innowacyjne technologie. Aby zrozumieć nazewnictwo stosowane przez Japończyków, przybliżyć należy przede wszystkim dwie nazwy, przy czym obydwie dotyczą układów napędowych spalinowo-elektrycznych.

  • Lexus Hybrid Drive – klasyczna jednostka hybrydowa Lexusa
  • MultiStage Hybrid – silnik hybrydowy modelu LS 500h połączony z dodatkową skrzynią biegów
Lexus LS, Lexus, LS
Fot. Materiały prasowe Lexus

Lexus – oznaczenia napędów

Japończycy bardzo wszechstronnie podchodzą do tematu budowania oferty układów napędowych. W efekcie w ich gamie modelowej stosowane są różnego rodzaju systemy przeniesienia mocy silnika na asfalt.

  • LSD – tylny dyferencjał o ograniczonym poślizgu
  • 4×4 E-FOUR – elektroniczna wersja napędu na cztery koła, w której moc na tył nie jest przekazywana mechanicznie, zapewnia ją dodatkowy silnik elektryczny
  • stały napęd 4×4 – stosowany w modelu LS
  • FWD – napęd przedni, np. CT 200h
  • RWD – napęd na tył, np. IS 200t, RC 200t
Lexus LS, Lexus, LS
Fot. Materiały prasowe Lexus

Lexus – oznaczenia skrzyń biegów

Lexus wycofał się z silników diesla, ale zrezygnował też z manualnych skrzyń biegów. Marka stawia na wybitnie zaznaczony komfort, stąd w jej ofercie znaleźć można tylko przekładnie automatyczne. Japończycy nie stosują jednak wyłącznie jednego rozwiązania. W zależności od modelu, oferują swoim klientom możliwość wyboru jednego z czterech rozwiązań przekazujących moc na koła.

Lexus GS F, Lexus GS, Lexus, GS, GS F
Fot. Materiały prasowe Lexus
  • e-CVT – potocznie nazywana przekładnią automatyczną, tak naprawdę jest to przekładnia planetarna łącząca potencjał silnika benzynowego i elektrycznego
  • Sport Direct Shift – automatyczna, 8-stopniowa skrzynia biegów z trybem sekwencyjnym stosowana w silnikach benzynowych
  • Direct Shift 10AT – automatyczna, 10-stopniowa skrzynia biegów z trybem sekwencyjnym stosowana w modelu LS 500
  • 6-biegowa przekładnia automatyczna z trybem sekwencyjnym – klasyczna przekładnia z jednym sprzęgłem stosowana m.in. w modelu NX 300

Lexus – oznaczenia wersji wyposażenia

Mimo iż w cennikach Lexusa odnaleźć można trzy bazowe poziomy wyposażenia, w sumie w różnych cennikach funkcjonuje ich aż osiem. Różnią się od siebie zarówno charakterem stylizacji nadwozia, jak i ilością opcji proponowanych bez żadnej dopłaty.

Lexus IS, Lexus, IS, F sport
Fot. Materiały prasowe Lexus
  • Elegance – podstawowy wariant wyposażenia w przypadku większości modeli Lexusa
  • Elite – występuje wyłącznie w Lexusie GS i RX, gdzie pełni rolę podstawowej wersji wyposażenia
  • Comfort – drugi poziom wyposażenia w modelu NX, obecnie nie występuje w żadnych innym modelu
  • F Sport – bogatsza wersja wyposażenia, której znakiem rozpoznawczym jest bardziej sportowa stylizacja nadwozia i wnętrza
  • Prestige – topowy wariant wyposażenia w przypadku większości modeli marki
  • Omotenashi – topowy wariant wyposażenia w przypadku Lexusa LS, charakteryzuje się m.in. lepszymi materiałami wykończeniowymi
  • Carbon – wariant zawierający wykończenia z włókna węglowego dostępny w modelach coupe o oznaczeniach LC i RC
  • Superturismo – topowa wersja wyposażenia w przypadku Lexusa LC
Tagi: gama LexusaLexusLexus CTLexus ISLexus LCLexus LS
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.

DODAJ KOMENTARZ