zamknij
REKLAMA
servotronic

Wspomaganie kierownicy to bez wątpienia wspaniały wynalazek, który pojawił się w świecie motoryzacji już w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Pozwala wygodnie i bez wysiłku manewrować nawet dużym autem, znacząco podnosząc komfort jazdy. Niestety bardzo często bywa tak, że w mieście wspomaganie bywa za słabe, w trasie zaś zbyt mocne. Wyjściem z sytuacji jest system Servotronic – poznajmy go bliżej.

Krótka historia wspomagania kierownicy

W Stanach Zjednoczonych już w latach pięćdziesiątych XX wieku po drogach jeździły auta ze wspomaganiem kierownicy, zaś niedługo potem rozwiązanie to zagościło w europejskich pojazdach.

Na początku funkcję te otrzymały samochody ciężarowe, dostawcze oraz luksusowe, ale jak to zwykle bywa, wszystko co luksusowe, z czasem powszednieje. Obecnie trudno znaleźć nowe auto w produkcji bez wspomagania kierownicy.

Niestety, podstawowe rozwiązania miały swoje ograniczenia – działały cały czas z taką samą siłą, która była odpowiednia tylko w określonych warunkach, na przykład podczas manewrowania na parkingu, w wąskich uliczkach osiedlowych lub powolnej jazdy miejskiej. Przy większych prędkościach działanie układu wspomagania przekładało się na spadek precyzji prowadzenia, co w oczywisty sposób obniżało bezpieczeństwo. Dlatego też w 1986 roku do produkcji wszedł układ ZF Servotronic, który uwzględnia prędkość przy określaniu mocy wspomagania.

Działanie układu Servotronic

Układ wspomagania Servotronic dostosowuje siłę wspomagania do aktualnej sytuacji drogowej – jeśli kierowca porusza się z małą prędkością, siła wspomagania rośnie, dzięki czemu nie trzeba wykonywać wielu ruchów kierownicą ze skrajnych pozycji. Zupełnie inaczej jest podczas jazdy z wysokimi prędkościami – wtedy siła wspomagania znacząco słabnie, zapewniając wysoką precyzję i pewność w prowadzeniu.

Jak zbudowany jest układ Servotronic?

Głównym elementem konstrukcji jest specjalny zawór hydrauliczny, wyposażony w konwerter elektro-hydrauliczny, tłoczki reakcyjne, zawory zwrotne oraz zawór zamykający. Jednostka sterująca na podstawie danych z prędkościomierza przekazuje informację o tym, jak szybko jedziemy, do sterowników zaworu hydraulicznego, który z kolei reguluje siłę wspomagania w zależności od potrzeb.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Grip Control, czyli francuski pomysł na poprawę trakcji

Przez blisko 30 lat układ przeszedł szereg modyfikacji, w tym zastąpienie rotacyjnych zaworów tłoczkowych ślizgowymi. Warto też wspomnieć o układach Servoelectric, działających w oparciu o silniki elektryczne pobierające energię jedynie w momencie skręcania kół.

Tagi: progresywneservotronicwspomaganie kierownicy

DODAJ KOMENTARZ