zamknij
REKLAMA
Range Rover, model 2012r | autofakty.pl

SUV – cechy i definicja

SUV to samochód sportowo-użytkowy (z angielskiego Sport Utility Vehicle). Znajdziemy w nim zarówno cechy osobowego samochodu (komfort i przestronność), sportowego (osiągi i mocne silniki), jak i terenowego (napęd 4×4 i podniesiony prześwit). 

SUV nie jest typowym samochodem terenowym i nie musi posiadać wszystkich parametrów, jakie mają rasowe terenówki. SUVy są od nich bardziej komfortowe, ekonomiczne, łatwiejsze w użytkowaniu. Ich konstrukcja oparta jest na samonośnym nadwoziu.

Napęd 4×4 nie jest konieczny, ponieważ ich użytkownicy rzadko wyjeżdżają poza asfaltowe drogi lub nawet poza miasto. Parametry terenowe też schodzą na dalszy plan – tu liczy się klasa i szyk, oraz panująca obecnie moda, która szybko wypiera poczciwe sedany i hatchbacki na rzecz SUVów.

Początkowo luksusowych terenówek nie nazywano SUV-ami, a po prostu terenówką w bogatszej wersji. Nazwy tej zaczęto używać w USA już w latach 70-tych ubiegłego wieku.

Pierwsze auta typu SUV

Mówi się, że pierwszym SUVem był Jeep Wagoneer, a w Europie był to angielski Range Rover. Pojęcie SUV zadomowiło się w motoryzacyjnym słowniku jednak trochę później, wraz z boomem jaki nastał na te samochody w latach 90-tych (głównie za oceanem).

W naszym kraju erę suwów zapoczątkowały również Jeep modelem Cherokee i wspomniany wcześniej Range Rover. Japońska konkurencja dołączyła szybko tworząc takie modele jak Toyota RAV4 (1994), czy Suzuki Vitara (1988).

Jeśli chodzi o oferowane w Ameryce Północnej terenówki zazwyczaj są bogato wyposażone dlatego też, stwierdzenie SUV pasuje tam do większości samochodów terenowych. Należy pamiętać o tym, że SUVy to nie samochody do wyczynowej jazdy w terenie, a ich głównym przeznaczenie są rodzinne wyjazdy w góry lub transport dużych bagaży bądź ciągnięcie przyczepy.

Ostatnio na rynku pojawiło się również nowe określenie na „miejski samochód terenowy” – jest to crossover. Trudno podać dokładną definicję tego rodzaju nadwodzia, oraz czym konkretnie różni się od SUVa. Przyjęło się jednak, że do crossoverów zalicza się mniejsze auta miejskie z podniesionym prześwitem, rzadko wyposażone w napęd 4×4, których naturalnym środowiskiem jest miejska dżungla, a czasem autostrada. Można powiedzieć, że crossover to taka uboższa wersja SUVa – ale nie ma na to reguły i taką np. Kia Sportage, czy Audi Q3 jedni wezmą za SUVa, a inni crossovera. 

Pewne jest jedno – SUVy i crossovery są obecnie najbardziej popularnym rodzajem kupowanych aut w Europie, a w Polsce co dziesiąty rejestrowany nowy samochód możemy zaliczyć do kategorii SUV.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Miniony rok znów rokiem SUV-ów! Europa oszalała na ich punkcie
Tagi: CherookeJeepRange Roversamochód terenowySport Utility VehicleSUV
Izabela Kural

Autor Izabela Kural

Młoda, ambitna, pełna pomysłów dziennikarka motoryzacyjna, która chce obalić mit, że motoryzacja i płeć piękna nie idzie w parze. Zamiłowanie do motoryzacji zdobywałam w czasie studiów na Politechnice Krakowskiej na Wydziale Mechanicznym, interesuje mnie tematyka BRD, Automotive design, Off - road, oraz klasyki. Marzę o zakupie włoskiej perełki

DODAJ KOMENTARZ