zamknij
REKLAMA
Silnik V8 | autofakty.pl

Dzisiejsza motoryzacja nie jest łaskawa dla tradycjonalistów, fanów samochodów sprzed lat. Ciche hybrydy, bezdźwięczne auta elektryczne i wszędobylskie normy dotyczące emisji szkodliwych związków do atmosfery. Dla wielu miłośników aut jedynym słusznym silnikiem w aucie sportowym jest pięknie brzmiące V8. Czym charakteryzuje się tego typu jednostka napędowa?

Nie jest specjalną tajemnicą fakt, że wolnossący silnik V8 o dużej pojemności to skryte marzenie sporej części kierowców. Słynne amerykańskie „muscle cary” z lat 70-tych skrywały pod maskami właśnie takie potwory o pojemności nierzadko przekraczającej 7 litrów. W dzisiejszych czasach nawet supersamochody pokroju Ferrari, Lamborghini czy Porsche mają o wiele mniejsze motory.

Cadillac Sedan DeVille (fot. mangopulp2008@Wikimedia, CC BY-NC-ND 2.0)

Konstrukcja jednostki V8

W wielkim skrócie, „V8” to skrót pod którym kryje się ośmiocylindrowy silnik spalinowy o konstrukcji widlastej. Oznacza to, że cylindry umieszczone są w dwóch równych rzędach w skrzyni korbowej, zaś kąt ich rozwarcia to maksymalnie 90 stopni. Obecnie stosowane konstrukcje są zazwyczaj bardziej kompaktowe, przez co kąt rozwarcia jest o wiele mniejszy.

Wszystkie osiem tłoków przekazuje siłę nacisku na wspólny wał korbowy, zaś ich praca ma określoną systematykę oraz kolejność. Przykładowo w silnikach stworzonych przez markę Ford, kolejność zapłonu dla czterosuwowego silnika to 1-5-4-8-6-3-7-2 lub 1-5-4-2-6-3-7-8.

Bardzo często silnik V8 kojarzony jest z dwoma silnikami rzędowymi czterocylindrowymi, połączonymi u podstawy wspólnym wałem korbowym. Niestety tego typu konstrukcje mają pewne wady (nie zawsze jest to duże zużycie paliwa).

Początkowe konstrukcje wykazywały sporą niestabilność oraz podatność na drgania wywołane dużymi siłami drugiego rzędu. Rozwiązaniem tego problemu okazały się wały korbowe z wykorbieniami o dwóch płaszczyznach, dodatkowo wyposażone w przeciwciężary. Co prawda skomplikowało to nieco całą konstrukcję, ale znacząco zredukowało największy problem. Topowe i najbardziej udane konstrukcje pracują niezwykle płynnie.  Mają ogromną wytrzymałość i żywotność, oferując przy tym imponujące rezerwy mocy. Istnieją jednostki napędowe, które w najsłabszej wersji generują około 200 KM, ale po wyposażeniu w kompresor mechaniczny oraz inne wysokowydajne podzespoły, są w stanie bez problemu potroić moc bez większego uszczerbku na trwałości.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używane Audi A5 I [2007-2016]
Silnik V8 Chevroleta Camaro Z28 (fot. Rich Niewiroski Jr.@Wikimedia, CC BY 2.5)

Najnowsza historia silników V8

Silniki V8 największą popularność i rozgłos zyskały w latach 60-tych i 70-tych., Były to czasy, gdy na amerykańskich drogach królowały wspomniane już wcześniej„muscle cary” – niedrogie auta o wysokiej mocy i sportowych, jak na tamte czasy, właściwościach jezdnych. Co ciekawe, widlaste „ósemki” z powodzeniem radziły sobie zarówno w autach sportowych, jak również samochodach użytkowych, czyli popularnych w USA pick-up’ach. W tym czasie w Europie silniki V8 były fanaberią tylko dla najbogatszych. Nawet dziś, w dobie surowych norm ekologicznych, jednostki tego typu stosuje się tylko w najdroższych autach sportowych i limuzynach, takich jak Porsche Panamera, Mercedes Klasy S, Ferrari 458 Italia etc.

Tagi: muscle carosiem cylindrówsilnikv8

1 KOMENTARZt

DODAJ KOMENTARZ