zamknij
Fot. Materiały prasowe Volvo

Szwedzka marka w ostatnich latach bije rekordy sprzedaży! A za rosnącą popularność samochodów Volvo odpowiadają przede wszystkim dwa modele – XC60 i XC90. I choć dziś słowo sukces nie jest obce inżynierom z Goteborgu, nadal niektóre sposoby nazewnictwa stosowane w tworzonej przez nich gamie mogą być niejasne dla kierowców. Jak najłatwiej wyjaśnić terminy pojawiające się w palecie Volvo? Zobaczcie nasz poradnik.

Volvo – oznaczenia modeli

Szwedzi podczas oznaczania kolejnych modeli idą szlakiem, który został przetarty jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Wszystko zaczęło się konkretnie od sedana segmentu C – modelu S40 zaprezentowanego w roku 1995. To wtedy wymyślili, że literami będą oznaczać wersje nadwoziowe, a liczbami klasy, w których samochód funkcjonuje. Warto w tym momencie zaznaczyć, że literowe oznaczenie nadwozia jest przyjęte w nieco szerszym znaczeniu niż odbywa się to chociażby u Lexusa.

  • V40 – hatchback segmentu C premium
  • S60 – sedan segmentu D
  • V60 – kombi segmentu D
  • S90 – sedan segmentu E
  • V90 – kombi segmentu E
  • XC40 – mały crossover
  • XC60 – kompaktowy SUV
  • XC90 – duży SUV
Volvo S60, Volvo, S60
Fot. Materiały prasowe Volvo

Volvo – oznaczenia wersji nadwoziowych

Szwedzi podczas konstruowania gamy stawiają przede wszystkim na nadwozia klasyczne. Dlatego w ofercie bazują sedany i kombi. Tak naprawdę odstępstwa od tej reguły są dwa. Pierwsze dotyczy SUV-ów i crossoverów. Temu ciężko się jednak dziwić – taki właśnie jest światowy trend. Drugie dotyczy nadwozia kombi ze zwiększonym prześwitem i stylizacją na SUV-a. W tej kwestii Volvo było jednym z pionierów.

  • XC – SUV lub crossover
  • S – sedan
  • V – kombi lub hatchback
  • Cross Country – kombi, sedan lub hatchback ze zwiększonym prześwitem stylizowany na SUV-a

Volvo – oznaczenia silników

Oznaczenia silników Volvo, podobnie jak w przypadku wersji nadwoziowych, zostały oparte o litery. Motory, których nazwa zaczyna się od T, spalają benzynę. Im wyższa liczba pojawia się następnie, z tym mocniejszą jednostką ma do czynienia kierowca. Litra T to jednak też hybrydy plug-in – mowa o silniku T8. Co z dieslami? Dla tych zarezerwowana została litera D.

Silniki benzynowe:

  • T3 – 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik benzynowy z doładowaniem o mocy 150 lub 152 KM
  • T3 – 1,5-litrowy silnik benzynowy z doładowaniem o mocy 152 KM parowany z przekładnią automatyczną Geartronic
  • T4 – 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik benzynowy z doładowaniem o mocy 190 lub 197 KM
  • T5 – 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik benzynowy z doładowaniem o mocy 245, 247 lub 250 KM
  • T6 – 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik benzynowy z doładowaniem o mocy 306 lub 310 KM
hybryda Volvo, Volvo T8 plug-in, Volvo T8, hybryda plug-in
Fot. Materiały prasowe Volvo

Silniki wysokoprężne:

  • D2 – 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik wysokoprężny z doładowaniem o mocy 120 KM
  • D3 – 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik wysokoprężny z doładowaniem o mocy 150 KM
  • D4 – 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik wysokoprężny z doładowaniem o mocy 190 KM
  • D5 – 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik wysokoprężny z doładowaniem o mocy 225 lub 235 KM
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  EDS – Co to jest?

Jednostka hybrydowa:

W chwili obecnej Volvo proponuje tylko i wyłącznie jeden układ spalinowo-elektryczny. Nie jest to jednak pierwszy tego typu układ napędowy szwedzkiej marki. Kilka lat temu w gamie funkcjonowała też hybryda oparta o 2,4-litrowego diesla o mocy 215 KM oraz agregat elektryczny dysponujący stadem 70 KM. Obecnie oznaczenia silników Volvo w przypadku hybryd zaczynają się od litery T – w końcu jednostka nowej generacji jest oparta o benzyniaka.

  • T8 – układ powstały z połączenia 4-cylindrowego, doładowanego silnika benzynowego o pojemności 2-litrów o mocy 320 KM i motoru elektrycznego o mocy 87 KM z dodatkowym układem plug-in
skrzynia manualna Volvo, skrzynia biegów Volvo, Volvo, skrzynia biegów, manualna skrzynia biegów
Fot. Materiały prasowe Volvo

Volvo – oznaczenia skrzyń biegów

Szwedzi nie eksperymentują mocno w kwestii przekładni. Oferują tak naprawdę dwie, przy czym występują one w trzech wariantach. Manualna skrzynia ma zawsze 6 przełożeń. Oznaczenia automatycznej skrzyni biegów Volvo to Geartronic. Mechanizm może posiadać 6 lub 8 biegów.

  • manualna – 6-biegowa przekładnia
  • Geartronic – automatyczna skrzynia o 6 lub 8 przełożeniach z możliwością manualnej zmiany biegów

Volvo – oznaczenia napędów

Szwedzi od lat stosują w swojej gamie wyłącznie dwa rodzaje napędów. Wersje bazowe samochodów – poza gamą SUV-ów – przekazują moc silnika na przednie koła. System czteronapędowy zarezerwowany jest dla mocniejszych jednostek. W każdym przypadku system jest w pełni elektronicznie sterowany.

  • FWD – napęd na przednie koła
  • AWD – napęd na cztery koła sterowany w pełni elektronicznie i współpracujący ze sprzęgłem typu Haldex

Volvo – oznaczenia wersji wyposażenia

Na pełną gamę Volvo składa się nie tylko 13 wersji modelowych, ale także 6 pakietów wyposażenia. Warto pamiętać o tym, że szwedzka marka funkcjonuje w segmencie premium. A to oznacza, że nawet w podstawowej wersji ilość opcji dostępnych bez dopłaty wygląda imponująco.

  • Kinetic – podstawowa wersja wyposażenia w modelach V40, S60, V60
  • Momentum – podstawowa wersja wyposażenia w modelach S90, V90, XC60, XC90
  • Inscription – pośredni poziom wyposażenia w modelach takich jak S90, V90, XC40, XC60 i XC90
  • Summum – bogatszy poziom wyposażenia, na nim kończy się cennik takich modeli jak V40, S60, V60
  • R Design – wersja wyposażenia stylizowana na model sportowy
  • Excellence – topowy wariant wyposażenia dostępny wyłącznie w modelu XC90, charakteryzuje się najwyższą jakością wykończenia i najlepszymi materiałami
D2, silnik diesla, diesel volvo, diesel volvo d2, r design
Fot. Materiały prasowe Volvo

Volvo – oznaczenia technologii

Volvo, jak każda inna marka motoryzacyjna, stosuje w swojej palecie serię nazw technologicznych. Ich kierowcy najczęściej nie rozumieją. Postanowiliśmy wyjaśnić też i te terminy. Tak żeby wybór szwedzkiego samochodu był w pełni świadomy.

  • Drive-e – połączony zestaw innowacyjnych rozwiązań dbających o ekologiczną pracę silnika
  • Sensus – system informacyjny z dotykowym ekranem
  • IntelliSafe – zestaw systemów bezpieczeństwa czuwających nad pasażerami podczas jazdy
  • Polestar – nadworny tuner Volvo, który za dodatkową opłatą jest w stanie podnieść moc silnika już na etapie produkcji auta
  • Air Quality System – system poprawy jakości powietrza wdmuchiwanego do kabiny pasażerskiej
Tagi: gama Volvomodele Volvovolvo
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.