zamknij
Citroen C3 Picasso (2008-2017) | autofakty.pl

Można by pomyśleć, że złote czasy pudełkowatych minivanów już przeminęły. Nic bardziej mylnego, na rynku pojawiają się nowe egzemplarze zachwycające swoją nowoczesnością, przestronnością i użytecznością. Idealnym tego przykładem jest Citroen C3 Picasso, który już od daty premiery bardzo szybko zyskał popularność w swojej klasie.

„Więcej niż zwykły minivan” – głosiły hasła reklamowe podczas promocji. Czym wyróżnia się C3 Picasso na tle swoich konkurentów i czy warto zwrócić uwagę na jego egzemplarze na rynku wtórnym? 

Sylwetka modelu

Citroen C3 Picasso to osobowy minivan (segment B), produkowany w latach 2009 – 2017 w słowackich i brazylijskich fabrykach koncernu PSA Peugeot Citroen. Jego premiera odbyła się w 2008 roku, podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Dwa lata później, w Brazylii zaprezentowano terenowy model pod nazwą C3 Aircross, który produkowany był na rynki południowoamerykańskie. Od podstawowej wersji różnił się on przede wszystkim mocno terenową stylistyką oraz wyższym prześwitem.

W 2012 roku na rynku europejskim znalazły się egzemplarze C3 Picasso po face liftingu, podczas którego zmodernizowano m.in. zderzak samochodu i dodano ledowe światła do jazdy dziennej.

W 2017 roku producenci postanowili zakończyć produkcję modelu, a jego miejsce zajęła druga generacja crossovera C3 Aircross, która tym razem przeznaczona została również na europejskie rynki. Samochód mierzy 4078 mm długości, 1766 mm szerokości oraz 1621 mm wysokości.

Ceny na portalach aukcyjnych za używany model wahają się w granicach od 16 000 zł, aż do 60 000 zł za najnowsze modele.

Citroen C3 Picasso (2008-2017) | autofakty.pl
Citroen C3 Picasso (2008-2017)

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Projektanci C3 Picasso zdecydowali się odejść o klasycznej wersji nudnego, typowo rodzinnego auta. Stylistyczne połączenie obłych oraz kwadratowych kształtów nadaje samochodowi ciekawego retro charakteru.

Bryła tego 5-drzwiowego minivana jest wyjątkowa i z pewnością wyróżni się na drodze spośród innych samochodów. Charakterystyczny przód auta, z pokaźnym zderzakiem i umieszczonym po środku prostokątnym grillem, nadaje mu unikatowego wyglądu. Po bokach samochodu zamontowano osłony, a w nich (w wersji wyposażeniowej SEDUCTION i EXCLUSIVE) znajdują się okrągłe światła przeciwmgłowe. Duże znaczenie odgrywają również przedłużone i wysoko osadzone reflektory, które mocno rzucają się w oczy.

Na tyle analizowanego modelu znajduje się przyciemniana szyba, która zajmuje większą część pokrywy bagażnika. Bo bokach od szyby miejsce zagrzewają wysoko osadzone w słupkach lampy, o zaokrąglonej formie, dzięki czemu wszystko doskonale zgrywa się obłą sylwetką samochodu. Całość zakończona jest masywnym zderzakiem, który jest jednocześnie progiem załadunkowym jak i ochroną przez ewentualnymi zarysowaniami i stuknięciami.

Ważną rolę w analizowanej C-trójce odgrywa panoramiczny dach, którego przeszklona powierzchnia wynosi 4,5 m2. Zapewnia on doskonałą widoczność, dobre naświetlenie wnętrza oraz dużą przyjemność podczas jazdy.

W kwestiach przestrzeni bagażowej, C3 Picasso spisuje w nie najgorzej. Może nie jest liderem wśród minivanów, ale posiada dosyć pojemny bagażnik, który powinien zadowolić nawet tych nieco bardziej wymagających nabywców. Minimalna pojemność wynosi 385 l, jednak bardzo łatwo możemy ją zwiększyć do 500 l., składając siedzenia. Co ważne, wielkość bagażnika możemy dodatkowo modyfikować w zakresie 150 mm, za pomocą ruchomej kanapy pasażerskiej. Dla porównania, u rynkowych konkurentów takich jak Opel Meriva, Toyota Verso czy Nissan Note, minimalna wielkość przestrzeni bagażowej wynosi kolejno: 400 l., 430 l., i 437 l.

Citroen C3 Picasso (2008-2017) | autofakty.pl
Citroen C3 Picasso (2008-2017)a

Wnętrze

Wnętrze w  C3 Picasso jest naprawdę przestronne i stanowi jeden z jego największych atutów. W analizowanym modelu spokojnie zmieści się czteroosobowa rodzina z dużymi bagażami na tygodniowy wyjazd. Dzięki pudełkowatej bryle nadwozia, samochód jest bardzo przestronny i wygodny. Miejsca z przodu, zarówno dla kierowcy jak i pasażera, jest wystarczająco – nikt nie powinien narzekać na niewygodę nawet podczas dłuższych wycieczek. Duży komfort podróżowania wzmocniony jest również wygodnymi i przestronnymi siedzeniami, które oferują szeroki zakres regulacji w trzech kierunkach. W droższej odmianie wyposażeniowej, do dyspozycji kierowca będzie miał dodatkowo szeroki podłokietnik oraz możliwość złożenia fotela pasażerskiego na stolik. Na tylnej kanapie miejsce przeznaczone jest dla trzech dorosłych osób, jednakże podczas dłuższych podróży mogą oni nieco narzekać na komfort jazdy. Szczególnie dotyczyć będzie to pasażera siedzącego po środku – to miejsce jest wyjątkowo niewygodne.

Wszelkie elektroniczne przyciski sterujące zostały umieszczone na środku deski rozdzielczej, a ich obsługa jest bardzo łatwa i intuicyjna. Wszystko wykonane zgodnie z obowiązującymi zasadami ergonomii. Przyciski oraz zegary zostały podświetlone na pomarańczowy odcień. Materiały wykończeniowe są dobrze spasowane, jednak ich jakość nie jest zachwycająca. Właściciele często narzekają na ich szybkie przetarcia czy porysowania.

Wersje silnikowe

Producenci wyposażyli C-3 Picasso w ciekawe jednostki napędowe. Wśród nich do wyboru są dwa silniki bezynowe: 1.4 VTi o mocy 95 KM oraz 1.6 VTi o mocy 120 KM, które powstały przy współpracy z BMW. Dla zwolenników silników wysokoprężnych, Citroen przygotował dwie propozycje: 1.6 l. HDi o mocy 90 KM oraz 1.6 l. HDi FAP o mocy 110 KM. Benzynowa jednostka o pojemności 1.4 l. nie jest polecana z racji słabej dynamiki. Jest zwyczajnie za słaba jak na auto tego typu rozmiarów. Wersja 1.6 l. o mocy 120 KM jest bardziej dynamiczna i może sprawić wiele frajdy, pod warunkiem, że „wrzucimy” silnik na wyższe obroty. Warto również dodać, że egzemplarze wyposażone w  silniki HDi, posiadają proekologiczny znak AirdramR, który wyróżnia najbardziej ekologiczne samochodu z gamy Citroena.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Hity zza żelaznej kurtyny: Citroen DS - 60 lat temu nastała… era kosmiczna!

Według danych producenta turbodoładowany diesel 1.6 o mocy 110 KM spala średnio 6,1 l/100 km w trybie miejskim, oraz około 4 l/100 km w trasie. Wyniki te uznać możemy za dobre, trudno bowiem oczekiwać od samochodu tego typu rozmiarów, aby spalanie było jeszcze mniejsze.

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Jazda C3 Picasso jest bardzo przyjemna. Dzięki elektronicznemu układowi kierowniczemu, wraz ze zmienną siłą wspomagania auto prowadzi się płynnie, bez żadnego wysiłku. Analizowany model jest zwrotny, jednak przy gwałtownych skrętach mocno odczuwalne są przechyły nadwozia.

Miękkie zawieszenie, bardzo dobrze tłumi wszelkie nierówności jezdni, dzięki czemu jazda jest spokojna i nieuciążliwa. Auto bezproblemowo radzi sobie ze wszelkimi koleinami i dziurami napotkanymi po drodze. Z przodu zawieszenia pracuje układ pseudo McPherson z trójkątnym wahaczem i stabilizatorem. Z tyłu natomiast zamontowano poprzeczną, odkształcalną belkę, stabilizator, sprężyny śrubowe oraz amortyzatory teleskopowe.

Auto zatrzymuje się płynnie i bardzo sprawnie, bez żadnych problemów. Podczas nagłego hamowania działa system automatycznego włączania się świateł awaryjnych, co jest dodatkowym plusem w kwestii bezpieczeństwa.

Citroen C3 Picasso (2008-2017) | autofakty.pl
Citroen C3 Picasso (2008-2017)

Warianty wyposażenia

Producenci wypuścili na rynek C-trójkę w trzech wersjach wyposażeniowych: Attraction, Seduction oraz Exclusive. Ta ostatnia wzbogacona jest również m.in. o elektrykę tylnych szyb wraz z ich przyciemnianiem, automatycznie składane i podgrzewane lusterka, wskaźnik niezapiętych pasów, tempomat czy chromowane elementy wykończenia, takie jak: obwódka kanałów powietrznych, wstawka na kierownicy oraz podstawa dźwigni zmiany biegów. Takie szczegóły w wykończeniu sprawiają, że wnętrze nabiera wyjątkowego charakteru, jednakże nawet bez tego prezentuje się ono bardzo dobrze.

W standardowym wyposażeniu znajdziemy między innymi elektrycznie sterowane lusterka, nawigacja satelitarna, USB i Bluetooth, zestaw głośnomówiący oraz lampy z funkcją doświetlania zakrętu. Nie brakuje również niezbędnych poduszek powietrznych – dwa Air Bagi oraz dwie poduszki boczne, pasy bezpieczeństwa z ograniczeniami napięcia, oraz chroniące kręgi szyjne, zagłówki tylnej kanapy.

C-trójka jest samochodem typowo rodzinnym, więc producenci specjalnie zadbali o to aby auto wyposażone było we wszelkie niezbędne systemy bezpieczeństwa takie jak: ABS (zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania), BAS (wspomaganie nagłego hamowania), EBD (system skracający drogę hamowania). Dodatkowo auto możemy doposażyć w system ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) czy ASR (kontrola trakcji). 

Najczęstsze usterki

Analizowany model nie jest wolny od drobnych usterek. Po pierwsze, fabrycznie określony interwał wymiany oleju w benzyniakach z serii Prince jest zdecydowanie za długi (30 tys. km). Niektóre z egzemplarzy borykają się z luzami w podwozu ponieważ łączniki stabilizatorów jak i mocowania kolumn resorujących nie należą do najtrwalszych elementów w tym modelu. Nierzadko dochodzi również do zużycia napinacza hydraulicznego rozrządu czy problemów z elektroniką. Właściciele C3 Picasso skarżą się również na szybko zużywające się żarówki i częstą konieczność ich wymiany. 

Bezpieczeństwo

Dzięki licznym systemom wspomagającym bezpieczeństwo, podczas testów EURO NCAP, C-trójka wypadła dobrze otrzymując wynik 4 z 5 gwiazdek. Poniżej przedstawiamy filmik z crushtestu.

Konkurencja

Lista rynkowych konkurentów analizowanego modelu jest naprawdę dosyć długa. Wśród największych rywali wymienić można między innymi Fiata Idea, Fora Fusion, Kie Soul, Lancie Musa, Nissana Note, Opla Meriva czy Renault Modus.

Podsumowanie

Citroen C-3 Picasso to auto doskonale skrojone pod rodzinne wymagania. Jest przestronne, ergonomiczne, wyróżnia się odważnym stylem i wysokim komfortem jazdy. Nie jest wolny od usterek, jednak zazwyczaj są to drobne kwestie, nie wymagające dużych nakładów finansowych.

Analizowany model posiada bardzo ergonomiczne wnętrze, które wyposażone jest we wszystkie najpotrzebniejsze rzeczy, wraz ze niezbędnymi systemami bezpieczeństwa. Przy decyzji o zakupie tego modelu, problemem może okazać się dobór odpowiedniego silnika. Najciekawszą propozycją wydaje się być benzyniak 1.6 l. o mocy 120 KM.

C-trójka Picasso to naprawdę bardzo interesująca propozycja dla osób poszukujących zwinnego i zarazem bezpiecznego auta, które odznacza się wysokim komfortem jazdy. 

Tagi: CitroënExclusiveHDIPicassoSeductionVTi