zamknij
Peugeot 308 I (2007–2013) | Autofakty.pl

Peugeot 308 I to ciekawa alternatywa dla znacznie droższych japońskich i niemieckich konkurentów. Poprzednia generacja francuskiego kompaktu nie cieszyła się zbyt dobrą opinią, ale tutaj Francuzom udało się wyeliminować poważne usterki poprzednika. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę przy zakupie tego modelu oraz które silniki są godne polecenia?

Sylwetka modelu

Peugeot 308 I zadebiutował w 2007 na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie nad Menem. Na początku jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. Rok po premierze do oferty dołączyła odmiana kombi. W roku 2009 oferta nadwoziowa została uzupełniona o wersję CC, czyli o kabriolet z elektrycznie otwieranym hardtopem. W roku 2011 samochód został poddany modernizacji, w ramach której otrzymało nowy przedni zderzak, przemodelowaną atrapę chłodnicy, a także inne reflektory. Pojawiły się też światła LED. W tym samym roku na niektórych rynkach zadebiutowała również odmiana sedan, ale nie była oferowana w Polsce. Produkcję pierwszej generacji 308 zakończono w 2013 roku zastępując ją kolejną o takiej samej nazwie. Samochód był produkowany między innymi we Francji, a także w Argentynie, Chinach, Indonezji, Malezji i Rosji.

Na polskim rynku aut używanych na dzień 04.09.2017 dostępnych było około 700 sztuk tego modelu. Ponad 140 z nich pochodzi z polskich salonów. Reszta egzemplarzy to samochody sprowadzone. Najtańsze auta są oferowane na internetowych aukcjach już za około 5 tys. zł. Niestety wymagają napraw blacharskich oraz mechanicznych. Na zadbane auto trzeba przeznaczyć co najmniej 15 tys. zł. Kupowanie tańszych samochodów to pewne ryzyko. Najdroższe dobrze wyposażone sztuki to wydatek nawet 38 tys. Najbardziej godne polecenia są egzemplarze z polskich salonów, a najbardziej ryzykowne auta sprowadzone z Francji.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Najstarsze egzemplarze Peugeota 308 I mają już 10 lat, ale mimo to nadal wyglądają nowocześnie. Nieco futurystyczniej prezentują się jednak auta po modernizacji. Design 308 pierwszej generacji jest kontynuacją poprzedniego modelu 307. Jego najbardziej charakterystyczne cechy to przede wszystkim: masywna atrapa chłodnicy, agresywnie wyglądające reflektory, oraz półokrągła klapa bagażnika i podłużne tylne lampy. Tego modelu nie da się pomylić z żadnym innym autem. Bagażnik w hatchbacku ma pojemność 348 l, po rozłożeniu tylnej kanapy jego przestrzeń rośnie do 1201 l. W kombi bagażnik ma 573-1736 l. Z kolei w odmianie CC przy złożonym dachu bagażnik ma 226 l, a po jego rozłożeniu przestrzeń rośnie do 403 l.

Wnętrze

Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza w tym aucie jest na całkiem przyzwoitym poziomie. To znaczna poprawa w stosunku do poprzednika. Na zauważalnie wyższym poziomie jest też spasowanie elementów deski rozdzielczej. To bardzo istotne zalety. W trakcie jazdy nic już nie skrzypi. Samochód ma dość wygodne fotele, ale trudno dobrać optymalną pozycję za kierownicą. Między innymi przez koło kierownicy, której górna część pochylona jest w stronę przedniej szyby. Z przodu miejsca jest w sam raz nawet dla wysokich osób, ale wtedy znacznie kurczy się przestrzeń z tyłu. Do obsługi urządzeń pokładowych nie można mieć większych zastrzeżeń, choć interfejs komputera pokładowego jest już trochę przestarzały.

Wersje silnikowe

Na rynku aut używanych dominują wersje wysokoprężne. Na dzień 04.09.2017 było to 550 egzemplarzy w najpopularniejszym portalu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi. Samochody z silnikami benzynowymi to zaledwie około 230 sztuk. Auta z instalacją gazową stanowią tylko 20 egzemplarzy. Dostępne są zarówno sztuki, których przebieg nie zdążył przekroczyć nawet 30 tys. km, ale są i takie, gdzie sięga on ponad 300 tys. km.

Silniki benzynowe

Pod maską Peugeota 308 I może pracować jeden z trzech silników benzynowych, które dostępne są w kilku różnych wersjach mocy. Bazowy motor ma 1,4 l. Oferowany był w odmianach: VTi 95 (95 KM) oraz VTi 98 (98 KM). Auto z taką jednostką niezależnie od mocy osiąga ,,setkę’’ w 12,7 s. To zdecydowanie za słaba jednostka do auta kompaktowego. Znacznie lepiej pod kątem dynamiki wypada wolnossąca odmiana o pojemności 1,6 l dostępna w wersjach: VTi 120 (120 KM) oraz VTi 122 (122 KM). Samochód z taką jednostką rozpędza się do 100 km/h w 10,8 s.

Alternatywą dla bardziej wymagających jest turbodoładowana odmiana silnika 1,6 l. Dostępna jest w następujących wersjach: THP 140 (140 KM), THP 150 (150 KM), THP 156 (156 KM), THP 175 (175 KM) oraz THP 200 (200 KM). W topowej Peugeot 308 I osiąga ,,setkę’’ w 7,7 s, w bazowej robi to w 10,2 s. Niestety wszystkie odmiany motoru 1,6 l zarówno VTi jak i THP cierpią na problemy ze zbyt szybko rozciągającym się łańcuchem rozrządu, który w wielu egzemplarzach nie wytrzymuje nawet 100 tys. km. W nowszych egzemplarzach użytkownicy skarżą się jeszcze na wadliwe głowice. Znacznie mniej problematyczne są diesle.

Peugeot 308 I silnik (2007–2013)

Silniki Diesla

Bazową jednostką wysokoprężną jest ponadprzeciętnie trwały silnik 1,6 l, który był oferowany w odmianach: HDI 90 (90 KM), HDI 92 (92 KM), HDI 110/e-HDI 110 (110 KM), HDI 112 (112 KM), a także jako e-HDI 115 (115 KM). Peugeot 308 I z takim motorem w zależności od mocy rozpędza się do 100 km/h w 11,4-13 s. To niezawodna konstrukcja, ale spotykane są przypadki uszkodzenia podkładek pod wtryskiwaczami oraz zatarcia turbosprężarki. Ta ostatnia usterka spowodowana jest zapchanym sitkiem znajdującym się w przewodzie doprowadzającym olej do turbosprężarki. Warto profilaktycznie sprawdzić stan owego sitka. Zlekceważenie tej czynności skończy się zatarciem turbosprężarki. Nawet po krótkim czasie od jej regeneracji.

Bardziej wymagający mają do dyspozycji jeszcze jednostkę 2-litrową oferowaną w następujących wersjach: HDI 136 (136 KM), HDI 140 (140 KM), HDI 150 (150 KM) oraz HDI 163 (163 KM). Sprint wymienionych odmian od 0 do 100 km/h to od 8,8 do 11,7 s. To równie trwała i udana konstrukcja co jednostka 1,6 l.

Pomimo wysokiej trwałości silników HDI przed zakupem konkretnego egzemplarza radzimy skontrolować stan wtryskiwaczy, turbosprężarki, a także dwumasowego koła zamachowego i filtra cząstek stałych (szczególnie w przypadku aut użytkowanych tylko w ruchu miejskim), jeżeli takie występują. Ich obecność najłatwiej sprawdzić na podstawie numeru VIN.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Peugeot 206
Peugeot 308 I (2007–2013)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Zawieszenie w aucie zestrojono sztywniej niż u poprzednika. 308 I nie jest już wozem typowo komfortowym jak jego poprzednik. W przedniej części zawieszenia zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Układ kierowniczy jest nieco bardziej precyzyjny niż w mniejszym 207 z podobnych lat, ale nadal brakuje mu sporo do tego, któy spotkamy w Volkswagenie Golfie VI. Zarówno z przodu, jak i z tyłu auto zostało wyposażone w tarcze hamulcowe. W tej klasie to już standard.

Warianty wyposażenia

Najciekawsze oferowane gadżety to między innymi: panoramiczny szklany dach, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, nawigacja, skórzana tapicerka, felgi ze stopów lekkich, ESP, system kontroli trakcji, komputer pokładowy, gniazdo USB umożliwiające słuchanie muzyki z zewnętrznego dysku, system głośnomówiący Bluetooth łączący się z telefonem, czujniki parkowania, tempomat, elektrycznie regulowane lusterka i otwierane szyby, uchwyty do fotelików ISOFIX, reflektory ksenonowe, a także światła w technologii LED dostępne w egzemplarzach po modernizacji.

Peugeot 308 I (2007–2013)

Najczęstsze usterki

Największym słabym punktem tego modelu są problemy z wspomaganiem układu kierowniczego. W trakcie jazdy próbnej warto sprawdzić czy nie zanika ono podczas manewrów na parkingu, szczególnie w skrajnych położeniach koła kierownicy. Odradzamy wybór egzemplarzy ze skrzynią zautomatyzowaną MPC. Objawy to szarpanie podczas ruszania. Awaria łożysk pojawia się szybciej w autach użytkowanych w ruchu miejskim (już po około 100 tys. km przekładnia wymaga remontu). Jego koszt to 5-10 tys. zł

Przed zakupem warto sprawdzić też wszystkie urządzenia pokładowe. Na pochwałę zasługuje za to tylna belka skrętna. Przez lata auta francuskiego koncernu PSA borykały się z całkowitym wyeksploatowaniem tego elementu już po zaledwie 80-100 tys. km. W przypadku modelu 308 I belkę oraz jej tuleje wzmocniono i dzięki temu wytrzymuje ona znacznie większe dystanse.

Według badań TÜV przeprowadzonych w 2017 roku na autach 4- i 5-letnich, Peugeot 308 uplasował się na 96. miejscu na 124 lokaty. Spośród samochodów kompaktowych najlepiej wypadło Audi A3, które sklasyfikowano na bardzo wysokiej 8. pozycji. Z kolei najgorszy wynik uzyskał Chevrolet Cruze zajmując miejsce 120.

Bezpieczeństwo

Peugeot 308 została przetestowany przez Euro NCAP w roku 2009. Ogólny wynik tego modelu to 5 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 82%, za ochronę pieszych 52%. Z kolei poziom bezpieczeństwa dzieci został oceniony na 81%, a dostępne systemy bezpieczeństwa na 83%.

Konkurenci

Peugeot 308 I konkuruje przede wszystkim z Volkswagenem Golfem VI. Mocne strony niemieckiej konstrukcji to przede wszystkim wysoka jakość wykończenia wnętrza, bardzo dobre własności jezdne – zawieszenie zestrojono sztywno, a układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny. Jego mocną stroną, podobnie jak Peugeota, są też niezawodne jednostki wysokoprężne i to niezależnie od mocy i pojemności. Uwagi można mieć za to do nieco wyższej ceny w porównaniu do 308 I i do droższych części eksploatacyjnych. Podobnie jak w przypadku francuskiej konstrukcji,  trudno o w pełni niezawodny motor zasilany benzyną.

Alternatywą dla obydwu aut może być jeszcze Toyota Auris I. Jej głównymi zaletami są przede wszystkim trwałe jednostki benzynowe oraz udany diesel 1.4 D-4D, wysoki poziom ogólnej niezawodności, dostępna wersja hybrydowa z technologią od modelu Prius, a także duża dostępność samochodów w dobrym stanie z polskich salonów. Mankamenty japońskiej konstrukcji to przede wszystkim średniej jakości wykończenie wnętrza, przeciętne własności jezdne (niezbyt precyzyjny układ kierowniczy), wysokie koszty eksploatacji i cena zakupu, a także awaryjne jednostki wysokoprężne 2.0 D-4D oraz 2.2 D-CAT.

Podsumowanie

Peugeot 308 I to propozycja dla kierowców szukających kilkuletniego auta kompaktowego za rozsądne pieniądze, o ciekawym designie, którego eksploatacja jest tańsza niż większości japońskich i niemieckich konkurentów. Mocną stroną francuskiej konstrukcji jest jeszcze bogate wyposażenie, a także bardzo dobre niezawodne silniki Diesla. Trzeba docenić też fakt, że koncern PSA wiele poprawił w stosunku do niezbyt udanego poprzednika 307. Zmieniono nie tylko rozwiązania techniczne, ale również wykończenie wnętrza i wiele innych elementów.

Mankamenty tego modelu to między innymi niezbyt precyzyjny układ kierowniczy (choć i tak lepszy niż w mniejszym modelu 207), duża utrata wartości w stosunku do konkurentów, awaryjne jednostki benzynowe z rodzin VTi i THP o pojemności 1,6 l, a także psujące się przekładnie zautomatyzowane. Poza tym trudno mieć do tego auta większe zastrzeżenia.

Przy wyborze silnika benzynowego tylko odmiany o pojemności 1,4 l zapewniają bezproblemową eksploatację, ale są zdecydowanie za słabe do samochodu klasy kompaktowej. Z kolei wybór jednej z wersji silnika 1,6 l czy to wolnossącego czy też doładowanego wiąże się z ryzykiem konieczności wymiany łańcucha rozrządu. W nowszych egzemplarzach dochodzą jeszcze problemy z głowicą. Znacznie bezpieczniejszym wyborem są silniki wysokoprężne. Niezależnie od mocy i pojemności każdy z nich to trwała i udana konstrukcja, ale oceniając je pod kątem dynamiki najlepiej wypadają odmiany o pojemności 1,6 l i 2,0 l

Peugeota 308 I można kupić już za 5 tys. zł. Auta tańsze w większości przypadków pochodzą z Anglii lub z Francji i mają za sobą wypadki lub podtopienia. Doprowadzenie do stanu pierwotnego takiej sztuki często jest czasochłonne i wymaga dużych nakładów finansowych. Egzemplarze godne uwagi są warte co najmniej 15 tys. zł. Za tyle da się już kupić auto z polskiego salonu, niestety nie wszystkie sztuki nadal są w dobrym stanie. Najdroższe auta z drugiej ręki kosztują 38 tys. zł.

Tagi: 308ABSESPHDIPeugeotTHPVTi
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu Autofakty.pl piszę o autach używanych.