zamknij
Toyota Avensis II Sedan (2003-2008) | Autofakty.pl

Avensis II generacji kojarzy się z ponadprzeciętną awaryjnością jak na Toyotę, przyzwoitą przestronnością i wysoką ceną. Obecnie druga generacja auta jest tańsza niż jeszcze kilka lat temu, ale czy każda wersja silnikowa może pochwalić się niezawodnością? Japońska marka, podobnie jak większość producentów samochodów w tamtej dekadzie, nie uniknęła spektakularnych wpadek.

Sylwetka modelu

Toyota Avensis II to auto klasy średniej, które bardzo dobrze sprawdzi się w roli samochodu rodzinnego. Na rynku aut używanych jest niewiele ponad 1100 egzemplarzy tego modelu, mniej niż 10% z nich to sztuki pochodzące z polskich salonów.

Samochód zadebiutował na rynku w 2003 roku – już na początku auto było dostępne w trzech wersjach nadwozia: sedan, liftback oraz kombi. Rok później do oferty dołączyła 177-konna mocniejsza jednostka wysokoprężna 2.2 D-CAT. W 2005 roku paletę silnikową uzupełniono o 163-konną wersję 2.0 D-4, a trzy lata po premierze auto przeszło modernizację. Przemodelowano między innymi atrapę chłodnicy, reflektory oraz tylne lampy. Produkcję zakończono w 2008 roku, kiedy na rynku pojawiła się kolejna generacja modelu.

Najtańsze egzemplarze Toyoty Avensis II wyceniono na około 10 tysięcy złotych. Większość z nich ma bogatą historię i pokaźny przebieg. 17 tys. zł to kwota, za którą uda się już kupić egzemplarz z polskiego salonu. Najdroższe sztuki z końca produkcji wyceniono na około 30 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Samochód ma bardzo zachowawczą stylizację. Najbardziej charakterystyczną cechą tego auta jest atrapa chłodnicy polakierowana w kolorze nadwozia z chromowaną obwódką. Na tle konkurentów wyróżniają się jeszcze między innymi bardzo proste reflektory i tylne lampy. Bagażnik w wersji sedan ma 520 l, w liftbacku jest to od 510 do 1320 l, a w kombi od 520 do 1500 l.

Wnętrze

We wnętrzu auta zastosowano średniej jakość materiały, do ich spasowania również można mieć zastrzeżenia. Fotele są dość wygodne, choć niektórzy konkurenci oferują lepsze. Miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu jest w sam raz – to pełnoprawne auto segmentu D. Obsługa urządzeń pokładowych jest prosta i stosunkowo intuicyjna.

Wersje silnikowe

Silniki benzynowe

Podstawowy silnik benzynowy 1.6 VVT-i generuje moc 110 KM i rozpędza Toyotę Avensis II do 100 km/h w około 12 s. Niezbyt dobrze radzi sobie z gabarytami auta, ale za to konstrukcja może pochwalić się niezawodnością. Lepiej radzi sobie 129-konny wariant 1.8 VVT-i: pierwsza „setka” pojawia się na prędkościomierzu w tym przypadku po około 10 s. Niestety trzeba pogodzić się z nadmiernym zużyciem oleju silnikowego. Żaden z wymienionych silników nie lubi LPG – dłuższa eksploatacja na takim paliwie może skończyć się uszkodzeniem głowicy.

Dostępne są jeszcze jednostki z rodziny D-4 wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa. Teoretycznie rozwiązanie to miało zmniejszyć zużycie paliwa i poprawić osiągi, w praktyce okazało się jednak problematyczne. Na zaworach odkłada się osad z niedopalonych cząsteczek paliwa i oleju znany również jako nagar – w rezultacie auto zaczyna dymić na czarno i traci moc. Trzeba się więc liczyć z tym, że silniki te będą wymagały droższej instalacji gazowej, która oprócz LPG musi korzystać również z benzyny. Słabsza odmiana ma 2 litry pojemności i 147 KM, a mocniejsza 2.4 l generuje 163 KM, ale jest dostępna tylko ze skrzynią automatyczną, co znacznie pogarsza jej osiągi. Obydwie wersje przyspieszają do „setki” w 9,3-9,4 s.

Toyota Avensis II Sedan (2003-2008)

Silniki Diesla

Dostępne w Toyocie Avensis II silniki wysokoprężne nie należą do szczególnie udanych. Najtrwalsza jest jednak najstarsza 115-konna jednostka 2.0 D-4D, gdzie problemy przysparza układ wtryskowy oraz turbosprężarka. Samochód z takim motorem rozpędza się do 100 km/h w 11,2 s.

Nowsze jednostki mają aluminiowy blok silnika, który z czasem samoistnie ulega uszkodzeniu. Usterka jest bardzo poważna, a nawet po jej usunięciu nikt nie daje gwarancji, że problem nie powróci. Awaryjne silniki to 126-konne 2.0 D-4D, 150- i 177-konne wersje 2.2 D-4D i 2.2 D-CAT.

Ten drugi wyposażony jest dodatkowo w zapychający się filtr cząstek stałych. Oprócz defektów wynikających z wady fabrycznej, z czasem uszkodzeniu mogą ulegać również elementy osprzętu takie jak: wtryskiwacze, dwumasowe koło zamachowe czy turbosprężarka. Najsłabszy D-4D rozpędza auto do 100 km/h w 12,3 s, a najmocniejszy robi to w bardzo krótkim czasie 8,6 s.

Toyota Avensis II Kombi (2003-2008)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Zawieszenie w Toyocie Avensis II zestrojono komfortowo – przekłada się to na słabe własności jezdne. W dużej mierze winę za to ponosi nieprecyzyjny układ kierowniczy. W przypadku konieczności wykonania gwałtownego manewru nie bardzo czuć, co dzieje się z kołami auta. W przedniej części zawieszenia zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu układ niezależnych wahaczy. Zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi, mamy do czynienia z tarczami hamulcowymi.

Warianty wyposażenia

Toyota Avensis II była oferowana w następujących wersjach wyposażenia: Terra, Prestige, Sol, Premium oraz Executive. Standardowo samochód miał na pokładzie między innymi manualną klimatyzację, systemy: ABS, ESP oraz elektroniczny system rozdziału hamowania i aż 8 poduszek powietrznych. Opcjonalnie można było wyposażyć ten model w takiej gadżety jak: reflektory ksenonowe, automatyczną klimatyzację, tempomat, wielofunkcyjną kierownicę, czujniki parkowania, skórzaną tapicerkę, felgi ze stopów lekkich, a także w system nawigacji.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używana Toyota Yaris II [2005 – 2011]
Toyota Avensis II Kombi (2003-2008)

Najczęstsze usterki

Kluczem do bezawaryjnej eksploatacji Toyoty Avensis II jest przede wszystkim wybór odpowiedniego paliwa. Wersje wysokoprężne są ponadprzeciętnie awaryjne, a benzynowe nie tolerują zasilania gazem. Pamiętanie o tym przy zakupie i eksploatacji oszczędzi niepotrzebnych nerwów i wydatków. Dość szybko zużywają się elementy układu hamulcowego.

Przed zakupem auta warto przede wszystkim obejrzeć karoserię pod kątem korozji – ta może pojawiać się na drzwiach, błotnikach, progach czy klapie bagażnika. Nie jest to szybko postępujący problem, ale warto na to zwrócić uwagę. Rdza pojawia się również na szynach przednich foteli (drobna przypadłość wielu modeli w tym segmencie). W samochodach z pierwszych lat produkcji na skutek niedrożności kanałów odprowadzających do środka często wlewała się woda.

Zbyt dobrą trwałością nie mogą pochwalić się reflektory – w tradycyjnych halogenach pojawia się problem z parowaniem, zmatowieniem lamp oraz z przepalającymi się stykami. W ksenonach szybko niszczą się odbłyśniki – przed zakupem warto sprawdzić jak świecą. Z drobnych zastrzeżeń trzeba wspomnieć jeszcze o zgrzytającej manualnej skrzyni biegów, szczególnie podczas wrzucania biegu wstecznego.

W sztukach sprzed modernizacji trzeszczy deska rozdzielacza, a fotele wykonane z materiału są bardzo podatne na rozdarcia. Większych zastrzeżeń nie można mieć za to do zawieszenia, poza tym, że przez cykliczne gubienie geometrii na tylnej osi szybko niszczą się opony. Ponadprzeciętną trwałością może pochwalić się za to elektronika i elektryka auta. Jeśli coś jest z nią nie tak, to prawdopodobnie źródłem problemu jest niefachowa naprawa po wypadku lub stłuczce.

Według raportów niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2017 roku na samochodach 10- i 11-letnich, Toyota Avensis zajęła bardzo wysoką 6. lokatę na 86 pozycji. Wypadła ona najlepiej spośród wszystkich modeli klasy średniej. Dość słabo wypadł główny konkurent japońskiego auta – Volkswagen Passat, który uplasował się na miejscu 53. Najgorszy rezultat uzyskało Renault Laguna, które zajęła dopiero 84. lokatę.

Bezpieczeństwo

Toyota Avensis II została przetestowana przez Euro NCAP w roku 2003. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało 5 na 5 gwiazdek, a za ochronę pieszych 1 na 4 gwiazdki. Nieco gorzej wypadł konkurencyjny japoński model: Honda Accord VII za ochronę dorosłych otrzymała 4 na 5 gwiazdek, a w kategorii ochrony pieszych odnotowała taki sam wynik jak Avensis. Lepsze rezultaty uzyskał za to Volkswagen Passat: 5 na 5 gwiazdek za ochronę osób dorosłych, 2 na 4 gwiazdki za ochronę pieszych oraz 4 na 5 gwiazdek za ochronę dzieci.

Konkurenci

Jednym z rywali Toyoty Avensis II jest znacznie mniej popularna Honda Accord VII generacji. Jej największe zalety to rewelacyjne własności jezdne – dzięki wielowahaczowemu przedniemu zawieszenie samochód pewnie trzyma się podczas pokonywania zakrętów, ale gwarantując przy tym przyzwoity poziom komfortu. Accord jest też jednym z najbardziej niezawodnych modeli w segmencie aut klasy średniej – z wyjątkiem egzemplarzy z 2-litrowym motorem benzynowym z pierwszych lat produkcji poważnych zastrzeżeń nie można mieć do żadnego innego silnika, włączając w to Diesla. Honda to jeden z nielicznych japońskich producentów samochodów, któremu udało się stworzyć bezawaryjną jednostkę wysokoprężną. Konstrukcja ma jednak swoje wady: karoserię wykonaną z bardzo cienkiej, podatnej na wgniecenia blachy oraz delikatny i wrażliwy na zarysowania lakier. Skutek to niska odporność na korozję.

Toyota Avensis konkuruje również z Volkswagenem Passatem B6. Mocne strony niemieckiego rywala to przede wszystkim ponadprzeciętne wyposażenie, bardzo dobre własności jezdne i nowoczesne rozwiązania, których próżno szukać u konkurentów z podobnych lat. Samochód jest też niezawodny, ale pod warunkiem wybrania odpowiedniego silnika – wiele jednostek napędowych (zarówno wysokoprężnych jak i benzynowych) boryka się z poważnymi usterkami. Do tego dochodzą jeszcze problemy z korozją, która również nie oszczędza tego modelu. W porównaniu do Avensisa części do Passata są tańsze i na rynku jest znacznie większy wybór zamienników.

Podsumowanie

Toyota Avensis II to samochód klasy średniej, który dobrze sprawdzi się w roli auta rodzinnego. Ma komfortowo zestrojone zawieszenie, jest przestronny i przede wszystkim ponadprzeciętnie niezawodny, nawet mimo tego, że w gamie producenta uważany jest za nieco mniej dopracowany model. Godne pochwały jest jeszcze trwałe zawieszenie oraz niezawodna elektronika i elektryka.

Awaryjność auta w dużej mierze zależy od wybranej wersji silnikowej. Jednostki zasilane benzyną nie sprawiają większych problemów w eksploatacji, ale pod warunkiem, że użytkownik nie zdecyduje się na montaż instalacji LPG. Z kolei z oferty silników wysokoprężnych trudno z czystym sumieniem polecić choćby jedną wersję. Narzekać można jeszcze na zdecydowanie zbyt mało wyrafinowany design – samochód po prostu ginie w tłumie innych aut. Kolejna kwestia to niezbyt precyzyjny układ kierowniczy, który daje słabe wyczucie toru jazdy podczas pokonywania zakrętów. Coraz częściej na karoserii pojawia się korozja.

Najtańsze sztuki Toyoty Avensis II kosztują już około 10 tys. zł, jednak nie zasługują one na uwagę: większość z nich jest po poważnych wypadkach albo ma gigantyczne przebiegi. Jeżdżące egzemplarze z polskich salonów zaczynają się od około 17 tys. zł – odradzamy jednak wyeksploatowane auta krajowe pochodzenia flotowego. Najdroższe egzemplarze wyceniono na ponad 30 tys. zł – mimo upływu lat samochód nadal trzyma wysoką cenę. Przy wyborze warto decydować się na możliwie jak najmłodsze sztuki, w których wyeliminowano wady z początku produkcji.

Tagi: AvensisToyota
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu Autofakty.pl piszę o autach używanych.