zamknij
REKLAMA
Volvo S60 II (2010-) | autofakty.pl

Volvo S60 II to jeden z najbardziej przełomowych modeli marki po przejęciu jej przez chiński koncern Geely Automobile. Wygląda znacznie dynamiczniej od poprzednika, jest od niego szybsze i lepiej wyposażone. Jak sprawuje się po kilku latach na rynku?

Sylwetka modelu

Druga generacja Volvo S60 zadebiutowała na rynku w 2010 roku. Na początku samochód był oferowany w wersji sedan, ale jeszcze w tym samym roku w salonach pojawiła się jego odmiana kombi – pod nazwą V60. W 2013 roku S60 przeszedło facelifting, w ramach którego przemodelowano reflektory (zrezygnowano z dwuczęściowych na rzecz jednoczęściowych), zderzaki, tylne lampy (te nowsze wykonano w technologii LED). W ramach modernizacji pojawiło się też kilka modyfikacji we wnętrzu, w tym lepszej jakości materiały oraz nowocześniejszy interface systemu info-rozrywki. Dwa lata po modernizacji w S60/V60 pojawiły się nowe 4-cylindrowe silniki, wycofano przy tym 5- i 6-cylindrowe motory. W tym samym czasie rozszerzono ofertę wersji nadwozia o odmiany S60 i V60 Cross Country z większym prześwitem.

Na polskim rynku aut używanych jest około 330 sztuk Volvo S60 II. 1/3 z nich pochodzi od polskich dealerów, reszta to samochody z importu. Znalezienie zadbanej sztuki nie będzie łatwe, ale i tak dużo prostsze niż w przypadku konkurencyjnych modeli Audi czy BMW. Najtańsze egzemplarze auta można kupić już za niecałe 40 tys. zł. Zwykle to samochody po mniejszych lub większych wypadkach, wymagające dużych nakładów finansowych. Oprócz uszkodzeń blacharskich mają też niesprawne podzespoły mechaniczne – pourywane wahacze, nie działającą przekładnię kierowniczą, uszkodzone wiązki elektryczne czy odpalone poduszki powietrzne. Takich aut lepiej unikać.

Ceny sztuk z polskiego salonu zaczynają się od 40 tys. zł i naszym zdaniem to właśnie takie pieniądze trzeba przygotować na zakup tego modelu. Im większy budżet tym łatwiej znaleźć zadbaną sztukę. Najdroższe egzemplarze to w większości usportowione wersje Polestar wycenione na ponad 200 tys. zł. Dane te pochodzą z dnia 23 października 2017 roku z największego portalu ogłoszeniowego w Polsce.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Sylwetka Volvo S60 II wygląda bardzo nowocześnie i dynamicznie, auto zupełnie zerwało ze stonowanym eleganckim wizerunkiem poprzednika. Najbardziej charakterystyczne elementy tego modelu to szeroki zaokrąglony grill, smukłe tylne lampy, dwuczęściowe reflektory (przed modernizacją) oraz załamanie biegnące od maski przez drzwi po tylny błotnik – to cecha aut tej marki od lat. Pojemność bagażnika to 380 l, a w kombi ma on od 430 do 1241 l.

Wnętrze

Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza jest na przyzwoitym poziomie, na szczególną pochwałę zasługują jednak bardzo wygodne fotele z nieruchomymi zagłówkami. To rozwiązanie stosowane od lat przez szwedzką markę, w celu ograniczenia urazów kręgosłupa podczas uderzenia w tył auta. Interface jest w miarę przejrzysty i czytelny, a przyciski i pokrętła są na tyle duże, że można je obsługiwać bez odrywania wzroku z drogi. Uwagi można mieć za to do przestronności wnętrza, w aucie jest po prostu ciasno i dotyczy to także wersji kombi. Dwie dorosłe osoby z dwójką małych dzieci nie powinny narzekać na brak miejsca, ale czwórce dorosłych pasażerów będzie już ciasno, szczególnie tym siedzącym na tylnej kanapie.

Wersje silnikowe

Na rynku aut używanych dominują wersje benzynowe, jest ich około 200 egzemplarzy. Samochody z silnikami wysokoprężnymi to niewiele ponad 100 sztuk.

Silniki benzynowe

Podstawowa wersja benzynowa została oznaczona jako T2. Pod maską auta z takim motorem pracuje silnik o pojemności 1,5 l z turbodoładowaniem, który generuje moc 122 KM. S60 T2 osiąga setkę w 10,2 s. Nie są to ,,sportowe’’ parametry, ale w zupełności powinny wystarczyć do w miarę sprawnego wyprzedzania aut na trasie.

W ofercie dostępne są jeszcze odmiany T3 i T4. Ta pierwsza do kwietnia 2015 roku była dostępna z 1,6-litrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 150 KM. Później miejsce tej jednostki zastąpił 2-litrowy, również wyposażony w turbosprężarkę 152-konny motor. Co ciekawe, pomimo niewielkie różnicy w mocy sprint do ,,setki’’ tej mocniejszej odmiany jest aż o około 1 sekundę lepszy, słabsza rozpędza auto do 100 km/h w 9,5 s. Pod wersją silnikową T4 kryją się jeszcze jednostki o analogicznych pojemnościach 1,6 l oraz 2,0 l, ale o mocy 180 i 190 KM. W tym przypadku sprint do ,,setki’’ to kwestia 7,2-8,3 s. Dynamiki nie zabraknie nawet przy szybkiej jeździ na autostradzie i to niemal przy każdej prędkości.

W latach 2010-2011 można było kupić nowe S60 II w nietypowej jak na tamtejsze standardy wersji oznaczonej jako 2.0T o mocy 203 KM. Szwedzka limuzyna z taką jednostką osiąga prędkości 100 km/h w 7,7 s, czyli niewiele gorzej niż topowa odmiana T4. Taki wynik nadal można uznać za zadowalający.

Najbardziej wymagający mają do wyboru jeszcze odmiany T5 i T6. Zarówno w jednym jak i w drugim przypadku pod maską auta pracuje 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem. T5 może mieć od 240 do 245 KM, a T6 306 KM, chociaż do 2014 roku pod maską T6 pracował 304-konny motor 3-litrowy również z doładowaniem. Volvo S60 T5 osiąga ,,setkę’’ w 6,3 s, a T5 niezależnie od mocy w 5,9 s. Na szczycie oferty jest jeszcze odmiana Polestar z turbodoładowanym motorem o mocy aż 367 KM. To najszybsze S60 w historii, które katapultuje się do 100 km/h w szaleńczym tempie 4,7 s. Tak dobry wynik robi ogromne wrażenie, biorąc pod uwagę fakt, że takimi osiągami do niedawna mogły pochwalić się jedynie Audi RS4, BMW M3, Mercedesa C 63 AMG czy Lexus IS-F.

Do niezawodności jednostek benzynowych nie mamy poważnych zastrzeżeń, to trwałe konstrukcje, choć część z nich dołączyło do oferty dopiero w 2015 roku. To zdecydowanie za krótko, żeby obiektywnie je ocenić. Na pewno przed zakupem warto zwrócić uwagę za stan turbosprężarki, jest ona obecna w każdym silniku, a nieumiejętne jej traktowanie może doprowadzić do zatarcia i dodatkowych kosztów.

Volvo V60 II (2010-)

Silniki Diesla

Bazowa wersja wysokoprężna to DRIVe oferowana również jako D2 z silnikiem 1,6 l o mocy 114 KM. Auto z takim motorem osiąga ,,setkę’’ w 10,9 s. Z kolei 2-litrowa odmiana 2,0 l o mocy 120 KM rozpędza się do 100 km/h w 11,2 s. Wersja o mniejszej mocy ma lepsze osiągi, dlatego, że jest oferowana z dwusprzęgłową przekładnią zautomatyzowaną PowerShift. Naszym zdaniem podstawowe odmiany są jednak trochę za słabe do S60 II, szczególnie te z motorem 1,6 l.

Znacznie lepszym wyborem są wersje D3 i D4. Pod maską odmiany D3 może pracować 2-litrowa, doładowana jednostka o mocy 136, 150 lub 163 KM. Ta ostatnia jest dostępna również jako D4. Sprint do 100 km/h najsłabszej wersji D3 to 10,2 s, a najmocniejsza osiąga ,,setkę’’ w 9 s. Volvo S60 D4 mogło być wyposażone też w 2-litrowy silnik, doładowany o mocy 182 KM lub z dwoma turbosprężarkami generujący 190 KM. Wersja słabsza rozpędza się do 100 km/h w 8,8 s, a mocniejsza robi to w 7,4 s. Warto wybrać tę z jedną turbosprężarką, ta mocniejsza zużywa podobne ilości paliwa co topowe odmiany D5, a ma trochę gorszą dynamikę szczególnie przy prędkościach autostradowych.

Ci, którzy szukają jak najmocniejszego diesla mają do wybory odmiany D5 o mocy 205 lub 215 KM z silnikiem o pojemności 2,4 l. Osiągi takich wersji to 7,4-7,8 s od 0 do 100 km/h. Nieco lepiej, bo w 6,4 s rozpędza się wersja D5 z 2-litrowym podwójnie doładowanym silnikiem o mocy 225 KM.

Niezależnie od wybranego motoru wysokoprężnego radzimy przed zakupem zwrócić uwagę na zużycie sprzęgła z kołem zamachowym (w przypadku skrzyni manualnej) oraz na poziom zapełnienia filtra cząstek stałych. Warto sprawdzić też w jakim stanie są wtryskiwacze i turbosprężarka, to elementy, które mogą zawieść w każdym współczesnym dieslu. Dokonanie wszystkich tych czynności kontrolnych radzimy zlecić mechanikowi z odpowiednim sprzętem diagnostycznym do sprawdzania aut tej marki.

Volvo S60 II (2010-)

Oznaczenia silników Volvo

Szwedom zależało na maksymalnie szerokiej palecie silników. W ten sposób chcieli w jeszcze pełniejszy sposób móc walczyć o klientów w segmencie premium. W sumie model był oferowany w dwunastu wariantach benzynowych i dziewięciu wysokoprężnych.

Oznaczenia silników Volvo – motory benzynowe

  • T2 – B4154T5 – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i mocy 122 KM, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i montowany od roku 2015
  • T3 – B4164T3 – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 150 KM, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i montowany w latach 2010 – 2015
  • T3 – B4154T4 – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i mocy 152 KM, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i montowany od roku 2015
  • T3 – B4204T37 – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 152 KM, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i montowany od roku 2015
  • T4 – B4164T – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 180 KM, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i montowany w latach 2010 – 2015
  • T4 – B4204T19 – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 190 KM wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i montowany od roku 2015
  • T5 – B5254T5, B5254T12 – 5-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra i mocy 254 KM, montowany w latach 2010 – 2015
  • T5 – B4204T11 – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 245 KM, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i montowany od roku 2013
  • T6 – B6304T4 – 6-cylindrowy, rzędowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy o pojemności 3 litrów i mocy 304 KM, montowany w latach 2010 – 2013
  • T6 – B4204T9 – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 306 KM, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i montowany od roku 2013
  • Polestar – B6304T5 – 6-cylindrowy, rzędowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy o pojemności 3 litrów i mocy 351 KM, montowany w latach 2014 – 2016
  • Polestar – B4204T43 – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany (turbosprężarka i kompresor) silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 367 KM, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i montowany od roku 2016
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Koniec prac nad silnikami benzynowymi. Volvo na zawsze zamyka ten rozdział!

Oznaczenia silników Volvo – motory wysokoprężne

  • D2 – D4162T – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra i mocy 114 KM, wyposażony we wtrysk typu common rail montowany w latach 2010 – 2015
  • D2 – D4204T8 – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów i mocy 120 KM, wyposażony we wtrysk typu common rail montowany od roku 2015
  • D3 – D5204T7 – 5-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów i mocy 136 KM, wyposażony we wtrysk typu common rail montowany w latach 2010 – 2015
  • D3 – D4204T9 – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM, wyposażony we wtrysk typu common rail montowany od roku 2015
  • D4 – D5204T3 – 5-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów i mocy 163 KM, wyposażony we wtrysk typu common rail montowany w latach 2010 – 2013
  • D4 – D4204T5, D4204T14 – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów i mocy 180 lub 190 KM, wyposażony we wtrysk typu common rail montowany od roku 2013
  • D4 – D5204T21 – 5-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2,4 litra i mocy 190 KM, wyposażony we wtrysk typu common rail montowany od roku 2013
  • D5 – D5244T11, D5244T15 – 5-cylindrowy, rzędowy, podójnie doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2,4 litra i mocy 215 KM, wyposażony we wtrysk typu common rail montowany w latach 2010 – 2015
  • D5 – D4204T11 – 4-cylindrowy, rzędowy, podwójnie doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów i mocy 225 KM, wyposażony we wtrysk typu common rail montowany od roku 2015

Oznaczenia skrzyni biegów Volvo

Szwedzi już w roku 2010 doskonale wiedzieli o tym, że znaczenie przekładni w kwestii wyników spalania i emisji szkodliwych związków jest wielkie. Dlatego zaoferowali w sumie 7 przekładni, które miały dopełnić paletę oszczędnych motorów.

Oznaczenia manualnej skrzyni biegów Volvo

  • MMT6 W3 FD 3,81 – 6-biegowa manualna przekładnia montowana w modelach T3
  • MMT6 W3 FD 4,063 – 6-biegowa manualna przekładnia montowana w modelach D2
  • MMT6 Z3 FD 3,69 – 6-biegowa manualna przekładnia montowana w modelach T4, T5 i T6
  • M66D – 6-biegowa manualna przekładnia montowana w modelach D3, D4 i D5

Oznaczenia automatycznej skrzyni biegów Volvo

  • MPS6 – dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów o 6 przełożeniach montowana w modelach D2, T3, T4 i T5
  • AW TF-80SC – automatyczna skrzynia biegów o 6 przełożeniach montowana w modelach D3, D4, D5
  • AW TF-80SD – automatyczna skrzynia biegów o 6 przełożeniach montowana w modelach D4

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

W przednim zawieszeniu auta zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu układ niezależny wahaczy. Układ zawieszenia pracuje cicho i dobrze wybiera nierówności zapewniając wysoki poziom komfortu. Układ kierowniczy jest dość precyzyjny, szczególnie w usportowionych wersjach Polestar. Takie odmiany są wyposażone też w znacznie sztywniejsze zawieszenie, ale nie powinno to nikogo dziwić. To w końcu samochody do szybkiego pokonywania zakrętów. Volvo S60 II standardowo wyposażone jest w napęd na przednie koła, bogatsze odmiany AWD mają napęd na 4 koła. To mechanizm ze sprzęgłem Haldex, gdzie moment obrotowy przekazywany jest na przednie koła, a oś tylna dołączana jest w razie uślizgu. Ciekawym udogodnieniem jest jeszcze zawieszenie Four-C z możliwością regulacji twardości tłumienia. Dostępne są trzy tryby: Comfort, Sport i Advanced (od najbardziej komfortowego do najbardziej agresywnego).

Warianty wyposażenia

Volvo S60 II jest dostępne w następujących wersjach: Base, Kinetic, Momentum, Summum, Inscription, Dynamic Edition Kinetic, Dynamic Edition Momentum, R-Design, Polestar oraz Cross Country. Na liście wyposażenia oferowane są takie pozycje jak: automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, system zapobiegający przewróceniu się auta podczas szybkiego pokonywania zakrętów, układ wspomagający pokonywanie podjazdów, system informujący o autach w martwym polu, adaptacyjny tempomat, oświetlenie w technologii LED, skrętne reflektory ksenonowe, DVD, audio Harman&Kardon, DVD, system głośnomówiący Bluetooth, nawigacja, tuner TV, a także system zapobiegającym wypadkom przy niskich prędkościach i wiele innych ciekawych udogodnień oraz gadżetów. Wyposażenie tego modelu jest naprawdę imponujące.

Najczęstsze usterki

Volvo S60 II boryka się z tym samym problemem, który trapi auta tej marki od kilku dobrych lat. Chodzi o nietrwałe automatyczne skrzynie biegów (w tym modelu Geartronic i PowerShift) – jeżeli w trakcie jazdy próbnej przekładnia przy zmianach biegów szarpie, przeciąga przełożenia lub nie chce ich przerzucić to wyraźne symptomy, że prawdopodobnie będzie wymagała remontu. Choć w niektórych przypadkach wymiana oleju przekładniowego może nieco przesunąć ten problem w czasie. Prędzej czy później naprawa skrzyni będzie jednak nieunikniona. Kompletny remont na nowych podzespołach może kosztować nawet do 10 tys. zł.

Spotykane są również przypadki awarii systemu info-rozrywki, ale zwykle pomaga aktualizacja software’u. Zdarzają się też problemy z głośnym działaniem klimatyzacji, zazwyczaj źródłem awarii jest uszkodzony zawór rozprężny układu. Spotykane są także usterki modułu sterowania ksenonami skrętnymi. Dość powszechnie spotykaną przypadłością są też awarie centralnego zamka. Kapryśne bywają jeszcze spryskiwacze przedniej szyby.

Według badań niezawodności przeprowadzonych przez niemiecki instytut TÜV w 2017 roku na autach 4- i 5-letnich Volvo S60 zajęło 14. pozycję na 124 lokaty. To najlepsze miejsce wśród aut segmentu D i to nie tylko biorąc pod uwagę samochody marek premium. Na drugim końcu skali jest BMW Serii 3 F30, które uplasowało się na 48. miejscu. Biorąc pod uwagę wszystkie modele klasy średniej najgorzej wypadł Ford Mondeo – sklasyfikowano go dopiero na odległej 107. pozycji.

Bezpieczeństwo

Volvo S60 II brało udział w testach zderzeniowych Euro NCAP w 2012 roku. Jego ogólny wynik to 5 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało 94%, za ochronę pieszych 64%, a poziom bezpieczeństwa dzieci został oceniony na 82%. Z kolei dostępne systemy bezpieczeństwa otrzymały maksymalną ocenę aż 100%.

Konkurenci

Z Volvo S60 II konkuruje między innymi BMW Serii 3 F30. Mocne strony bawarskiego auta to przede wszystkim znacznie bardziej sportowe osiągi, szybciej działająca automatyczna skrzynia biegów oraz lepsze własności jezdne. BMW oferuje też większy wybór jednostek, zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych. Może pochwalić się również nieco bogatszym wyposażeniem. Do jego mocnych strony należy zaliczyć jeszcze ciekawy agresywny design. Jego głównym mankamentem jest jednak cena, Volvo S60 II kosztuje taniej niż egzemplarze Serii 3 F30 z podobnych lat. Szwedzkie auto jest też trochę tańsze w eksploatacji, głównie przez niższe ceny części. Do tego trzeba dołożyć jeszcze problemy z 4-cylindrowymi motorami z początku produkcji – w Volvo jak na razie nie słychać o poważnych usterkach w silnikach.

Ciekawą alternatywą dla S60 II jest jeszcze inne niemieckie auto, Audi A4 B8. Jego przewagą nad szwedzkim samochodem jest przede wszystkim stały napęd 4×4, którego nie ma również BMW. Konstrukcję trzeba pochwalić jeszcze za dobre własności jezdne oraz za bogate wyposażenie. Uwagi można mieć do designu, jest najbardziej stonowany (dla niektórych wręcz zbyt zachowawczy). Sylwetka auta wygląda na nieco starszą niż bryły konkurentów, ale wartp pamiętać jeszcze o tym, że A4 B8 pojawiło się na rynku kilka lat przed wspomnianymi rywalami. Trzeba pogodzić się też z wyższą ceną i droższymi częściami niż w przypadku Volvo. Podobnie jak w przypadku BMW.

Podsumowanie

Volvo S60 II to jedna z oryginalniejszych propozycji w segmencie D premium. Mocne strony szwedzkiego auta to przede wszystkim nowoczesny ponadczasowy design, atrakcyjna cena zakupu w porównaniu do konkurentów, bardzo wygodne fotele, ale przede wszystkim bogate wyposażenie, szczególnie jeżeli chodzi o gadżety poprawiające bezpieczeństwo. Jest ich tutaj naprawdę mnóstwo. Wady szwedzkiej konstrukcji to przede wszystkim uboższy wybór jednostek napędowych i nieco gorsze osiągi niż w przypadku niemieckich rywali. Z drugiej strony japońskie marki takiej jak Infiniti czy Lexus mają jeszcze bardziej okrojone oferty silnikowe. Narzekać można jeszcze na zbyt ciasne wnętrze, to już nie te lata kiedy, Volvo oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa mogło pochwalić się dużym bagażnikiem czy przestronną kabiną. Obecnie postawiono na design kosztem praktyczności. Widocznie tego oczekują klienci.

Ci, którzy decydują się na silnik Diesla i szukają kompromisu pomiędzy osiągami, a rozsądnym zużyciem paliwa powinni zdecydować się na wersje D3 lub D4 o mocy 150-180 KM. Kierowcy szukający jednostki wysokoprężnej z ,,pazurem” powinni wybrać jedną z podwójnie doładowanych odmian D5 o mocy od 205 do 225 KM. To warianty, które gwarantują bardzo dobre osiągi zużywając przy tym stosunkowo rozsądne ilości paliwa. Przyzwoite w porównaniu do jednostek benzynowych o podobnej mocy. Ci, którzy zdecydują się na silniki zasilane szlachetniejszym paliwem i przy wyborze kierują się rozsądkiem powinni zdecydować się na jedną z wersji T3 lub T4 o mocy od 150 do 190 KM. Kierowcy szukający przede wszystkim emocji powinni zainteresować się odmianami T5, T6 oraz usportowioną wersją Polestar o mocy 367 KM.

Najtańsze sztuki auta kosztują niecałe 40 tys. zł, są to egzemplarze po wypadkach w słabym stanie blacharskim i mechanicznym. Powyżej tej bariery cenowej dostępne są już stosunkowo zadbane samochody z polskich salonów. Najdroższe sztuki kosztują nawet ponad 200 tys. zł, to samochody z ostatnich lat z najmocniejszymi silnikami.

Tagi: AWDBaseCross CountryD2D3D4D5Dynamic Edition KineticDynamic Edition MomentumFour-CGeartronicInscriptionKineticMomentumPolestarPowerShiftR-DesignS60 IISummumT4T5T6volvo
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ