zamknij
REKLAMA
Ford Ka II (2008-2016) | Autofakty.p

 

Ford Ka to najmniejsze auto w ofercie produktowej Forda. Jest idealnym przykładem tego, że produkowane na rynek auta wcale nie muszą odznaczać się tą samą, nudną bryłą. Ka cechuje się niebanalną stylistyką i bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Stanowi ciekawą propozycję na rynku wtórnym dla osób szukających taniego, zwinnego, a przy tym niezawodnego auta miejskiego.

Sylwetka modelu

Ford Ka to mały, miejski czterokołowiec przynależący do segmentu A. Produkowany od 1996 roku przez koncern Forda. Pierwsza generacja zaprojektowana przez Claude’a Lobo zgodnie ze stylem „New Edge” doskonale wpisała się w rynkowe potrzeby konsumentów i tym samym znalazła wielu zwolenników. Producenci kuszeni sukcesem jaki za sobą pociągnęła produkcja tego modelu (szczególnie na rynku brytyjskim), wypuścili również wersję sportową oraz kabriolet, znane pod nazwami SportKa i StreetKa.

W 2008 roku, na targach motoryzacyjnych w Paryżu zadebiutowała druga generacja, która powstała w duchu koncepcji „Kinetic Design” i oparta została na tych samych podzespołach co Fiat 500. Oba modele dzielą ze sobą płytę podłogową, zawieszenie, układ kierowniczy, hamulcowy oraz paletę silnikową. Można więc powiedzieć, że z punktu widzenia technicznego, auta są niemal identyczne.

Produkcja Ka drugiej generacji dobywała się w polskich zakładach Fiat Auto Poland w Tychach nieprzerwanie aż do 2016 roku. Ka to jedyny model Forda konstruowany w ramach współpracy z Fiatem i jednocześnie jedyny Ford produkowany od podstaw w Polsce.

Ceny za używane egzemplarze na portalach aukcyjnych wahają się w granicach od 15 000 zł do około 25 000 zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Ka to auto tworzone z myślą o nowym pokoleniu. W stylistyce tego modelu dominują zdecydowane kształty i odważne, żywe kolory. Oryginalna i pełna ekspresji linia nadwozia jest świeżą, nieco przekorną propozycją, która z pewnością przypadnie do gustu niejednemu konsumentowi. Projektanci tego modelu czerpią ogromne inspiracje z tego co oferuje szkoła stylistyczna kinetic design.

Samochód jest tak samo długi i szeroki jak swój poprzednik. Zwiększono natomiast jego wysokość o 10 centymetrów. Dzięki temu auto zyskało na przestronności, a podróżni więcej miejsca nad głowami. Z racji swojego bliźniaczego podobieństwa do Fiata 500, Ka II oferowany jest tylko i wyłącznie w jednej wersji nadwoziowej – trzydrzwiowym hatchbacku.

Kwestie przestrzeni bagażowej budzą pozytywne zaskoczenie. Jak na auto klasy A, Ka oferuje dosyć spory bagażnik o pojemności 224 litra. Wielkość tę można modyfikować i tym samym po złożeniu tylnej kanapy pojemność wzrasta do 747 litra. Jest to naprawdę dobry wynik patrząc na to co oferują klasowi konkurenci. Dla porównania – Renault Twingo posiada bagażnik, którego wielkości mieszczą się w przedziale 165/969 lita. Co więcej, pod podłogą Ka znajduje się miejsce na koło zapasowe, jeśli więc ktoś będzie chciał zainstalować w modelu instalację gazową – bagażnik nie ulegnie zmniejszeniu.

Wnętrze

Wnętrze tego niewielkiego auta ze spokojem pomieści cztery osoby. Wbrew pozorom jest ono niezwykle przestronne. Wydzielono sporo miejsca dla osób podróżujących z przodu. W żadnym wypadku nie powinni oni narzekać na dyskomfort podczas jazdy. Nieco inaczej jest miejscami w drugim rzędzie – wyższe osoby mogą odczuwać dyskomfort podczas jazdy spowodowany zbyt małą przestrzenią przeznaczoną na nogi.

Z przodu kierowca ma doskonałą widoczność, trochę gorzej nie na tyłach samochodu. Niestety, poprzez małe okienko niewiele można zauważyć, co jednoznacznie odbija się na kwestiach bezpieczeństwa samochodu jak i samym komforcie jazdy.

Jasne kolory tapicerki idealnie komponujące z elementami wykończeniowymi o podobnym odcieniu nadają wnętrzu nieco elegancji i sprawiają naprawdę pozytywne wrażenie. Jakość materiałów jest stosunkowo dobra. Plastiki zastosowane we wnętrzu są twarde – to fakt, jednakże są bardzo dobrze spasowane i przyjemne w dotyku. Konsola może na początku nieco przerazić ilością przycisków sterujących, jednakże bardzo szybko można się z tym faktem oswoić, a wtedy jakakolwiek regulacja klimatyzacji, przednich szyb czy radia nie będzie stanowiła wielkiego wyzwania.

Ford Ka II (2008-2016) | autofakty.pl
Ford Ka II (2008-2016)

Wersje silnikowe

W przypadku jednostek napędowych, producenci nie zostawili dużego pola do wyboru przyszłym właścicielom Ka II. Paleta jest bardzo skromna – nabywcy mogą zdecydować się tylko na dwa silniki, a wśród nich benzynowa jednostka 1.2 litra o mocy 69 KM, oraz diesel 1.3 litra MultiJet.

Tego drugiego na polskim rynku jednak ze świecą trzeba szukać. Większość dostępnych egzemplarzy wyposażone jest głownie w, konstruowaną przez Fiata, jednostkę benzynową. Motor ten nie należy zarówno do najbardziej dynamicznych, ani specjalnie ekonomicznych, jednak mimo wszystko jest dosyć tani w eksploatacji – nie trapią go żadne poważne usterki. Zupełnie inaczej jest w przypadku diesla 1.3 litra. Tutaj ryzyko częstych kosztowych awarii jest dużo większe. Nierzadko dochodzi do problemów z łańcuchem rozrządu, sprzęgłem czy turbosprężarką. Szczególnie narażone na awarię są egzemplarze z przejechanymi 120-150 tysięcy kilometrami na liczniku. Do obu silników zamontowano 5-stopniową manualną skrzynię biegów.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Ford C-Max II [2010-2015]

Powołując się na dane producenta, Ford Ka z silnikiem benzynowym spala średnio 6.3 l/100 km w mieście, 4.4 l/100 km w trasie oraz 5.1 l/100 km w cyklu mieszanym.

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Konstrukcja zastosowana w drugiej generacji Ka nie jest specjalnie zaawansowana. W zawieszeniu z przodu znajdują się kolumny MacPhersona, natomiast z tyłu belka skrętna, wykorzystywana również w Fiacie Panda.

Z racji niedużego rozstawu osi oraz stosunkowo prostej budowie, jazda po nierównej nawierzchni niestety jest odczuwalna przez pasażerów wewnątrz auta. Plusem jest niezwykle precyzyjny układ kierowniczy z elektrohydraulicznym wspomaganiem, dzięki któremu ostre skręty czy gwałtowne manewry nie stanowią dla niego większego wyzwania. Miękki układ kierowniczy i niewielkie rozmiary samochodu sprawiają, że zajęcie odpowiedniego miejsca na zatłoczonym parkingu jest rzeczą nie sprawiającą żadnych problemów. Samochód stabilnie trzyma się jezdni i bezpieczny, a jego prowadzenie może przysporzyć wiele przyjemności. Niewielkie zastrzeżenia można mieć do trwałości układu zawieszenia, a także jego podatności na boczny wiatr i słyszalności hałasu w kabinie pasażerskiej podczas jazdy większymi prędkościami.

Ford Ka II (2008-2016) | autofakty.pl
Ford Ka II (2008-2016)

Warianty wyposażenia

Pomimo niskiej ceny, Ford może pochwalić się naprawdę bogatym wyposażeniem. Ka drugiej generacji zawitał na rynku wraz z trzema pakietami wyposażenia (Trend, Titanium oraz MetalKa), które można dodatkowo doposażyć w szereg różnych dodatków oferowanych pojedynczo. Już w podstawowej wersji wyposażenia – Trend, znajdziemy między innymi: zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia, panel pokładowy, czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, zagłówki, mocowania do fotelików typu ISOFIX. Opcjonalnie doposażyć możemy jeszcze samochód w boczne poduszki i kurtyny powietrzne czy elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP.

Oferta nieco bogatszej wersji – Titanium – zawiera między innymi klimatyzację z filtrem przeciwpyłowym, centralny zamek sterowany pilotem, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, komputer pokładowy czy wielofunkcyjną kierownicę.

Najczęstsze usterki

Z jakimi najczęstszymi usterkami musi mierzyć się druga generacja Ka? Na szczęście z drobnymi, a większość z nich można naprawić niewielkim kosztem.

Egzemplarze, które pojawiły się jako pierwsze na rynku mogą mieć problemy z układem wspomagania kierownicy. Posiadacze tego modelu skarżą się na elektronikę silników. Zdarzają się egzemplarze, w których dochodzi do awarii cewek zapłonowych i czujników silnika. Awaria, za którą możemy zapłacić nieco więcej dotyczyć może zawieszenia z powodu wahacza z niewymiennym sworzniem. Warto w tym przypadku zaopatrzyć się w lepsze produkty bowiem element ten nie należy do najtrwalszych. Układ wydechowy i sprzęgło to również słabe punkty analizowanego modelu. Ten pierwszy dość szybko atakowany jest przez korozję, natomiast sprzęgło ulega szybkiemu zużyciu, szczególnie w wersjach z silnikiem diesla.  

Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych przeprowadzanych przez Euro NCAP, Ford Ka II uzyskał notę 4 z 5 gwiazdek. Kabina pasażerska wykazała się dużą odpornością podczas uderzenia, jednakże stosunkowo twarde elementy deski rozdzielczej stanowią poważne ryzyko obrażeń kolan i ud kierowcy. Podczas testów bardzo dobrze wypadły kwestie dotyczące bezpieczeństwa osób dorosłych jak i dziecka. Nieco gorzej ma się to w kontekście ochrony pieszego. Niestety, w tym przypadku tylko zderzak wykazał dobrą protekcję. Przednia krawędź jak i maska zostały oceniano bardzo słabo.

Pomimo dającej wiele do życzenia ochrony w zakresie osób pieszych, Ford Ka II to naprawdę bezpieczny samochód. Dzięki licznym systemom zapewniającym bezpieczeństwo i stabilną jazdę we w każdych warunkach pogodowych (np. układ ABS łączony z systemem elektronicznego rozdzielania siły hamowania), jazda Fordem Ka nie powinna budzić żadnych obaw wśród właścicieli.

Konkurenci

Do rynkowych konkurentów drugiej generacji Ka zaliczyć możemy solidnie wykonanego Renault Twingo, Peugota 107, Citroena C1 czy trwałą Toyotę Aygo. Ka na tle konkurencji wyróżnia się ciekawą stylistyką nadwozia oraz trwałymi jednostkami pod maską.

Podsumowanie

Ford Ka II to mały, niesamowicie zwinny czterokołowiec, który idealnie sprawdzi się w zatłoczonym centrum miasta. Dzięki zaawansowanym właściwościom jezdnym, jeździ się nim pewnie oraz bardzo przyjemna. Wewnątrz zmieszczą się cztery dorosłe osoby, chodź model ten z racji swoich wymiarów, zdecydowanie nie jest przeznaczony do większych rodzinnych wypraw.

Ka jest autem bardzo prostym w prowadzeniu i obsłudze. Co więcej, jest stosunkowo trwały i tani w zakupie (15-20 tys. zł). Dalekie mu są skomplikowane, poważne wady konstrukcyjne. Na jego niekorzyść przemawiać może jednak bardzo uboga paleta, mało dynamicznych jednostek napędowych. Z drugiej jednak strony są one zarówno mało awaryjne i ekonomiczne.

Ford Ka II posiada wszystkie zalety, dzięki którym pierwsza generacja stała się tak bardzo popularnym modelem. Niewielkie rozmiary, ciekawą stylistykę, dobre właściwości jezdne oraz „młodzieńczy” charakter. Jeżeli więc rozglądasz się za modelem, który jest kombinacją tych cech – Ford Ka II jest autem, który z pewnością powinien Cię zainteresować.

Tagi: FordHatchbackKa

1 KOMENTARZt

  1. Właśnie w tym fordziku całkiem niedawno miałem wahacz do wymiany ale znalazłem delphi w jakości oe, śrenia półka cenowa a mechanik powiedział że powinno na długo starczyć także nie ma tragedii bo więcej awarii sobie nie przypominam.

DODAJ KOMENTARZ