zamknij
Volkswagen Phaeton (2002-2016) | Autofakty.pl

Oczekiwania producentów wobec Phaetona były bardzo ambitne  – miał być najlepszym samochodem na świecie. Czy pięć lat przygotowań,  zaawansowana technologia, najwyższej jakości materiały oraz wykonanie z dbałością o każdy szczegół wystarczyło by niemiecki VW Phaeton dumnie wkroczył na rynek samochodów luksusowych i zdeklasował swoich rywali?

Sylwetka modelu

Volkswagen Phaeton to model klasyfikowany w segmencie samochodów luksusowych. Auto produkowane jest od 2002 roku w Szklanej Manufakturze w Dreźnie. Historia powstania samochodu wiąże się z osobą Ferdinanda Piecha, czyli wnuka Ferdinanda Porsche – prezesa koncernu Volkswagen AG w latach 1992-2002. Piech odchodząc na zasłużoną emeryturę chciał pozostawić po sobie pamiątkę – samochód wyjątkowy, który będzie przewyższać technicznie wszystkie ówcześnie dostępne, luksusowe modele samochodów. Podstawą dla tego modelu był prototyp Concept D z 1999 roku. Phaeton został oparty na płycie podłogowej Volkswagen D1, zapożyczonej od samego Bentleya Continentala Flying Spur.

Od daty premiery, analizowany model został poddany aż trzem faceliftingom – w 2007, 2009 oraz 2010 roku. Podczas pierwszej modernizacji w aucie zamontowano m.in. biksenonowe reflektory, bogate w funkcje doświetlania zakrętów, odświeżone wzory zderzaków, nowoczesny system nawigacyjny, technologię Bluetooth, MP3 oraz tempomat adaptacyjny.

Auto było dostępne na rynku amerykańskim w latach 2004-2006 oraz ponownie, trzy lata później. W roku 2010 model zagościł na rynku chińskim, na którym zyskał sporą sympatię lokalnych nabywców.

W 2011 roku samochód został wycofany ze sprzedaży na polskim rynku z racji niezadowalających wyników sprzedażowych. Techniczna perfekcja została pokonana przez popularny wizerunek Volkswagena. W efekcie tego, producenci zdecydowali się całkowicie zaprzestać produkcji auta w 2016 roku. Następcami analizowanego modelu są – Phideon na rynku chińskim oraz Arteon na rynku europejskim.

Na portalach aukcyjnych ceny za używany model VW Phaetona zaczynają się od 25 000 zł wzwyż.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Samochód w podstawowej odmianie mierzył 5055 mm. Po faceliftingu w 2010 roku, zwiększono rozmiary auta do 5059 mm. Przyszli nabywcy mogą zdecydować się na wersję standardową bądź przedłużaną, zwaną pod nazwą VW Phaeton Long (długością całkowitą zwiększona o 12 cm).

Ze stylistycznego punktu widzenia, na pierwszy rzut oka auto może przypominać niektórym Passata B5 w wersji XXL. Stonowana, a przy tym bardzo smukła sylwetka Phaetona nadaje mu niezwykłej elegancji. Przednia część nadwozia zdominowana została przez mocno wcięte reflektory ksenonowe. Uwagę przykuwają również uwypuklone boki nadwozia oraz mocno przetłoczona maska silnika, która płynnie zakończona jest chromowanym wlotem powietrza. Mocno zarysowana linia tyłu nadwozia z szerokimi barkami nadaje samochodowi mocnego, wyrazistego charakteru.

Duże lusterka zewnętrzne doskonale komponują się z całą stylistyką auta. W ich dolnych partiach znajdują się światła kierunkowskazów wyposażone w technologię LED oraz automatyczne oświetlenie miejsca postoju z funkcją coming-home i leaving-home dla bezpiecznego wsiadania i wysiadania z auta. Za sprawą tylnych świateł, z niezwykle mocno świecącymi diodami LED, Phaetona można rozpoznać po przeciwnej stronie pasa nawet o zmroku. Znakiem szczególnym Volkswagena są stosowane dwubarwnie sterowane diody wyposażone w technologię LED. Światła te zamontowane na jednej płycie sprawują kilka funkcji – świateł tylnych, świateł hamowania, kierunkowskazów. Z tego też powodu w Phaetonie nie doświadczymy kolorowych świateł (za wyjątkiem światła cofania), tylko i wyłącznie jednolite czerwone światła tylne.

Minimalna pojemność przestrzeni bagażowej w analizowanym modelu wynosi przyzwoite 500 litrów.

Wnętrze

Wnętrze Phaetona zostało wykonane z mistrzowską precyzją i z jak najlepszych materiałów. Wśród nich znajdziemy między innymi: alcantarę, skórę oraz drewno. Przednie fotele można regulować w 12, a w przypadku wersji W12 – 18 kierunkach. Z tyłu miejsca jest wystarczająco na trzyosobową kanapę bądź dwa oddzielne siedzenia – w zależności od upodobań kupującego. Szeroka możliwość konfiguracji wnętrza znacząco przekłada się na komfort pasażerów podczas jazdy.

Wnętrze samochodu wyposażone zostało w najnowsze gadżety dostępne na rynku w momencie premiery. W analizowanym modelu znajdziemy między innymi miejsce na telefon, nawigację satelitarną, siedmiocalowy wyświetlacz, telewizor, podgrzewane fotele, czterostrefową klimatyzację czy system kontroli wilgotności powietrza, który zapobiega parowaniu szyb.

Dzięki aluminiowym systemom konstrukcyjnym, które znalazły się w nadwoziu auta, dwuwarstwowych szyb, doskonałej izolacji karoserii od podwozia oraz inteligentnego zawieszenia silnika – Phaeton zyskał miano jednej z najcichszych oraz najbezpieczniejszych limuzyn na świecie.

Wersje silnikowe

Paleta dostępnych silników w ofercie Volkswagena obejmuje cztery jednostki benzynowe oraz dwa turbodiesle. Wśród tych drugich możemy zdecydować się na jednostkę 5.0 l V10 TDI o mocy 313 KM oraz 750 Nm momentu obrotowego oraz silnik 3.0 l V6 o mocy 224-240 KM i 315 Nm momentu obrotowego. Obydwie jednostki doskonale pasują do charakteru auta – są dynamiczne i doskonale wprawiają samochód w ruch, rozpędzając go do pierwszej setki średnio w 6,9 sekundy. Diesla o pojemności 5.0 V10 TDI o mocy 313 KM trudno polecić z racji ogromnego zużycia paliwa. Co więcej, ma on problemy z gładziami cylindrów. Jeśli przytrafi mu się awaria – słono zapłacimy za naprawdę

Wśród jednostek benzynowych, przyszli nabywcy mogą wybierać spośród silników 3.2 l VR6 o mocy 241 KM, 3.6 l VR6 o mocy 280 KM, 4.2 l V8 o mocy 335 KM oraz W12 6.0 l o mocy 420-450 KM.

W tym przypadku polecana jest jednostka 3.2 VR6 o mocy 241 KM. Co prawda sporo pali, ale jest wyjątkowo trwała i dobrze współpracuje z instalacją LPG. Inną ciekawą propozycją, z racji swojej niskiej awaryjności, jest jednostka V8 4.2 l o mocy 335 KM. Dla zwolenników naprawdę szybkiej jazdy, polecana jest jednostka W12 o mocy 420 lub 450 KM. W tym przypadku musimy jednak pamiętać o ekstremalnie wysokich kosztach eksploatacji. Możemy być pewni, że zasobność naszego portfela będzie malała wprost proporcjonalne do zwiększanej prędkości na liczniku. Co więcej, prawie każda naprawa tej jednostki jest wyjątkowo uciążliwa – wymaga demontażu silnika z powodu zbyt małej ilości miejsca pod maską.

Biorąc więc pod uwagę ogólne koszty utrzymania, warto znaleźć zadbany egzemplarz z trzycylindrowym turbodieslem. Przyspieszenie do pierwszej setki poniżej 9 sekund to niezły wynik, a 240 km/h zdecydowanie wystarczą na polskie autostrady.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Volkswagen Polo IV [2001-2009]

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Znakiem szczególnym tego flagowego Volkswagena jest wyjątkowo trwałe, odporne na skręcanie nadwozie. Phaeton prowadzi się doskonale – zaawansowany napęd oraz pneumatyczne, elektronicznie regulowane zawieszenie zapewniają dobrą trakcje, natomiast precyzyjny układ kierowniczy sprawiają, że jazda Phaetonem sprawia ogromną przyjemność.

Układ hamulcowy, który pracuje w tym modelu należy do najnowocześniejszych na świecie. Na przedniej osi w Phaetonie V6 założono 16-calowe, dwutłoczkowe pływające zaciski hamulcowe. Mocniejszą wersję W12 hamują z przodu 18-calowe ośmiotłoczkowe, monoblokowe, aluminiowe zaciski hamulcowe. Współpracujące z nimi tarcze mają średnicę 365 mm.

Warianty wyposażenia

Niemieccy producenci wypuścili analizowany model w dwóch wersjach wyposażeniowych – Long oraz Premium. Już w standardowym wyposażeniu, w zależności od rocznika produkcji, znajdziemy m.in.: elektrycznie sterowane szyby, lusterka oraz fotel kierowcy, wielofunkcyjną kierownicę, telefon satelitarny czy nawigację satelitarną z 7-calowym ekranem.

Po faceliftigu w 2007 roku, podstawowe wyposażenie wzbogacone zostało o DVD z dotykowym ekranem, telewizor, Bluetooth, ACC, podgrzewane i wentylowane fotele, czterostrefową klimatyzację, inteligentny system spryskiwani czy, system kontroli wilgotności, reflektory ksenonowe, natomiast w 2010 roku – reflektory biksenonowe z wbudowanymi światłami do jazdy dziennej bogate w technologię LED oraz skórzaną, wykonaną z alcantary tapicerkę.

Najczęstsze usterki

Z racji niewielkiej liczby Phaetonów na drogach, samochód nie został zanalizowany w raportach niezawodności ADAC czy TUV. Oceny podjęła się jednak Dekra, klasyfikując Phaetona nie tylko jako jedną z najtrwalszych, dostępnych na rynku limuzyn, ale również jako najmniej awaryjny samochód z oferty Volkswagena. Auto jest o połowę mniej awaryjne od średniej w swoim segmencie.

Jakie elementy ulegają najczęstszym usterkom? Jak na nowoczesne, w pełni zautomatyzowane auto przystało, największą bolączką są awarie elektryki i elektroniki. Usterki czujników (wyświetlacze, przycisk świateł awaryjnych), oraz problemy z drugim z akumulatorów to standard. Właściciele narzekają również na szybko zużywające się tarcze i klocki hamulcowe. Czasami szwankuje również układ wydechowy i zawieszenie (szybko wyrabiają się mocowania stabilizatora i wahacze).

Koszty jakichkolwiek napraw w przypadku tego auta nie będą należały do najniższych. Wszystko to spowodowane jest skomplikowaną konstrukcją Volkswagena. Trudno będzie również znaleźć tanie zamienniki – w większości przypadków będziemy skazani na zakup części zamiennych w ASO (koszt hamulców na przód w ASO to ok. 5,5 tys. zł), lub bezpośrednio od producentów dostarczających je na pierwszy montaż.

Volkswagen Phaeton (2002-2016) | Autofakty.pl
Volkswagen Phaeton

Bezpieczeństwo

Organizacja Euro NCAP nie poddała testom Phaetona, dlatego też Volkswagen na własną rękę dokonywał testów wytrzymałościowych swojego flagowego modelu.

Volkswagen Phaeton jest jednym z bezpieczniejszych samochodów w swojej klasie. Zaawansowana technologia oraz szereg najnowszych systemów bezpieczeństwa jednoznacznie przekładają się na jego wysoki poziom bezpieczeństwa w analizowanym modelu.

Konkurenci

Do głównych konkurentów Phaetona zaliczyć możemy m.in.: BMW serii 7, Jaguara XJ, Lexusa LS czy Mercedesa-Benz klasy S. Analizowane niemieckie auto miało podbić rynek swoją elegancką linią nadwozia, bogatym wyposażeniem oraz najwyższej jakości wykończeniem. Niestety, rzeczywistość okazała się brutalna, a przywiązanie konsumentów do marek „premium” okazało się zbyt silne.  

Podsumowanie

Pomimo tego, że Volkswagenowi nie udało się osiągnąć planowanego sukcesu rynkowego, to trzeba przyznać, że Phaeton stanowi świetną alternatywę w grupie samochodów luksusowych.

Wysokie koszty eksploatacji mogą zniechęcić potencjalnych konsumentów. Szczególnie drogo wypadają topowe modele z silnikami 6.0 W12 oraz 5.0 V10 TDI. Osoby upatrujące bardziej ekonomicznych propozycji, powinni zwrócić uwagę na jednostkę 3.0 V6 TDI lub 4.2 V8. Decydując się na zakup tak luksusowego samochodu, warto również bardzo dokładnie sprawdzić historię serwisową danego egzemplarza.

Phaetona w porównaniu do rynkowych konkurentów cechuje trwałość oraz stosunkowo niska cena. Po stronie jego plusów zapisać możemy również obszerne wnętrze, doskonałe wyposażenie oraz wysoki komfort jazdy.

Phaeton jest samochodem niewyróżniającym się z tłumu i do takich tez osób jest obecnie kierowany. Jeżeli cenisz sobie wysoki komfort jazdy jaki oferuje samochód klasy luksusowej, ale nie koniecznie czujesz potrzebę ogłaszać światu informacji o zasobności Twojego portfela – VW Phaeton to model, który powinien Cię zainteresować.