zamknij
Volkswagen Polo IV (2001-2009) | Autofakty.pl

Czy da się kupić małe, stosunkowo niedrogie i niezawodne auto, którego serwis nie zrujnuje domowego budżetu, a które zapewnia chociaż minimalną przyjemność z prowadzenia? Oczywiście, że tak. Jedną z takich propozycji jest Volkswagen Polo IV. Podpowiadamy jaki silnik wybrać i na co zwracać uwagę przy zakupie tego modelu.

Sylwetka modelu

Volkswagen Polo IV generacji pojawił się na rynku w 2001 roku. Dwa lata później, w 2003 roku do oferty dołączyła uterenowiona odmiana Cross Polo, ale z napędem tylko na przednią oś. Ta wersja ma większy prześwit oraz dodatkowe plastikowe osłony na drzwiach, zderzakach oraz na progach. Mają zapobiegać podrapaniom lakieru w trakcie jazdy po bezdrożach. W 2005 roku samochód został poddany modernizacji, w ramach której przede wszystkim przemodelowano reflektory (zintegrowano rozdzielone lampy), zmieniono też atrapę chłodnicy oraz tylne lampy. Modyfikacje widać już na pierwszy rzut oka. Samochód produkowano do 2009 roku, kiedy został zastąpiony przez kolejną generację.

Na najpopularniejszym serwisie z ogłoszeniami motoryzacyjnymi w Polsce 4 października 2017 roku było ponad 1400 sztuk Volkswagena Polo IV. Najtańsze sztuki tego modelu można kupić już za niecałe 1-2 tys. zł. Niestety auta za takie pieniądze mają za sobą poważne wypadki i wymagają ingerencji nie tylko lakiernika i blacharza, ale także mechanika. Na zadbany egzemplarz trzeba przeznaczyć co najmniej 3-4 tys. zł. Najdroższe sztuki to samochody prezentacyjne z salonów z niewielkimi przebiegami, za które trzeba zapłacić niecałe 20 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Sylwetka auta została zaprojektowana bardzo zachowawco, z wyjątkiem charakterystycznych okrągłych reflektorów, które w ramach modernizacji zintegrowano. Po liftingu wprowadzono też atrapę chłodnicy przypominającą nieco ,,sigleframe grill’’ z Audi. Elementami wyróżniającymi ten model są jeszcze tylne lampy z okrągłymi wkładami. Bagażnik samochodu ma 270 l, a po złożeniu tylnej kanapie przestrzeń ta rośnie do 1030 l.

Wnętrze

Wnętrze auta jak na segment B jest dość przestronne (miejsca z przodu jest w sam raz nawet dla osób o wzroście 180 cm, ale miejsce z tyłu zależy od tego jak wysokie osoby zajmą przednie siedziska). Same fotele są wygodne. We wnętrzu użyto sporo twardych plastików, z których w wiekiem zaczyna schodzić farba. Na pochwałę zasługuje jednak spasowanie deski rozdzielczej, stoi tutaj na przyzwoitym poziomie. Obsługa urządzeń pokładowych jest prosta i intuicyjna, nie mamy do tego większych zastrzeżeń.

Wersje silnikowe

Na rynku aut używanych jest około 1400 sztuk Volkswagena Polo IV. Auta z silnikiem benzynowym stanowią niecałe 1000 egzemplarzy, z których zaledwie 40 zostało wyposażonych w instalację gazową. Samochody z jednostkami wysokoprężnymi to około 400 sztuk. Dane te pochodzą z największego portalu ogłoszeniowego w Polsce z dnia 4 października 2017 roku.

Silniki benzynowe

Podstawowa jednostka benzynowa ma 3-cylindrowy silnik o pojemność 1,2 l. Dostępna jest w następujących wariantach mocy: 54, 55, 50, 60, 64 oraz 70 KM. W najsłabszym wariancie auto osiąga ,,setkę’’ w 17,5 s, a w przypadku topowego robi to w 14,5 s. ,,Piętą Achillesa” tej konstrukcji jest nietrwały łańcuch rozrządu, poza tym żadna z odmiany tego silnika nie może pochwalić się zbyt dobrą dynamikę. Zdecydowanie odradzamy wybór motoru 1,2 l.

Dostępna jest jeszcze jednostka 1,4 l o mocy 75, 80 oraz 101 KM. W tych przypadkach osiągi są znacznie lepsze, ale nadal bez rewelacji z wyjątkiem tej najmocniejszej. Wartość 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 10,9-12,9 s. To konstrukcja trwała i godna polecania. W ofercie silnikowej dostępna jest jeszcze jednostka 1.4 FSI (86 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa, w której z czasem na zaworach gromadzi się nagar. Nie imponuje też zbyt dobrymi osiągami, pierwsza ,,setka’’ to w tym przypadku kwestia 12,1 s. Zdecydowanie lepiej wybrać 101-konny motor 1,4 l z wtryskiem pośrednim.

Dostępny jest jeszcze 105-konny silnik 1,6 l. Zużywa więcej paliwa niż topowa odmiana 1,4 l, a ma niewiele lepsze osiągi (10,4 s do 100 km/h). Jeśli trafi się egzemplarz z takim motorem w dobrym stanie to warto się nim zainteresować, choć rozsądniejszym wyborem będzie mimo wszystko 101-konny motor 1,4 l.

Na szycie oferty silnikowej są odmiany GTI z turbodoładowaną jednostką o pojemności 1,8 l. To trwała i dobrze znana konstrukcja (głównie jako 1.8T), która była oferowana w większości modeli koncernu Volkswagen AG z tego okresu. Podstawowy wariant GTI ma 150 KM, a mocniejszy 180 KM. To jednostka, z której można wykrzesać ponad 200 KM bez poważniejszych ingerencji mechanicznych. GTI w zależności od mocy osiąga ,,setkę’’ w 7,5-8,2 s.

Wszystkie silniki dostępne w Volkswagenie Polo IV dobrze współpracują z gazem, wyjątkiem jest wariant 1.4 FSI z wtryskiem bezpośrednim, gdzie montaż instalacji LPG jest po prostu nieopłacalny.

Volkswagen Polo IV silnik (2001-2009)

Silniki Diesla

Podstawowa jednostka wysokoprężna została oznaczona jako 1.9 SDI, generuje moc 64 KM i nie ma turbosprężarki. Jest ponadprzeciętnie trwała, ale auto w takiej odmianie rozpędza się do 100 km/h aż w 17 s. Wykonywanie manewrów wyprzedzania Polo z takim motorem jest nie tyle mało komfortowe, co po prostu niebezpieczne.

W ofercie silnikowej dostępna jest jeszcze 3-cylindrowa odmiana 1.4 TDI o mocy 70, 75 lub 80 KM. Mały Volkswagen z takim motorem pod maską osiąga ,,setkę’’ w 12,8-14,6 s. Jest już znacznie lepiej niż w przypadku jednostki SDI, ale w niektórych egzemplarzach ujawniają się luzy na panewkach korbowodowych przez co może dojść do uszkodzenia silnika.

Najbardziej godne polecenia są 101- i 130-konna odmiana jednostki 1.9 TDI. Co prawda z czasem może dojść do uszkodzenia turbosprężarki czy pompowtryskiwaczy, ale to jednostka, która zapewnia dobry stosunek trwałości do osiągów. W zależności od mocy sprint Polo do ,,setki’’ z tym motorem to 9,2-10,7 s.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Peugeot 208 [2012 -]

Przed zakupem konkretnego egzemplarza z dieslem warto dokładnie sprawdzić osprzęt silnika. Radzimy zlecić mechanikowi podłączenie do auta komputera diagnostycznego i przeprowadzenie kontroli działania wtryskiwaczy. Serwis sprawdzający samochód powinien jeszcze zweryfikować stan turbosprężarki. Zużycie tych elementów jest ściśle uzależnione nie tylko od przebiegu, ale również od tego czy samochód był wcześniej eksploatowany w mieście czy poza nim. W przypadku zakupu auta z filtrem cząstek stałych warto sprawdzić też jego stopień zapełnienia.

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Volkswagen Polo IV to auto dość niepozorne jeżeli chodzi o własności jezdne, które docenia się dopiero, kiedy zasiądzie się za jego kierownicą. W przedni zawieszeniu auta zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu belkę skrętną. Zawieszenie zestrojono dość sztywno, dzięki czemu w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym samochód prowadzi się bardzo pewnie i przewidywalnie. Podobnie jak bliźniacze konstrukcje – Skoda Fabia I oraz Seat Ibiza III. Na przedniej osi zastosowano tutaj tarcze hamulcowe, a na tylnej w zależności od wersji bębny lub tarcze.

Volkswagen Polo IV (2001-2009)

Warianty wyposażenia

Volkswagen Polo IV był oferowany w następujących wersjach: Black Edition, Club, Comfortline, Cricket, Cross Polo, Dune, Fun, Goal, GT, GT-Rocket, GTI, GTI Black Edition, GTI Cup Edition, Match, Pacific, SE, Silver Edition, Sportline, Tour, Trend, Trendline oraz United. Na liście elementów wyposażenia są takie pozycje jak: elektrycznie otwierane szyby, automatyczna lub manualna klimatyzacja, ABS, ESP, 4 poduszki powietrzne, centralny zamek, felgi ze stopów lekkich, komputer pokładowy, system kontroli trakcji, elektrochromatyczne wsteczne lusterko, tempomat, radio z odtwarzaczem CD czy szyberdach.

Najczęstsze usterki

Jedną z bolączek tego modelu jest korozja, która pojawia się na: błotnikach, masce, progach i klapie bagażnika. Nie jest to jeszcze problem na dużą skalę, ale warto zwrócić na to uwagę. Z czasem przekładnia kierownicza łapie luzy, a pompa wspomagania układu zaczyna nieprzyjemnie głośno wyć. Zdarza się też tak, że w trakcie jazdy zanika wspomaganie. Zwykle problemy ustają dopiero po wymianie pompy. Warto sprawdzić jeszcze szczelność układu wspomagania.

Użytkownicy małego Volkswagena skarżą się na: dość szybko schodzącą farbę z elementów deski rozdzielczej (szczególnie w okolicach przycisków i przełączników), wodę przedostającą się do wnętrza czy awarie nawiewu. Spotykane są również przypadki nie działania panelu automatycznej klimatyzacji. Uszkodzeniu ulega też centralny zamek oraz elektrycznie otwierane szyby. Spotykane są także przypadki zacierania się silniczków odpowiedzialnych za pracę wycieraczek. Większość usterek to drobnostki, które da się tanio i szybko naprawić, nawet robiąc to samemu. Wiele z nich wynika po prostu z wieku auta, najstarsze egzemplarze mają już prawie 17 lat.

Według raportów niezawodności TÜV przeprowadzonych na autach 10- i 11-letnich w 2017 roku Volkswagen Polo IV zajął 60. na 86 pozycji. Najlepsze miejsce w tej klasie uzyskała Mazda 2 plasując się na wysokiej 10. pozycji. Najgorszą lokatę zajmuje Nissan Micra, który znalazła się dopiero na 75. miejscu.

Volkswagen Polo IV (2001-2009)

Bezpieczeństwo

Samochód brał udział w testach zderzeniowych Euro NCAP przeprowadzonych w 2001 roku. Ogólna ocena auta to 4 na 5 gwiazdek. Ochronę osób dorosłych oceniono na 4 na 5 gwiazdek, a pieszych na 1 na 4 gwiazdki.

Konkurenci

Przy poszukiwaniu Volkswagena Polo IV warto zainteresować się jeszcze jego bliźniaczą konstrukcją – Skodą Fabią I. Podobnie jak Volkswagen samochód bardzo dobrze się prowadzi, ma sztywno zestrojone zawieszenie oraz precyzyjny układ kierowniczy. Oferuje podobne niezawodne wersje silnikowe (z wyjątkiem benzynowych motorów 1,2 l i 1,4 l oraz wysokoprężnej jednostki 1.4 TDI). Na pochwałę zasługuje też ogólna trwałość mechaniczna auta. Jego mankamenty to mało wyrafinowany, zachowawczy design oraz dominujące twarde plastiki we wnętrzu i nieco mniej wygodne fotele. Na rynku jest też wiele egzemplarzy z bardzo ubogim wyposażeniem, dominują auta bardzo mocno wyeksploatowane w słabym stanie.

Ciekawą alternatywą dla niemieckich konstrukcji będzie Toyota Yaris II. Samochód podobnie jak Polo IV ma pod maską niezawodne silniki zarówno benzynowe jak i wysokoprężne. Trzeba go pochwalić jeszcze za nieco bardziej ekstrawagancki design, niż w przypadku modeli z koncernu Volkswagen AG, ale nie ma co liczyć na szaleństwa. Jego zaletą jest również wysoki ogólny poziom trwałości. Mankamenty to przede wszystkim karoseria podatna na korozję, nietrwała skrzynia manualna, a także wyższe koszty części eksploatacyjnych niż w autach niemieckich.

Podsumowanie

Volkswagen Polo IV to propozycja dla kierowców szukających solidnego i w miarę taniego w zakupie oraz w eksploatacji niemieckiego auta, które może pochwalić się też przyzwoitą jakością wykończenia wnętrza oraz rewelacyjnymi własnościami jezdnymi. Jego mocną stroną są także prosty serwis i duża dostępność tanich części zamiennych. Narzekać można na słabą ofertą aut używanych, większość sztuk jest w opłakanym stanie, na stosunkowo wysoki koszt zakupu w porównaniu do francuskich konkurentów i Opla, a także na natłok drobnych irytujących usterek wynikających z zaawansowanego wieku konstrukcji.

Z jednostek benzynowych godne uwagi są przede wszystkim 101-konny motor 1,4 l, 105-konny silnik 1,6 l, a także usportowione odmiany GTI z solidną jednostką 1,8 l z turbodoładowaniem. W tej ostatniej zdarzają się jednak przypadki wyeksploatowania pierścieni tłokowych, przez co motor zużywa nadmierne ilości oleju silnikowego. Przy okazji zmiany paska rozrządu radzimy też wymienić łańcuch spinający wałki rozrządu. Ci, którzy zdecydują się na wariant wysokoprężny powinni wybrać 101- lub 130-konną jednostkę 1.9 TDI.

Ceny najtańszych egzemplarzy Volkswagena Polo IV zaczynają się od około 1-2 tys. zł. Takie auta to samochody powypadkowe, które oprócz uszkodzeń blacharskich mają jeszcze niesprawne podzespoły mechaniczne. Godne uwagi samochody wyceniono na co najmniej 3-4 tys. zł lub więcej. Warto zainteresować się sztukami z polskich salonów, ale też nie wszystkimi. Zdarzają się co prawda zadbane egzemplarze z importu, ale niestety nie jest ich zbyt wiele.

Tagi: Black EditionClubComfortlineCricketCross PoloDuneFSIFunGoalGTGT-RocketGTIGTI Black EditionGTI Cup EditionMatchPacificPolo IVSDISESilver EditionSportlineTDITourTrendTrendlineUnitedvolkswagen
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu Autofakty.pl piszę o autach używanych.