zamknij
OPONY

Zadbaj o bezpieczeństwo! Zobacz jak dobrać opony do auta

Fot. MikesPhotos - Pixabay.com

Nieważne jak bardzo nowoczesne jest twoje auto, nieważne jak wiele ma systemów bezpieczeństwa i tak filtrem dla każdego z nich jest ogumienie! Aby zdecydować się na możliwie najlepszy produkt, kierowca powinien wziąć pod uwagę szereg czynników. Jak dobrać opony do auta? Razem z nami i już dziś przygotujcie się do kolejnej wizyty w sklepie wulkanizacyjnym.

Podstawowym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę podczas doboru opon do auta jest rozmiar ogumienia. Skąd wiedzieć jaki jest optymalny? Wystarczy zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu. Tam producent powinien zawrzeć informację mówiącą o właściwym rozmiarze opon. Czynnik ma kluczowe znaczenie z kilku powodów. To na ogumieniu takiej wielkości odbywały się wszelkie testy homologacyjne samochodu i to dla niego ustalone zostały takie parametry jak chociażby wyniki spalania, sposób pracy zawieszenia i wspomagania układu kierowniczego.

Warunki wyznaczone przez producenta często mogą się jednak odnosić nie tylko do samego rozmiaru. Z powodzeniem mogą także mówić o typie ogumienia. W niektórych przypadkach zakładają stosowanie opon typu run flat. Sprawdzenie takiej informacji ma niezwykle ważne znaczenie. Po pierwsze wymaga zmiany profilu poszukiwania nowego zestawu ogumienia. Po drugie producenci motoryzacyjni raczej wykluczają możliwość zastosowania standardowych opon w aucie przystosowanym do run flatów z uwagi na zdecydowane pogorszenie właściwości jezdnych.

Nośność – bez niej ani rusz

W specyfikacji producenta warto poszukiwać także informacji dotyczących chociażby indeksu nośności. Ten powinien zgadzać się z masą w pełni załadowanego samochodu. Czemu ma to znaczenie? Otóż zbyt niski indeks nośności będzie oznaczać dla ogumienia nadmierne przeciążenia. A te mogą być brzemienne w skutkach. Przede wszystkim spowodują zbyt szybkie, a czasami nawet nierówne ścieranie bieżnika. Poza tym ogumienie obciążone powyżej granicy swojej wytrzymałości nie spełnia swojej roli. Nie zapewnia autu właściwej stabilności i sterowności, a to stwarza zasadnicze zagrożenie dla bezpieczeństwa wszystkich pasażerów przebywających na jego pokładzie.

O jakich jeszcze parametrach pracy opony trzeba pamiętać? Nowe etykiety służące do oznaczania ogumienia zaprojektowane przez organy Unii Europejskiej obligują producentów do określania jeszcze trzech czynników. Mowa o wskaźniku oszczędności paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz hałasie emitowanym podczas jazdy. Przewaga poszczególnego czynnika powinna zostać dobrana do wymagań i potrzeb kierowcy. Profilując poszukiwania właściciel auta musi również pamiętać o kompromisie. Ogumienie, które jest szczególnie oszczędne może np. gorzej radzić sobie z odprowadzaniem wody podczas deszczu.

Lista wymagań kierowcy może być oczywiście dłuższa. Co więcej, może zakładać nie tylko oszczędność paliwa, ale też m.in. odporność na przebicie. Wymogi tego typu nie są niczym szczególnym dla współczesnego rynku oponiarskiego. Opony, które dają możliwość kontynuowania jazdy po utracie ciśnienia, znajdują się dziś w ofercie praktycznie każdego producenta z segmentu premium. Ich ceny są identyczne jak w przypadku klasycznego ogumienia, a jedyny dyskomfort dotyczy hałasu. W każdym przypadku okazują się nieco głośniejsze od ogumienia standardowego.

Jak dobrać opony? Pomóc mogą niezależne testy!

Przeglądanie listy parametrów jest kluczowe, ale z drugiej strony nie każdy kierowca musi być oponiarskim specjalistą. Na szczęście i w takim przypadku można spróbować sobie radzić. Wystarczy poszukać niezależnego testu opon. Po pierwsze ten będzie przeprowadzony przez specjalistów. Po drugie testujący wezmą pod uwagę podczas sporządzania werdyktu dużo szersze spektrum kryteriów od tych, które zawarte są na europejskiej etykiecie. Po trzecie kierowca otrzyma skondensowaną wiedzę, która została uzyskana podczas badań prowadzonych w specjalnie spreparowanych warunkach drogowych.

Czynnikiem kluczowym z punktu widzenia zakupu nowego ogumienia jest też miejsce i sposób eksploatacji. Przykład? Jeżeli kierowca eksploatuje samochód na niewielkich dystansach, a do tego porusza się głównie w mieście, nie w każdym przypadku musi decydować się chociażby na zestaw opon letnich i zimowych. Czasami dużo lepiej kupić ogumienie wielosezonowe, które powinno dosyć dobrze poradzić sobie i w niskich, i w wysokich temperaturach. Wybór opon sezonowych staje się opłacalny i przede wszystkim bardziej bezpieczny w sytuacji, w której samochód naprawdę dużo jeździ, a to tego spora część dystansu jest pokonywana poza terenem zabudowanym.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Ile kosztują opony zimowe?

Podczas wyboru ogumienia nie można zapomnieć o stylu jazdy. Kierowca powinien zastanowić się w jak dużym stopniu ma zamiar wykorzystywać możliwości auta i jak agresywnie jeździ na co dzień. W ten sposób będzie wiedział czy np. opłaca mu się inwestować w ogumienie o dużo lepszych parametrach od standardowych, które podczas jazdy w zakręcie czy wykonywania szybkich manewrów zapewni jego pojazdowi dużo wyższy poziom przyczepności.

Na zakup opon popatrz jak na… inwestycję

Zakup ogumienia stanowi inwestycję. A inwestycja musi zostać w każdym przypadku zaplanowana. Podczas analizy finansowej kierowca nie powinien jednak ograniczać się wyłącznie do ceny opon. O opłacalności zakupu decyduje bowiem również trwałość danego typu ogumienia oraz ewentualne oszczędności na paliwie. Bez wzięcia pod uwagę wszystkich trzech wskaźników, ciężko zatem mówić o precyzyjnym wyliczeniu całościowego kosztu eksploatacji danej opony.

Z kosztem zakupu bardzo silnie wiąże się wybór właściwego segmentu. Nie tylko pojazdy, ale i ogumienie jest podzielone na klasy. Oczywiście każdy kierowca chciałby mieć w swoim aucie zamontowane opony firmy premium. Nie zawsze jednak droższy wydatek jest uzasadniony. Przy sporadycznej eksploatacji na niewielkim dystansie właściciel auta spokojnie może się zdecydować na wybór ogumienia popularnego. Warto sprawdzić jedynie czy jego producent należy do jednego z renomowanych koncernów – to mimo mniej prestiżowego logo nadal zapewni właściwą jakość produktu.

Podczas poszukiwania oszczędności podczas zakupu opon kierowca w żaden sposób nie powinien popadać w przesadę. O jakich przypadkach mowa? Przede wszystkim o zakupie najtańszego ogumienia nowego lub wyborze ogumienia używanego. W pierwszym przypadku najniższa cena stanie się gwarancją najgorszych możliwych parametrów pracy. W drugim kupujący wybierze kota w worku. Dopóki nie założy opon na felgi i nie zacznie na nich jeździć, nigdy do końca nie będzie wiedział co kupił. Nie będzie miał pojęcia w jakim stanie jest struktura wewnętrzna ogumienia, ani czy np. po napompowaniu na powierzchni nie pojawi się guz.

Jak dobrać opony? Poszukaj dodatkowych korzyści!

Producenci ogumienia powoli zaczynają od tego odchodzić, ale jeszcze kilka lat temu zakup określonego typu ogumienia wiązał się dla kierowcy z dodatkowymi korzyściami. Szczególnie producenci z segmentu premium rozpieszczali swoich klientów programami assistance. A te zakładały bezpłatną pomoc podczas podróży, w ramach której uszkodzone opony nie tyle były naprawiane, co częściej wymieniane na nowe. Element programu lojalnościowego stanowił wyśmienity rodzaj afrodyzjaka. Szczególnie przekonywał kierowców, który za wygodę eksploatacji byli w stanie dopłacić dodatkowe pieniądze.

Ostatnim choć nie najmniej ważnym czynnikiem są oczywiście przepisy. Oczywiście prawo w Polsce nie reguluje w sposób konkretny kwestii ogumienia, które może być stosowane w samochodach. Daje mimo wszystko zestaw wskazówek, bez spełnienia których kierowca nie może liczyć na przychylność stróżów prawa podczas ewentualnej kontroli drogowej. Na mocy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku ogumienie zastosowane na tej samej osi musi być tej samej marki, rozmiaru, kategorii, budowy i nośności oraz posiadać identyczny indeks prędkości.

W XXI wieku raczej nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że opona jest jednym z kluczowych elementów bezpieczeństwa w aucie. Decyduje o jakości powierzchni styku z asfaltem i w dużej mierze gwarantuje późniejszą skuteczność działania wszystkich innych systemów elektronicznych. Aby kierowca otrzyma pewność, że nie tylko dobrał właściwe opony do swojego samochodu, ale też kupił produkt odpowiedniej jakości, powinien wybrać tylko i wyłącznie renomowany punkt sprzedaży.

Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.