zamknij

Niemiecki automobilklub po raz kolejny przed sezonem letnim postanowił sprawdzić ofertę rynkową ogumienia. Podczas opracowywania testu opon letnich ADAC zdecydowało się na rozmiar 215/65 R16 C. Produkty o takim oznaczeniu są dedykowane samochodom typu van. Jak wyglądają wyniki badania i na który model najlepiej zdecydować się podczas zakupów? Przyjrzyjmy się szczegółowo tabeli opublikowanej przez Niemców.

Europejskie wyniki sprzedaży samochodów nie pozostawiają żadnych wątpliwości. Królami rynku aut na Starym Kontynencie są SUV-y. Fakt ten nie miał jednak większego znaczenia dla inżynierów ADAC. Podczas tworzenia testu opon letnich w roku 2019 poszli oni bowiem pod prąd i wzięli na tapetę ogumienie przeznaczone do samochodów typu van. Badanie jest nietypowe nie tylko z uwagi na wybrany segment rynku. Jest nietypowe także z uwagi na wybór samochodu testowego. Opony były sprawdzane na przykładzie Transportera, którego lakier był inspirowany flower power.

Przechodząc jednak do konkretów, w roku 2019 test opon letnich ADAC został oparty o rozmiar 215/65 R16 C. W tej konkurencji pojawiło się w sumie 16 modeli ogumienia. Duża ilość uczestników badania oznacza, że Niemcy mogli dość wszechstronnie przyjrzeć się ofercie rynkowej. I tak na starcie na torze wynajętym przez ADAC pojawiły się opony pochodzące z szerokiego zakresu cenowego – poszczególne modele kosztowały od 93 do 153 euro za sztukę. A to nie koniec. Wszechstronność dotyczyła bowiem nie tylko konkurentów, ale i konkurencji testowych.

Test opon ADAC: inny rozmiar, ale metodologia ta sama

Test opon letnich ADAC od lat jest opierany o solidną podstawę metodologiczną. Ogumienie jest sprawdzane pod kątem zachowania na suchym i mokrym asfalcie, a dodatkowo w kwestii efektywności paliwowej czy szybkości zużycia. Kategorie testowe mają jednak przypisany różny priorytet. I tak najważniejszy jest sposób zachowania się opon w sytuacji, w której jezdnia jest mokra. Aż w 40 proc. ma on wpływ na notę ogólną! W 20 proc. o ocenie decyduje trakcja na suchym asfalcie i szybkość ścierania bieżnika, a w 10 proc. efektywność paliwowa oraz poziom hałasu generowanego przez ogumienie podczas jazdy.

Ogólne wnioski płynące z testu opon letnich ADAC 2019 dla rozmiaru 215/65 R16 C? Niemcy oceniali w tym roku niezwykle surowo. A żeby się o tym przekonać, wystarczy zajrzeć do klasyfikacji generalnej. Nie ma w niej nawet jednego modelu ogumienia, który otrzymałby notę bardzo dobrą lub dobrą. Na ocenę zadowalającą zasłużyło tylko pięciu konkurentów, dwóch na ocenę dostateczną, a reszta na ocenę niedostateczną. To jedna z najbardziej zatrważających klasyfikacji generalnych w całej historii badań niemieckiego automobilklubu.

Zaskakujący jest potężny rozstrzał wyników. Najlepszą i najgorszą oponę w teście ADAC 2019 dzielą aż 3 punkty. W klasyfikacji przygotowywanej przez Niemców to oznacza technologiczną przepaść. Dużo różnice występują też między modelami plasującymi się w poszczególnych kategoriach ocen. Dla przykładu ogumienie oceniane dostatecznie a niedostatecznie dzieli jeden punkt. Inne zaskoczenia? Niespodziankę może stanowić bardzo kiepski wynik osiągnięty przez oponę Michelin Agilis+. To najdroższy model w całym zestawieniu, a i tak został oceniony niedostatecznie. Zdziwienie budzi też fakt, że listę zamykają produkty dwóch innych renomowanych marek – Hankook i Kleber.

Test opon letnich 215/65 R16 C – ADAC sprawdza vany!

Ogumienie dedykowane vanom bardzo słabo poradziło sobie w teście opon letnich ADAC 2019. Co gorsze, najsłabsze wyniki uzyskiwały w tych kategoriach, które Niemcy oceniają najwyżej. Mowa w tym momencie o zachowaniu na mokrym i suchym asfalcie. Co jest zdecydowanie najmocniejszą stroną produktów dedykowanych vanom? Opony są mocno dopracowane pod kątem ograniczonego poziomu zużycia. Każdy model w tej kategorii został oceniony co najmniej dobrze. Dobra nota stała się też standardem w kategorii efektywności paliwowej.

W teście opon letnich ADAC nie liczy się najwyższy, a najniższy wynik. W związku z tym zwycięzcą zestawienia przygotowanego dla rozmiaru 215/65 R16 C został Apollo Alltrust. To spore zaskoczenie, bowiem hinduski produkt klasy ekonomicznej pobił m.in. wszystkich konkurentów z segmentu premium. Nota na poziomie 2,8 punktu oznacza przede wszystkim dobre zachowanie na suchej nawierzchni, wysoki poziom efektywności paliwowej oraz niski stopień zużycia w czasie eksploatacji. Nie bez znaczenia dla pracowników niemieckiego automobilklubu z pewnością była też cena. Alltrust jest jednym z tańszych modeli ujętych w tym zestawieniu.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Jak przechowywać opony?
test opon letnich ADAC, test opon letnich adac 2019, test opon letnich, opony letnie, opony letnie 215/65 R16 C, test opon letnich 215/65 R16 C, test opon letnich adac 215/65 R16 C, test opon letnich adac 2019 215/65 R16 C, adac 215/65 R16 C, adac 2019
Fot. Materiały prasowe ADAC

Numerem dwa z notą zadowalającą został Goodyear EfficientGrip Cargo. Amerykański produkt w teście opon letnich ADAC 2019 uzyskał notę 3,1. Na tą złożyło się m.in. dobre zachowanie w sytuacji, w której droga jest sucha i bardzo dobra ocena obniżonej ścieralności bieżnika. Czemu Goodyear przegrał z Apollo? Duże znaczenie mogła mieć cena. Hinduski model mimo wszystko jest prawie o jedną trzecią tańszy. Ex aequo na miejscu drugim pojawia się ogumienie Pirelli Carrier. W przypadku włoskiego modelu inżynierowie wysoko ocenili przede wszystkim efektywność paliwową i niski stopień ścieralności. W każdej z pozostałych kategorii opona uzyskała wynik zadowalający.

Test opon letnich ADAC: Nokian zaraz za podium

Zaraz za podium pojawił się Nokian cLine. Opona z Finlandii zdaniem pracowników niemieckiego automobilklubu zasłużyła na notę 3,3 punktu. O 0,1 punktu gorzej poradził sobie Continental ContiVanContact 200. Na tym modelu kończy się kategoria tych modeli ogumienia, które w teście opon letnich ADAC 2019 wypadły zadowalająco. Niżej uplasowały się dwa produkty, które Niemcy ocenili zaledwie dostatecznie. Konkretnie mowa o Maxxisie Vansmart MCV3+, który dotarł na metę z wynikiem na poziomie 3,7 punktu oraz Kumho PorTran KC53, który w klasyfikacji generalnej uzyskał notę 3,8 punktu. Obydwa modele choć nie wypadły najlepiej w zestawieniu, zasługują na uwagę z innego powodu. To jedne z nielicznych opon, które przyzwoicie poradziły sobie podczas prób na mokrej nawierzchni.

Kryteria oceny w teście opon letnich ADAC dla rozmiaru 215/65 R16 C były niezwykle surowe. Właśnie dlatego aż 9 na 16 modeli biorących udział w badaniu nie przebiło się powyżej noty niedostatecznej. Co ciekawe, nie są to produkty pochodzące z segmentu budżetowego, a opony skonstruowane przez naprawdę renomowane firmy. W zestawieniu pojawił się Falken, Michelin, Fulda, Nexen, Hankook czy Kleber. O tak złej ocenie ogumienia wpisanego na tą część listy zadecydował przede wszystkim jeden czynnik. Modele podczas testu miały poważny problem z utrzymaniem toru jazdy w sytuacji, w której nawierzchnia stawała się mokra. A to zmusiło Niemców do mocnego obniżenia not.

test opon letnich ADAC, test opon letnich adac 2019, test opon letnich, opony letnie, opony letnie 215/65 R16 C, test opon letnich 215/65 R16 C, test opon letnich adac 215/65 R16 C, test opon letnich adac 2019 215/65 R16 C, adac 215/65 R16 C, adac 2019
Fot. Materiały prasowe ADAC

Najgorzej w całym teście opon letnich ADAC poradziły sobie dwa modele. Mowa o Hankooku Vantra LT i Kleberze Transpro. Obydwa uzyskały notę na poziomie 5,5 punktu. Pomijając fakt uzyskania oceny niedostatecznej za zachowanie się na mokrym asfalcie, ogumienie obydwu firm generowało duży poziom hałasu podczas jazdy. Wpływ na złą ocenę z pewnością miała również cena. Hankook wycenia swoją oponę na 115 euro, a Kleber na 121 euro. Niemieckie automobilklub najwyraźniej uznał, że sumy te są wyznaczone na wyrost i nie mają odzwierciedlenia we właściwościach uzyskiwanych podczas eksploatacji.

Test opon letnich ADAC 215/65 R16 C – podsumowanie

Test opon letnich ADAC 2019 w rozmiarze 215/65 R16 C nie ma najlepszych informacji dla właścicieli samochodów typu van. Po pierwsze ogumienie dedykowane temu segmentowi rynku o ile jest dopracowane pod kątem trwałości czy efektowności paliwowej, o tyle nie radzi sobie najlepiej w kwestii trakcji na suchym i mokrym asfalcie. Po drugie właściwie żadnego znaczenia dla właściwości opony nie ma jej cena. W końcu na szczycie zestawienia stanął jeden z najtańszych modeli.

 

Test opon letnich ADAC 2019 – rozmiar 215/65 R16 C – nota zadowalająca:

  • Apollo Alltrust – nota 2,8
  • Goodyear EfficientGrip Cargo – nota 3,1
  • Pirelli Carrier – nota 3,1
  • Nokian cLine – nota 3,3
  • Continental ContiVanContact 200 – nota 3,4

 

Test opon letnich ADAC 2019 – rozmiar 215/65 R16 C – nota dostateczna:

  • Maxxis Vansmart MCV3+ – nota 3,7
  • Kumho PorTran KC53 – nota 3,8

 

Test opon letnich ADAC 2019 – rozmiar 215/65 R16 C – nota niedostateczna:

  • Falken Linam Van01 – nota 4,6
  • Uniroyal RainMax3 – nota 4,6
  • Michelin Agilis+ – nota 4,9
  • Fulda Conveo Tour 2 – nota 5,0
  • Nexen Rodian CT8 – nota 5,0
  • Sava Trenta 2 – nota 5,0
  • Semperit Van-Life 2 – nota 5,1
  • Hankook Vantra LT – nota 5,5
  • Kleber Transpro – nota 5,5
Tagi: opony letnietest opon letnichtesty opon ADACvan
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.