zamknij
REKLAMA
Jak przygotować auto do sprzedaży | autofakty.pl

Sprzedaż auta wbrew pozorom nie jest trudna. Wymaga poświęcenia czasu i ewentualnie niewielkiej kwoty pieniędzy. Warto popracować nad wyglądem samochodu, żeby zwiększyć jego szanse na szybką sprzedaż. Podpowiadamy jak przygotować auto do wystawienia na sprzedaż tak, aby uzyskać założoną przez siebie kwotę.

Auto możemy sprzedać na kilka sposób. Najprościej będzie wstawić jedo komisu. Jednak w tym przypadku mniej zarobimy, ponieważ będziemy musieli zapłacić prowizję pośrednikowi. Drugim sposobem jest sprzedaż auta na własną rękę. Pozwoli on nam uzyskać większą kwotę, jednak wymaga poświęcenia czasu i zaangażowania w przygotowanie auta.

Wycena wartości pojazdu

Na początku należy oszacować wartość pojazdu, realną, a nie sentymentalną. Do tego celu możemy posłużyć się danym zawartym w polisach ubezpieczeniowych. W tym przypadku należy wziąć pod uwagę, że dane w polisach mogą być celowo zawyżone lub zaniżone przez ubezpieczycieli. Możemy również skorzystać z dostępnych na rynku informatorów wartości pojazdów przygotowanych przez Eurotax lub Inforekspert. Trzecim sposobem na określenie wartości auta jest wyszukanie na aukcjach internetowych modele w analogicznej wersji wyposażenia i silnikowej z przybliżonym przebiegiem. Warto pamiętać, że do kwoty wyjściowej umieszczonej w ogłoszeniu wliczyć należy zapas na negocjowanie ceny przy sprzedaży. Kupujący z pewnością ucieszy się z każdej, nawet niewielkiej obniżki.

Przygotowanie auta do sprzedaży

Poprzez przygotowanie pojazdu do sprzedaży mamy na myśli odświeżenie jego wyglądu. Obejmuje ono czyszczenie wnętrza pojazdu oraz odświeżenie lakieru. W przypadku kiedy lakier jest zmatowiały i zniszczony gruntowne mycie i woskowanie będzie nie wystarczające. W takim przypadku rozważyć należy polerowanie lakieru. Koszt takiej usługi w warsztacie wyniesie 300-400 zł, jednak pozwoli podnieść wartość pojazdu o kilka lub nawet kilkanaście procent.

Podczas przygotowania pojazdu do sprzedaży zwrócić należy uwagę na stan szyb, czy nie ma na nich rys .Złe wrażenie na kupującym robi również mech na uszczelkach drzwi oraz zmatowiałe reflektor. Można pokusić się również o mycie silnika, jednak niektórzy kupujący mogą odebrać to jako próbę ukrycia wycieków z silnika.

Podczas czyszczenia wnętrza pojazdu należy najpierw opróżnić pojazd z wszystkich śmieci (papierki, rachunki itd.). Następnie odkurzyć wnętrze i wyprać tapicerkę. Jeżeli auto wykończone jest skórą do jej odświeżenia użyć wyłącznie przeznaczonych do niej środków. Kupujący zwracają często uwagę na detale, dlatego warto rozważyć zakup nowych dywaników oraz obszycie gałki zmiany biegów oraz kierownicy, jeżeli są one bardzo zużyte.

Stan techniczny pojazdu

W przypadku sprzedaży auta należy być uczciwym i rzetelnie przedstawić stan techniczny pojazdu. Jeżeli nie mamy pewności, czy w aucie wszystko działa poprawnie, należy udać się do warsztatu na przegląd. Pozwoli nam to uniknąć ewentualnej reklamacji zakupu z powodu podania nieprawdziwych informacji o stanie auta. Kupujący stara się uzyskać najniższą cenę zakupu, poprzez doszukiwanie się usterek, ponieważ są to argumenty umożliwiające negocjowanie ceny. Wykonanie przeglądu przed sprzedażą jest niewątpliwym atutem, ponieważ potwierdza naszą wiarygodność i budzi zaufanie. Może się okazać, że podczas przeglądu dowiemy się o usterkach pojazdu. W takim przypadku należy skonsultować z mechanikiem, czy usunięcie usterki będzie miało duży wpływ na uzyskaną cenę pojazdu. Warto wykonać niedrogie naprawy poprawiające wizerunek auta, takie jak wymiana przepalonej żarówki, czy poprawa odpadających listewek.

Podczas przygotowania auta do sprzedaży należy pamiętać, żeby nie przesadzać z zabiegami pielęgnacyjnymi auta, tak żeby nie zafałszowały one jego prawdziwej kondycji. Powierzchowne maskowanie rdzy czy innych niedoskonałość naraża nas na posądzenie o manipulacje.

Zdjęcia do ogłoszenia

Przygotowując zdjęcia do ogłoszenia skorzystanie z aparatu w telefonie nie jest dobrym rozwiązaniem. Zwrócić należy również uwagę na tło fotografii. Unikać powinniśmy w obiektywie elementów które mogą rozpraszać odbiorcę. Niektórzy fotografują swoje auta na tle warsztatów dilerskich sugerując w ten sposób, że auto pochodzi z komisu. Jest to nadużycie wprowadzające w błąd kupującego. Sfotografować należy auto z każdej strony, kokpit z licznikiem oraz wnętrze.

Jeżeli samochód ma jakieś defekty (skorodowane nadkola, drobne wgniecenia) powinniśmy wykonać zdjęcia również tych detali. Takie ogłoszenie wzbudza zaufanie. Warto zamieścić także zdjęcie książki serwisowej, jeżeli ją posiadamy oraz dwóch kluczyków.

Treść ogłoszenia 

Przygotowując treść ogłoszenia należy skupić się na rzetelnym opisaniu zalet i wad pojazdu. Warto unikać typowych dla „handlarzy” sformułowań „jedyny taki, pachnący nowością, absolutny full, max opcja. W ogłoszeniu muszą się znaleźć dane takie jak rok produkcji, przebieg, wersja silnikowa, wyposażeniowa, historia wypadkowości, miejsce pochodzenia oraz dane kontaktowe. Podając cenę należy zaznaczyć, czy jest możliwość jej negocjacji. Warto dodać, że auto pochodzi z prywatnych rąk. Wielu kupujących z pewnością będzie chciało sprawdzić historię naszego pojazdu w bezpłatnym raporcie Centralnej Ewidencji Pojazdów, dlatego w ogłoszeniu warto podać nr VIN pojazdu, datę pierwszej rejestracji oraz numer rejestracyjny auta, jeżeli nie jest widoczny na zdjęciach.

Ogłoszenie warto zamieścić na dwóch portalach. Jednym bezpłatnym a drugim płatnym. Od pewnego czasu modna stała się sprzedaż auta za pośrednictwem Facebook.

Zadbany samochód z udokumentowanym przebiegiem

Do sprzedaży przygotuj książkę serwisową oraz FV dokumentujące wymianę części. Dokumenty te nie podnoszą wartości pojazdu, ale pomogą szybciej sprzedać auto. Na ich podstawie będzie można potwierdzić autentyczność przebiegu oraz stan techniczny pojazdu. Umowę kupna-sprzedaży należy przygotować dwóch egzemplarzach. Warto wiedzieć, że sprzedający, również będący osobą prywatną, odpowiada przed kupującym za wady pojazdu. Istnieje możliwość ograniczenia lub wyłączenia odpowiedzialności z tytułu rękojmi w transakcjach pomiędzy osobami fizycznymi.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Auto do kupienia… w sieci! Amazon szykuje się do rewolucji
Tagi: przygotowanie pojazdu do sprzedażysprzedaż auta
Halszka Gwiżdż

Autor Halszka Gwiżdż

Halszka Gwiżdż, absolwentka Politechniki Poznańskiej, kierunku Transport Żywności. Pierwsze koki na ścieżce kariery stawiała jako dziennikarz w mediach branżowych (4 czasopisma i portal), gdzie doskonaliła rzemiosło redaktorskie. Jako opiekun klienta odpowiadała za kreowanie wizerunku partnerów biznesowych jako ekspertów poprzez tworzenie tekstów kontekstowych.

DODAJ KOMENTARZ