zamknij
złomowisko (fot. Pixabay)

Aby legalnie poruszać się autem po naszych drogach, musi być ono zarejestrowane. Rejestracja nakłada jednak na właściciela takiego samochodu pewne obowiązki. Przede wszystkim konieczność posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Nawet, gdy auta nie użytkujemy, gdy stoi zepsute w garażu czy przydomowym parkingu, polisa OC powinna być wykupiona. W przeciwnym razie grożą nam surowe kary. Aby tego uniknąć, należy wyrejestrować auto, jednak jest możliwe tylko w kilku sytuacjach. A zatem, kiedy można wyrejestrować samochód?

Niestety, polskie przepisy nie zezwalają na czasowe wyrejestrowanie samochodu. Np. gdy stoi zepsuty, gdy wyjeżdżamy na dłużej za granicę, bądź pogoda za oknem nie sprzyja do jazdy takim pojazdem (np. kabrioletem, ale również motocyklem). Wyjątek dotyczy tylko pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony.

W przypadku samochodów osobowych wyrejestrowanie jest możliwe tylko w kilku sytuacjach. O nich poniżej.

Kradzież samochodu

Gdy spotka nas ta przykra niespodzianka, należy bezzwłocznie zgłosić ten fakt na policji. Przypadków odnalezienia skradzionych aut może nie ma zbyt dużo, ale zawsze jakaś szansa jest. Poza tym ochroni nas to od przykrych konsekwencji, jeśli skradziony samochód został wykorzystany do przestępstwa albo nawet popełnione zostało zwykłe wykroczenie (np. przekroczono dozwoloną prędkość).

Z wyrejestrowaniem samochodu nie musimy się specjalnie spieszyć. A nuż uda się odzyskać naszą zgubę. Jeśli jednak sprawa kradzieży samochodu zostanie już umorzona, wówczas powinniśmy udać się do wydziału komunikacji. Do wyrejestrowania auta niezbędny będzie dowód rejestracyjny oraz karta pojazdu (o ile została wydana). Ponadto musimy mieć zaświadczenie z policji bądź będziemy musieli złożyć oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Przyszłość to nie tylko silniki. Przyszłość to też elektroniczne tablice!

Zezłomowanie auta

Pamiętajmy, że nie ma możliwości zaprzestania używania auta i zapomnienie o nim. Jeśli z jakichś względów nie będziemy już użytkować auta i nie znalazł się na niego kupiec, warto je zezłomować. Złomowanie samochodu możliwe jest wyłącznie w uprawnionej stacji demontażu, do której powinniśmy oddać całe auto, gdyż za każdy brakujący kilogram naliczane są opłaty.

W wydziale komunikacji do wyrejestrowania zezłomowanego auta niezbędne będzie zaświadczenie o demontażu pojazdu Do tego powinniśmy oddać dowód rejestracyjny, karta pojazdu i tablice rejestracyjne, które wcześniej zabieramy z samochodu.

Sprzedaż auta za granicę

W przypadku sprzedaży polskiemu nabywcy w wydziale komunikacji zgłaszamy ten fakt, ale nie wyrejestrowujemy auta. Inaczej sytuacja wygląda przy sprzedaży cudzoziemcowi. Wówczas w wydziale komunikacji powinniśmy przedstawić stosowną umowę sprzedaży. Jeżeli nie sprzedajemy auta, ale sami np. się przeprowadzamy do innego krajów, wówczas do wydziału komunikacji można przynieść dokument potwierdzający jego rejestrację w innym państwie.

Utrata posiadania pojazdu

W przepisach można znaleźć jeszcze punkt o wyrejestrowaniu pojazdu, jeśli nastąpiła udokumentowana trwała i zupełna utrata posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności. Jak widać, jest to mało jednoznaczny przepis, zwłaszcza w kontekście dokumentów, które mają taką sytuację udokumentować.

Bez powtórnej rejestracji

Pamiętajmy, że po wyrejestrowaniu samochodu, nie ma już możliwości jego powtórnej rejestracji. Odstępstw od tego przepisu jest kilka. Powtórna rejestracja będzie możliwa, gdy policja odzyska skradzione auto lub gdy wywiezione za granicę (np. sprzedane obcokrajowcowi) powróci do Polski (np. właściciel po kilkuletnim pobycie w innym kraju wraca do Polski).

Ponowna rejestracja jest możliwa również w przypadku ciągnika i przyczepy rolniczej, a także samochodu zabytkowego lub mającego co najmniej 25 lat i uznanego przez rzeczoznawcę za unikatowe.

Tagi: rejestracja samochodu
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.