zamknij
Zakup auta zabytkowego | Autofakty.pl

Auta zabytkowe dość łatwo da się odróżnić w ruchu miejskim. Rzucają się w oczy za sprawą żółtych tablic rejestracyjnych. Co jednak należy zrobić, aby samochód mógł takie numery otrzymać? W pierwszej kolejności trzeba kupić odpowiednio „stary” pojazd! A później w odpowiedni sposób go zarejestrować. Dziś opowiemy krok po kroku o tym jak wygląda rejestracja auta zabytkowego.

Na początek pytanie zasadnicze: czym tak właściwie jest pojazd zabytkowy? Według przepisów Prawa o ruchu drogowym to samochód, który został wpisany do rejestru zabytków ruchomych, znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, ewentualnie pełni rolę elementu inwentarza muzealiów. W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że osoba prywatna ma możliwość zarejestrowania pojazdu jako zabytkowego w przypadku, w którym ma on minimum 25 lat. Do tego ten konkretny model nie powinien być produkowany od co najmniej 15 lat.

Rejestracja auta zabytkowego: 25 czy 30 lat? To zależy

Czy to jedyna granica wiekowa? Niektórzy konserwatorzy podnoszą próg wieku samochodu do 30 lat. To robi różnicę zasadniczą. Z drugiej strony taka właśnie granica obowiązuje w większości krajów Unii Europejskiej. Granica wiekowa nie wyczerpuje jednak wszystkich wymogów, które są stawiane przed samochodami zanim te zostaną uznane za zabytkowe. Wojewódzki konserwator zabytków z Mazowsza w oficjalnym komunikacie zaznacza np., że pojazd musi być oryginalny, bez znacznych zmian podwozia, układu kierowniczego, hamulcowego, silnika.

Aby rejestracja auta zabytkowego stała się możliwa, nie wystarczy przekonanie kierowcy o tym, że jego samochód spełnia wszystkie wymogi. Fakt ten musi znaleźć potwierdzenie w dokumentach. Konkretnie konieczne jest przedstawienie w urzędzie rejestrującym kopii decyzji w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków lub dokumentu potwierdzającego ujęcie pojazdu w centralnej ewidencji dóbr kultury. W zastępstwie występować może dokument potwierdzający wpisanie pojazdu do inwentarza muzealiów. To jednak nie koniec. Konieczne jest też przedstawienie dokumentów związanych ze stanem technicznym.

Po pierwsze rejestracja auta zabytkowego wymaga zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi. To wydaje upoważniona stacja kontroli pojazdów, Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie lub Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Poza tym powyższe instytucje powinny dołączyć do dokumentacji protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego.

Rejestracja auta zabytkowego to też klasyczny wniosek i zestaw dokumentów

Rejestracja auta zabytkowego pomijając konieczność dostarczenia kilku niestandardowych dokumentów w zasadzie w niczym nie różni się od rejestracji pojazdu używanego czy nowego. To oznacza, że kierowca musi dołączyć wypełniony wniosek i ewentualne pełnomocnictwo np. współwłaściciela, mieć przy sobie dowód osobisty lub paszport. Poza tym konieczne jest okazanie dowodu rejestracyjnego pojazdu i umowy kupna-sprzedaży. W sytuacji, w której pojazd został sprowadzony, konieczne jest dołączenie tłumaczenia zarówno zagranicznego dowodu rejestracyjnego, jak i umowy zakupu.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Jak dbać o wycieraczki samochodowe zimą?

Czasami zdarza się, że samochody są kupowane bez dowodu rejestracyjnego. Czy to oznacza, że rejestracja auta zabytkowego przestaje być możliwa? Nie, nic z tych rzeczy. W takim przypadku nowy właściciel pod rygorem odpowiedzialności karnej musi złożyć przed urzędnikiem oświadczenie, w którym poinformuje o braku dokumentu. Jeszcze jeden wymóg dotyczy starych tablic rejestracyjnych. Jeżeli te są, koniecznie należy je zdać. Jeżeli numerów rejestracyjnych nie było, właściciel musi napisać złożyć przed urzędnikiem kolejne oświadczenie. Urzędnik będzie chciał też zobaczyć obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Rejestracja auta zabytkowego jest nieco droższa. Bo i ile komplet standardowych tablic kosztuje 80 złotych, o tyle żółte tablice zabytkowe dla samochodu oznaczają wydatek na poziomie 100 złotych. Do tego doliczyć trzeba 54 złote za dowód rejestracyjny, 13,5 złotego za pozwolenie czasowe i 12,5 złotego za komplet znaków legalizacyjnych. Rachunek uzupełnia 18,5 złotego za nalepkę kontrolną i 2 złote opłat ewidencyjnych. Opłaty ewidencyjne są naliczone za wydanie: dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, zalegalizowanych tablic rejestracyjnych i nalepki kontrolnej.

Rejestracja auta zabytkowego z zagranicy – pamiętaj o karcie!

Na tym lista wydatków nie musi się jednak skończyć. Bo w przypadku, w którym samochód zabytkowy był sprowadzony z zagranicy, konieczne jest wydanie karty pojazdu. Za tą należy zapłacić 75 złotych. Poza tym dopłacić trzeba np. za pełnomocnictwo. W sytuacji, w której nie dotyczy ono osoby najbliższej, urzędnik poprosi o wniesienie opłaty o wysokości 17 złotych. Rejestracja auta zabytkowego to przykład decyzji administracyjnej. Powinna być zatem załatwiona bez zbędnej zwłoki. Jeżeli sprawa jest skomplikowana, czas trwania postępowania może zostać wydłużony maksymalnie do 30 dni.

Jazda samochodem zabytkowym może być prawdziwą przyjemnością. Kierowca w jej czasie może bowiem cofnąć się w czasie do momentu, w którym motoryzacją kierowały zasady techniki analogowej. Przyjemność jest tym większa, że uzyskanie statusu zabytkowy dla auta nie jest procedurą mocno skomplikowaną, a sama rejestracja w zasadzie niewiele różnic się od rejestracji samochodu używanego czy nowego.

Tagi: Auta zabytkowekoszty rejestracjirejestracja samochoduzabytkowe auta
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.