zamknij
AKTUALNOŚCI

Nowy Mercedes klasy A – nowa generacja i innowacyjny carsharing w standardzie

Fot. Materiały prasowe Mercedes

Mercedes po tygodniach spekulacji wreszcie pokazał nową klasę A. Kompakt wygląda świeżo, ma rewolucyjny w segmencie C zestaw dwóch ekranów multimedialnych i coś jeszcze. Tym czymś jest unikalna aplikacja, za pomocą której możesz pożyczyć auto znajomemu bez przekazywania mu nawet kluczyków. Zdaniem niemieckiej marki tak właśnie ma wyglądać przyszłość prywatnego carsharingu. Przyjrzyjmy się rozwiązaniu.

Na początek parę słów o nowej klasie A. Czwarta generacja Mercedesa jeszcze lepiej odnajduje się w ciele klasycznego hatchbacka segmentu C niż poprzednik. Do tego ma powabną linię ze sportowym, nisko poprowadzonym przodem, wyraźnie zaznaczoną krawędzią na wysokości klamek oraz całkiem masywny tył z niewielką szybą i dużymi reflektorami. I choć nadwozie ewidentnie zmieniło się na plus, tak naprawdę do rewolucji doszło dopiero w kabinie pasażerskiej. A wszystko za sprawą deski rozdzielczej z wielkimi pokrętłami nawiewów i wielkimi ekranami!

Mercedes Me nowa klasa A, Mercedes klasy A, nowy Mercedes klasy A, Mercedes, klasa A, nowa klasa A
Fot. Materiały prasowe Mercedes

Nowy system multimedialny będzie się uczył nawyków kierowcy!

Nowy system multimedialny Mercedes-Benz User Experience będzie dostępny w trzech konfiguracjach. W pierwszej zarówno ekran imitujący zegary, jak i pozwalający na sterowanie multimediami otrzymają rozmiar 7 cali. W przypadku drugiej opcji wyświetlacz systemu pokładowego będzie miał przekątną 10,25 cala, a trzeciej obydwa będą miały ponad 10 cali. MBUE to jednak nie tylko telemetryka, nawigacja i radio. To też – a może nawet przede wszystkim – sztuczna inteligencja. System pokładowy będzie uczył się nawyków kierowcy! Poza tym może być sterowany za pomocą naturalnej mowy, a w tym celu wystarczy rzucić tylko komendę „Hej, Mercedes”.

Ciekawą funkcję stanowi też Car-to-X. Dzięki tej aplikacji samochody będą się komunikować między sobą i wymieniać informacjami dotyczącymi ewentualnych utrudnień w ruchu. Wymiana danych w czasie rzeczywistym sprawi, że nawigacja efektywniej zaplanuje trasę, a Mercedesy stworzą między sobą coś na kształt sieci Janosik. Początkowo w palecie nowego Mercedesa klasy A pojawią się trzy silniki. Bazowy benzyniak o pojemności 1,4 litra zaoferuje 163 konie mechaniczne. Oczko wyżej uplasuje się motor o pojemności 2 litrów i mocy 224 koni mechanicznych. Diesel będzie jeden – mowa o jednostce 1,5 litra o mocy 116 koni mechanicznych.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  To auto tworzyło historię Saaba. Oto prototyp modelu 92!
Mercedes Me nowa klasa A, Mercedes klasy A, nowy Mercedes klasy A, Mercedes, klasa A, nowa klasa A
Fot. Materiały prasowe Mercedes

Mercedes Me – nowa klasa A w ramach prywatnego carsharingu

Konstrukcja nowego Mercedesa klasy A bez wątpienia stanowi powiew świeżości. To samochód, który w pewnym sensie zrewolucjonizuje technologię luksusowej części segmentu C. Szczególnie że Niemcy chcą wyposażyć go w jeszcze jedną unikalną funkcję. Mowa o prywatnym carsharingu za pomocą aplikacji Mercedes Me. O co w tym chodzi? Wyobraźcie sobie, że jesteście w biurze i zaraz będziecie mieli ważne spotkanie ze swoim szefem. Nie możecie się zatem z niego wyrwać nawet na sekundę, a za pół godziny przyjdzie do was córka pożyczyć auto na wyjazd do supermarketu na zakupy.

W przypadku klasycznego hatchbacka musielibyście zostawić dla dziecka kluczyki u pracownika recepcji. To teoretycznie nie jest duży problem. Nowy Mercedes klasy A zaproponuje wam jednak rozwiązanie dużo prostsze. Otóż najpierw musicie zostawić kluczyk i dokumenty w pojeździe oraz zatrzasnąć je za pomocą aplikacji Mercedes Me. Następnie ustawiacie dane carsharingowego kierowcy. Za pomocą programu dajecie mu możliwość uzyskania dostępu do samochodu. Macie też możliwość określenia przewidywanego czasu pożyczki auta – tak żeby córka nadmiernie się do niego nie przyzwyczaiła.

Tagi: mercedesMercedes klasy AMercedes Mesegment C
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.