zamknij
testy opon zimowych GTÜ 2017

W minionym tygodniu opublikowaliśmy wyniki testów opon zimowych ADAC, teraz przyszedł czas na podobny sprawdzian przeprowadzony przez niemiecką organizację GTÜ. Specjaliści ze Stowarzyszenia Dozoru Technicznego wzięli pod lupę opony o rozmiarze 235/55 R17 stosowane często w popularnych w ostatnim czasie SUV-ach. Do rywalizacji stanęło osiem modeli opon, w większości z wyższej półki cenowej.

Instytucja GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) od 2010 r. przeprowadza, wspólnie z ACE Auto Club Europa, testy opon. W przeciwieństwie do testów opon ADAC, testy opon zimowych GTÜ skupiają się na najpopularniejszych na rynku modelach opon. W tym roku do testów trafiły zimówki o rozmiarze 235/55 R 17, czyli takie, jakie często są zakładane do kompaktowych bądź średnich rozmiarów SUV-ów.

Wszechstronne bezpieczeństwo jest ważne

Wprawdzie mówimy o oponach zimowych, jednak w Europie w rzadko którym państwie (a na pewno nie w Polsce) zima trwa długo i jest bardzo ostra. A to oznacza, że opony równie często co z warunkami zimowymi, muszą zmierzyć się z jesiennymi bądź zimowymi.

Dlatego też podczas testów sprawdzane są trakcja, hamowanie oraz prowadzenie na śniegu, mokrej oraz suchej nawierzchni. A, jak wiadomo, największym wyzwaniem dla producentów opon jest pogodzenie dobrych właściwości jezdnych na śniegu oraz na mokrym. Poza tym opony poddawane są ocenie za stawiane opory toczenia podczas jazdy, co znajduje przełożenie w poziomie spalania. Ostatnim elementem oceny jest generowany hałas na styku opona nawierzchnia, co przekłada się na komfort jazdy.

Dunlop najlepszy

W sumie w tegorocznym teście opon zimowych GTÜ wzięło udział osiem modeli. Część testów, gdzie sprawdzano właściwości opony w zimowych warunkach, przeprowadzono w Szwecji, pozostałe na torze testowym Continentala w Niemczech. Testowym autem był Ford Kuga.

Zwycięzcą tegorocznej rundy testów została opona Dunlop Winter Sport 5 SUV. Jako jedyna z całego grona otrzymała ocenę „bardzo polecana”. Opona ta wypadła najlepiej na wszystkich trzech rodzajach nawierzchni. Gorsze noty, w stosunku do rywali, Dunlop uzyskał jedynie za generowany poziom hałasu oraz opory toczenia.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Wymiana "opony" na drodze - zrób to sam!
testy opon zimowych GTÜ 2017

Na śniegu niewiele gorzej od Dunlopa wypadła opona Continental Winter-Contact TS 850P, która jednak wyraźnie już odstawała na mokrym. Wystarczyło to niemieckiej oponie do zajęcia trzeciej lokaty w teście. Drugie miejsce zajął Goodyear UltraGrip Performance Gen-1, która na każdej testowanej nawierzchni ustępował nieznacznie Dunlopowi. Warto też dodać, że identyczny wynik co opona marki Dunlop na suchej drodze uzyskał Nokian, ale wypadł on słabo podczas testów na mokrej drodze (najsłabiej ze wszystkich opon).

Warto zauważyć, że wszystkie opony uzyskały bardzo zbliżone wyniki w teście hamowania na śniegu oraz suchej nawierzchni. Jak się okazuje, to właśnie właściwości na mokrej drodze najbardziej różnicują dostępne na rynku modele opon. Nie wszystkie radziły sobie równie dobrze z odprowadzaniem nadmiaru wody i ze zjawiskiem aquaplaningu.

Tagi: oponyopony zimowetesty opon zimowych
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.