zamknij
AKTUALNOŚCI

Nissan stawia na autonomię jazdy. Na początek w modelu… Skyline!

Fot. Materiały prasowe Nissan

Elektryfikacja układów napędowych to dopiero jeden z objawów nowoczesności na rynku motoryzacyjnym. Drugim bez wątpienia jest autonomia jazdy. Nissan pochwalił się właśnie opracowaniem systemu, który częściowo samodzielnie jest w stanie prowadzić auto. Japończycy bardzo ciekawie jednak wybrali model, w którym ProPilot 2.0 zadebiutuje. Pionierem stanie się bowiem sportowy Skyline!

System ProPilot zadebiutował w roku 2016. Stał się częścią modelu Serena i był dedykowany wyłącznie rynkowi japońskiemu. Na czym polegało jego działanie? To coś na kształt nieco inteligentniejszego, aktywnego tempomatu. Układ był bowiem w stanie poruszać się jednym pasem ruchu z zadaną przez kierowcy prędkością, utrzymując jednocześnie bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. W roku 2018 ProPilot trafił do Europy – a wszystko za sprawą drugiej generacji elektrycznego Leafa. I gdy w roku 2018 pierwsza generacja rozwiązania zaczęła pojawiać się w większej ilości modeli produkowanych przez Nissana, Japończycy opracowali drugą wersję systemu.

Nissan ProPilot 2.0 – aktywny tempomat sparowany z nawigacją!

ProPilot 2.0 ma dużo szerszą funkcjonalność. Praca układu została bowiem sparowana z… nawigacją satelitarną! Co to oznacza? Kierowca na początku podróży określa cel, następnie dokonuje wyboru trasy i czeka na wskazówki, które przygotował dla niego układ sterujący. ProPilot 2.0 nadal jest w stanie samodzielnie rozpędzać auto i utrzymywać odległość od innych pojazdów, nadal też utrzymuje tylko jeden pas ruchu. Tym razem jednak otrzymując wskazówki z systemu nawigacyjnego pokazuje kierowcy kiedy powinien on przejąć kontrolę nad samochodem i np. zmienić pas ruchu.

System ProPilot 2.0 dość dokładnie kontroluje otoczenie drogi. Został wyposażony przez Japończyków w 6 kamer, 12 sonarów i 6 radarów. Poza tym ma dość dokładny obraz przebiegu trasy, a wszystko za sprawą wykorzystania m.in. map w jakości 3D i HD. Początkowo system będzie dostępny wyłącznie w Japonii. Jego popularyzacja poza domowym rynkiem Nissana jest pewnie jednak wyłącznie kwestią czasu. Poza tym w informacji dotyczącej ProPilot 2.0 pojawia się jeszcze jednak ciekawostka. Układ zadebiutuje pod maską… modelu Skyline. Ciekawe, że za poligon doświadczalny inżynierowie wybrali auto sportowe.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Cennik Skody Karoq - czy opłaca się kupić czeską nowość?
Tagi: NissanNissan GT-RProPILOT
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.