zamknij
AKTUALNOŚCI

Nissan stawia na autonomię jazdy. Na początek w modelu… Skyline!

Fot. Materiały prasowe Nissan

Elektryfikacja układów napędowych to dopiero jeden z objawów nowoczesności na rynku motoryzacyjnym. Drugim bez wątpienia jest autonomia jazdy. Nissan pochwalił się właśnie opracowaniem systemu, który częściowo samodzielnie jest w stanie prowadzić auto. Japończycy bardzo ciekawie jednak wybrali model, w którym ProPilot 2.0 zadebiutuje. Pionierem stanie się bowiem sportowy Skyline!

System ProPilot zadebiutował w roku 2016. Stał się częścią modelu Serena i był dedykowany wyłącznie rynkowi japońskiemu. Na czym polegało jego działanie? To coś na kształt nieco inteligentniejszego, aktywnego tempomatu. Układ był bowiem w stanie poruszać się jednym pasem ruchu z zadaną przez kierowcy prędkością, utrzymując jednocześnie bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. W roku 2018 ProPilot trafił do Europy – a wszystko za sprawą drugiej generacji elektrycznego Leafa. I gdy w roku 2018 pierwsza generacja rozwiązania zaczęła pojawiać się w większej ilości modeli produkowanych przez Nissana, Japończycy opracowali drugą wersję systemu.

Nissan ProPilot 2.0 – aktywny tempomat sparowany z nawigacją!

ProPilot 2.0 ma dużo szerszą funkcjonalność. Praca układu została bowiem sparowana z… nawigacją satelitarną! Co to oznacza? Kierowca na początku podróży określa cel, następnie dokonuje wyboru trasy i czeka na wskazówki, które przygotował dla niego układ sterujący. ProPilot 2.0 nadal jest w stanie samodzielnie rozpędzać auto i utrzymywać odległość od innych pojazdów, nadal też utrzymuje tylko jeden pas ruchu. Tym razem jednak otrzymując wskazówki z systemu nawigacyjnego pokazuje kierowcy kiedy powinien on przejąć kontrolę nad samochodem i np. zmienić pas ruchu.

System ProPilot 2.0 dość dokładnie kontroluje otoczenie drogi. Został wyposażony przez Japończyków w 6 kamer, 12 sonarów i 6 radarów. Poza tym ma dość dokładny obraz przebiegu trasy, a wszystko za sprawą wykorzystania m.in. map w jakości 3D i HD. Początkowo system będzie dostępny wyłącznie w Japonii. Jego popularyzacja poza domowym rynkiem Nissana jest pewnie jednak wyłącznie kwestią czasu. Poza tym w informacji dotyczącej ProPilot 2.0 pojawia się jeszcze jednak ciekawostka. Układ zadebiutuje pod maską… modelu Skyline. Ciekawe, że za poligon doświadczalny inżynierowie wybrali auto sportowe.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Nissan zbudował latarnię ze zużytych baterii Leafa. Baterii, które są ponoć trwałe…
Tagi: NissanNissan GT-RProPILOT
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.