zamknij

Od kilku lat sprzedaż nowych samochodów systematycznie rośnie. Polski rynek motoryzacyjny bije rekordy i nic nie wskazuje na to, że trend ten w najbliższym czasie się zatrzyma. Sprawdźcie raport przygotowany przez PZPM i KPMG.

Według wyliczeń Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i międzynarodowej firmy doradczej KPMG w ciągu dwunastu miesięcy roku poprzedniego salony sprzedaży nad Wisłą opuściło w sumie 416 tysięcy pojazdów – co stanowi wzrost o 17,2 proc. w stosunku do roku ubiegłego. To oznacza, że polski rynek motoryzacyjny bije rekordy.

Mocne skoki sprzedaży nowych samochodów są ugruntowane głównie w sytuacji gospodarczej. Utrzymują się mniej więcej od roku 2012. A data ta nie jest przypadkowa. Jak wskazuje raport PZPM i KPMG to w tym czasie wskaźnik koniunktury firm i konsumentów oraz PKB zaczęły wyraźnie rosnąć. Na szczęście na razie nic nie wskazuje na to, że trend odwróci się. A to pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość i przypuszczać, że rok 2017 może być najlepszym w historii sprzedaży nowych samochodów od przeszło dekady.

Rosnący zbyt aut wynika z ekonomii i na nią działa, ale też przynosi inne korzyści. Chociażby takie, że długofalowe utrzymanie wzrostów sprawi, że już w ciągu kilku lat park samochodowy w Polsce odmłodnieje. To kluczowe, bowiem w chwili obecnej sytuacja nie jest dobra. Według badań Eurostatu z roku 2015 aż 71 proc. pojazdów eksploatowanych w Polsce ma więcej niż 10 lat. Dla porównania w Czechach wskaźnik wynosi 50 proc. Odmłodzenie parku aut będzie miało wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz ekologię.

Polski rynek motoryzacyjny bije rekordy – rok 2016 był szczególny!

Zdecydowanie największy udział w rynku w roku 2016 mieli klienci instytucjonalni. Różnej wielkości firmy kupiły w sumie prawie 68 proc. nowych samochodów, przy czym wzrost w stosunku do roku 2015 wyniósł prawie 22 proc. Osoby prywatne odpowiadały za wygenerowanie odpowiednio 32 proc. ogólnej sprzedaży. W ich przypadku skok popytu ma wartość 8,8 proc. Struktura sprzedaży firmy-klienci prywatni potwierdza sposób finansowania zakupu nowych pojazdów w Polsce. Aż 47 proc. aut zostało kupionych w ramach umów leasingu.

Według raportu przygotowanego przez PZPM i KPMG w roku 2016 Polacy najchętniej wybierali samochody segmentu C. Kompakty w sumie zbyły się w ilości niespełna 124 tysięcy sztuk, co stanowi aż 29,7 proc. całego rynku pojazdów osobowych. Miejsce drugie w zestawieniu popularności przypadło małym i średniej wielkości SUV-om oraz crossoverom. Ich sprzedaż osiągnęła pułap przeszło 98 tysięcy sztuk, przy udziale w rynku na poziomie 23,6 proc. Ostatnią pozycję na podium zajął segment B. Małe auta miejskie wygenerowały zbyt na poziomie 71 tysięcy sztuk, gwarantując sobie 17-procentowy udział w rynku.

O ile polscy kierowcy nadal kupują najwięcej samochodów marek popularnych, o tyle dużo większy skok sprzedaży dotyczy producentów z segmentu premium. Pierwszy typ importerów sprzedał w sumie prawie 364 tysiące pojazdów w roku 2016 i może cieszyć się ogólnym wzrostem popytu na poziomie 15,7 proc. Drugi przy zbycie określonym na przeszło 52 tysiące aut, zaliczył mocny wzrost szacowany na ponad 29 proc.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Sześć modeli powalczy o tytuł najlepszego w Europie
Tagi: auta noweKPMGpolski rynek bije rekordyPZPMrekord sprzedaży autsprzedaż aut rośnie
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.