zamknij
VIN | Autofakty.pl

Numer VIN (ang. Vehicle Identification Number) to najważniejszy numer identyfikacyjny samochodu. Jest niepowtarzalny i składa się z siedemnastu znaków. Jego przydzielanie regulują przepisy, obowiązujące wszystkich producentów samochodów na świecie. Vehicle Identification Number posiada każdy samochód, wyprodukowany po 1980 roku a zasady jego stosowania określa norma ISO 3779. 

Numer VIN jest wpisany w dowód rejestracyjny samochodu. Jest on niezbędny przy zakupie i sprzedaży samochodu, przy rejestracji a także przy ubezpieczeniu auta.

Numer VIN określa producenta auta i kraj, w którym pojazd został wyprodukowany. Dzięki temu wiadomo, że na przykład sprzedawane na polskim rynku Suzuki zostało wyprodukowane na Węgrzech, a Toyota w Turcji. Numer pozwala określić rodzaj nadwozia (sedan, kombi itd.), model samochodu, wersję silnika, rodzaj skrzyni biegów i kolejny numer produkcyjny.
Numer VIN przydaje się w czasie akcji naprawczych, organizowanych przez producentów samochodów. Często do warsztatów wzywane są auta, o precyzyjnie określonej numeracji.

Jak zbudowany jest numer VIN?

Składa się on z siedemnastu znaków – zarówno cyfr jak i liter. Pierwsze trzy oznaczają międzynarodowy kod producenta VMI. Kolejne sześć znaków, oznaczonych jako VDS, opisuje konstrukcję auta, wersję nadwozia, rodzaj silnika a także układ przeniesienia napędu. Ostatnie osiem znaków określa indywidualny samochód, między innymi jego rok produkcji, kod zakładu montującego a także numer fabryczny auta.

Gdzie znajduje się numer VIN?

Numer powinien znajdować się w kilku miejscach, może być nabity albo wygrawerowany laserem. Zawsze znajduje się on na metalowej tabliczce znamionowej, zamontowanej na przegrodzie czołowej (rozdzielającej komorę silnika od przedziału pasażerskiego). Poza tym numer Vehicle Identification Number umieszcza się także na kielichu zawieszenia (w komorze silnika), na progu od strony kabiny, na podłodze bagażnika, na słupku drzwi, na naklejce, znajdującej się w bagażniku a także na ramie aut terenowych – wszystko zależy od producenta auta.

Numer VIN nabity na karoserii musi być identyczny z tym, który jest wpisany w dowód rejestracyjny pojazdu. Numer nie może być zamazany, nie może nosić śladów ingerencji.

Co zyskujemy znając numer VIN auta?

Sprawdzenie przeszłości samochodu

Numer VIN jest bardzo przydatny przy zakupie używanego auta. Dzięki niemu można sprawdzić historię samochodu. Można to zrobić samodzielnie, albo zlecić to wyspecjalizowanym firmom. Posiadają one dostęp do międzynarodowych baz danych ubezpieczycieli, policji, urzędów, firm sprzedających auta na aukcjach a także autoryzowanych warsztatów. Dzięki temu wiadomo, ilu właścicieli miał samochód, czy przechodził on generalny remont i czy brał udział w wypadkach i kolizjach, a także czy miał wystrzelone poduszki powietrzne (co widać na zdjęciach). Można także zweryfikować prawdziwy przebieg samochodu i sprawdzić, czy pojazd nie figuruje w bazach aut skradzionych. Numer VIN daje możliwość przejrzenia listy oryginalnego wyposażenia samochodu. To jeden z najlepszych sposobów sprawdzenia przeszłości pojazdu i uniknięcia oszustwa.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  DPNR - co to jest?

Dobór odpowiednich części i kolor lakieru

Wielu producentów samochodów posiada w internecie strony, na której można samodzielnie odkodować numer VIN (np. service.citroen.com, www.etis.ford.com). W ten sposób można uzyskać numery oryginalnych części zamiennych i eksploatacyjnych. Dzięki temu uda się perfekcyjnie dobrać części oryginalne OEM albo dobre zamienniki podczas ich zakupu w internecie, w ASO albo w dowolnym sklepie. Poza tym właściciel auta może sprawdzić kod koloru, aby idealnie dobrać kolor lakieru do zaprawek albo malowania uszkodzonego elementu.

 

Tagi: Vehicle Identification NumberVIN
Michal Lisiak

Autor Michal Lisiak

Jestem wielbicielem motoryzacji, muzyki house, nowych technologii i podróży po Polsce. Interesuję się typowymi samochodami dla ludzi, a czasem także tymi bardzo nieracjonalnymi, które kupuje się tylko dla przyjemności jazdy i posiadania. Pasjonuje mnie motoryzacja dalekowschodnia, w szczególności japońska i chińska. Od wielu lat piszę artykuły motoryzacyjne, a także reklamowe i content marketingowe dla portali i firm, działających na polskim rynku. Prowadzę też własny portal Motorewia.