zamknij
Kia Picanto II (2011-) | Autofakty.pl

Samochody z segmentu A są doskonałym rozwiązaniem dla osób chcących sprawnie i tanio przemieszczać się po mieście. Jeśli do tego oferują bogate wyposażenie oraz ciekawą paletę silnikową – miejski maluch wydaje się być propozycją doskonałą do pokonywania zatłoczonych ulic wielkiego miasta. W poniższym artykule na tapetę bierzemy drugą generację Kii Picanto. Czy ciekawy wygląd i niska cena to wszystko co może zaoferować?

Sylwetka modelu

Picanto to osobowe auto, przynależące do klasy aut miejskich, produkowane od 2003 roku przez południowokoreański koncern motoryzacyjny Kia Motors. Pierwszą generację wypuszczono do sprzedaży w 2004 roku, jako następcę modelu Pride. Rozbudowanie oferty produktowej Kii o samochód z segmentu A było odważnym, a zarazem nowatorskim pomysłem koncernu, bowiem wcześniej nie produkował on samochodów w tym segmencie. Tym samym, aby pozostać konkurencyjnym, Kia wypełniła lukę w swojej ofercie produktowej.

W 2011 roku, podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, koncern zaprezentował drugą generację Picanto. Model ten to spora ewolucja w stosunku do poprzednika, zarówno pod kątem stylistycznym, bezpieczeństwa jak i jakości wykonania. Zmiany, które najbardziej rzucają się w oczy dotyczą rozmiarów modelu – samochóad jest wyższy, dłuższy, ma większy rozstaw osi oraz pojemniejszy bagażnik. Obecnie auto mierzy 3.59 m długości, 1.59 m szerokości oraz 1.48 m wysokości.

W 2013 roku na polskim rynku ukazała się wersja limitowana – Picanto Lotos Race, która inspirowana była rozgrywanym w Polsce wyścigiem „Lotos Race”. Samochód oferowany jest w 3-drzwiowym nadwoziu i silnikiem benzynowym o pojemności 1.2 litra. Cechą charakterystyczną tego modelu jest biały lakier nadwozia oraz plakietki i nalepki z logo Wyścigowych Mistrzostw Polski Kia Picanto.

Na początku 2015 roku, producenci zaprezentowali wersję po faceliftingu. Zmodernizowano między innymi przedni i tylny zderzak, atrapę chłodnicy, oraz dodano chromowane dodatki i nowy wzór tapicerki we wnętrzu pojazdu.

Ceny na portalach aukcyjnych za używane modele Picanto II wahają się w granicach od 18 000 zł, nawet do 60 000 zł za najnowsze egzemplarze z bogatszą wersją wyposażenia.

Kia Picanto II (2011-) | Autofakty.pl
Kia Picanto II (2011-)

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Auto wypuszczone zostało na rynek w 3 lub 5-drzwiowej wersji nadwoziowej typu hatchback. W kwestiach stylistycznych, Picanto drugiej generacji różni się znacznie od swojego poprzednika. Dzięki projektowi Petera Schreyera, auto nabrało ostrych i zdecydowanych kształtów. Cięcia na nadwoziu w połączeniu z nieco kanciastą konstrukcją nadają samochodowi ciekawego, wyrazistego i agresywnego tonu.

Jednym z najbardziej rzucających się w oczy elementów w analizowanym modelu jest charakterystyczny grill, który stylistycznie nawiązuje do pozostałych modeli koreańskiej marki oraz duże, mocno wcięte lampy czołowe, posiadające wbudowane światła LED-owe do jazdy dziennej. Wzdłuż linii nadwozia pną się do góry ostre linie, które w zakończeniu doskonale komponują się z pokaźnymi tylnymi lampami. Cała bryła samochodu prezentuje się bardzo ciekawie. Picanto II to po prostu bardzo ładny i zgrabny czterokołowiec. Zastosowanie nowoczesnych materiałów pozwoliło producentom na zmniejszenie wagi auta.

Kia uczy się na błędach, co zauważyć możemy w kontekście wielkości przestrzeni bagażowej. Druga generacja, w tym przypadku, wypada o niebo lepiej od swojej poprzedniczki. W standardowym układzie siedzeń, Picanto II oferuje bagażnik o pojemności 200 litrów. Oczywiście bardzo łatwo możemy go zwiększyć składając fotele. Jego maksymalna wielkość wynosić będzie 919 litrów. Co więcej, auto można doposażyć w niewielki schowek pod podłogą bagażnika, w którym zmieszczą się niezbędne drobiazgi takie jak trójkąt ostrzegawczy, apteczka czy gaśnica.

Wnętrze

Duże zmiany stylistyczne dotknęły również wnętrza samochodu. Wbrew pozorom Kia Picanto oferuje naprawdę przestronną kabinę pasażerską. Miejsca dla kierowcy jak i pasażera siedzącego z przodu jest zdecydowanie wystarczająco. Nieco gorzej jest z tyłu, jednak jak na samochód z segmentu A, Picanto wypada dosyć dobrze. Przestronne okna boczne dodatkowo potęgują wrażenie przestronności kabiny. Fotele są szerokie i pomimo twardych oparć, bardzo wygodne. Siedzisko kierowcy dodatkowo wyposażone jest w 3-stopniową manualną regulację, dzięki której nawet dłuższa jazda będzie sprawiała czystą przyjemność.

Picanto bogaty jest w wiele praktycznych rozwiązań. Na uwagę zasługuje bardzo pojemny schowek mieszczący się przy kolanach pasażera oraz półka na konsoli środkowej wraz z wysuwanymi uchwytami na kubki i gniazdkiem 12 V. Z przodku obok hamulca ręcznego oraz w głębokich tunelach przednich drzwi idealnie zmieści się butelka z wodą.

W kwestii ergonomii projektanci spisali się na medal. Rozmieszczenie wszystkich przycisków zostało dobrze przemyślane, a ich regulacja jest łatwa, intuicyjna i przyjemna. Wszelkie elementy wykończeniowe zostały wykonane z wysokiej jakości materiałów i ze starannością o każdy detal, co czyni wnętrze Picanto wyjątkowym.

Kia Picanto II (2011-) | Autofakty.pl
Kia Picanto II (2011-)

Wersje silnikowe

Producenci Kii w drugiej generacji Picanto proponują nieco mocniejsze jednostki napędowe niż te znajdujące się w poprzedniej wersji. Nabywcy mogą zdecydować się na jeden z trzech silników Kappa – czterocylindrowy silnik MPI o pojemności 1.2 litra i mocy 85 KM oraz dwa trzycylindrowe silniki MPI o pojemności 1.0 litra. Do wyboru wersja benzynowa o mocy 69 KM lub zasilana gazem LPG wytwarzająca moc 82 KM. Zbiornik na gaz mieści 35 litrów i montowany jest pod samochodem. Dodatkowo korzystać można z niewielkiego zbiornika na benzynę o pojemności 10 litrów, dzięki któremu przejedziemy kolejne 150 km po zużyciu całego gazu.

Najczęściej spotykanym silnikiem pod maską Picanto, jest wersja 1.0 litra, która jednoczenie notuje bardzo słabe osiągi. Najrozsądniejszym wyborem będzie jednostka 1.2 litra, do której właściciele nie mają wiele zastrzeżeń.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Test Kia Rio1.2 MPI 84 KM - niski budżet i bardzo przyzwoite auto

Sporą wadą tego miejskiego auta jest niski moment obrotowy. Kiedy zapełnimy kabinę pasażerską czteroma osobami – auto sprawia wrażenie przeciążonego. Rozwijanie większych prędkości na czwartym i piątym biegu przychodzi z trudem. Auto nie przyspiesza już tak żwawo jak w przypadku samego kierowcy za sterem.

Maksymalna prędkość, jaką może rozwinąć Kia Picanto wynosi 153 -175 km/h. Samochód przyspiesza do 100 km/h w około 11.4-14.5 sekundy.

Kia Picanto II (2011-) | Autofakty.pl
Kia Picanto II (2011-)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Większość egzemplarzy w segmencie A cechuje się dość twardym zawieszeniem, przez które odczuwalne są niemal każde pokonywane nierówności. W tym przypadku Picanto biję na głowę swoich klasowych rywali. Koreańskim producentom udało się zbudować zawieszenie, dzięki któremu auto pokonuje miękko wszelkie wyboje, nie pogarszając tym samym komfortu jazdy. Dodatkowo jest proste w budowie i stosunkowo łatwe w naprawach.

Samochód idealnie sprawdza się podczas jazdy miejskiej. Jest bardzo zwinny za sprawą precyzyjnego układu kierowniczego, bardzo dobrych właściwości jednych oraz przyzwoitej średnicy zawracania (9.6 m). Zajmowanie miejsca za zatłoczonym parkingu nie stanowi więc dla niego najmniejszego problemu.

Układ hamulcowy zależny jest od wariantu wyposażenia. We wszystkich wersjach jednak zamontowano tarcze hamulcowe z przodu oraz bębny lub tarcze na osi z tyłu. Auto bardzo szybko reaguje na nacisk pedała hamulcowego, dzięki czemu samochód zatrzymuje się bardzo sprawnie i płynnie.

Warianty wyposażenia

Na rynku można spotkać Picanto w trzech wersjach wyposażeniowych – M, L oraz XL. Już w tej pierwszej, podstawowej wersji znajdziemy m.in.: 6 poduszek powietrznych (opcjonalnie  jeszcze jedna, chroniąca kolana kierowcy – +2 200 zł), elektryczne wspomaganie kierownicy, komputer pokładowy oraz zamek centralny z pilotem i alarmem czy ogrzewana tylna szybka z wycieraczką.

Dla osób wymagających nieco więcej udogodnień istnieje możliwość doposażenia auta w elektryczne sterowane szyby (standard w droższej wersji L), podgrzewane elektryczne lusterka w kolorze nadwozia (standard w wersji L i XL), radio MP3 czy manualną klimatyzację (standard w wersji XL. Wersja M i L wymaga dopłaty 3000 zł.).

Doskonałym wyborem, dla osób które mogą pozwolić sobie na wydanie nieco większej sumy pieniędzy, będzie najlepiej wyposażony model w wersji XL, który swoim poziomem dorównuje kompaktom na rynku.

Kia Picanto II (2011-) | Autofakty.pl
Kia Picanto II (2011-)

Najczęstsze usterki

Druga generacja Picanto nie jest autem specjalnie awaryjnym. Niewielkie usterki dotyczyć mogą problemów z napinaczem łańcucha rozrządu w trzycylindrowym silniku o pojemności 1.0 litra, który wymieniany jest jednak w ramach umowy gwarancyjnej. W egzemplarzach z początku produkcji blokował się hamulec pomocniczy – poprzez szczeliny dostawał się do niego brud i ręczny nie chciał puścić. Bardzo często daję się we znaki skrzynia biegów (problem z wrzucaniem pierwszego i wstecznego biegu) oraz szybko przepalające się światła oraz kontrolki wewnątrz samochodu, które wymienić można tylko i wyłącznie w serwisie. Właściciele skarżą się również na przetarcia lakieru na karoserii oraz słabą wytrzymałość sprzęgła.

Bezpieczeństwo

Kia Picanto II wyposażona jest w szereg systemów poprawiających bezpieczeństwo podczas jazdy. W standardzie znajdują się między innymi takie systemy jak ABS (zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania) czy BAS (wspomaga hamowanie). Dodatkowo auto wyposażone jest w system przypominający pasażerom siedzącym w pierwszym jak i drugim rzędzie o obowiązkowym zapięciu pasów. Dla osób chcących jeszcze bardziej zwiększyć poziom bezpieczeństwa podczas podróży, producenci oferują możliwość doposażenia auta w takie systemy jak: system ESS (automatyczne włączenie awaryjnych świateł podczas nagłego hamowania), TCS (system kontroli trakcji), HAC (wspomaga ruszanie na wzniesieniu) czy ESC (układ stabilizacji toru jazdy).

Dzięki naprawdę szerokim zabezpieczeniom oraz doskonałej ochronie kierowcy, pasażera oraz dzieci podczas jazdy, Picanto II udało się uzyskać notę czterech z pięciu gwiazdek podczas testów zderzeniowych Euro NCAP. Poniżej przedstawiamy filmik z crushtestu.

Konkurenci

Wśród konkurentów, z którymi musi mierzyć się ten miejski czterokołowiec znajduje się m.in.: Chevrolet Spark, Citroen C1, Fiat Panda, Ford Ka, Suzuki Alto, Renault Twingo czy Volkswagen up!. Ogromną zaletą analizowanego auta, dzięki której może uzyskać przewagę nad swoimi rywalami, jest niezwykle pojemny bagażnik (lepszy jest Fiat Panda – 225 litrów i VW up! – 251 litrów) oraz doskonałe właściwości jezdne.

Podsumowanie

Picanto drugiej generacji to jedna z najciekawszych ofert w swoim segmencie. Nowa Kia to, w odróżnieniu od swojego poprzednika, nowocześnie wyglądające, przestronne i stosunkowo niedrogie auto. Posiada trzy bogate warianty wyposażenia (M, L i XL), oraz trzy jednostki napędowe pod maską. Dla osób posiadających nieco większy budżet, polecanym wyborem jest Kia Picanto II z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1.2 litra i najbogatszą wersją wyposażeniową – XL.

W analizowanym modelu może dojść do problemów z napinaczem łańcucha rozrządu, awarii hamulca ręcznego czy nieco poważniejszej usterki związanej ze skrzynią biegów. Wady te występują we wielu modelach, jednakże ich naprawa nie będzie należała do najdroższych czy specjalnie skomplikowanych.

Ten azjatycki maluch doskonale sprawdza się podczas jazdy miejskiej nie ustępując na krok swoich europejskich konkurentów. Jeżeli więc szukasz niewielkiego, trwałego, zwinnego, ciekawie wyglądającego auta za rozsądną cenę – Kia Picanto II to model, którym powinieneś się zainteresować.

 

 

Tagi: Hatchbackkiapicanto