zamknij
REKLAMA
Toyota RAV4 III (2005–2013) | autofakty.pl

Toyota RAV4 III to kolejna generacja samochodu, który był jednym z prekursorów segmentu kompaktowych SUV-ów. Pierwszej generacji zdecydowanie bliżej było do auta terenowego. Opisywana odsłona to raczej podwyższony samochód na asfalt. Jedno się jednak nie zmieniło, niezawodność. Ale czy aby na pewno?

Sylwetka modelu

Samochód zaprezentowano w 2005 roku. W przypadku trzeciej generacji RAV4 producent zrezygnował z wersji 3-drzwiowej. Pozostała tylko odmiana 5-drzwiowa. Rok po premierze auto trafiło na rynek europejski. W latach 2009-2010 konstrukcja została poddana dwóm modernizacjom. Wraz z pierwszą przemodelowano atrapę chłodnicy i zderzaki. Pojawiły się też większe światła przeciwmgielne z przodu oraz inne tylne lampy. Wprowadzono także drobne zmiany we wnętrzum takie jak na przykład nowa kierownica. Druga modernizacja to znacznie poważniejsze zmiany. Auto otrzymało zupełnie odświeżony pas przedni z innymi reflektorami i dynamiczniej wyglądającymi zderzakami. Tym razem po raz kolejny zmodyfikowano tylne lampy oraz zderzak. Samochód produkowano do 2013 roku, kiedy został zastąpiony przez kolejną generację.

Na dzień 21.09.2017 około 140 aut dostępnych na portalach aukcyjnych pochodziło od polskich dealerów, a niewiele ponad 450 to samochody z importu. Najtańsze egzemplarze Toyoty RAV4 III można kupić już za niecałe 20 tys. zł. Są to auta po wypadkach lub kolizjach drogowych. Ceny zadbanych sztuk z polskiego salonu zaczynają się od około 26-28 tys. zł i naszym zdaniem to właśnie co najmniej takie pieniądze trzeba przygotować na zakup tego modelu. Wybór auta poniżej tej kwoty to spore ryzyko. Najdroższe sztuki wyceniono na ponad 70 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Stylizacja wersji przed i po pierwszym liftingu nie różni się zbyt wiele. Jest spokojna i stonowana. Brakuje tu jakichkolwiek ekstrawaganckich detali. Może z wyjątkiem koła zapasowego umieszczonego na klapie bagażnika, jak w prawdziwej terenówce. Po drugiej modernizacji samochód prezentuje się nieco dynamiczniej. Jego najbardziej charakterystyczne cechy to podłużne reflektory oraz masywniejszy chromowany grill. Bagażnik ma tutaj pojemność 469 l, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ta rośnie do 1552 l. Po drugiej modernizacji bagażnik został powiększony do 586-1752 l.

Wnętrze

Wnętrze Toyoty RAV4 III jest dość przestronne, a fotele w miarę wygodne, ale siedziska mogłyby być trochę dłuższe. Obsługa urządzeń pokładowych jest prosta. Do wykończenia wnętrza użyto materiałów średniej jakości (wiele twardych plastików). Ich spasowanie również jest na takim poziomie. Nie ma co liczyć na jakość taką jak np. w Volkswagenie Tiguanie I.

Wersje silnikowe

Na rynku aut używanych w Polsce na dzień 21.09.2017 było około 450 sztuk Toyoty RAV4 III. Egzemplarzy z silnikiem wysokoprężnym było nieco ponad 360, a aut z jednostką benzynową zaledwie 120. Co ciekawe, tylko kilka sztuk zostało wyposażonych w instalację LPG. Dostępne są zarówno egzemplarze, których przebieg nie zdążył przekroczyć nawet 50 tys. km, ale są i takie, gdzie sięga on już ponad 400 tys. km.

Silniki benzynowe

Oferta silników benzynowych w tym modelu jest bardzo uboga. Na europejskim rynku dostępna była właściwie tylko jednostka 2-litrowa o mocy 152 lub 158 KM. Auto z takim motorem osiąga ,,setkę’’ w niecałe 11 s. Nie jest to może imponujący wynik, ale do stosunkowo sprawnego przemieszczania się powinno wystarczyć. Jednostka ta nie toleruje zasilania gazem. Zwykle kończy się to uszkodzeniem głowicy.

Na rynku amerykańskim dostępne były jeszcze odmiany: 2,4 l (179 KM), 2,5 l (185 KM) oraz 3,5 l (273 KM). Najczęściej spotykana na polskim rynku jest ta najsłabsza i najmocniejsza. Gwarantują dobre osiągi, są niezawodne, ale prawie wszystkie egzemplarze sprowadzone z USA są po większych lub mniejszych wypadkach. Zalecamy dokładne oględziny przed wyborem jednej z wyżej wymienionych jednostek, a znalezienie takiej sztuki w dobrym stanie nie będzie łatwe.

Toyota RAV4 III silnik (2005–2013)

Silniki Diesla

Pod maską Toyoty RAV4 III może pracować jeden silnik wysokoprężny oznaczony jako 2.2 D-4D lub 2.2 D-CAT (z filtrem cząstek stałych) o mocy: 136, 150 lub 177 KM. Osiągi auta do 100 km/h z takim motorem to w zależności od mocy od 9,3 do 10,5 s. Niestety żadnej z wymienionych wersji nie możemy polecić. W większości egzemplarzy już po 150-200 tys. km uszkodzeniu ulega blok silnika. Symptomy takiej usterki to ubywający płyn chłodniczy. Niestety w przypadku oglądania aut z motorem wysokoprężnym nie ma możliwości zweryfikowania czy jednostka jeszcze nam długo posłuży czy też już po kilku tysiącach kilometrów będzie wymagała remontu. Najbezpieczniejsze są egzemplarze po świeżo wykonanym remoncie, ale nie ma gwarancji, że silnik znowu nie zawiedzie. Zdecydowanie lepszym i pewniejszym wyborem będzie jeden z motorów benzynowych.

Toyota RAV4 III (2005–2013)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Zawieszenie w aucie zestrojono stosunkowo komfortowo. W jego przedniej części zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu układ niezależnych wahaczy. Układ kierowniczy działa z opóźnieniem. Można zapomnieć o intuicyjnym prowadzeniu spotykanym w Volkswagenie Tiguanie I. Toyota RAV4 III nie sprzyja dynamicznej jeździe na zakrętach, ale osobom lubiącym spokojne podróżowanie nie powinno to przeszkadzać.

W odmianach z napędem na 4 koła moment obrotowy przekazywany jest stale na przednią oś, a tylna dołączana jest w razie uślizgu za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego. Niestety napęd na 4 koła może funkcjonować tylko przy niższych prędkościach. W aucie oferowane były aż 4 skrzynie automatyczne: 4-stopniowa, 5- i 6-biegowa oraz bezstopniowa CVT. W przypadku tej ostatniej podczas dodawania gazu wskazówka obrotomierza zatrzymuje się na najbardziej optymalnych obrotach i samochód rozpędza się jednostajnie jak skuter – nie każdemu przypadnie to do gustu ze względu na nieprzyjemne buczenie silnika. Taka przekładnia dostępna jest tylko w 2-litrowej wersji benzynowej. Zarówno z przodu, jak i z tyłu są tutaj tarcze hamulcowe. W tym segmencie każde inne rozwiązanie nie zdawało by egzaminu.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Exeed TX - to chińskie auto ma szansę na sukces w Europie

Warianty wyposażenia

Toyota RAV4 III dostępna jest w następujących wersjach: Luna, Sol, Prestige oraz X. Najciekawsze elementy wyposażenia to między innymi: nawigacja, skórzana tapicerka, podgrzewane przednie fotele, automatyczna skrzynia biegów, elektrycznie otwierane szyby i regulowane lusterka, szyberdach, reflektory ksenonowe, światła w technologii LED, ABS, ESP, automatyczna klimatyzacja, wielofunkcyjna kierownica, przycisk do uruchamiania silnika, a także kamera cofania. Samochód oferowany był w dwóch wersjach nadwozi: krótkiej 5-drzwiowej na rynek europejski oraz dłuższej, również 5-drzwiowej, ale przeznaczonej na rynek amerykański (ma dłuższą szybę za tylnymi drzwiami oraz kwadratowe miejsce na tylną tablicę rejestracyjną). Jest to ciekawa alternatywa dla osób, które chcą czegoś większego od europejskiej odmiany RAV4, ale znacznie mniejszego niż ogromny Land Cruiser.

Toyota RAV4 III (2005–2013)

Najczęstsze usterki

Przed zakupem Toyoty RAV4 III radzimy sprawdzić układ kierowniczy. W tym modelu mogą występować problemy z układem wspomagania, co będzie wiązało się z jego zanikaniem (kierownica raz obraca się lekko, raz bardzo ciężko). Problemy sprawia również przekładnia kierownicza, która z czasem zaczyna stukać. W takiej sytuacji konieczna jej regeneracja tego elementu, zakup nowej jest nieopłacalny.

Oglądając auto od spody radzimy zwrócić uwagę na wycieki oleju z układu napędowego. Warto też powierzyć mechanikowi dokładne sprawdzenie działania napędów. Jeśli nie wszystko funkcjonuje jak trzeba, to auto będzie generowało dodatkowe koszty i to od razu po zakupie.

Wymieniając mankamenty tego modelu nie można zapomnieć o bardzo słabym, podatnym na zarysowania lakierze. Odradzamy mycie RAV4 III na myjni automatycznej. Pomimo rys i ubytków użytkownicy nie skarżą się jednak na korozję. Nabywcy tego modelu Toyoty zwracają za to uwagę na zbyt szybko przepalające się żarówki. To problem spotykany od lat w wielu modelach japońskiego producenta.

Według raportów niezawodności TÜV przeprowadzonych na autach 10- i 11-letnich w 2017 roku Toyota RAV4 zajęła bardzo wysokie 4. miejsce na 86 pozycji. Biorąc pod uwagę inne auta tego samego segmentu japońska konstrukcja wypadła najlepiej. Najgorsze miejsce uzyskał Hyundai Tuscon, który uplasował się na 48. lokacie.

Bezpieczeństwo

Toyota RAV4 III została przetestowana przez Euro NCAP w 2006 roku. Model ten uzyskał ogólny wynik na poziomie 4 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych konstrukcja otrzymała notę 4 na 5 gwiazdek, za ochronę dzieci 4 na 5 gwiazdek, a za ochronę pieszych 3 na 4 gwiazdki. Nie sprawdzano jeszcze wtedy aut w innych kategoriach.

Konkurenci

Toyota RAV4 III konkuruje między innymi z Volkswagenem Tiguanem I. Niemiecki konkurent wyróżnia się przede wszystkim bardzo dobrymi własnościami jezdnymi oraz ponadprzeciętnymi osiągami. Jego mocną stroną są jeszcze niezawodne silniki Diesla. Auto oferuje też bogate wyposażenie, wysoką jakość spasowania elementów we wnętrzu, a także szybką, dwusprzęgłową przekładnię zautomatyzowaną DSG. Konstrukcja ma jednak swoje wady. Skrzynia pomimo, że szybko zmienia biegi jest też bardzo awaryjna. Podobny problem dotyczy silników benzynowych, a szczególnie jednostki 1.4 TSI. Mankamentem tego modelu jest jeszcze dość wysoka cena w porównaniu do konkurencji, a na rynku dominują egzemplarze w słabym stanie sprowadzone z Niemiec.

W segmencie kompaktowych SUV-ów jest spory wybór. Ciekawą propozycją jest jeszcze Suzuki Grand Vitara II. To jedno z nielicznych aut w tym segmencie ze stałym napędem 4×4 oraz z reduktorem, dzięki czemu znacznie lepiej radzi sobie zimą na śniegu i podczas jazdy po piasku. Część konkurentów zatrzyma dołączany napęd na 4 koła, a reszta ugrzęźnie z powodu zbyt niskiego prześwitu. W takich miejscach Grand Vitara II pojedzie dalej. Mocną stroną japońskiej konstrukcji są jeszcze niezawodne silniki benzynowe oraz duża dostępność egzemplarzy w dobrym stanie. Jej wady to przede wszystkim: awaryjny silnik wysokoprężny, ubogie wyposażenie, spore zużycie paliwa, słabe osiągi oraz korozja.

Podsumowanie

Toyota RAV4 III to auto dla osób szukających niezawodnego SUV-a z komfortowo zestrojonym zawieszeniem i ciekawym wyposażeniem. Aby zmaksymalizować szansę na bezproblemową eksploatacją warto zdecydować się na silnik benzynowy. Diesle nie należą do trwałych. Zaletą tego modelu jest też ciekawa oferta rynkowa (wiele zadbanych egzemplarzy z polskich salonów) oraz napęd na 4 koła. Niestety układ 4×4 nie jest stały i działa tylko przy niskich prędkościach. Narzekać można jeszcze na słaby lakier i mało wyrafinowany design. Szczególnie w autach sprzed drugiej modernizacji.

Przy wyborze jednostki napędowej sugerujemy wybrać jedną z wersji benzynowych, pamiętając przy tym, że silniki 2-litrowe nie nadają się do zasilania gazem. Z kolei motory o większej pojemności, choć zapewniają dużo lepszą dynamikę, były oferowane głównie w USA. Większość sprowadzonych stamtąd aut miało za sobą mniejszy lub większy wypadek. Niestety głównie takie egzemplarze opłaca się sprowadzać handlarzom. Diesle lepiej omijać szerokim łukiem. Przez erozję bloku silnika wymagają remontu, a problem i tak powraca po pewnym czasie.

Ceny najtańszych egzemplarzy Toyoty RAV4 III zaczynają się od niecałych 20 tys. zł. Odradzamy zakup aut za takie pieniądze. Zwykle są to sztuki po mniejszych lub większych kolizjach i wymagają sporych nakładów finansowych. Na zadbany samochód trzeba przeznaczyć co najmniej 26-28 tys. zł, ale najdroższe egzemplarze z końca produkcji potrafią kosztować nawet ponad 70 tys. zł. To dużo atrakcyjniejsze ceny niż w przypadku Volkswagena Tiguana I z podobnych lat. Za taką kwotę można już przebierać w bardzo ciekawych ofertach z bogatym wyposażeniem, z topowymi jednostkami napędowymi i małym przebiegiem. Przed zakupem konkretnego egzemplarza radzimy upewnić się czy auto zostało wyposażone w napęd na 4 koła, który nie należał do standardowego wyposażenia i wymagał dopłaty.

Tagi: D-4DD-CATLunaPrestigeRAV4 IIISolSUVToyotaX
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ